Wednesday 11 May 2016

Kandungan Elderberry yang kaya dengan antioksidan



Buah Elderberry merupakan sumber antioksidan yang tinggi. Selain itu, ia juga dapat membantu dalam mengurangkan kolesterol, memperbaiki kesihatan, meningkatkan sistem imun, meningkatkan kesihatan jantung, batuk, selsema, jangkitan bakteria, virus dan tonsilitis.

Jus Elderberry dipercayai dapat membantu mengurangkan selsema dan sebarang virus. Ia pernah digunakan untuk memyembuhkan wabak selsema di Panama pada tahun 1995. Ini kerana bioflavonoids dan lain-lain protein yang terdapat didalam jus Elderberry memusnahkan keupayaan virus sejuk dan selsema menjangkiti sel.

Saya pernah kongsikan didalam entry yang lepas dimana Elderberry merupakan salah satu campuran ramuan utama vivix selain muscadine grape, purple carrot dan polyganum cuspidatum.

Antara kandungan elderberry yang lain:
  • vitamin C, 
  • high amounts of vitamin A
  • potassium, 
  • iron,
  • vitamin B6, 
  • fiber
  • betacarotene.
Kalau sebelum ni kita hanya tahu bahawa carrot sahaja yang ada vitamin A dan beta carotene tapi elderberry pun ada. Bayangkan betapa banyaknya khasiat yang kita akan dapat untuk mata apabila anda mengambil carrot dan elderberry. Mengapa saya mengatakan begitu? Kerana didalam Vivix terdapat purple carrot dan juga Elderberry.

Jom lihat apa pula fungsi dan manfaat elderberry. Ianya bukan sahaja sedap tetapi sangat bagus untuk kesihatan. Berdasarkan kajian-kajian yang telah dijalankan, terdapat 3 mekanisme utama Elderberry iaitu sebagai:-

  • Anti-radang - didalam elderberry terdapat anthocyanin yang sangat bagus dalam mengatasi masalah keradangan, boost imunne system dan bagus dalam mengatasi masalah sakit2 otot.
  • Antiviral - Jus elderbery banyak digunakan sejak dahulu lagi untuk mengatasi masalah demam, selesema. Terdapat juga  kajian yang dibuat menunjukkan elderbery boleh mengubati serangan influenza A (H1N1)
  • Anti Kanser - Kajian yang dijalankan di oncology lab di israel menunjukkan elderbery dapat membantu stimulates immune sistem badan dan para pengkaji disana merawat pesakit cancer and AIDS dengan elderberry ni.
Selain itu, Elderberry sangat bagus untuk masalah kolestrol. Kajian di salah sebuah universiti di Austria ada menunjukkan extract elderberry  boleh mengurangkan pengoksidaan kolestrol jahat (LDL)

Kolestrol jahat didalam badan perlu dinyahoksidakan kerana ia boleh membentuk plak pada dinding arteri. Arteri berkait rapat dengan jantung. Oleh itu,bagi mengatasi masalah ini, pastikan jantung anda sentiasa sihat. Macam mana nak pastikan jantung anda sentiasa sihat? Makanlah buah elderberry atau nak lagi senang boleh amalkan Vivix hanya 1sudu kecil sahaja sehari.

Nak dapatkan Vivix untuk kesihatan anda hari ini? Boleh hubungi saya melalui wasap 0132109044 atau boleh datang kerumah saya sekiranya anda berdekatan dengan saya.

**These statement have not been evaluated by The Food Aand Drug Administration. These products are not intended to be diagnose,treat,cur ke or prevent any disease.**
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment