Thursday 30 June 2016

12 cara merawat sakit lutut dirumah tanpa injection

Setiap orang pasti akan mengalami masalah lutut yang kecil pada satu masa atau yang lain. Masalah lutut dan kecederaan paling kerap berlaku semasa bersukan atau melakukan aktiviti-aktiviti rekreasi, tugas-tugas yang berkaitan dengan kerja, atau projek-projek rumah.

Lutut adalah sendi yang terbesar di dalam badan. Tulang-tulang atas dan bawah lutut dipisahkan oleh dua cakera (meniskus). Tulang atas kaki (tulang paha) dan tulang-tulang kaki yang lebih rendah (tibia dan fibula) disambungkan oleh ligamen, tendon, dan otot. Permukaan tulang di dalam sendi lutut dilindungi oleh tulang rawan artikular, yang menyerap kejutan dan menyediakan licin, permukaan yang meluncur untuk pergerakan sendi.

 
Walaupun masalah lutut biasanya disebabkan oleh kecederaan kepada satu atau lebih struktur, ia mungkin juga ada sebab yang lain. Sesetengah orang lebih cenderung untuk mengalami masalah lutut daripada yang lain. Melakukan terlalu banyak pekerjaan, aktiviti sukan dan rekreasi, semakin tua, atau mempunyai penyakit seperti osteoporosis atau arthritis meningkatkan peluang untuk menghadapi masalah dengan lutut anda.


Kecederaan adalah punca yang paling biasa masalah lutut. Saraf atau saluran darah boleh rosak semasa kecederaan. Lutut atau kaki yang lebih rendah mungkin berasa kebas, lemah, atau sejuk; terasa gatal; atau kelihatan pucat atau biru. kecederaan akut termasuk:
kecederaan berlebihan berlaku dengan aktiviti yang berulang-ulang atau tekanan berulang atau berpanjangan pada lutut. Aktiviti-aktiviti seperti mendaki tangga, menunggang basikal, berjoging, atau melompat sendi tekanan dan tisu-tisu lain dan boleh membawa kepada kerengsaan dan keradangan.


Rawatan untuk masalah lutut atau kecederaan mungkin termasuk langkah-langkah pertolongan cemas, rehat, perembatan, terapi fizikal, perubatan, dan, dalam beberapa kes, pembedahan. Rawatan bergantung kepada lokasi, jenis, dan keterukan kecederaan serta umur anda, keadaan kesihatan dan tahap aktiviti (seperti kerja-kerja, sukan, atau hobi).



Tanda-tanda sakit lutut

Antara tanda-tanda anda mengalami sakit lutut ialah:-

  • Anggota badan sakit atau kelihatan ganjil, bentuk yang pelik, atau keluar dari kedudukan asal. 
  • Kulit di atas tapak kecederaan rosak. 
  • Mempunyai tanda-tanda saraf atau saluran darah kerosakan, seperti Kebas, kesemutan, atau perasaan pin-dan-jarum. 
  • Kulit yang pucat, putih, atau biru, atau berasa lebih sejuk daripada kulit pada anggota badan yang tidak cedera.
  •  Tidak dapat bergerak anggota badan yang biasanya kerana kelemahan, bukan sahaja kesakitan. 
  • Tidak boleh meletakkan berat badan pada atau meluruskan anggota badan sakit, atau wobbles bersama atau berasa tidak stabil. 
  • Rasa kesakitan yang teruk. 
  • Bengkak yang teruk dalam masa 30 minit kecederaan. 
  • Bengkak dan kesakitan tidak bertambah baik selepas 2 hari rawatan di rumah. 
  • Mempunyai tanda-tanda jangkitan selepas kecederaan. Ini mungkin termasuk peningkatan kesakitan, bengkak, kehangatan, dan kemerahan; jalur-jalur merah terkemuka dari kawasan itu; dan demam.  Masalah lutut dan Injuries - Rawatan Homerawatan di rumah boleh membantu melegakan kesakitan, bengkak, dan kekejangan.

Rawatan yang boleh dilakukan dirumah

 Bagi melegakan sakit lutut, anda boleh mencuba beberapa tips dibawah. Antaranya ialah:-


  • Rehat dan melindungi kawasan yang cedera atau sakit. Berhenti, menukar, atau berehat seketika dari sebarang aktiviti yang boleh menyebabkan rasa sakit atau kesakitan anda. Ketika berehat, letakkan bantal kecil di bawah lutut anda.
  • Gunakan ais untuk mengurangkan kesakitan dan bengkak. Sapukan ais atau pek sejuk dengan segera untuk mengelakkan atau mengurangkan bengkak. Gunakan ais atau pek sejuk selama 10 hingga 20 minit, 3 kali atau lebih sehari. 
  • Untuk 48 jam pertama selepas kecederaan, elakkan perkara-perkara yang mungkin meningkatkan bengkak, seperti pancuran mandian air panas, kolam air panas, pek panas, atau minuman beralkohol. 
  • Selepas 48 hingga 72 jam, jika bengkak hilang, memohon haba dan mula senaman ringan dengan bantuan haba lembap untuk membantu memulihkan dan mengekalkan fleksibiliti. Sesetengah pakar mengesyorkan seli antara haba dan rawatan sejuk. 
  • Mampatan, atau membalut kawasan yang cedera atau sakit dengan pembalut elastik (seperti bungkus Ace), akan membantu mengurangkan bengkak. 
  • Jangan balut terlalu ketat, kerana ini boleh menyebabkan lebih bengkak di bawah kawasan yang terjejas. Longgarkan balutan jika ia terlalu ketat. Tanda-tanda pembalut yang terlalu ketat termasuk kebas, kesemutan, sakit meningkat, kesejukan, atau bengkak di kawasan di bawah balutan. 
  • Jangan mengharapkan pembalut untuk melindungi atau menstabilkan kecederaan lutut. 
  • Tinggikan bahagian yang cedera atau sakit pada bantal semasa memohon ais dan bila-bila masa anda sedang duduk atau berbaring. Cuba untuk menjaga kawasan itu pada atau di atas paras jantung anda untuk membantu mengurangkan bengkak. 
  • Mengurangkan tekanan pada lutut sakit anda (sehingga anda boleh mendapatkan nasihat daripada doktor anda)
  •  Menggunakan rotan atau tongkat di tangan yang bertentangan lutut sakit. 
  • Gunakan dua tongkat, menjaga berat badan off kaki dengan lutut sakit. Anda boleh mendapatkan tongkat atau tongkat daripada kebanyakan farmasi. Topang ini disyorkan jika tongkat menyebabkan anda untuk berjalan dengan tempang. 
  • Urut perlahan-lahan atau menggosok kawasan tersebut untuk melegakan kesakitan dan menggalakkan aliran darah. Jangan mengurut kawasan yang cedera jika ia menyebabkan kesakitan.

AWAS Jika ini berlaku!!

  • Lutut semakin sukar untuk bergerak atau bengkak berterusan lebih dari 2 hari.
  • Kaki kelihatan pucat atau sejuk atau kelihatan biru.

Tips mencegah sakit lutut

  1. Pakai tali pinggang keledar ketika di dalam kenderaan.
  2. Jangan membawa barang yang terlalu berat. Jangan berdiri di atas kerusi atau objek yang tidak stabil.
  3. Gunakan pelapik lutut semasa bersukan atau aktiviti-aktiviti rekreasi, seperti roller-skating atau bola sepak.
  4. Lakukan senaman regangan sebelum dan selepas senaman, sukan, atau aktiviti-aktiviti rekreasi fizikal untuk memanaskan otot badan.
  5. Gunakan teknik atau kedudukan yang betul semasa aktiviti supaya tidak ketegangan otot tidak berlaku.
  6. Gunakan peralatan yang sesuai untuk saiz anda, kekuatan, dan keupayaan. Elakkan pergerakan berulang yang boleh menyebabkan kecederaan. Cuba belajar teknik yang sesuai untuk bersukan.
  7. Jika aktiviti-aktiviti di tempat kerja boleh menyebabkan kesakitan atau kesakitan yang berlebihan, maklumkan kepada pegawai atasan untuk maklumat mengenai cara-cara lain untuk melakukan kerja.
  8. Elakkan aktiviti yang menekankan lutut seperti menuruni bukit berjalan.
  9. Memakai kasut dengan sokongan yang baik. Jangan memakai kasut bertumit tinggi.
  10. Apabila bermain sukan lasak, pakai kasut yang betul seperti trek atau gelanggang tenis.


    
Makan makanan yang sihat seperti susu, keju, yogurt, dan hijau gelap, sayur-sayuran berdaun seperti brokoli. Untuk maklumat lanjut, lihat topik Makan Sihat.
    
Bersenam dan kekal aktif. Berbincang dengan doktor anda mengenai latihan dan aktiviti-aktiviti yang sesuai untuk anda. Mula perlahan-lahan, terutama jika anda tidak aktif. Untuk maklumat lanjut, lihat Kecergasan topik.
    
Jangan minum lebih daripada 2 minuman beralkohol sehari jika anda seorang lelaki, atau 1 minuman beralkohol sehari jika anda seorang wanita. Minum arak meningkatkan peluang anda untuk mempunyai tulang yang lemah (osteoporosis). Ia juga meningkatkan peluang anda untuk jatuh.
    
Jangan merokok atau menggunakan produk tembakau lain. Merokok meningkatkan peluang anda mempunyai osteoporosis. Ia juga menyebabkan masalah dengan bekalan darah di kaki anda dan melambatkan penyembuhan. Untuk maklumat lanjut, lihat topik Berhenti Merokok itu.kemungkinan penyalahgunaankecederaan lutut seperti lebam, luka terbakar, patah tulang, luka, atau tayar pancit mungkin disebabkan oleh penyalahgunaan. penyalahgunaan Suspect mungkin apabila kecederaan tidak dapat dijelaskan atau tidak sepadan dengan penjelasan itu, kecederaan berulang berlaku, atau penjelasan pada jalan perubahan kecederaan. Anda mungkin boleh untuk mencegah penyalahgunaan lanjut dengan melaporkan dan mendapatkan bantuan.
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment