Monday, 27 October 2014

5 cara elak atau legakan kaki kejang


Assalammualaikum w.b.t semua..hee harini kita bersiaran pada waktu pagi pulak..sebelum ni selalu update blog malam-malam tapi kali ni lepas bangun pagi buat sarapan, saya terus masak untuk tengahari..so bila anak tido siang ni adalah masa terluang sikit nak buat apa pun..

Ok, berbalik pada tajuk entri kita harini..iaitu Cara elak atau legakan kaki kejang..


Ketahui cara-cara mengelakkan kekejangan kaki berlaku

Kekejangan kaki ni kebiasaanya terjadi kepada setiap wanita..Lebih-lebih lagi bagi wanita yang lepas bersalin dan tidak menjaga pantang dengan betul..Saya sendiri mengalaminya selepas bersalinkan anak pertama dan hamil anak ketiga..Alhamdulillah, selepas mengamalkan Ostematrix Shaklee masalah kejang kaki dapat diatasi. Antara cara-caranya ialah :-

  1. Lakukan regangan ~ Lakukan senaman regangan pada bahagian kaki sebelum tidur kerana ia boleh membantu mengurangkan masalah kekejangan kaki.
  2. Jangan berada dalam satu posisi terlalu lama ~ Elakkan daripada berdiri atau duduk dalam tempoh yang panjang kerana ia boleh menyekat pengaliran darah ke bahagian kaki.
  3. Bersenam ~ Senaman yang dilakukan secara kerap seperti berjalan kaki dapat mengelakkan masalah kekejangan kaki.
  4. Minum banyak air ~ Dehidrasi boleh menyebabkan kekejangan. Jadi, banyakkan minum air di siang hari
  5. Mengurut ~ Apabila anda mengalami kekejangan, tenangkan otot berkenaan dengan melakukan urutan lembut atau tuamkan dengan tuala suam atau botol berisi air suam.
Ada juga yang mengaitkan bahawa masalah kekejangan kaki ini berlaku apabila kekurangannya kalsium dalam badan. huhu, saya sendiri mengakuinya kerana saya memang tak minum susu so mana nak datangnya kalsium kan??dari kecik sampailah ke besar memang tak boleh masuk tekak langsung susu ni..dah lah dengan baunya..memang meloyakan..Pernah try sekali nak minum..bila dah sampai dekat tekak, muntah balik lah cerita dia..tapi Alhamdulillah sejak mengenali Shaklee, saya mengamalkan Esp Shaklee sebagai pengganti susu sehingga ke hari ini. Ini kerana ESP adalah berasaskan soya dan saya penggemar soya, Sekian dari saya, bersiaran di entry yang akan datang da..

Your Shaklee Independent Distributor
Nur Hijratul Hajar Bahaman
Contact : 0132109044 whatsapp/telegram/wechat
Email : nurhijratulhajar@yahoo.com
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

4 comments:

  1. bagus petua nie untuk orang seperti saya yang kerap kejang kaki.

    Awasss...periksa najis anda

    ReplyDelete
  2. Kekurangan air pun boleh menyebabkan kejang kaki rupanye..

    asid amino perlu

    ReplyDelete
  3. sya biasa kejang kaki kalau cuaca terlalu sejuk..huhu

    Offer tinggal beberapa hari je lagi -->> PELUANG BERAMAL DENGAN BELIAN MEAL SHAKES

    ReplyDelete