Saturday 1 November 2014

MY BREASTFEEDING JOURNEY


Bila diingatkan balik..macam-macam dugaan yang perlu saya lalui untuk Menyusukan anak sehingga 2tahun..Sebagai seorang Ibu sudah tentu niat kita ingin menyusukan anak sehingga 2tahun selepas ia dilahirkan..Tiada yang lebih berharga selain dapat memberikan susu ibu kepada anak kita..kerana susu ibu adalah susu yang terbaik di dunia..

Ketahui bagaimana susah payah untuk menyusukan anak sehingga 2tahun

Masa anak pertama, saya cuma dapat menyusukan anak saya dalam masa berpantang sahaja kerana kurang pendedahan kepada Penyusuan Susu Ibu. Macam mana cara nak wat stok bila bekerja dan sebagainya..Maklumlah masa tu terlalu muda..Selang 4tahun, Alhamdulillah saya disahkan mengandung anak lelaki..Persediaan tentang penyusuan susu ibu ada tetapi masih kurang. Niat saya ingin menyusukan anak saya sehingga 2tahun. Lagipun, Allah telah berfirman yang bermaksud:-

"Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; Ibunya yang telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusu); dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali(untuk menerima balasan)"(Surah Luqman:ayat 14)


Firman Allah bermaksud tempoh cerai susu adalah 2tahun

Kisah bermula semenjak saya mengandung. Ilmu tentang penyusuan itu ada tetapi masih tidak mencukupi. Dari situ, saya cuba mencari pam susu tetapi saya hanya menggunakan pam manual iaitu pam Anakku (sebab itu je yang jumpa kt kedai..yang lain2 tak jumpa..huhu) Alhamdulillah, pada tarikh 23.7.12 bersamaan 3 Ramadhan, saya selamat melahirkan bayi lelaki seberat 3.13kg..Semasa berpantang merupakan dugaan yang berat buat saya apabila anak disahkan kuning dan terpaksa ditahan wad selama beberapa hari..Ya Allah, sedihnya hati tak terkata bila tengok anak saya dicucuk untuk diambil darah..Anak menangis kat dalam, saya pula menangis kat luar. Lebih menyedihkan apabila saya tidak dapat tidur bersama anak saya di dalam wad kerana kekurangan katil. Saya terpaksa ulang alik pagi petang dengan berbekalkan stok susu setiap hari..Luluhnya hati bila waktu malam hendak tidur anak saya tiada disisi..Mengalir air mata bila memikirkan anak saya yang berada di wad tersebut. Tapi Alhamdulillah keadaan ni hanya untuk beberapa hari..Balik je rumah, saya terus beli ubat untuk bayi kuning di kedai ubat cina dan mandikan anak saya dengan air ubat tersebut hari2 selama seminggu sebab takut kuning tu ada balik..Menurut doktor, ibu yang mempunyai darah O risiko untuk anak terkena jaundis amat tinggi..So, saya kena berjaga-jaga setiap kali bersalin sebab saya berdarah O-.

"My breastfeeding Journey" bermula apabila saya mula bekerja dan mula mengenali Shaklee..Pada mulanya, stok susu saya hanya cukup-cukup makan tapi semenjak mengamalkan Set Shaklee susu saya semakin bertambah dan semakin pekat..Anak minum pun kenyang je..Alhamdulillah, dengan izin Allah saya diberi kesempatan untuk menyusukan anak saya sehingga berumur 1tahun 6bulan kerana disahkan mengandung..Tapi, dalam masa mengandung pun saya masih menyusukan anak saya sehinggalah saya membuat keputusan untuk pisahkan susu. Pada mulanya memang rasa kesian sebab dia masih tak cukup puas menyusu tapi untuk mengelakkan sebarang komplikasi pada anak didalam kandungan saya, saya terpaksa pisahkan susu..tapi Alhamdulillah anak saya membesar dengan sihat tanpa perlu minum ubat cacing berkat pengambilan Mealshake..dan sekarang Muhammad Zahiruddin sudah pun berusia 2tahun 3bulan.





Sambungan dari anak kedua, baru-baru ini saya telahpun melahirkan seorang anak perempuan seberat 3.29kg pada 10.9.14..Saya bermula membuat stok susu mulai 14hari berpantang dan inilah hasilnya sehingga hari ini usia anak saya 51hari..Alhamdulillah rezeki anak saya dan apa yang saya amalkan adalah Set hamil + Set berpantang + Set Menyusu..Apa yang menarik tentang Set Shaklee ini adalah 3 dalam 1 dan harganya sangat-sangat berbaloi kerana boleh bertahan sehingga 4-6bulan..So tak rugi pun beli dari kita beli set jamu yang beratus-ratus tu tapi hanya boleh guna selama 44hari je..Membazir sangat-sangat ok!!!

Set Berpantang yang selamat menggantikan jamu
Ini adalah set cadangan untuk ibu-ibu yang berpantang

Alhamdulillah, selama berpantang menggunakan Set Berpantang Shaklee merupakan saat yang indah buat saya kerana susu yang dapat dihasilkan begitu meriah..Inilah hasilnya..




Kenapa ESP Istimewa???





Nak tahu lebih lanjut tentang Set Menyusu Shaklee bolehlah hubungi saya:-

Your Shaklee Independent Distributor
Nur Hijratul Hajar Bahaman
Contact : 0132109044 (sms/whatsapp/telegram)
Email : nurhijratulhajar@yahoo.com



Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

9 comments:

  1. Penyusuan susu ibu amat penting untuk ibu dan anak. Selain susu ibu adalah makanan terbaik untuk baby, hubungan yang mesra dan akrab pun salah satu yang membuatkan penyusuan ibu sangat istimewa bagi saya.

    ReplyDelete
  2. Dah besar anak teruna ye... hensome boy... semoga jadi anak soleh untuk ibu dan ayah....

    ReplyDelete
  3. susu ibu memang yang terbaik
    sudah sepatutnya ibu2 memberikan yang terbaik kepada bayi masing2

    ReplyDelete
  4. saya sedih tiap kali cerita pasal breastfeeding..

    RESEPI KERABU TELUR DADAR

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah..dpt menyusu bdn sepenuhnye. Mealshakes memang bagus untuk anak.. ada nutrisi penting

    mealshakes sesuai utk kanak-kanak sembelit

    ReplyDelete
  6. rindu saat-saat menyusu badan dulu...tunggu kemunculan daku...huhu

    Awas Perut Buncit Petanda Sukar Hamil

    ReplyDelete