Wednesday 4 May 2016

6 Kebaikan Resveratrol pada kesihatan Manusia

 

 Manfaat Resveratrol

Resveratrol? Apa tu? sebut pun macam dah berbelit-belit. Tapi tahu tak yang Resveratrol ni memberikan manfaat kepada kesihatan tubuh kita. Resveratrol adalah ahli kumpulan sebatian tumbuhan yang dikenali sebagai polifenol. Sebatian ini dianggap mempunyai ciri-ciri antioksidan, melindungi tubuh daripada jenis kerosakan dikaitkan dengan peningkatan risiko untuk keadaan seperti kanser dan penyakit jantung.

Resveratrol ditemui pada kulit anggur merah, tetapi sumber-sumber lain termasuk kacang dan beri. Oleh sebab resveratrol dianggap sebagai mempunyai begitu banyak manfaat pada kesihatan, maka tidak hairanlah bahawa ada sesetengah penjual yang mengambil kesempatan dengan menjual makanan tambahan resveratrol. Oleh itu, pastikan anda mengambil resveratrol yang tulen.


 
Resveretrol adalah satu kompaun yang dijumpai dalam tumbuhan seperti Polyganum Cuspidatum dan Anggur Merah. Ia biasanya digunakan oleh tumbuhan untuk mengawal dari serangan parasit atau serangan persekitaran yang merosakkan. Kiranya ia satu antioksidan untuk melindungi diri.


Apa manfaat resveretrol?

Menurut kajian, resveratrol mempunyai pelbagai faedah kepada antipenuaan ataupun memerangi penyakit. Penyelidikan awal menujukkan bahawa resveratrol boleh membantu melindungi tubuh daripada beberapa penyakit, termasuk:-



  • Penyakit Jantung
Resveratrol membantu mengurangkan keradangan, mencegah pengoksidaan LDL kolesterol "buruk", dan menjadikannya lebih sukar untuk platetet melekat bersama-sama dan membentuk darah beku yang boleh membawa kepada serangan jantung. Resveretrol boleh mengelakkan penyumbatan pada arteri/ salur darah kita. Ia dapat mengelakkan penyumbatan berlaku seterusnya mengelakkan dari terkena serangan jantung. 
  • Mencegah Kanser
Resveratrol dapat menghadkan penyebaran sel-sel kanser dan mencetuskan proses kematian sel kanser.
  • Penyakit Alzheimer
Resveratrol dapat melindungi sel-sel saraf daripada kerosakan dan pembentukan plak yang boleh membawa kepada Alzheimer.
  • Diabetes
Bagi pesakit diabetes, resveratrol dapat membantu mencegah rintangan insulin, satu keadaan dimana badan menjadi kurang sensitif kepada kesan insulin yang mengurangkan gula hormon, darah. Rintangan insulin adalah pelopor kepada diabetes.
  • Resveretrol Mampu Menjaga Kesihatan Mata
Berdasarkan penyelidikan Vision di Washington University School of Medicine, mereka adalah yang pertama mengenal pasti laluan gen baru yang mana resveratrol melindungi peredaran darah dalam mata. Ilmu pengetahuan yang baru adalah berkaitan secara langsung dengan membantu dengan beberapa masalah mata berkaitan dengan penuaan (degenerasi makula dan retinopati diabetik).
  • Perangsang Testosterone
Apakah itu testosteron? Ia adalah hormon seks lelaki. Bermula usia 30 an hormon ini akan semakin berkurangan. Jadi dengan menambahkan hidangan resveretrol dalam pemakanan harian boleh membantu masalah lelaki ini.

  • Ketajaman Mental

Resveratrol juga dikatakan dapat membantu melancarkan perjalanan darah ke otak.

Penyelidik percaya bahawa resveratrol mengaktifkan gen SIRT 1 iaitu satu mekanisme biologi yang seolah-olah untuk melindungi tubuh daripada kesan-kesan bahaya obesiti dan penyakit penuaan.


Bagaimana nak dapatkan Resveratrol ni??

Seperti yang saya terangkan diatas tadi, resveratrol ini dijumpai didalam tumbuhan Polyganum Cuspidatum dan anggur merah. Anggur merah kita dah biasa makan, tapi kalau nak dapatkan Polyganum Cuspidatum ni nun di jepun sana, itupun belum tentu kita boleh makan.

Cara paling senang ialah, kedua-dua bahan ini terdapat di dalam Vivix.



Sebelum ini, saya pernah kongsikan kandungan VIVIX iaitu terdiri daripada Polyganum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Eldeberri Eropah dan Lobak Ungu. Berbanding anggur merah biasa, Anggur Muscadine ditanam tanpa penyemburan serangga perosak kerana sifat ketahanannya yang tinggi kepada serangga perosak.

Selain itu, anggur muscadine juga mempunyai 88 antioksidan kompaun yang berbeza. Oleh itu, tidak hairanlah jika Vivix ini membantu pelbagai masalah penyakit seperti Kanser tahap empatDiabetes, dan Vertigo serta penyakit lain.

Kebanyakan manfaat vivix adalah sangat power kerana resveretrol yang ada didalamnya dan vivix lebih power 10x ganda dari sumber resveretrol biasa kerana ia memperbaiki fungsi mitokondria didalam tubuh

Ingin tahu bagaimana Vivix dihasilkan?? boleh tonton video dibawah


Vivix® from Shaklee Corporation on Vimeo.

Nampak tak betapa hebat Resveratrol di dalam Vivix. Nak dapatkan Vivix boleh hubungi saya melalui wasap 0132109044 ataupun boleh berjumpa saya sekiranya anda berdekatan dengan saya.

**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. These products are not intended to be diagnose, treat, cure or prevent any disease.**




Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

1 comment: