Friday 13 December 2013

GOUT DAN OMEGA


Assalammualaikum dan Salam Ceria semua..Diharap semua pembaca blog permatahatibidadariku dalam keadaan sihat sentiasa..Amboi, mentang2 bulan ni promosi Omega so semua entry tentang Omega..Dahsyat kan??huhu..takpe sebab omega ni ada 30 kebaikannya yang kita tak tahu tapi m alam ni nak cerita sikit tentang gout dan bagaimana Omega Guard dapat membantu..Sebelum tu nak cerita sikit tentang sejarah gout. 

Gout adalah sejenis penyakit yang menyerang sendi-sendi terutamanya bahagian kaki. Ia terjadi disebabkan kandungan asid urik yang tinggi di dalam darah dan kekuarangan kolagen di kawasan yang sakit tersebut. Kebiasaanya gout akan terjadi apabila makan terlalu banyak makanan laut atau mengambil ubat tahan sakit. 
Apabila gout menyerang pesakit, kaki akan menjadi bengkak, panas dan terdapat sesetangah kes sehingga tidak dapat berjalan beberapa hari malahan ke minggu-minggu. Kebiasaanya, mereka akan berjumpa doktor untuk mengurangkan bengkak dan mengurangkan rasa sakit. Namun tanpa kita sedari, pengambilan ubat tahan sakit untuk pesakit gout amat membahayakan pesakit kerana ubat pain killer boleh merosakkan buah pinggang dan apabila buah pinggang semakin rosak, semakin sukar untuk buah pinggang tersebut menyingkirkan asid urik dari dalam tubuh. Maka, inilah sebabnya pesakit gout tidak digalakkan mengambil pain killer dari klinik atau hospital sebaliknya mengambil alternatif lain untuk mengurangkan bengkak dan rasa sakit.

Asid urik perlu dikeluarkan melalui air kencing, tetapi oleh sebab pengambilan ubat tahan sakit yang berlebihan menyebabkan buah pinggang gagal berfungsi lalu asid urik tersebut tidak dapat dikeluarkan. Oleh sebab itu, kandungan asid urik semakin tinggi dan berkumpul di sendi-sendi sehingga membentuk kristal dan bergesel antara satu sama lain sehingga menyebabkan rasa sakit yang teramat sangat.


BAGAIMANA OMEGA MERAWAT PENYAKIT GOUT?


Kandungan Omega mempunyai asid lemak , EPA dan DHA. Asid lemak yang terdapat didalam omega dapat membantu mengurangkan keradangan kerana ia dapat mengurangkan bengkak dan sakit tetapi untuk menyahkan asid urik dalam badan, pesakit gout perlu mengambil bersama dengan alfalfa kerana alfalfa berfungsi untuk membuang toksin dalam badan. Selain itu juga pesakit gout perlu menjaga pemakanan untuk mengelakkan gout menyerang semula.


Cara pengambilan Omega dan Alfalfa adalah :-


Omega ambil sebelum makan 2 biji sekali sehari sekiranya rasa sakit

Alfalfa perlu diambil 2bji sehari pg,tengahari dan malam selepas makan setiap hari walaupun tidak sakit.


 

Set gout 

Omega dan Alfalfa amat disyorkan untuk pesakit gout untuk yang tidak mampu untuk membeli Vivix. Tetapi sekiranya mempunyai bajet yang lebih, apa salahnya sekiranya kita mengambil Vivix untuk kesihatan yang menyeluruh.

Untuk sebarang pertanyaan,bolehlah menghubungi saya melalui sms/whatsapp/wechat -013-2109044 untuk keterangan lanjut atau emailkan ke nurhijratulhajar@yahoo.com






Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment