Monday, 27 April 2015

8 Tips Kurangkan Alahan ketika mengandung yang boleh mengundang maut

Morning Sickness yang teruk buat isteri serik mengandung lagi


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera.

Anda Anemia Ketika Hamil??Wajib tonton video ni untuk mengelakkan kandungan berisiko.
Anemia Ibu Hamil ni Dah Warded Pun Degil - Nasib Kakak Garang from iReach HD on Vimeo.


Alhamdulillah rezeki Allah bagi pada adik kandung saya setelah 5 tahun menantikan cahaya mata yang kedua. Namun, kandungan kali ini sangat berbeza berbanding kandungannya yang pertama. Kalau dulu, alahannya hanya biasa-biasa sahaja namun pada kali ini alahannya teruk sekali kerana setiap apa yang dimakan atau diminum akan dikeluarkan semula sehinggakan dia sendiri tidak mahu makan kerana khuatir akan dimuntahkan semula. Menurut doktor, adik saya mungkin mengalami Hyperemesis Gravidarum (HG) dan ini adalah petanda bahaya kerana jika berlaku dehidrasi disebabkan HG boleh mengundang maut. Terdapat beberapa tips untuk kurangkan alahan ketika mengandung seperti HG ini.



Cara merawat kesan HG ini mungkin agak berbeza berbanding alahan biasa kerana HG ini banyak memberi kesan lebih kepada aspek psikologi kerana tubuh badan yang lemah longlai, tertekan dan tidak dapat merasai nikmat dan kegembiraan dalam kehamilan. Emosi wanita hamil yang terganggu memberi kesan terhadap hubungan suami dan isteri. Terdapat beberapa langkah yang diambil bagi membantu mengurang dan melalui pengalaman HG iaitu:-

  1. Dapatkan nasihat doktor atau pakar perbidanan lebih awal tentang keadaan anda. Ceritakan apa yang anda alami dan beritahu bahawa anda mahu dapatkan rawatan awal mengatasinya.
  2. Minta sokongan daripada pasangan, ahli keluarga dan rakan-rakan terdekat. Bukan sekadar sokongan moral tetapi juga bantuan untuk melakukan akitiviti-aktiviti seperti menjaga anak-anak yang lain, memasak, membel barangan keperluan dan juga kerja-kerja rumah.
  3. Mengidam adalah perkara biasa. Cuba penuhinya. Elakkan makan atau melihat makanan yang mendatangkan rasa loya pada anda. Jika memasak atau "bau dapur" menyebabkan rasa loya, pilih makanan sejuk yang mudah disediakan.
  4. Pastikan anda minum air secukupnya. Minum sedikit-sedikit tetapi kerap. Boleh juga makan ketulan ais untuk pastikan tubuh mendapat air secukupnya. 
  5. Makan apa sahaja makanan yang boleh ditelan untuk kekal bertenaga. Elakkan terlalu memikirkan makanan apa yang dimakan. Apabila kesan HG semakin berkurangan, barulah amalkan kembali makanan berkhasiat.
  6. Sebaiknya cuba kaedah rawatan dari bahan semulajadi.
  7. Dapatkan rehat secukupnya. Tubuh yang terlalu keletihan akibat HG akan menyebabkan muntah-muntah semakin buruk.
  8. Sokongan moral boleh didapati dari kalangan rakan atau komuniti yang pernah mengalami masalah yang sama. Kongsikan pengalaman dan perasaan anda.
Alahan bukan alasan bagi ibu ini untuk panjat Candi Borobudur

Melihat keadaan adik saya, memang terlalu kesian kerana keadaan rumah yang agak lintang pukang. Disebabkan HG ini, dia terpaksa baring diatas katil sahaja kerana sekiranya dia melakukan sebarang kerja, dia akan muntah. Oleh sebab itu, saya mencadangkan Vitamin Prenatal supaya dia kekal bertenaga dan dapat mengurangkan kesan HG tersebut. Alhamdulillah, akhirnya dia dapat merasai nikmat kehamilannya. 

Mampukah ibu hamil berpuasa di bulan Ramadhan??

Berminat untuk mencuba Vitamin Prenatal Shaklee? Hubungi saya di:-

Nur Hijratul Hajar Bahaman
ID : 926826
Contact : 0132109044 (sms/whatsapp/telegram)
Email : nurhijratulhajar@yahoo.com

**These statement has not been evaluated by The Food and Drug Administration. These products are not intended to be diagnose, treat, cure or prevent any disease.**






Baca Selanjutnya

Thursday, 23 April 2015

Vitamin Prenatal bagi ibu hamil


Set Ibu Hamil Cergas

Ibu yang hamil memerlukan nutrisi yang secukupnya untuk ibu itu sendiri dan bayi yang dalam kandungan. Kebiasaanya, ibu yang hamil akan mengalami "morning sickness" tapi lama atau sekejap itu yang menjadi perhitungan. Saya juga pernah mengalami "morning sickness" tersebut tetapi tidaklah terlalu lama.

Ok, kak H terangkan serba sedikit apa yang ada dalam set hamil ni. 



Set Ibu Hamil ini mengandungi Vitalea kerana ianya adalah multivitamin yang lengkap dengan 28 jenis vitamin dan mineral. Zat besi dalam Vitalea dapat membantu ibu menambah zat besi kerana kebiasaanya ibu mengandung dan menyusu kekurangan zat besi dan jika tidak ditampung boleh menyebabkan ibu mudah pitam, lesu, kurang daya ingatan dan kurang konsentrasi.

Vitamin C pula berperanan sebagai antioksidan, membantu meningkatkan sistem imunisasi badan ibu dan bayi serta menjadikan kulit lebih cantik. Ia juga membantu penyerapan iron kerana iron yang diambil takkan dapat diserap sekiranya kekurangan Vitamin C didalam badan.

B complex amat penting bagi ibu mengandung kerana ianya lengkap dengan 8 kumpulan Vitamin B yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus, emosi lebih stabil dan wajah berseri. B complex juga mengandungi asid folic yang diperlukan oleh ibu hamil bagi melengkapkan pembentukan janin pada awal trimester serta vitamin anti stress.

ESP memberi tenaga berkekalan untuk ibu selain dapat membantu ibu memperolehi kesan yang optimum untuk pengambilan vitamin-vitamin lain. Kulit anda juga menjadi lebih licin, gebu dan anjal. 

Akhir sekali, Ostematrix adalah sejenis kalsium. Kalsium penting untuk membina darah, tulang, gigi serta saraf dalam tubuh manusia. Bagi ibu yang mengandung atau menyusu, pengambilan kalsium amat penting dan tidak boleh dipandang remeh. Bagi ibu yang tidak menjaga dan mementingkan pengambilan kalsium ketika hamil, maka kalsium untuk menghasilkan susu ibu akan diserap dari dalam tubuh ibu serta ibu berisiko untuk mengalami osteoporosiskejang kaki, mudah letih dan lesu serta muka menampakkan garisan tua.

Jom tengok pengalaman ibu ini yang mengamalkan set hamil Shaklee.. Siap boleh panjat Candi Borobudur lagi..

Ibu Hamil Kuat Boleh Naik Flight & Panjat Candi Borobudur! Fuyooo! from iReach HD on Vimeo.

Jika anda berminat untuk mendapatkan set kehamilan ini, bolehlah menghubungi saya melalui wasap Pn. Hajar (013-2109044) ataupun "Cash on delivery" jika anda berhampiran dengan saya. Sekiranya anda ingin membeli sendiri set ini dengan menggunakan kad kredit ataupun debit, boleh klik pada gambar.


**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. These products are not intended to be diagnosed, treat, cure or prevent any disease.**



Baca Selanjutnya

Sunday, 19 April 2015

Bahagianya Menjadi WAHM : Bagaimana Menjana Pendapatan Dari rumah


Stress dengan kos Sara hidup yang semakin meningkat


Assalammualaikum Dan Salam Sejahtera.

Semenjak 1 April yang lalu, negara kita dilanda kemarau GST. Rata rata penduduk yang berpendapatan rendah mesti terkesan dengan pelaksanaan GST yang telah dilancarkan oleh kerajaan. Bagi pekerja yang berpendapatan tinggi dan berjawatan besar, GST ini bukanlah sesuatu yang membebankan. Suami isteri yang bekerja juga turut merasa bebanan tersebut tetapi bagaimana pula bagi kesannya terhadap seorang suri rumah yang hanya mengharapkan pendapatan suami semata-mata. Bagi meringankan beban suami, isteri masih boleh bekerja dari rumah disamping dapat melihat anak-anak membesar.



# Siapa saya

Diberi nama Nur Hijratul Hajar Bahaman berumur 26 tahun. Merupakan seorang surirumah sepenuh masa tanpa pembantu dan Ibu kepada dua orang puteri dan seorang putera. Adakah saya pernah bekerja? Ya, saya pernah bekerja kerana kewangan suami yang tidak mencukupi namun nasib tidak menyebelahi saya. Apabila saya disahkan hamil anak ketiga saya terpaksa berhenti kerja kerana alahan yang sangat teruk dan selepas melahirkan anak saya yang ketiga, saya cuba mencari kerja semula tetapi malangnya belum rezeki saya. Jadi, saya mengambil keputusan untuk bekerja dari rumah. Alhamdulillah, pekerjaan yang saya buat dari rumah ini melebihi gaji semasa saya bekerja.


# Pengalaman Mengajar Saya

Siapa tak nak kaya kan??Semua orang di dunia ni nak kaya, hidup bebas dari hutang dan sebagainya. Tapi nak kaya mestilah dengan berusaha, bukan goyang kaki ataupun dari hasil titik peluh orang. Memang tidak dinafikan lumrah kehidupan, ramai yang nak kaya dengan cara yang cepat. Kalau dulu skim cepat kaya, ramai dah yang tertipu tapi sekarang, macam macam jenis bisness ada, nak gandakan duit dan sebagainya. Secara peribadi, dengan ikhlas hati saya mengaku saya sendiri tidak terkecuali terjebak dalam penipuan sebegini tapi Alhamdulillah saya hanya melaburkan duit saya dalam jumlah yang kecil tetapi sehingga ke hari ini saya tidak mendapat sebarang pulangan mahupun modal saya. Memang fobia dan serik!! Dari situ, saya belajar untuk lebih berhati-hati, saya nekad untuk tidak menyertai dan mempercayai sebarang pelaburan yang menggandakan wang.

Ketika saya menceburi bisness ini, saya masih bekerja dan ianya dilakukan secara sambilan kerana pada mulanya saya tidak minat bisnes. Tetapi setelah melihat hasilnya, saya membuat keputusan untuk melakukannya secara sepenuh masa dari rumah sambil melihat anak-anak membesar di depan mata saya. Menariknya, kemana sahaja saya pergi walaupun ke kelas bisness saya akan membawa anak-anak bersama kerana anak-anak bukanlah alasan untuk kita berjaya. Mendengar pelbagai cerita tentang anak-anak yang dibawah jagaan pengasuh, saya bersyukur sangat kerana diberi pilihan untuk menjaga anak-anak saya sendiri.




# Bagaimana cara saya bekerja dari rumah?

Pada hari ini, terlalu banyak tawaran untuk bekerja dari rumah namun kita sendiri haruslah lebih bijak untuk menilainya sama ada ia berbaloi atau tidak selaras dengan usaha kita. Nak tak ada tambahan sebanyak RM500 dalam akaun kita? Siapa taknak kan? Sekurang-kurangnya RM500 tersebut sudah memadai untuk susu, pampers dan barang-barang keperluan dapur. Bagi yang bekerja pula, ia adalah suatu bonus.

Tetapi apa yang ingin saya kongsikan bukanlah skim cepat kaya, namun untuk mendapatkan keberkatan hidup rezeki yang kita dapat pun perlulah jelas dari mana sumbernya. Sebagai surirumah yang mempunyai pendapatan sendiri, saya boleh bantu anda untuk melupakan masalah hutang yang bertimpa-timpa dan sekiranya kewangan anda terdesak, anda boleh dapat lebih dari RM500 sebulan.

Apa yang penting, anda ada kemahuan untuk memberikan yang terbaik kepada anak-anak anda. Mempunyai pilihan untuk melihat dia membesar di depan mata, dan tidak merasa beban untuk memberikan wang saku kepada kedua ibu bapa serta menunaikan impian mereka.

Alhamdulillah, diatas desakan kewangan yang sangat teruk dan hanya berbekalkan modal sebanyak RM80 saya akhirnya berjaya keluar daripada belenggu masalah tersebut dan saya mampu memilih untuk mendapatkan yang terbaik buat keluarga dan anak-anak saya dan saya tidak pernah sesekali menyesal melepaskan jawatan saya dahulu.

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan pendapatan sampingan boleh baca dulu apa yang menarik minat saya dengan bisness ni. Kemudian anda boleh isikan butiran diri anda pada borang dibawah dan saya akan segera menghubungi anda selepas mendapat respon dari anda.

Baca Selanjutnya

Wednesday, 15 April 2015

Alahan yang teruk akibat Hyperemesis Gravidarum (HG) boleh undang maut

Serik mengandung lagi akibat Alahan teruk


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera.

Alahan seperti mual dan muntah sepanjang kehamilan bukan perkara yang baru bagi wanita hamil. Kebanyakan wanita hamil akan mengalaminya walaupun anak yang kedua dan seterusnya. Namun, mabuk yang berlebihan atau Hyperemesis Gravidarum boleh memudaratkan kesihatan. Tahukah anda jika tidak dirawat dan dikawal segera, ia boleh membawa maut.

Bagaimana Pn. Haridah boleh mencegah masalah alahan yang teruk ini walaupun semasa berpuasa


 
Puasa Semasa Hamil Tak Semestinya Lembik Lunyai. Tengok Betapa Cergas Makcik ni... from iReach HD on Vimeo.

Manakala ianya bukan mustahil bagi Pn. Ainul Mustafa untuk memanjat Candi Borobudur ketika hamil.


 
Ibu Hamil Kuat Boleh Naik Flight & Panjat Candi Borobudur! Fuyooo! from iReach HD on Vimeo.

Alahan Mengandung Vs HG


Alahan atau muntah-muntah yang dialami selepas usia kehamilan lapan minggu atau demam, kemungkinan ia disebabkan oleh beberapa sebab lain seperti:-
  • gastrik
  • ulser perut
  • jangkitan salur kencing (urinary tract infection-UTI)
  • tiroid atau diabetes
Manakala HG bukanlah masalah yang biasa dialami ibu hamil, HG merupakan keadaan dimana wanita hamil mengalami mual dan muntah berlebihan, lebih daripada 10 kali dalam tempoh 24 jam sehingga menggangu kesihatan. Anda memuntahkan semua yang dimakan ataupun minum malah air liur sendiri juga tidak mampu ditelan seperti biasa. Keadaan ini menyebabkan penurunan berat badan, dehidrasi dan beberapa keadaan lain. HG berlaku bermula dari awal kehamilan, diantara usia kandungan empat minggu dan tujuh minggu. Muntah-muntah mungkin akan berkurangan antara 14 minggu dan 16 minggu kehamilan. Namun dalam beberapa kes, HG mungkin berlarutan sehinggan usia kandungan mencecah 20 minggu. Malangnya, sebilangan 10 hingga 20% sahaja wanita hamil yang mengalami keadaan ini sepanjang tempoh kehamilan mereka.

Sekiranya anda mengalami muntah berlebihan namun tidak memberikan kesan penuruan berat badan mendadak, sebaiknya anda mendapatkan rawatan untuk alahan mengandung. Rawatan awal boleh membantu untuk mengelakkan HG daripada semakin buruk, disamping mengurangkan simptom-simptomnya.

Risiko HG ketika hamil kepada bayi

HG yang dirawat lebih awal dapat mengelakkan mudarat pada bayi dalam kandungan. Risiko amat tinggi pada ibu yang kehilangan berat badan akibat HG. Bayi berisiko tinggi lahir dengan berat badan yang lebih rendah daripada yang sepatutnya. 

Risiko HG ketika hamil kepada ibu

Kesan kepada ibu adalah lebih kepada aspek psikologi seperti:-
  • Tubuh badan yang lemah longlai, tertekan dan tidak dapat merasai nikmat dan kegembiraan dalam kehamilan.
  • Emosi wanita hamil yang terganggu memberi kesan terhadap hubungan suami isteri.
  • Mereka lebih senang memencilkan diri, meninggalkan pasangan dalam keadaan serba tidak kena.
  • Tidak mengambil berat soal kesihatan dan penjagaan diri dan ahli keluarga (anak-anak) lain dengan sempurna.
  • Serik untuk mengandung lagi.
Begitulah perasaan wanita hamil yang mengalami HG keterlaluan. Dari aspek psikologi, bagi mereka tiada siapa dalam persekitaran mereka yang memahami betapa berat dan sukarnya untuk mengandung dan melalui kembali muntah-muntah seperti pengalaman lalu. Justeru, untuk mengandung lagi sudah tentu tidak.

Penting untuk diberi perhatian adalah penggunaan ubat ketika hamil, terutama ketika trimester pertama. Bagi ibu yang sedang hamil dan mengalami HG ini, cegahlah sebelum terlambat kerana ianya boleh mengundang maut dan amat berisiko kepada bayi. Berminat untuk mencuba Set Hamil Ibu Cergas?? Hubungi saya di :-

Nur Hijratul Hajar Bahaman
Your Shaklee Independent Distributor
ID : 926826
Contact : 013-2109044 (sms/whatsapp/telegram)
Email : nurhijratulhajar@yahoo.com

**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. These products are not intended to be diagnose, treat, cure or prevent any disease.**
Baca Selanjutnya

Tuesday, 7 April 2015

Bahaya Tandem Nursing : Dimanakah Relevannya Penyusuan ketika hamil

Dilema Ibu yang ingin menyusukan anak ketika hamil

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera.

Ibu menyusu dan bekerjaya??Bagaimana anda menguruskan waktu mengepam susu walaupun terlalu sibuk seperti jururawat ini.
Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.


Kalau sebelum ni, saya banyak kongsikan teknik perahan susu yang betulpunca susu ibu berkurangan serta cara tambah susu badan. Jadi kali ni, saya akan kongsikan tips penyusuan ketika hamil. Saya percaya, tidak ramai yang akan melakukan tandem nursing ini sekiranya mereka disahkan hamil lagi walhal anak mereka masih lagi menyusu badan. Rata-rata ibu pasti akan memberhentikan susu buat si abang atau kakak kerana dikhuatiri akan mengambil hak adik yang ibu kandungkan. Lebih mengarut lagi apabila ada mitos yang mengatakan bahawa, susu yang diberikan kepada anak sekiranya si ibu hamil lagi akan bertukar menjadi darah. Memang sangat mengarut!! Adakah ianya membahayakan??Saya akan kupaskan selanjutnya.



Isu berkenaan menyusu ketika hamil sering kali menimbulkan keraguan apabila si ibu menghadapi dilema menyusukan si manja setelah disahkan hamil. Adakah ia selamat?? Disini saya kupaskan 5 fakta penyusuan ketika hamil.

  • Dapatkan maklumat
Anda perlu faham bahawa susu ibu bukan sumber tenaga utama bayi selepas usianya enam bulan. Jika hamil semula, selepas usia anak melebihi enam bulan, anda tidak perlu gusar tentang zat pemakanan si kecil. Inilah masa yang sesuai untu anak anda belajar menerima zat makanan melalui makanan berkhasiat yang diambilnya setiap hari. Penyusuan susu ibu tetap diteruskan demi memenuhi keperluan emosi kedua-dua belah pihak. Pada masa yang sama, ia tetap menyumbang keperluan zat pemakanan harian si anak. Perlu diketahui bahawa, penyusuan susu ibu tidak mempunyai kaitan dengan risiko keguguran. Oleh itu, dapatkan lebih banyak maklumat berkenaan isu ini daripada pakar atau kaunselor laktasi.



  • Puting Sakit
Kebanyakkan ibu hamil akan mengalami ketidakselesaan pada bahagian puting setiap kali sesi penyusuan berlangsung. Hal ini terjadi kerana puting menjadi lebih lembut dan membesar semasa hamil sebagai persediaan untuk menyusukan anak di dalam kandungan setelah dia dilahirkan kelak. Semasa menyusu, anda boleh alihkan perhatian terhadap rasa sakit dengan melakukan perkara-perkara lain seperti menyusu sambil membaca atau menonton televisyen. Anda perlu maklum bahawa rasa sakit yang dialami itu sebenarnya akan membuatkan puting lebih "kuat" untuk penyusuan selepas bayi lahir nanti.

  • Posisi yang selesa
Oleh kerana penambahan saiz pada bahagian perut dan keadaan fizikal yang kurang mengizinkan, anda perlu menyesuaikan diri dengan beberapa jenis posisi penyusuan mengikut keselesaan. Kebiasaannya, posisi mengiring dan pada masa yang sama letakkan bantal pada bahagian belakang badan mungkin dapat membantu anda kekal selesa semasa menyusu.

  • Nikmati momen yang indah
Tangan si kecil yang meraba bahagian tubuh badan anda semasa menyusu adalah momen yang paling indah sepanjang penyusuan si kecil. Walaupun sedan menyusu, cuba berkomunikasi dengan si manja anda. Beritahu dia bahawa anda sedang mengandungkan adiknya di dalam perut. Biarpun masih kecil, dia dapat memahami apa jua yang anda perkatakan kepadanya. Dengan demikian, ia dapat mengurangkan perasaan cemburu abang/kakak kepada adiknya.

  • Tanam Azam
Penyusuan kepada anak sedia ada kala sedang hamil adalah selamat. Selepas anak dalam kandungan dilahrikan, teruskan penyusuan. Kedua-dua keadaan ini dikenali sebagai "tandem nursing". Tanamkan azam untuk melakukannya sejak daripada awal setelah disahkan hamil. Tandem nursing juga bagus kerana ia membantu anda mengurangkan risiko bengkak susu dimana anak yang lebih besar mempunyai lebih kemahiran untuk mengosongkan payudara.

Namun, perlulah diingat bahawa ibu yang hamil dan menyusu perlu mengambil zat yang secukupnya untuk dibekalkan kepada bayi di dalam kandungan serta dapat menghasilkan susu yang berkualiti. Sekiranya anda seorang ibu yang lemah ketika hamil, sila tonton video dibawah.

Ibu Hamil Kuat Boleh Naik Flight & Panjat Candi Borobudur! Fuyooo! from iReach HD on Vimeo.

Pengalaman Menyusu ketika hamil pernah terjadi kepada saya juga. Ketika anak kedua saya berusia 1 tahun, saya disahkan hamil anak ketiga. Saya mengambil keputusan untuk menyusukan anak kedua saya sehinggalah saya melahirkan anak ketiga. Alhamdulillah semua dipermudahkan berkat keazaman saya yang tinggi. Disamping itu, saya mengamalkan Set Hamil Shaklee yang terdiri daripada Vitamin C, Vitalea, Bcomplex, Esp, Ostematrix dan Omega Guard.

Oleh kerana saya tidak mengambil ubat di klinik, saya hanya mengamalkan Set Hamil Shaklee sehingga saya berpantang dan ke hari ini saya menyusukan anak ketiga. Memang sangat berbaloi kerana ianya 3 dalam 1. Set Hamil Shaklee membantu ibu kekal bertenaga, serta membantu perkembangan otak janin pada awal trimester. Kalsium amat penting untuk membentuk tulang bayi dalam kandungan. Oleh sebab, saya tidak minum susu saya hanya mengamalkan Ostematrix sepanjang kehamilan hingga ke hari ini. Selain dapat membekalkan kalsium kepada saya dan anak dalam kandungan, Ostematrix membantu melegakan kejang kaki saya yang amat kronik sejak melahirkan anak pertama. Akhirnya, masalah kejang kaki saya dapat diatasi.





BERMINAT DENGAN SET BERPANTANG SHAKLEE. DAPATKAN SEKARANG BERSAMA FREE MEMBERSHIP HANYA UNTUK BULAN INI!!!

Hubungi saya untuk sebarang pembelian

Your Shaklee Independent Distributor
Nur Hijratul Hajar bahaman
ID : 926826
Contact : 0132109044 (sms/whatsapp/telegram)
Email : nurhijratulhajar@yahoo.com

**These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to be diagnose, treat, cure or prevent any disease.**



Baca Selanjutnya

Monday, 6 April 2015

Peranan Suami Ketika Isteri Hamil Supaya Memudahkan Kelahiran

Dilema Isteri Ketika Hendak Bersalin

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera.

Saat isteri disahkan hamil adalah satu berita yang amat mengujakan. Suami adalah orang pertama yang akan mengetahui perkara tersebut. Dari situ, bermulalah episod si isteri menjalani cabaran dan dugaan ketika hamil. Pengalaman ketika hamil adalah sangat berbeza bagi setiap wanita. Ada yang tidak mengalami apa-apa alahan ketika hamil, ada yang mengalami alahan pada awal trimester sahaja namun ada juga yang hanya mampu berbaring kerana mengalami alahan yang sangat teruk sehingga tempoh melahirkan. Oleh itu, apakah peranan suami ketika hamil serta tips untuk memudahkan bersalin?


Antara tips-tips yang boleh dilakukan oleh suami bagi membantu isteri memudahkan kelahiran ialah:-
  1. Urutan perineal - Urutan yang dilakukan di bahagian perineum amat digalakkan kerana ia sedikit sebanyak dapat membantu isteri memudahkan proses kelahiran yang bakal dilalui dan mengurangkan risiko koyak semasa meneran. Mulakan urutan di antara bahagian dubur dan faraj bermula daripada minggu ke 34 kehamilan sehinggalah ke saat mahu melahirkan. Pastikan jari anda bersih sebelum memulakan urutan dan urutan boleh dilakukan dengan menggunakan minyak tertentu yang berasaskan seumber bahan semulajadi seperti minyak zaitu, minyak kelapa dara dan lain-lain.
  2. Senaman Kegel - Senaman ini baik untuk menjadikan otot vagina lebih anjal. Dengan yang demikian, otot berkenaan boleh mengembang dengan lebih baik apabila proses kelahiran. Senaman ini juga bagus untuk kekuatan otot rahim. Antara teknik senaman kegel yang boleh dilakukan ialah menahan air kencing separuh jalan dan kira sampai 10 dan kemudian dilepaskan bakinya. Ia boleh dilakukan dimana sahaja tanpa orang lain mengetahuinya.
  3. Teknik Pernafasan - Di mingu-minggu terakhir, isteri sangat digalakkan untuk melakukan senaman secara tetap seperti berjalan-jalan 30minit selepas makan malam sambil berlatih melakukan teknik pernafasan yang bakal diaplikasikan ketika dalam proses kelahiran. Teknik pernafasan amat penting untuk dikuasai kerana ia dapat membantu ketika anda menahan sakit dan sewaktu proses meneran. Suami perlu ambil tahu!
  4. Tidur mencukupi- Menjadi kelaziman bagi wanita hamil mengalami kesukaran untuk tidur di minggu-minggu terakhir kehamilan. Biarpun begitu, suami dinasihatkan untuk memastikan jumlah tidur isteri adalah mencukupi. Hal ini sangat penting untuk memastikan anda kekal bertenaga semasa melahirkan nanti.
  5. Keadaan selesa - Ketenangan fikiran dan kemantapan mental serta emosi sangat penting. Proses kelahiran akan berlangsung dengan lancar sekiranya isteri berada didalam keadaan selesa. Apatah lagi keadaan yang tergopoh gapah akan menyebabkan proses kelahiran memakan masa yang lama. Sikap tenang dan selesa dapat menghindarkan isteri daripada menerima apa-apa juga jenis alat bantuan kelahiran seperti vakum atau forsep. Oleh itu, cuba tenangkan diri isteri sejak dari rumah lagi sebelum berangkat ke hospital.
  6. Teman kuat semangat - Apa yang paling penting dalam kelahiran bayi ialah sokongan daripada yang tersayang. Di waktu isteri perlu berhadapan dengan segala macam tekanan untuk melahirkan, keberadaan suami disisi pasti dapat mengurangkan serba sedikit tekanan yang dialami. Namun, suami perlulah mempunyai semangat yang kental agar dia mampu memberi sokongan ketika isteri berhadapan dengan kesakitan untuk melahirkan bayi. 
  7. Perguna graviti - Amalan sentiasa bergerak dengan berjalan-jalan dapat membantu ketika proses kelahiran. Malah, jangka masa proses kelahiran tersebut boleh menjadi pendek jika berdiri tegak. Keadaan sebegini berupaya membantu bayi masuk ke saluran peranakan dengan betul. Oleh kerana itulah, isteri tidak disarankan berbaring di atas katil. Adalah lebih baik jika berjalan-jalan di sekitar kawasan bilik bersalin sambil ditemani suami untuk memudahkan bayi "turun" sekaligus mempercepatkan proses kelahiran.
  8. Baring mengiring ke kiri - Amalan sebegini juga amat diyakini mampu mempercepatkan bukaan serviks. Berbaring terlentang kerana posisi ini akan memberi sedikit tekanan kepada bayi untuk membantunya menolak "keluar" dengan cepat.
  9. Makan secukupnya - Pastikan apabila sudah mendekati tarikh jangkaan bersalin, isteri makan secukupnya. Ini sangat penting bagi memastikan isteri mempunyai tenaga untuk proses meneran, banyakkan makan kurma kerana ia berupaya memberi tenaga tambahan kepada tubuh badan.

Sentuhan suami dapat mengurangkan kesakitan sepanjang proses bersalin. Tangan suami amat berguna ketika itu. Oleh yang demikian, suami perlu belajar beberapa teknik asas urutan bagi mengelakkan tangan letih mengurut, sediakan beberapa bola tenis yang dimasukkan ke dalam stoking bagi membolehkan ia digolekkan di bahagian belakang anda.

Selepas bersalin, isteri akan menempuhi fasa berpantang pula, oleh itu suami yang prihatin perlu memberikan set berpantang yang dapat membantu isteri dari mengalami masalah luka jahitan yang lambat sembuh serta sembelit. Masalah ini sering berlaku kepada isteri ketika berpantang. Saya kongsikan video Pn. Khadeejah Hasmad yang hampir-hampir takut untuk bersalin lagi akibat sembelit teruk yang dialaminya ketika berpantang namun beliau berubah fikiran selepas menjumpai set berpantang yang sesuai dengan beliau.

Amalan Pantang Selepas Bersalin Elak Mimpi Ngeri Sakit Sembelit from iReach HD on Vimeo.

Set Berpantang Shaklee terdiri daripada Zinc, Vitalea, Vitamin C, B Complex, Energizing Soy ProteinAlfalfa serta Ostematrix. Set Berpantang ini dapat membekalkan keperluan utama vitamin dan mineral terutamanya zat besi untuk membantu ibu yang kehilangan darah ketika bersalin, membantu menyembuhkan luka dalam rahim serta jahitan dengan cepat disamping dapat mengelakkan jangkitan kuman, membekalkan sumber kalsium yang dapat mengelakkan sembelit dan stress kepada ibu serta protein yang dapat mengekalkan tenaga kepada ibu semasa proses penyusuan dan membanyakkan susu.

DAPATKAN SEKARANG SEMENTARA STOK MASIH ADA!! 

Berminat dengan Set Berpantang Shaklee. Hubungi saya : -

Your Shaklee Independent Distributor
Nur Hijratul Hajar Bahmaman
ID :926826
Contact : 0132109044 (sms/whatsapp/telegram)
Email : nurhijratulhajar@yahoo.com

**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. These products are not intended to be diagnose, treat, cure, or prevent any disease.**
Baca Selanjutnya

Saturday, 4 April 2015

Rahsia dan Tips Cepat Hamil supaya tidak dipandang serong oleh Mertua

Stress Apabila sering ditanya Mertua bila nak dapat anak.

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera Semua.

Siapa tidak mahukan anak??Apabila sah bergelar suami isteri, setiap pasangan pasti mahukan cahaya mata sebagai pengerat ikatan kasih sayang antara mereka. Namun, tidak semua bernasib baik. Dah bertahun-tahun kahwin, masih lagi belum dikurniakan anak. Lebih menyedihkan lagi apabila Ibu Mertua sering bertanya soal anak. Sedihnya hati seorang isteri. Kali ini, saya akan kongsikan sedikit rahsia dan tips cepat hamil supaya tidak dipandang serong oleh mertua.

Gara-gara lambat hamil, menantu sering dipantang serong

Sebelum ini, saya ada kongsikan bagaimana Cara merawat ketidakseimbangan hormon. dan sebelum saya bercerita lebih lanjut, disini ingin saya kongsikan pengalaman seorang wanita yang mempunyai masalah haid yang tidak teratur dan bagaiman beliau dapat mengatasinya. Haid yang tidak teratur juga menjadi punca seseorang wanita itu sukar untuk hamil. Ini adalah pengalaman Pn. Ija Ramli dimana beliau akhirnya berjaya mengatasi masalah haid yang tidak teratur.

Haid Tidak Teratur Buat Dia Emo Sokmo, Suami Pun Bingung from iReach HD on Vimeo.

Berbalik pada tajuk utama kita, rahsia dan tips cepat hamil. Ini adalah beberapa tips yang boleh diamalkan untuk mendapatkan cahaya mata. Antaranya ialah:-

  1. Jaga Pemakanan dan Diet. - Mengamalkan gaya hidup sihat dan mengambil makanan yang seimbang dapat membantu kesuburan disamping mengambil supplemen tambahan
  2. Nutrien - Badan kita memerlukan nutrien yang secukupnya. Namun, tidak semua nutrien boleh dihasilkan sendiri oleh badan. Untuk memastikan badan menerima nutrien yang secukupnya, anda dinasihatkan untuk mengambil vitamin atau supplemen seperti Vitamin E, Zinc, Vitamin C, Vitamin A, Pottasium, Niacin, Copper, Panthothenic Acid, Thiamin B6, Riboflavin. Mengambil asid folic sebelum hamil juga adalah penting untuk kesuburan dan persediaan untuk hamil.
  3. Berat badan yang Ideal - Memang tidak dinafikan bahawa wanita yang mempunyai berat badan yang berlebihan juga mampu untuk hamil, namun harus diingat bahawa wanita hamil dan berat badan berlebihan berisiko untuk menghidapi penyakit seperti darah tinggi, kencing manis dan sebagainya. Ini sedikit sebanyak menganggu perkembangan bayi dalam kandungan.
  4. Lakukan hubungan intim dengan kerap.- Bagi wanita yang haidnya tidak teratur, tips ini sedikit sebanyak dalam membantu namun ianya bergantung kepada tahap kesuburan wanita tersebut.
  5. Ketahui waktu subur atau ovulasi - Cuba untuk fahami dan kira waktu subur anda dan lakukan hubungan intim pada waktu tersebut bagi wanita yang haidnya teratur. Namun bagi wanita yang mempunyai masalah haid tidak teratur, anda masih boleh mencubanya. Mana tahu rezeki kan??
  6. Jumpa doktor pakar. - Sekiranya kesemua tips diatas telah dilakukan dan masih belum dikurniakan anak walhal sudah berkahwin 5 tahun, anda dinasihatkan untuk membuat pemeriksaan lanjut kepada pakar. Suami dan isteri perlu membuat pemeriksaan bagi mengenalpasti masalah sebenar antara kalian.
  7. Elakkan tekanan. - Terlalu penat dan tertekan dengan masalah kerja juga boleh mengganggu hubungan intim anda dan suami. Oleh itu, anda dinasihatkan untuk tidak mencampur adukkan soal rumahtangga dan kerja. Jangan terbawa-bawa hal kerja ke rumah.
  8. Jauhi merokok. - Sekiranya suami anda adalah perokok, nasihat suami untuk mengurangkan pengambilan rokok atau berhenti merokok kerana rokok boleh menyumbang kepada masalah ketidaksuburan.
  9. Kurangkan pengambilan kafein. - Sekiranya anda penggemar kafein, kurangkan pengambilannya kepada 2 cawan sehari. Kafein bukan terdapat didalam kopi sahaja malah minuman lain juga mengandungi kafein. Tahukah anda pengambilan kafein yang melebihi 500mg (5 cawan) sehari boleh menyumbang kepada masalah kesuburan. Malah, jika anda hamil risiko keguguran itu masih ada.
  10. Berdoa.- Berdoa, usaha dan tawakkal itu adalah sebaik-baiknya. Berbalik kepada maha Pencipta kerana Dia lebih mengetahui apa yang terbaik buat hamba-hambaNya.
Ketahui Tips dan Rahsia untuk cepat hamil

Bagaimana Set Kesuburan dapat membantu anda untuk hamil??

Set Kesuburan ini terdiri daripada
  • Vitamin E
  • Zinc
  • GLA
  • B Complex
  • Alfalfa

Seperti yang saya terangkan diatas, badan kita memerlukan nutrien yang secukupnya dan tidak dapat dihasilkan oleh tubuh badan. Fungsi Vitamin E ialah membantu meningkatkan kualiti dan "sperm count". Jika sperma tidak banyak dan kualiti sperma tersebut lemah, jangka hayat untuk sampai kepada ovum adalah sangat lemah. Selain itu, ia juga dapat membantu masalah mati pucuk serta meningkatkan keinginan seks.

Zinc Complex adalah khazanah lelaki. Mengapa saya berkata begitu?? Ini kerana zinc berperanan penting dalam menghasilkan sperma yang lebih berkualiti dan sihat, membantu memekatkan air mani, meningkatkan jumlah sperma, meningkatkan jumlah keaktifan sperma, membantu melindungi sperma dalam menentang pengaktifan bakteria di vagina serta membantu mengurangkan risiko prostat. Selain itu, zinc juga dapat membantu menyembuhkan luka jahitan ketika dalam berpantang

 Bcomplex amat penting kerana ia diperlukan untuk membina kecerdasan otak janin dan mengelakkan bayi mengalami spina bifida. Selain itu, B complex mengandungi asid folic didalamnya bagi meningkatkan kesuburan serta persediaan untuk menyambut orang baru.

Peranan Alfalfa pula adalahah untuk mengurangkan masalah keputihan dikalangan wanita. Masalah keputihan yang kronik boleh menimbulkan bau yang kurang enak. Sudah pasti suami mahupun isteri kurang selesa dengan keadaan tersebut. Tetapi dengan adanya Alfalfa, masalah keputihan dapat diatasi serta Alfalfa dapat menghalang sperma mati akibat bakteria didalam vagina. Manakala fungsi Alfalfa semasa didalam pantang pula adalah untuk memperelokkan semula rahim serta organ dalaman wanita.

GLA Complex adalah sejenis asid lemak Omega 6. Oleh kerana Omega 6 tidak boleh dihasilkan oleh badan, maka kita perlu mengambil supplemen sebagai cara untuk mendapatkannya. Fungsinya adalah meningkatkan kesuburan dengan memperbaiki struktur sel pembiakn disamping merawat ketidakseimbangan hormon. Apabila sel pembiakan kembali subur, maka peluang untuk hamil lebih tinggi. Kita hanya berusaha, Dia yang menentukan. Tetapi tak salah kalau kita mencuba kan??

Pengalaman serta Testimoni Pasangan yang berjaya hamil dengan Set Kesuburan Shaklee





Berminat untuk mendapatkan Set Kesuburan Shaklee?? Hubungi saya di:-

Nur Hijratul Hajar Bahaman
Id ; 926826
Contact :0132109044
Email : nurhijratulhajar@yahoo.com

**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. These products are not intended to be diagnose, treat, cure or prevent any disease.**

Baca Selanjutnya