Wednesday 13 July 2016

Cara merawat penyakit resdung

Sinusitis adalah perkara biasa. Tetapi ramai orang yang telah ia menggunakan rawatan yang tidak mungkin untuk membantu. Jadi sebelum anda menjalankan ke kedai ubat, anda akan mahu untuk pastikan anda tahu bagaimana untuk menangani keadaan ini.

Sinus adalah rongga kecil dalam tengkorak yang biasanya dipenuhi dengan udara. Mereka membuat lendir, yang membantu menjaga saluran hidung jelas alergen dan bahan cemar.

Sinusitis merupakan keradangan tisu yang melapisi rongga ini. Dalam beberapa kes, ini bengkak blok off sinus, memerangkap lendir dan udara di dalam mereka. Ini boleh menyebabkan kesakitan dan tekanan. Kadang-kadang, ia boleh membawa kepada jangkitan bakteria.

Adakah anda tahu kedua-dua jenis sinusitis?

sinusitis kronik berlangsung selama beberapa minggu dan boleh berlama-lama untuk tahun. Penyebabnya boleh menjadi sukar untuk pin bawah - dan sukar dirawat.

Sinusitis mungkin bermula kerana selesema atau alahan. Kulat boleh menyebabkan ia untuk mereka yang mempunyai sistem imun yang lemah.

Kadang-kadang, sinusitis kronik adalah disebabkan oleh masalah dengan struktur saluran hidung, atau pertumbuhan yang seperti polip hidung yang menyimpan sinus dari penyaliran seperti biasa.

Akut dan sinusitis kronik mempunyai gejala yang sama:

tekanan Muka dan kesakitan
lendir berubah warna tebal
kesesakan
rawatan
Yang penting adalah untuk mengetahui puncanya. Sebagai contoh, jika sinusitis anda adalah disebabkan oleh alahan, kemudian dekongestan sahaja mungkin tidak banyak membantu.

Jika anda mempunyai gejala lebih daripada beberapa hari, daftar masuk dengan doktor anda. Dengan peperiksaan yang baik - dan kadang-kadang pengimejan ujian, seperti X-ray, imbasan CT atau MRI - anda mungkin dapat mengetahui dengan tepat apa yang menyebabkan masalah.

Selalunya, rawatan resdung terbaik adalah gabungan pendekatan yang berbeza - biasanya ubat plus penjagaan diri.

ubat
Antibiotik. Jika doktor anda berpendapat jangkitan bakteria adalah untuk menyalahkan, dia boleh menetapkan antibiotik. Untuk sinusitis akut, anda boleh membawa mereka untuk 10-14 hari. Untuk sinusitis kronik, ia mungkin lebih lama.

Antibiotik hanya membantu dengan jangkitan bakteria. Mereka tidak akan membantu jika sinusitis anda disebabkan oleh virus atau masalah lain. Beberapa kajian menunjukkan bahawa bakteria menyebabkan beberapa kes keadaan dan bahawa antibiotik secara meluas digunakan secara berlebihan.

Rawatan Resdung dan Pemulihan

Ubat penahan sakit. Ramai orang yang sinusitis mengambil over-the-counter (OTC) ubat sakit seperti ibuprofen atau acetaminophen, untuk mengurangkan ketidakselesaan. Ikut arahan pada label, dan tidak mengambil mereka untuk lebih daripada 10 hari.

Dekongestan. Ini meds mengurangkan jumlah mukus dalam sinus. Ada yang boleh didapati sebagai semburan hidung. Lain-lain adalah pil. Jika anda menggunakan semburan hidung untuk lebih daripada 3 hari, mereka benar-benar boleh membuat anda lebih sesak. Ikut arahan pada label.

ubat alahan. Banyak kes resdung adalah disebabkan oleh alahan yang tidak terkawal. Jika anda tidak pernah telah disahkan menghidap alahan, ada baiknya kalau kita melakukan beberapa ujian alahan untuk melihat jika anda mempunyai mereka. Jika anda lakukan, ubat-ubatan (seperti antihistamin) dan mengelakkan pencetus anda akan membantu. Pilihan lain adalah untuk mendapatkan tembakan alergi, rawatan jangka panjang yang secara beransur-ansur membuat anda kurang sensitif kepada perkara-perkara yang mencetuskan gejala anda.

Steroid. Dalam beberapa kes, doktor anda boleh menetapkan sedutan steroid untuk menurunkan bengkak dalam membran sinus. Bagi kes-kes yang sukar sinusitis kronik, anda mungkin perlu mengambil steroid melalui mulut.

Rawatan resdung, Diagnosis, Gejala

Surgery. Kadang-kadang, jika anda mempunyai sinusitis kronik atau sinusitis akut yang menyimpan kembali, pembedahan adalah pilihan terbaik. Pakar bedah boleh mengeluarkan tersumbat dan membesarkan saluran sinus, yang menjadikan ia lebih mudah bagi mereka ke longkang.

Rawatan Pemulihan
Walaupun ubat-ubatan boleh membantu, banyak kes resdung - mungkin sebanyak 2 daripada 3 - hilang dengan sendiri tanpa sebarang rawatan perubatan. Jika anda sering mendapatkan keadaan, banyak dari pendekatan sama akan membantu anda mengelakkan ia juga.

Melembabkan. Gunakan humidifier dalam bilik di mana anda menghabiskan banyak masa. Ikut arahan untuk pembersihan biasa.

Bernafas dalam wap wap. Anda boleh sama ada berjalan mandi dan duduk di bilik mandi, atau bernafas dalam wap dari semangkuk air suam (tetapi tidak terlalu panas). Wap wap meringankan saluran hidung sesak dan bengkak.

Menggunakan haba panas. Put tuala basah yang hangat pada muka anda. Ia boleh mengambil kira sedikit tekanan.

Cuba penyelesaian hidung masin. Walaupun ia tidak mengandungi ubat (masin air garam), mereka boleh membantu menjaga saluran hidung anda lembap.

Mengusir sinus anda. pengairan hidung dengan air garam boleh membersihkan lendir (dan serpihan lain) dan menjaga sinus anda lembap. Anda boleh menggunakan alat suntikan mentol atau periuk neti, sebagai contoh. Gunakan suling, steril, atau air masak sebelum ini untuk membuat penyelesaian pengairan. Bilas peranti selepas setiap kali digunakan dan biarkan ia udara kering.

Minum banyak cecair. Mereka akan membantu nipis mukus, yang mengurangkan sekatan dalam sinus anda. Kurangkan pengambilan alkohol, yang menjadikan bengkak teruk.

Rest. Apabila anda mempunyai jangkitan sinus, mengambil ia lebih mudah daripada biasa. Dapatkan tidur yang cukup dan memberi badan anda peluang untuk pulih.


rawatan rumah boleh melakukan silap mata untuk sesetengah orang. Tetapi hubungi doktor anda jika anda mempunyai gejala-gejala sinus untuk lebih daripada beberapa hari atau jika mereka benar-benar buruk. Lebih cepat anda mula rawatan yang betul, lebih cepat anda akan berasa lebih baik lagi.
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment