Thursday 9 June 2016

Tips menyembuhkan penyakit asma dengan mudah dan cepat.

 

 Isteri mana yang tak sayang suami

Anda seorang penyakit asma yang kronik?? Wajib tonton Video ni!!




Asma bukan lagi satu penyakit yang asing bagi kita. Kebanyakan kanak-kanak dan orang dewasa pasti akan mengalami penyakit asma. Asma adalah penyakit kronik yang melibatkan saluran udara di dalam paru-paru. Iaitu saluran udara, atau tiub bronkial, membolehkan udara masuk dan keluar dari paru-paru.



Jika anda mempunyai asma, saluran pernafasan akan sentiasa mengalami keradangan. Ia akan menjadi lebih bengkak dan otot di sekitar saluran udara boleh mengetatkan apabila sesuatu yang boleh menyebabkan asma. Ini menyukarkan udara untuk bergerak masuk dan keluar dari paru-paru, menyebabkan gejala-gejala seperti batuk, berdehit, sesak nafas dan / atau sesak dada.


Bagi kebanyakan penghidap asma, gejala-gejala ini akan wujud apabila melakukan aktiviti fizikal. Tetapi bagi orang yang sihat pula, gejala asma akan wujud apabila bersenam. Ini dipanggil senaman yang disebabkan bronchoconstriction (EIB), atau senaman yang disebabkan asma (EIA). Kekal aktif adalah satu cara yang penting untuk kekal sihat, jadi asma tidak perlu menyerang anda diluar.


Orang yang mempunyai sejarah keluarga alahan atau asma lebih cenderung untuk mendapat asma kerana ianya adalah penyakit keturunan. Ramai orang dengan asma juga mempunyai alahan. Ini dipanggil asma alahan. Pekerja yang menghidap asma adalah disebabkan oleh terhidu asap, gas, habuk atau lain-lain bahan yang berbahaya semasa bertugas.


Asma pada zaman kanak-kanak akan memberi impak kepada berjuta kanak-kanak dan keluarga mereka. Malah, kebanyakan kanak-kanak yang mengalami asma sebelum berusia lima tahun. Tidak ada ubat untuk asma, tetapi apabila ia betul-betul didiagnosis dan mendapatkan rawatan yang sepatutnya, kualiti hidup anda akan bertambah baik.


Dibawah adalah gambar bagaimana saluran pernafasan ditutup apabila diserang asma.



Pakar Alahan/Imunisasi adalah pakar perubatan yang berkelayakan yang terbaik dalam mendiagnosis dan merawat asma. Dengan bantuan pakar alahan, anda boleh mengawal keadaan anda dan mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti seperti biasa.



Gejala asma

Menurut pakar-pakar terkemuka dalam asma, gejala asma dan rawatan yang terbaik untuk anda atau anak anda mungkin agak berbeza daripada untuk orang lain dengan asma. Gejala yang paling biasa adalah semput. Ini adalah bunyi menggarut atau bersiul apabila anda bernafas.  

Gejala-gejala lain termasuk:- 


  • Sesak nafas 
  • sesak dada atau sakit
  • batuk kronik
  • Masalah tidur kerana batuk atau berdehit

Gejala asma, juga dikenali sebagai asma flare-up atau serangan asma, biasanya disebabkan oleh alahan dan pendedahan kepada alergen seperti bulu haiwan peliharaan, hama, debunga atau acuan. Pencetus bukan alergi termasuk asap, pencemaran atau udara sejuk atau perubahan cuaca. 


Gejala asma mungkin lebih teruk semasa latihan, apabila anda mempunyai masa sejuk atau semasa tekanan tinggi. Kanak-kanak dengan asma boleh menunjukkan simptom yang sama seperti orang dewasa dengan asma: batuk, berdehit dan sesak nafas. Dalam sesetengah kanak-kanak batuk kronik mungkin satu-satunya simptom.Jika anak anda mempunyai satu atau lebih daripada gejala-gejala yang sama seperti



  • Batuk yang berterusan atau yang menjadi lebih teruk dengan jangkitan virus, berlaku semasa anak anda sedang tidur, atau dicetuskan oleh senaman dan udara sejuk 
  • berdehit atau bersiul bunyi apabila exhales anak anda
  • Sesak nafas atau pernafasan cepat, yang boleh dikaitkan dengan senaman
  • sesak dada (kanak-kanak kecil boleh mengatakan bahawa dadanya "menyakitkan")
  • Keletihan (anak anda boleh melambatkan atau berhenti bermain)
  • Masalah makan atau mendengus semasa makan (bayi)
  • Mengelakkan sukan atau aktiviti sosial
  • Masalah tidur kerana batuk atau kesukaran bernafas

Corak dalam gejala asma adalah penting dan boleh membantu doktor membuat diagnosis. Beri perhatian kepada gejala apabila: 

  •  Pada waktu malam atau awal pagi 
  •  Semasa atau selepas senaman
  • Semasa musim-musim tertentu
  • Selepas ketawa atau menangis
  •  Apabila terdedah kepada pencetus asma biasa


Diagnosis Asma

Pakar Alahan diagnosis asma akan mengambil sejarah perubatan yang menyeluruh dan menjalankan ujian pernafasan untuk mengukur sejauh mana paru-paru anda kerja. Salah satu daripada ujian ini dipanggil spirometri. Anda akan mengambil nafas dalam-dalam dan meniup ke sensor untuk mengukur jumlah udara paru-paru anda boleh memegang dan kelajuan udara yang anda sedut atau menghembus nafas.  

Ujian ini mendiagnosis keterukan asma dan langkah-langkah bagaimana rawatan bekerja. Ramai orang dengan asma juga mempunyai alahan, jadi doktor akan melakukan ujian alahan. Merawat pencetus alahan asas untuk asma anda akan membantu anda mengelakkan gejala asma.


Rawatan dan Pengurusan asma

Tidak ada ubat untuk asma, tetapi gejala-gejala boleh dikawal dengan rawatan asma yang berkesan dan pengurusan. Ini melibatkan pengambilan ubat-ubatan seperti yang diarahkan dan pembelajaran untuk mengelakkan pencetus yang menyebabkan gejala asma anda. 

Jika anda hamil, anda mungkin boleh teragak-agak mengambil ubat-ubatan, termasuk untuk asma. Ini boleh menjadi satu kesilapan untuk kesihatan anda dan bayi anda yang bakal lahir. Teruskan mengambil ubat-ubatan asma anda ditetapkan dan membuat temujanji dengan pakar Alahan anda untuk membincangkan rawatan yang akan membantu anda mempunyai kehamilan yang sihat. 


Orang dengan asma adalah berisiko mendapat komplikasi daripada jangkitan pernafasan seperti influenza dan pneumonia. Itulah sebabnya ia adalah penting untuk penghidap asma, terutama orang dewasa, untuk mendapatkan vaksin setiap tahun.Dengan rawatan yang betul dan pelan pengurusan asma, anda boleh mengurangkan gejala-gejala anda dan menikmati kualiti hidup yang lebih baik.



Ikhtiar dengan Set Asma Shaklee

  
Set Asma Dewasa

Set Asma Kanak-kanak



Jika dapat diperhatikan, kedua-dua set Asma ini mengandungi Omega Guard dan Vitamin C. Omega guard merupakan minyak ikan yang berkualiti tinggi dan mengandungi Omega 3. Ia berfungsi untuk mengurangkan keradangan kepada salur pernafasan paru-paru supaya tidak bengkak. 

Tubuh badan manusia memerlukan keseimbangan di antara asid lemak Omega 3 dan Omega 6. Jika manusia makan yang kaya dengan Omega 6, maka risiko keradangan didalam saluran udara paru-paru boleh memberi kesan yang buruk kepada asma.

Manakala Vitamin C pula meningkatkan imunisasi badan supaya tidak mudah mendapat jangkitan kuman yang boleh menyebabkan asma menyerang.


Mealshake pula, membekalkan 24 nutrisi penting yang diperlukan untuk tumbesaran kanak-kanak manakala Vitamin E merupakan Vitamin Antioksidan yang tinggi selepas Vivix. 


Sekiranya anda berminat untuk ikhtiar dengan set Asma Shaklee bolehlah menghubungi saya segera melalui wasap 0132109044 atau berjumpa dengan saya sendiri untuk menjimatkan kos penghantaran.


**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. These products are not intended to be diagnose, treat, cure, or prevent any disease.**





Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment