Wednesday, 22 November 2017

Cara untuk mematikan sel kanser dari terus merebak


Bagaimana kitaran sel kanser dan bagaimana ia membiak

Bila bercerita bab kanser ni pasti akan menjadi mimpi ngeri apabila tiba-tiba disahkan penghidap kanser. Malah lebih teruk lagi jika disahkan kanser tahap empat. Kebiasaanya kanser tahap empat ni dah tidak dapat diselamatkan tapi kuasa Allah siapa yang tahu kan? 

Rasanya tiada sorang pun dalam dunia ini yang inginkan penyakit tapi kalau diteliti semula, semua penyakit yang datang itu semua berpunca dari diri sendiri. Jadi, kita nak salahkan siapa sebenarnya? Melainkan kalau kita dah berusaha sehabis baik untuk mengelakkan sel kanser tersebut dari berlaku. 



Oleh sebab itu, jika masih ada masa gunakan peluang yang ada itu cari jalan untuk mengelakkan dari terkena kanser. Selebihnya kita tawakal kepada Allah jika kita sudah cuba sehabis baik. Dengan gaya hidup zaman sekarang ni, kita perlu lebih berwaspada.

Sebelum kak H jelaskan lebih lanjut tentang fungsi Vivix ni, lagi sekali kak H nak ingatkan bahawa Vivix bukanlah ubat bagi penyakit kanser tetapi Vivix adalah sejenis makanan tambahan untuk membantu mencegah pembawakan sel-sel kanser ataupun menahan sel-sel kanser yang sedia ada didalam badan seseorang dari terus merebak.

Bercerita tentang kitaran hidup sel, apabila sampai satu kitaran sel, sel yang hidup tersebut akan mati dengan sendirinya tetapi ada juga sel yang tidak mati dengan sendiri malah mati secara paksa. Nak tahu macam mana sel tersebut mati secara paksaan, baca sampai habis artikel ni ye..

Kematian sel ini terdiri daripada 2 jenis iaitu:-
  • APOPTOSIS

Kematian sel secara Apoptosis ini adalah kematian sel secara semulajadi dan bukannya paksaan. Sel-sel yang hidup, apabila sampai tahap matang, tua ataupun yang sudah tidak diperlukan lagi akan mati secara semulajadi melalui proses apoptosis. Kalau tengok dalam gambar rajah diatas, proses ini berlaku adalah untuk seimbangkan antara sel-sel lama dan sel-sel baru yang akan dibentuk. Apabila sel-sel yang lama mati, sel-sel yang baru pula sebagai ganti. Itu proses yang sepatutnya berlaku. Sel yang mati tersebut akan mengecut dan dibuang ke luar badan secara semualajadi. Ya Allah, hebatnya ciptaan Allah s.w.t.

Proses kematian sel yang kedua pula ialah:-
  • NECROSIS

Proses kematian sel secara Necrosis ini berlaku apabila sel-sel tersebut mati bukan secara semuladi sebaliknya berlaku disebabkan faktor luaran. Sebagai contoh, Ali jogging di taman tiba-tiba kakinya tersadung batu dan terjatuh. Ali luka dibahagian lutut maka sel-sel di area lutut tersebut akan mati secara Necrosis. Bermakna secara mengejut disebabkan Ali terjatuh dan luka. 

Sebab apa dikatakan proses Necrosis? Sebab proses kematian sel tersebut berlaku tanpa dirancang. Sel tersebut masih baru tetapi disebabkan Ali terjatuh tadi, ia menyebabkan sel yang terlibat mati secara mengejut. Kebiasaanya kesan dari proses Necrosis ini, badan akan mengalami keradangan atau kerosakan. Contohnya seperti Gangren. Biasa berlaku kepada pesakit kencing manis kan?




Masalah Gangren ini berlaku adalah disebabkan darah tidak sampai ke bahagian anggota yang sepatutnya dan apabila ia tidak sampai, sel-sel dibahagian tersebut akan mati disebabkan kekurangan bekalan darah dan oksigen. Malah kesan yang lebih buruk lagi apabila bahagian tersebut tidak dapat diselamatkan, hingga terpaksa dibuang.

Bagaimana Kanser berlaku?

Kanser berlaku apabila wujudnya sel-sel yang tidak normal didalam badan. Sel-sel tersebut mengalami proses yang digelar "Mutasi sel". Ia berlaku disebabkan pelbagai faktor antaranya mungkin disebabkan sel DNA yang sudah tidak teratur, terlalu terdedah kepada radikal bebas hingga menyebabkan berlakunya kerosakan sel. Apabila sel ni mengalami proses mutasi, ia tidak musnah secara Apoptosis mahupun Necrosis. Sebaliknya, sel-sel ini akan meniru sel-sel yang rosak dan membahagi secara tidak terkawal.




Kalau tengok pada gambar rajah, normal sel tu elok je seimbang tapi sel yang mengalami mutasi ataupun dikatakan sel kanser akan terus membiak hingga membentuk tumor. Pembentukan tumor ini lama-kelamaan akan menjadi kanser.




Kitaran sel kanser ini boleh berlaku dalam jangkamasa yang lama, malah bertahun-tahun. Sebab tu bila sesorang yang disahkan kanser biasanya yang dah parah, sel tersebut sudah lama merebak dalam badan.

Jadi apa agaknya cara kita nak melindungi sel kita ni dari rosak sehingga ke peringkat DNA? Untuk mengelakkan berlaku sel yang abnormal hingga membentuk kanser? Salah satu caranya ialah elakkan dari radikal bebas, cari sesuatu boleh melindungi DNA kita supaya sel kita sihat.

Sebelum saya mengulas lebih lanjut tentang cara untuk melindungi DNA kita, adakah kanser ini boleh diwarisi?


Sekiranya kita ada sejarah dalam ahli keluarga sama ada ibu atau bapa yg mempunyai kanser, adakah anaknya boleh terkena kanser?


Kanser tidak boleh diwarisi, tetapi mereka yang mempunyai sejarah keturunan kanser sangat berisiko kerana sel tersebut ada didalam gen seseorang. Cara yang sama untuk elak dari terkena kanser ialah menjaga kesihatan sel, gaya hidup sihat dan elakkan dari terkena radikal bebas.

Kenapa Vivix sering disyorkan kepada orang yang sakit kronik termasuklah pesakit kanser?

Seperti yang saya pernah huraikan didalam entry yang lepas, Vivix bertindak melalui 4 cara. Salah satunya ialah:-




  • Membaiki dan melindungi DNA - Ini adalah yang paling penting kerana jika DNA yang bercelaru berisiko tinggi untuk membentuk sel kanser. Jadi inilah salah satu peranan vivix sebagai usaha untuk mencegah.


Bagi pesakit yang menghidap kanser dan perlu menjalani rawatan kimoterapi, kimoterapi ini akan mencetuskan kitaran sel apoptosis sebenarnya untuk membunuh sel-sel yang jahat. Namun sayangnya,sel baik juga akan terbunuh sama.

Oleh sebab itu, Vivix amat-amat disarankan kepada pesakit kanser yang menjalani rawatan kimo kerana Vivix memberikan tenaga kepada mitokondria. Vivix boleh menambahkan mitokondria badan. 

Apa benda pulak mitokondria ni? 

Mitokondria adalah pusat tenaga sel. Apabila sel-sel dalam badan kita bertenaga, maka kita akan semakin sihat. Pesakit yang membuat rawatan kimo kebiasaannya akan menjadi lemah, jadi vivix amat membantu dalam memberikan kembali tenaga. Tahukah anda, kegagalan fungsi Mitokondria menyebabkan 200 penyakit diwarisi

Selain berfungsi memberikan tenaga kepada sel, Vivix juga mengandungi resveratrol daripada Polyganum Cuspidatum. Kajian menunjukkan bahawa kandungan Resveratrol dapat membantu merencatkan sel kanser. Oleh sebab itu, tidak salah rasanya jika kita bermula dari sekarang untuk mencegah daripada berlakunya sel kanser. "Mencegah lebih baik dari merawat kan? " Amalkan dari sekarang sebagai perisai kepada penyakit kronik. 

Bagi yang ingin mendapatkan Vivix melalui kak H bolehlah terus menghubungi kak H melalui wasap 0132109044(Hajar) ataupun boleh bersua muka dengan kak H untuk berborak lebih lama jika berada di kawasan Bandar Tasik Puteri, Country Homes, dan Rawang. Jika anda berniat ingin membeli sendiri secara online melalui kad kredit ataupun kad debit boleh klik pada gambar dibawah.






**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. these products are not intended to be diagnosed, treat, cure or prevent any disease. "


Baca Selanjutnya

Thursday, 10 August 2017

Cawangan Shaklee yang berdekatan dengan kawasan anda


Tercari-cari dimana cawangan Shaklee

Baru je beberapa hari yang lepas kak H ada dapat panggilan dari seorang customer untuk mendapatkan Vivix sebagai ikhtiar untuk penyakit Kanser perut beliau. Setelah berbual lebih lanjut tentang Vivix, Tuan Z akhirnya bersetuju untuk mendapatkan Vivix tetapi jika boleh beliau mahu COD (Cash On Delivery). 

Oleh sebab saya sangat jauh dengan penempatan Tuan Z, saya cadangkan kepada beliau supaya membeli Vivix di cawangan Shaklee yang berdekatan. Alhamdulillah, akhirnya beliau bersetuju dengan menggunakan id saya 926826 (Nur Hijratul Hajar bt Bahaman).

Untuk proses pembelian, pelanggan perlu mengisi borang pembelian terlebih dahulu di cawangan tersebut dan mengambil nombor untuk dipanggil. Di kaunter pembelian, pembayaran boleh dilakukan dengan menggunakan cash, debit kad mahupun kad kredit. Selesai proses order, tunggu nombor giliran untuk pengambilan barang. Tetapi jika pergi ke HQ Shaklee sendiri, anda tidak perlu mengambil nombor giliran untuk proses order malah tidak perlu isi borang pun. Hanya ambil barang yang hendak dibeli kemudian bayar. Menarik bukan??

Ok, kak H akan berikan sedikit maklumat tentang alamat HQ dan Cawangan Shaklee yang berdekatan.

HQ Shaklee


Level 2, Sunway Geo Tower
Jalan Lagoon Selatan
Bandar Sunway
47500 Subang Jaya 
Selangor

Tel 03-56223188

Shaklee Kuala Lumpur





No 32 Jalan Seri Rejang 3
Pusat Industri Seri Rampai
Taman Seri Rampai
53300 Kuala Lumpur

Tel: 03-41421067

Shaklee Pulau Pinang




No 81,83&85 Jalan Todak 6
Pusat Komersial Sunway Perdana
13700 Seberang Jaya
Pulau Pinang

Tel:04-383 8261

Shaklee Kelantan



319 Section 25 Bandar Kota Bharu
Jalan Sultan Yahya Petra
15200 Kota Bharu
Kelantan

Tel : 09-747 8688

Shaklee Johor Bahru


47,49 &51 Jalan Molek 3/20
Taman Molek
81100 Johor Bahru
Johor

Tel : 07-350 7245

Shaklee Perak



32 Medan Istana 1
Bandar Ipoh Raya
30000 Ipoh
Perak

Tel :05-241 8260


Shaklee Sabah



Lot 4.1 Neutron Point
Lorong Point Neutron
Jalan Lintas Khidmat
88300 Kota Kinabalu

Tel : 088-393 848

Ha, selesai sudah details Kak H bagi tentang HQ dan Cawangan Shaklee seluruh Malaysia..Mana yang berdekatan bolehlah walk in sendiri dan beli. Tapi ingat, guna id kak H ye untuk mendapatakan diskaun special gitchuu.. Kalau nak pos pun boleh. Wasap je Kak H (0132109044) - Pn. Hajar. Terima kasih.


Baca Selanjutnya

Wednesday, 26 April 2017

Nak jadi Ahli Shaklee?? Ini caranya..


Cara mudah untuk jadi Shaklee

Dari hari ke hari, Shaklee semakin dikenali dan diminati. Mana tak nya, kalau Shaklee ni tak laku, masakan semua stok vitamin Shaklee yang ada diseluruh Malaysia semakin berkurangan.




Ingat lagi dulu fenomena Sustained Released Vitamin C kehabisan stok. Mak aihh setahun gak lah kami semua ni menunggu. Mana yang nak urgent sangat untuk masalah imunisasi kena ambil Vitamin Chewable Plus kanak-kanak up dose.

Yelah, dewasa punya 500mg, kanak-kanak punya 100mg je kan beza. Tapi nak jadi cerita,tahun ni je dah ada 3 produk asyik restock. Mula-mula Esp, kemudian Mealshake dan Sekarang ni Ostematrix pula. Mealshake dah ada stok, dengar khabar Esp akan masuk tapi tak pasti bila dan Ostematrix pula langsung takde berita.

Jadi, korang yang mencari Ostematrix ni 1 Malaysia dah habis ye. Kalau ada pun memang rezeki koranglah. Ok, berbalik pada entry kali ni kak H nak cerita tentang ahli Shaklee. Macam mana nak jadi ahli?

Pendaftaran Secara Tunai

Dalam banyak bisness yang kak H pernah nak join, rasanya bisness Shaklee ni lah yang paling murah nak join. Nak tahu berapa? hanya Rm69 sahaja korang dah layak digelar SID (Shaklee Independent Distributor) siap dengan Id Shaklee lagi.




Bila dah ada Id yang sah, korang bolehlah buat belian secara online ataupun walk in ke branch atau Hq. Bagi pembelian secara online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit, korang boleh log in di lawan web Shaklee2u. Klik2 je senang then sampai depan rumah. Semua dihujung jari kan.


Jadi ahli melalui pembelian produk

Cara kedua untuk jadi ahli Shaklee ialah dengan membeli produk yang bernilai Rm699 ke atas dan free pos. Antara produk beserta keahlian ialah
  • Set detox lengkap

  • Set Tenaga Vivix

  • Set Amazing Golden

  • Set Penjagaan Kulit Nutriwhite

Tetapi sekiranya korang taknak beli set yang senaraikan, vitamin lain yang korang beli masih layak untuk mendapatkan keahlian secara percuma. Nak tahu macam mana? Boleh menghubungi saya ataupun boleh isi borang dibawah untuk kak H menghubungi anda semula.

Sebelum tu, layan dulu video ni untuk korang lebih faham konsep Shaklee ni macam mana?? Tiada istilah goyang kaki ye..


Beza MLM Shaklee Dgn MLM Haram Jadah from iReach HD on Vimeo.







Namun, perkara penting untuk menjadi ahli Shaklee ialah dengan adanya Sponsor Id. Tanpa Sponsor Id, anda tidak dapat mendaftar. Sekiranya ingin mendaftar ahli di branch atau Hq berdekatan, anda boleh menggunakan id saya 926826 (Nur Hijratul Hajar) sebagai sponsor Id. Jika ingin saya daftarkan, boleh menghubungi saya melalui wasap di nombor 013-2109044.


Ok, setakat ni sahaja perkongsian kak H pada entry kali ni. In shaa Allah kita jumpa lagi pada entry akan datang. Banyak lagi fakta-fakta dan kebaikan produk Shaklee yang kak H akan kongsikan pada korang. Selamat Malam.

**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. These products are not intended to be diagnosed, treat, cure or prevent any disease.**

Baca Selanjutnya

Monday, 17 April 2017

Cara menguruskan Akaun Bisness dengan Betul

Betul ke cara kita urus akaun bisness selama ni? 


Bila bercakap tentang bisness, zaman sekarang ni memang ramai yang menceburi bidang bisness oleh sebab ekonomi negara yang semakin meningkat. Sama ada bisness secara online ataupun offline.

Ok, sebenarnya tak kisahlah korang buat bisness apa sekalipun.. Wajib tau rekod semua transaksi keluar masuk duit.. 5 akaun tu wajib ada.. Nak tahu apa dia? kak H akan kongsikan kejap lagi. 

Dengan adanya akaun ni, barulah korang tau berapa untung rugi bisness tu. Jangan main taram je nanti untung ke mana, rugi pun kemana. Sebab bisness ni melibatkan duit kan?? Jangan nanti, kita yang menyesal.. 


Macam mana caranya, ni kak H kongsikan..

1. Buat aliran tunai

Budak akaun mesti mahir bab ni. Bagi yang takde asas akaun, kita buat ala-ala penyata bank tu. Ada kolum duit masuk dan duit keluar.
Setiap kali customer bayar harga produk kita, catat jumlah yang masuk tu. Catatkan juga keuntungan kita hasil jualan tersebut.
Bila kita keluarkan duit untuk beli stok barang kita, catatkan jumlah yang keluar tu. Antara kos-kos lain yang boleh dicatatkan adalah kos penghantaran, kos marketing seperti beli flyer dan beli gifts jika ada.
Bila kita buat aliran tunai ni, barulah nampak pergerakan duit dalam bisnes kita. Barulah kita tahu kita untung atau rugi dalam bisnes yang kita usahakan tu. πŸ™‚

2. Asingkan duit bisnes dengan duit peribadi

Kalau boleh, gunakan akaun yang berasingan untuk kedua-dua ni agar tak terguna duit bisnes. Bila kita tak asingkan duit, besar kemungkinan kita guna duit bisnes kita untuk berbelanja kerana kita fikir kita ada duit lebih.

Penting untuk kita asingkan juga duit hasil jualan kepada duit modal dan untung runcit. Untung runcit anda boleh ambil untuk keperluan anda atau masukkan dalam 6 tabung. Duit modal pula penting untuk kita buat beli stok.

Ros juga ada 2 purse untuk duit peribadi dan duit bisnes. Contohnya, kalau COD barang dan dapat cash, duit ini akan masuk purse bisnes.

3. Buat analisis setiap hujung bulan

Berdasarkan aliran tunai yang anda buat dari awal bulan lagi, anda boleh nampak berapa keuntungan yang anda dapat bulan tu. Untuk bulan seterusnya, anda dah boleh letak target keuntungan yang anda nak capai. Pastinya lebih tinggi daripada bulan sebelum ni kan.

Anda juga boleh rancang bagaimana nak kembangkan lagi bisnes anda dalam tempoh 6 bulan, 12 bulan, 24 bulan dan seterusnya.


Baca Selanjutnya

Sunday, 16 April 2017

Shaklee ni konsep goyang kaki ke macam MLM yang lain?


Kenapa Shaklee sangat berbeza dengan yang lain

Benda baik,kita kena kongsi dengan yang lain kan?? Jangan lah simpan sorang sorang.. Macam tu jugak ilmu..Apa yang kita dah tahu dan belajar,perlu kongsi dengan orang lain..Selagi mana ilmu yang kita curah tu digunapakai,selagi tu kita akan dapat pahala..

Siapa taknak pahala deknon.. Hakak pun nak pahala.. Kalau tengok gambar kat bawah tu, pahala ni pun macam konsep MLM jugak.. Sebab tu dalam bisness pun kita kena guna konsep yang sama..
Kalau upline dah berjaya,jangan lupa pada downline awak yang baru nak menapak tu.. Segala ilmu yang awak pernah gunakan dan apply dalam bisness, kongsi dengan anak anak bisness sama.. Tinggal anak anak bisness tu nak apply ke tidak..

Tapi dalam banyak banyak kelas untuk anak anak bisness, hakak paling suka kelas melalui online.. Maklumlah, hakak ni ada kekangan untuk buat kelas offline.. #makanakempat memang agak susah nak kemana mana dengan anak anak..

Apa yang upline ataupun master hakak kongsikan tentang tips marketing mahupun amalan rohani, benda tu jugak hakak akan kongsikan pada anak anak bisness.. Nak berjaya senang je, tiru apa yang orang berjaya dah buat!!

Kebiasaannya hakak akan coaching anak anak bisness ramai ramai melalui wasap atau telegram. Biasanya dalam pukul 10malam sebab ramai anak anak yang dah tido kan..Ha,masa tulah supermak ni semua nak cari strategi untuk tingkatkan sales.. Coaching secara offline tu ada tapi tunggu event besar baru jumpa ramai ramai.. Best kan??

Walaupun kami bersua melalui online sahaja,tapi ikatan ukhwah yang terjalin seperti dah lama kenal.. Kami berkongsi apa sahaja suka dan duka.. Bantu membantu antara satu sama lain.. Alhamdulillah sebab saya diperkenalkan dengan Sheklee..


Baca Selanjutnya

Friday, 24 March 2017

Cukup ke makanan seimbang seharian tanpa supplement?


Ada orang cakap, alah tak payah lah nak makan supplemen kalau makanan harian dah cukup lengkap semua vitamin. Orang sihat tak perlu supplemen, orang sakit lagi la tak perlu supplemen.. Wah, hebat.. 😁😁
.
.
Tau tak, walaupun makan makanan seimbang cukup lengkap semua RDA tapi vitamin tetap kena ambil. Pertama, suplemen bukan ubat atau stimulant, tapi membekalkan zat vitamin & mineral yang dah tak cukup dalam badan kita.
.
.
Kenapa lak tak cukup zat & mineral sedangkan dah makan sayur n buah hari2.. Mana tahu dah cukup? Zaman sekarang ni, disebabkan permintaan semakin meningkat dorang suntik macam2 supaya cepat besar dan memenuhi permintaan. 
.
.
Dahlah cara tanam pun tak selamat, cara masak pun boleh mengurangkan zat2 tersebut. Kalau makan sayur tu sepatutnya 6hidangan sehari, tapi kita makan 2hidangan je sehari? Mana lagi 4 hidangan? Nak topup tang mana? 
.
.
Kalau dengan makan suplemen, rasa badan lebih bertenaga, maknanya makanan harian kita dah tak cukup zat & mineral untuk buatkan kita rasa bertenaga. Sebab tu kena top uaap dengan suplemen.
.
.
Kalau tak nak makan suplemen tapi
nak kesan sama. Boleh tak? Boleh tapi, untuk dapatkan khasiat sebiji vitamin C Shaklee (contoh), anda perlu makan buah lemon, oren, limau gedang, rose hips, acerola dan oren tu sebanyak 50 biji ye sehari. Bukan alang2.. Dan wajib makan setiap 2 jam sebab vitamin C larut air & senang hilang dari tubuh.
.
.
Ha, jelas kan kenapa supplemen ni penting untuk tubuh kita?? Janganlah nanti kalau sakit baru nak cari supplemen.. Masa tu sel semua dah rosak.. Oppss

SAda orang cakap, alah tak payah lah nak makan supplemen kalau makanan harian dah cukup lengkap semua vitamin. Orang sihat tak perlu supplemen, orang sakit lagi la tak perlu supplemen.. Wah, hebat.. 😁😁
.
.
Tau tak, walaupun makan makanan seimbang cukup lengkap semua RDA tapi vitamin tetap kena ambil. Pertama, suplemen bukan ubat atau stimulant, tapi membekalkan zat vitamin & mineral yang dah tak cukup dalam badan kita.
.
.
Kenapa lak tak cukup zat & mineral sedangkan dah makan sayur n buah hari2.. Mana tahu dah cukup? Zaman sekarang ni, disebabkan permintaan semakin meningkat dorang suntik macam2 supaya cepat besar dan memenuhi permintaan. 
.
.
Dahlah cara tanam pun tak selamat, cara masak pun boleh mengurangkan zat2 tersebut. Kalau makan sayur tu sepatutnya 6hidangan sehari, tapi kita makan 2hidangan je sehari? Mana lagi 4 hidangan? Nak topup tang mana? 
.
.
Kalau dengan makan suplemen, rasa badan lebih bertenaga, maknanya makanan harian kita dah tak cukup zat & mineral untuk buatkan kita rasa bertenaga. Sebab tu kena top uaap dengan suplemen.
.
.
Kalau tak nak makan suplemen tapi
nak kesan sama. Boleh tak? Boleh tapi, untuk dapatkan khasiat sebiji vitamin C Shaklee (contoh), anda perlu makan buah lemon, oren, limau gedang, rose hips, acerola dan oren tu sebanyak 50 biji ye sehari. Bukan alang2.. Dan wajib makan setiap 2 jam sebab vitamin C larut air & senang hilang dari tubuh.
.
.
Ha, jelas kan kenapa supplemen ni penting untuk tubuh kita?? Janganlah nanti kalau sakit baru nak cari supplemen.. Masa tu sel semua dah rosak.. Opps
Baca Selanjutnya

Pernah ayah sampai tak boleh jalan kena seret kaki akibat gout


Risaunya si anak, gout ayah semakin teruk. 

Bercakap tentang gout ni, bukan je orang yang mengalaminya sahaja terasa seksanya malah orang yang disekelilingnya juga turut merasa. Mana taknya kalau orang yang tersayang disahkan menghidap gout. Tak sanggup rasanya tengok keperitan yang dialami. Sampaikan nak jalan pun tak boleh. 



Diatas adalah pengalaman seorang anak yang menceritakan kisah ayah beliau seorang penghidap gout. Ayah Pn. Zarith telah menghidap penyakit gout ni dah berpuluh tahun sejak usia 30-an. Cuba bayangkan keperitan yang dialami seorang ayah selama berpuluh tahun. Pernah satu masa, ayah beliau tidak mampu untuk berjalan hinggakan terpaksa seret kaki dan memapah dinding.

Sedih rasanya bila dikenangkan peristiwa tersebut, kalaulah boleh digantikan tempat ayah beliau. Semakin hari gout tersebut semakin teruk sehinggakan termakan makanan yang ada rencah ikan pun gout akan menyerang. Terpaksa ambil painkiller setiap hari untuk lakukan aktiviti harian.

Apa punca gout ni sebenarnya?? 

Gout adalah sejenis penyakit arthritis ataupun radang sendi. Apabila gout berlaku, ia akan menyebabkan kesakitan yang amat sakit, bisa atau pedih, kekejangan, kehangatan dan bengkak pada satu-satu sendi. 




Kesakitan tersebut boleh berlaku berulang-ulang kali sehingga ianya rawat. Dalam jangka masa panjang, ianya boleh memudaratkan sendi-sendi, tendon-tendon dan tisu-tisu lain. 

Gout berlaku apabila kandunganasid urik didalam badan terlalu tinggi lalu membentuk mendapan atau hablur seperti kristal pada sendi-sendi tertentu. 

Asid urik adalah bahan buangan yang dihasilkan daripada proses penghadaman iaitu pemecahan purine yang terdapat secara semulajadi dalam makanan. Kebiasaanya asid urik ini tidak berbahaya tetapi jika kandungan asid urik tinggi boleh menyebabkan gout, batu karang dan masalah buah pinggang. 

Paras asid urik didalam badan dipengaruhi oleh:-

  • Fungsi buah pinggang yang lemah
  • Kekurangan pottasium
  • Reaksi pada ubat-ubatan dan vitamin
  • Berdiet untuk menurunkan berat badan. 
Ada pelbagai cara untuk merawat gout dan salah satunya ialah dengan Vivix. Bagaimana Vivix boleh membantu dalam masalah gout? 

Baca Selanjutnya

Monday, 20 March 2017

Bercuti ke GOLD COAST MORIB yang SUPER DUPER MURAH

Bercuti 2Hari 1Malam

Sebenarnya kak H dah lama pergi Goald Coast Morib ni bawak anak jalan-jalan, tapi baru berkesempatan nak berkongsi pengalaman sekaligus bagi sedikit review. So, kali ni kak H nak bagi review sikit tentang GOLD COAST MORIB.



Haritu masa cuti sekolah tak pergi jauh mana pun sebab selalu kalau plan memang jarang jadi sebabnya En.suami memanjang bz..

Masa pergi haritupun last minit.. Minggu ni beli tiket n book hotel terus.. Nampak kan semua tak dirancang.. Sebab kalau rancang memang tak pernah jadi..πŸ˜‚πŸ˜‚.

Tapi kalau nak pergi tanpa dirancang ni memang kena standby duit siap siaplah jawabnya.. Sebab tu tahun ni dah berazam.. Kena ada tabung travel.. Bila en.suami free je zass terus pergi..

Ok, tentang bilik hotel dia not bad.. Besar jugak,siap ada jakuzzi dalam bilik air.. Then ada waterpark kat luar.. Niat nak bawak anak anak mandi manda memang puaslah dorang.. Kalau tak,sibuk je si abang ajak ibu ayah g mandi..



Tak cukup mandi kat bilik air, sambung kt waterpark then sambung balik kt bilik sampailah masa nak tido baru berhenti.. Bertuahlah anak..😊😊

Korang kalau nak beli voucher murah Rm150 untuk 2hari 1 malam boleh beli dekat LoveLove Murah.. Memang puas hati.. Harga voucher termasuk breakfast, hotel n waterpark.. πŸ‘πŸ‘

Kalau bawak anak-anak memang sukalah sebabnya budak-budak memang suka sangat air. In shaa Allah lain kali kak H share pasal tempat lain pulak ye.  Tapi dalam bersuka ria pun, vitamin untuk anak tak dilupakan sebab maklumlah bila dah ramai-ramai tu virus pun cepat merebak.

Macam biasa, kak H akan bekalkan Nutriferon dan Vitamin C Chew untuk tingkatkan interferon dan sistem imun badan. Kalau nak order, boleh contact kak H melalui wasap 0132109044.
Baca Selanjutnya

Saturday, 18 March 2017

Tips menabung dengan 7 jars.. Mulakan sekarang!!


Macam mana nak survive dengan ekonomi sekarang? 


Alhamdulillah sudah hampir 3 bulan kita berada di tahun 2017.. Macam mana dengan perancangan kewangan korang semua? Dah bermula ke ataupun masih terfikir-fikir untuk mula?


Memandangkan keadaan ekonomi negara kita yang sangat membimbangkan sekarang,wajib rasanya kita mulakan menabung untuk diri sendiri dan keluarga. Ok,harini kak H nak kongsikan tentang konsep 7 jars..

Apa sebenarnya konsep 7 jars ni? Oleh sebab ini merupakan ilmu baru bagi kak H, so tak salah rasanya kalau kak H kongsikan dengan pembaca semua. Biar kita sama sama dapat manfaatnya.

Konsep Sistem 7 JAR

Apa kebenda 7 JAR SYSTEM ni? 7 jars ni adalah adaptasi dari konsep 6 jars yang diasaskan oleh T Harv Eker. Ia adalah salah satu cara untuk menabung. 6 jars bermaksud 6 tabung. Tapi yang kak H nak kongsikan ni merupakan 7 jars. Apa yang ada dalam 7 tabung tu? Ok, kak H kongsikan sikit.

Gambar ihsan google

  1. NEC (necessity) - Tabung ni disediakan khas untuk benda-benda keperluan  dan belanja harian macam bil-bil, belanja anak-anak dan sebagainya.
  2. EDU (education) - Digunakan untuk tabung untuk pembelajaran, buku, kelas tambahan anak, tuisyen dan sebagainya. Ni juga boleh digunakan untuk perbelanjaan sekolah anak tahun hadapan.
  3. LTSS (long term saving for spending) - Ni merupakan tabung yang digunakan untuk sesuatu benda yang memerlukan duit yang banyak seperti beli rumah, kereta ataupun tanah. 
  4. FFA (financial freedom) - Tabungan untuk hari tua bila kita dah tak mampu nak cari duit. Malang tak berbau kan? Siapa sangka bila kita dah tidak berdaya untuk melakukan pekerjaan, tabung nilah yang kita akan gunakan untuk perbelanjaan tika hari tua. 
  5. PLAY (leisure) - Untuk menunaikan kehendak, tabung ni boleh digunakan untuk beli handbag ke, TV baru ke ataupun buat apa yang kita suka. Travel pun boleh masuk dalam kategori ni.
  6. GIVE (charity) - Nama pun charity, rasanya dah boleh agak tabung untuk apa. Tabung ni khas untuk kebajikan sama ada sedekah kat anak-anak yatim, masjid ataupun sebagainya.
  7. PARENTS (ibu bapa) - Setiap bulan, berapa % dari gaji kita, asinngkan untuk ibu bapa kita walaupun mereka dah kaya dan tak pernah minta duit kita. Kalau ibu bapa dah meninggal dunia, gunakan utk urusan-urusan untuk mereka yang belum selesai dan kalau semua dh selesai, bersedekahlah bagi pihak mereka..

Yang ni adalah tabung terakhir yang kak H tambah selepas konsep 6 jars. Sebab apa pun yang kita lakukan, jangan pernah lupa untuk kongsi rezeki dengan ibu bapa supaya rezeki kita akan bertambah.

Tapi Macamana nak start buat 7 jars ni? Nak mulakan menabung ni pun kena istiqomah dan konsisten. Kalau tak, takkan jadi. Cuba praktikkan setiap bulan, In shaa Allah akan nampak hasilnya. Caranya Setiap bulan, duit bonus/gaji kita bahagikan ikut percentage,

NEC 50%
EDU 5%
LTSS 10%
FFA 5%
PLAY 10%
GIVE 10%
PARENTS 10%

Jadi kalau gaji/bonus RM10,000,

⛔RM5000 utk NEC, keperluan harian
⛔RM500 utk EDU, buat beli buku, bayar workshop, tambang pi kelas, etc
⛔RM1000 utk LTSS, kumpul duit nak beli rumah
⛔RM500 utk FFA, ni long term jd boleh lah beli saham ke emas ke
⛔RM1000 utk PLAY, tabung travel!
⛔RM1000 utk GIVE, sedekah, zakat semua
⛔RM1000 untuk ibu bapa kita

Tapi percentage boleh berubah mengikut situasi masing masing. Yang penting kena jujur dan tegas serta pejamkan mata tiap tiap bulan duit yang kita ada tu mesti pergi ke tempat yang sepatutnya. Masuk tabung jangan korek2 dah..eloknya beli tabung kaca ataupun tabung yang takde penutup untuk bukak..πŸ˜‰πŸ˜‰

Walaupun gaji pertama kita hanya RM1000 sekalipun kena juga buat macam ni. Takpe bagi 50 sen kat parents pun, takde 50 sen takdela 5000 kan. Doa ibu bapa adalah sebaik baik doa..

Sekian sahaja perkongsian sistem 7 jars ni. In shaa Allah harini kak H nak mulakan..Semoga apa yang kita hasilkan ni akan membantu kita untuk masa hadapan.. Korang pun mulakanlah juga ye.. Selamat mencuba..😘😘😘

Kalau nak order produk Shaklee, boleh hubungi kak H melalui wasap 013-2109044


Baca Selanjutnya

Thursday, 16 March 2017

Ketahui punca keletihan, atasinya dengan bijak!


Tips mudah atasi keletihan

Ibu bekerjaya adalah seorang ibu yang hebat. Mana taknya, bila siang ada dipejabat dengan fail yang bertimbun. Bila malam pulak nak kena settlekan hal rumah. Rasa-rasa kalau diberi tugas ni pada kaum bapa, mampu tak dorang laksana kan?? 



Bagi ibu ibu yang bekerja, kadang kadang rasa penat sangat, sampai jadi malas nak masuk kerja. Mesti pernah kan? Hari hari kena mengadap benda yang sama. Betul tak? Tapi takkan nak datang kerja asyik melepek je kan.. Takkan nak amik mc je memanjang ye dak?? Kalau asyik cengelat nanti rezeki tak berkat.

Tapi keletihan dan kelesuan kronik akan menjejaskan prestasi dan kredibiliti. Paling Best bila hari cuti. Setiap hari menghitung hari untuk cuti. Tapi kerja ibu tidak berhenti disitu. Masih juga bekerja pada waktu cuti. 

Saya pun pernah rasa macam tu satu ketika dulu. Penatnya bukan kepalang. Ingatkan bila hari cuti bekerja, dapatlah berehat dirumah tapi sangkaan itu meleset semata-mata. Tapi takpe, setiap apa yang kita lakukan, pasti ada ganjarannya. 

Cuma kita sebagai ibu mahupun surirumahtangga perlu lebih bersedia dari segi mental dan fizikal untuk menjalankan segala tanggungjawab yang dipikul. Amalan gaya hidup yang sihat amat penting bagi memastikan tubuh sentiasa sihat sebab kalau kita sakit, habislah semua benda takkan jalan. 


Sebelum kak H kongsikan lebih lanjut,jom semak dulu apa punca keletihan yang terlampau ni berlaku. 

Punca dan faktor keletihan berlaku

  1. Tidak cukup tidur - Seorang dewasa memerlukan 7-8 jam setiap malam. 
  2. Sleep apnea - Seorang individu merasakan bahawa dirinya telah mendapat tidur yang mencukupi tetapi sleep apnea mengganggu. 
  3. Tidak cukup tenaga - Makan terlalu sedikit atau tidak berkhasiat. 
  4. Anemia - Kekurangan sel sel darah merah terutama golongan wanita. 
  5. Kemurungan - Masalah yang melibatkan fizikal dan emosi. 
  6. Hypothyroidism - Kelenjar kecil yang berada di pangkal leher. 
  7. Terlalu banyak caffein - terlalu taksub dengan caffein boleh menyebabkan keletihan. 
  8. Dehidrasi - Keletihan, mungkin menunjukkan bahawa badan kekurangan air yang sepatutnya. 
  9. Penyakit jantung - Keletihan adalah salah satu simptom masalah jantung. 
  10. Kerja shift - Kerja shift yang tidak menentu masa boleh mengganggu waktu anda. 
  11. Allergi terhadap makanan - Ia bukan sahaja boleh menyebabkan kegatalan malah boleh menyebabkan kelwtihan. 

Apa yang Shaklee boleh bantu?? 

Jika anda adalah salah seorang yang mempunyai masalah kerap penat dan letih boleh mencuba set tenaga ni..



❤Multivitamin untuk Tambah Tenaga (Vitalea Shaklee)

Vitalea mengandungi 28 jenis vitamin dan mineral yang dirumus khas untuk memenuhi keperluan mikronutrien orang dewasa. Insyaallah sangat membantu peningkatan kesihatan sekiranya diambil secara berterusan.

Ia dilengkapi dengan zat besi untuk pembentukan lebih banyak sel darah merah, mengelakkan anemia dan meningkat paras HB. Selain itu, ia turut mengandungi Magnesium, kalsium, fosforus, vitamin C dan Vitamin D yang menyokong kesihatan tulang.

❤B-Complex untuk Tambah Tenaga

Vitamin B-Complex Shaklee terdiri dari 8 jenis vitamin B penting untuk keperluan harian badan. B-Complex adalah salah satu vitamin kesukaan saya kerana pengambilan setiap pagi membantu saya lebih tenang (vitamin anti-stress), bertenaga dan bersemangat untuk memulakan hari.

B1, B2, B3, B6, biotin dan asid pantotenik membantu badan menukarkan protien, lemak dan karbohidrat kepada tenaga manakala asid folik dan B12 membantu pembentukan sel-sel darah merah di dalam tubuh. Lengkap untuk keperluan sel, menjadikan sistem tubuh bekerja dengan sempurna. B-Complex dioptimumkan dengan pengambilan bersama vitamin C.

❤Vitamin C Untuk Tambah Tenaga

Vitamin C juga sama seperti BComplex, mudah larut dan musnah dalam badan. Oleh itu, bekalan vitamin C yang berterusan amat penting untuk menyokong segala proses dalam badan.

Vitamin C menyokong kesihatan tulang, gusi dan gigi serta kesihatan keseluruhan. Individu yang sering rasa penat, letih, lesu dan tidak bermaya mungkin kekurangan vitamin C.

❤Energy Soy Protien Untuk Tambah Tenaga

Energy Soy Protien (ESP) adalah protien sihat yang memberikan bekalan tenaga berterusan manakala sifatnya  rendah glisemik indeks yang memberikan rasa kenyang lebih lama. Pengambilan susu bersama ESP dan kurma memberi badan lebih tenaga untuk bekerja dengan produktif sepanjang pagi. Prof Muhaya pun ada memberikan resepi istimewa yang beliau amalkan setiap pagi demi mendapat khasiat dan nutrisi lengkap pagi hari.

Jika ingin mendapatkan set ini, bolehlah menghubungi saya melalui wasap 0132109044 (Pn. Hajar) 

** These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration.  These products are not intended to be diagnosed, treat, cure or prevent any disease. **
Baca Selanjutnya

Tuesday, 14 March 2017

Pengedar Sah Shaklee Batu Arang, Kota Puteri dan Ijok


Pengedar Shaklee berdekatan anda

Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera pembaca semua. Harini saya nak kongsi berita baik dengan anda semua bagi peminat vitamin Shaklee dan ingin dapatkan dengan segera.

Seperti biasa, saya adalah pemilik blog ini iaitu Nur Hijratul Hajar binti Bahaman Pengedar Sah Shaklee dan masih aktif dengan No id:926826. Seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak, saya menjalankan bisness Shaklee ini sepenuh masa. Selain cover kawasan Bandar Tasik Puteri, Country Homes dan Rawang , saya juga adalah pengedar Sah kawasan Batu Arang, Kota Puteri dan Ijok.

Pada hujung minggu, saya boleh membuat penghantaran di sekitar Puncak Alam, Meru dan Setia Alam. Namun, cas penghantaran masih dikenakan jika jarak km adalah sangat jauh. Jika ingin menjimatkan kos penghantaran, anda boleh datang sendiri ke rumah saya dan barang adalah ready stok.

Bukan itu sahaja, saya masih menjalankan urusan jual beli melalui pos ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak. Manakala kos pos hanya RM 8- RM 15. Pilihan ditangan anda. Jika inginkan ready stok, boleh menghubungi saya melalui wasap 0132109044


Baca Selanjutnya

Thursday, 9 March 2017

Kenapa omega 3 didalam ikan banyak khasiatnya

Percaya atau tak, sebenarnya ikan tu lebih banyak khasiat daripada ayam. Salah satunya ialah kandungan omega 3 didalam ikan dapat membantu masalah radang atau dalam erti kata lain, anti-radang.

Kandungan omega 3 didalam minyak ikan merupakan blok binaan ecoisanoid yang mempunyai super hormon yang sangat hebat secara biologinya.

Kajian menunjukkan asid lemak omega 3 boleh meningkatkan penghasilan asid nitrik.  Apa benda pulak asid nitrik ni? Asid nitrik ni adalah sejenis asid yang ada dalam badan kita untuk melancarkan perjalanan darah.  Kalau asid nitrik ni kurang, tu yang jadi darah tersumbat.. Tau2 je sakit jantung, sebabnya darah tak sampai pada jantung.

Asid lemak Omega 3 juga terbukti dapat mengurangkan kolesterol jahat.. Kolesterol pun ada jahat dan baik tau.. Jangan main2!!Mana yang jahat tu, omega 3 akan singkirkan, manakala yang baik dia akan simpan.. Sebab apa? Kolesterol yang melekat pada salur darah akan menyebabkan salur darah tersumbat sekaligus menyebabkan sakit jantung. Nampak tak kaitan macam kat atas πŸ‘†πŸ‘† tadi??

Siapa sangka, omega 3 ni pun sebenarnya boleh bantu dalam sistem imunisasi kita dimana membantu meningkatkan sel putih bagi mengurangkan rasa nyeri dikawasan keradangan serta mengurangkan tisu-tisu badan dari terus rosak.

Tapi bukan boleh ambil omega 3 sahaja ye.. Kena seimbangkan dengan omega 6 jugak.. Barulah sihat.. Kalau rasa nak tahu lebih lanjut tentang omega 3 boleh pm/wasap hakak dek non..


SID PRO HAJAR (0132109044)

Baca Selanjutnya

Tuesday, 28 February 2017

Pengedar Sah Shaklee Meru, Puncak Alam dan Saujana Utama


Cod Vitamin Shaklee

Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera semua peminat setia vitamin Shaklee.. Sedang mencari pengedar Sah Shaklee yang berdekatan dengan anda, sayalah orangnya. Saya ada Pn. Hajar Pengedar Sah Shaklee di kawasan Meru, Puncak Alam dan Saujana Utama. 

Apa yang bestnya beli dengan saya ni? Kalau rasa nak vitamin cepat sangat aka URGENT!!  In shaa Allah saya boleh hantar hingga ke depan pintu rumah anda. Tapi maaf waktu penghantaran adalah pada waktu siang sahaja dan tiada penghantaran pada waktu malam. Tetapi, masa penghantaran adalah mengikut kesesuaian masa saya oleh saya perlu menguruskan anak-anak yang bersekolah. 

Tetapi jika anda ingin menjimatkan kos penghantaran, saya juga ada membuat penghantaran ke seluruh malaysia, Sabah Sarawak mahupun luar negara. Kadar pos adalah Rm8 dan keatas mengikut saiz dan berat serta syarikat penghantaran. Ok, sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin Shaklee bolehlah menghubungi saya melalui wasap 013-2109044 (Pn. Hajar) 



**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. These products are not intended to be diagnosed, treat, cure or prevent any disease. **




Baca Selanjutnya

Wednesday, 22 February 2017

Siapa suka makan anggur? Anggur pun ada banyak jenis kan? Ada anggur hijau n macam macam lagi.. Tapi ada satu anggur yang sangat istimewa iaitu anngur muscadine..
.
.
.
.
.
Anggur apa pulak ni?? Nama pun macam pelik je.. πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
.
.
.
Apa yang istimewa sangat anggur ni? Kalau dari segi rupa bentuk mmg besar dr biasa. lebih kurang sebesar bola golf. Isi dia juga lebih tebal. Anggur ni tahan lasak, dlm cuaca yg teruk pun boleh hidup. anggur lain boleh mati kalau cuaca tak elok.
.
.
.
Itu baru dari segi rupa bentuk.. Kalau dari segi kromosom, dia ada 20 pasang berbanding anggur biasa 19 pasang je. Alah, ntah apa lah pasal kromosom ni.. Lebih 1 je pun, apa yang hebat sangat??
.
.
Bila dah lebih maknanya segala keistimewaan dia pun lebih lah jugak. Nutrien lebih, semua kebaikan pun lebih. Anggur muscadine je yang ada asid alegik. Anggur lain takde. Hebat tak?
.
.
Kenapa pulak dengan asid alegik ni? Asid alegik ni adalah bahan antikanser. Fungsi dia lbh kurang mcm ni, dia halang sel kanser tu dari merebak dan akan buat kan sel kanser tu bunuh diri sendiri☺️. Secara Analoginya lebih kurang begitu ye, kitaran sel kanser tu tak jadi nk habiskan kitaran dia, bunuh diri sendiri. Dia takleh nk teruskan cycle dia dan mati sendiri. Power kan kandungan asid alegik ni
.
.

Selain tu,anggur muscadine ni 5x lebih fiber dr anggur biasa. Yang mana ada masalah penghadaman, sembelit, boleh amalkan anngur muscadine ni.. Yang nak cepat kurus pun boleh.
.
.
Kandungan vitamin c dia juga lebih. Anggur muscadine ada extra antioksidan, ada 88 jenis. Kalau anggur biasa dlm 40+ mcm tu je. Bila lebih antioksidan maka daya tahan pada radikal bebas lbh tinggi. Radikal bebas ni yg boleh bg macam2 sakit kat kita. Lindungi badan dgn antioksidan tinggi dpt bantu kita dr sakit2 kronik.
.
.
Terutama bg yg ada sejarah keluarga ada sakit kronik, walau skng tak kena pun sakit tu tapi berjaga2, Bila dh sakit tak guna gak kan, atau nk rawat jd lbh payah.
.
.
Tapi mana pulak nak dapat anggur ni? Kalau rajin nak cari, pi lah cari tapi nak senang, dalam #Vivix dah ada.. Tak payah susah susah.. Memandangkan korang dah tau apa fungsi anggur muscadine dalam Vivix ni, apa salah dgn vivix la kita melabur utk kesihatan keluarga. Sesuai lah dgn harga, nutrien sgt banyak.
.
.
.
Ada berita baik, kalau nak harga murah, ni lah masanya tengah promosi buy 6 free 1 n twinpack get 5% diskaun.. Ha, apa tunggu lagi?? Nak ke idok??

S A Y A.   J U A L.  S H A K L E E
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

SID PRO HAJAR (0132109044)

#tsunamishaklee #shakleeeffect #liveamazing #landmarkstudy #greateleven #Shakleesungaibuloh #shakleemalaysia #shakleebandartasikputeri #shakleekuang #shakleebrunei
Baca Selanjutnya