Sunday 8 December 2013

Omega Guard Memelihara Kesihatan Jantung




Assalammualaikum dan Salam berhujung minggu semua..Musim2 cuti sekolah ni mesti ramai dapat jemputan kenduri kahwin kan???Dalam kita bergembira tu pasti ada yang sedang berduka..Sebelum memulakan bicara, saya ingin mengucapkan takziah kepada ahli keluarga yang dilanda banjir ditempat-tempat terlibat..Sedih sangat bila tengok keadaan mereka disana..Semoga semua yang dilanda musibah tersebut tabah dan semoga sentiasa selamat hendaknya.. Balik pada ceriat kenduri kahwin tadi, bila dah dapat banyak jemputan mestilah banyak makanan berlemak yang kita telan kan???Sebelum nak makan yang berlemak2 tu apa kata telan dulu Omega guard ni..Nak tahu kenapa??klik kt sini. Tapi kali ni nak cerita pulak tentang Bagaimana Omega membantu memelihara kesihatan jantung.

Sebelum cerita lebih lanjut, nak cerita sikit tentang Omega guard ni. Omega ini terdiri daripada 3 unsur iaitu EPA, DHA dan ALA.




EPA

  • EPA didalam Omega alah asid lemak yang ada didalam sumber ikan beriklim sejuk seperti ikan kod, salmon, mackerel dan sebagainya. Kegunaan EPA ini adalah untuk mencegah dan menterbalikkan serangan jantung. Selain itu, ia juga dapat mengurangkan degupan jantung yang tidak teratur. Kebiasaanya EPA ini akan disatukan bersama DHA dan disebabkan itu, fungsi kedua-duanya adalah hampir sama tetapi tidak serupa.
  • Namun, harus diingatkan bahawa pengambilan EPA yang berlebihan akan menyebabkan loya, cirit birit, pedih ulu hati, ruam kulit dan sakit otot.

DHA

  • DHA ini juga adalah sejenis asid lemak dan sumbernya adalah sama seperti EPA. Mengapa DHA ini dapat membantu pesakit jantung??DHA ini dapat membantu pesakit jantung kerana ia dapat mengurangkan risiko kematian dikalangan mereka yang mempunyai masalah arteri koronari. Selain itu, ia juga dapat mencegah penyakit mata akibat pertambahan usia serta ia juga dapat menurunkan gula untuk pesakit diabetes.
  • Bagaimana ia bertindak???DHA bertindak mengurangkan ketebalan dinding salur darah akibat kolesterol dan menurunkan tahap trigliserida. Trigliserida adalah sejenis kolesterol dalam darah. Lemak yang berkaitan kolesterol ini dipanggil trigliserida
  • Kesan pengambilan DHA berlebihan boleh menyebabkan gastrik, lebam-lebam, dan pendarahan berpanjang.
  • Seperti yang saya terangkan di atas tadi, DHA dan EPA ini digabungkan untuk mencegah penyakit jantung dan strok. Namun perbezaan DHA dan EPA ini adalah DHA boleh ditukar kepada EPA di dalam badan kita manakala EPA tidak boleh ditukarkan kepada DHA didalam badan kita.

ALA

  • ALA ini juga adalah sejenis asid lemak di dalam Omega 3 tetapi sumber ALA ini adalah kekacang seperti walnut, soya, minyak sayuran dan sebagainya. Selain itu, ia juga boleh didapati didalam daging merah. Kegunaan ALA ini adalah dapat mencegah dan merawat penyakit jantung dan saluran darah yg dipanggil ateroklerosis.
  • ALA ini bertindak dengan mengekalkan rentak deguapan jantung ke paras normal. Kesan pengambilan ALA yang berlebihan ini boleh menyebabkan kegemukan. Maka, disinilah perbezaan produk Shaklee dgn produk lain..Nak tahu berapa banyak kandungan ALA yang ada didalam Omega Guard Shaklee, klik sini

So, setakat ini sahaja penjelasan saya tentang Omega 3 yang dapat membantu memelihara kesihatan jantung..Untuk selanjutnya, tunggu di entry yang akan datang ye..Terbukti bahawa kandungan Omega 3 Shaklee rendah ALA kerana Omega 3 ini dapat membantu menguruskan badan bukan menaikkan badan ye..huhu


 Untuk maklumat lanjut, boleh sms/whatsapp/wechate ke 013-2109044 untuk respond yang cepat atau emailkan ke nurhijratulhajar@yahoo.com







Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment