Thursday 11 August 2016


gejala Windy menjelaskan
Aduan tentang mempunyai terlalu banyak angin atau gas yang sangat biasa. Laman ini memberikan penjelasan ringkas mengenai bagaimana berangin gejala dihasilkan dan di mana gas usus datang dari. Kami berharap risalah ini adalah berguna kepada anda dalam memahami dan menangani masalah berangin anda. Jika anda sihat, gejala berangin tidak disebabkan oleh penyakit. Tetapi jika mereka serius atau menyusahkan atau jika anda bimbang tentang mereka, anda perlu mendapatkan bantuan doktor anda.

Gut
usus adalah tiub otot bermula dari tekak (esofagus) kepada bahagian dubur (rektum) dan kira-kira 40 kaki panjang apabila menghulurkan. Ia biasanya mengandungi kira-kira 200ml gas dan setiap hari kita lulus 400-2000ml gas ini melalui laluan belakang angin (atau kentut, kerana ia secara teknikal dikenali).
8-badan-rajah-6-orig
Kembali ke atas
Apakah gas?
Lebih 90% daripada kentut terdiri daripada 5 gas - nitrogen, oksigen, karbon dioksida, hidrogen dan metana: baki 10% mengandungi sejumlah kecil gas lain.
Kembali ke atas
Di manakah ia datang?
The nitrogen dan oksigen datang dari udara yang ditelan; karbon dioksida yang dihasilkan oleh asid perut dengan mencampurkan bikarbonat dalam hempedu dan jus pankreas. Gas-gas ini masuk ke dalam usus kecil di mana kebanyakan oksigen dan karbon dioksida diserap ke dalam aliran darah; nitrogen yang diturunkan usus besar (kolon). Usus kecil adalah tempat di mana makanan yang kita makan dicerna dan diserap; sisa-sisa, seperti serat dan beberapa karbohidrat, lulus ke usus besar. Kolon mengandungi pelbagai jenis bakteria yang penting untuk kesihatan yang baik dan yang menapai bahan dari usus kecil, menghasilkan jumlah yang besar hidrogen, metana, karbon dioksida dan gas lain. Kebanyakan gas-gas ini diserap ke dalam aliran darah dan akhirnya dikumuhkan dalam nafas yang: selebihnya adalah diluluskan sebagai kentut.
Pergi dari bahagian atas ke bahagian bawah usus, aduan berangin utama ialah: Sendawa atau sendawa (udara letusan) Setiap kali kita menelan kita mengambil sedikit udara ke dalam perut. bersendawa adalah satu pengusiran paksa angin (gas) oleh perut apabila ia menjadi buncit dari lebihan udara ditelan. Makan cepat atau tegukan makanan dan minuman, minum banyak air semasa makan, gula-gula getah, merokok atau memakai gigi palsu yang longgar menggalakkan menelan udara. Sesetengah orang menelan air liur untuk melegakan pedih ulu hati dan menelan udara pada masa yang sama. Orang lain menelan udara tanpa menyedarinya, terutama apabila mereka tegang. minuman bergas termasuk bir menyebabkan sendawa kerana mereka melepaskan gas (karbon dioksida) ke dalam perut.
Kembali ke atas
sendawa kronik atau berulang-ulang (aerophagy)
Dalam kes ini udara tidak ditelan ke dalam perut tetapi disedut ke dalam tekak dan cepat diusir. sendawa berulang-ulang seperti ini boleh bertahan selama minit pada satu masa dan sangat memalukan. Tiada rawatan perubatan dan penawar terletak dalam merealisasikan punca. Air tidak boleh disedut apabila rahang dipisahkan, sendawa jadi berulang-ulang boleh dikawal sementara oleh tegas Mengetap sesuatu seperti pensil antara gigi. Sesetengah orang mengalami aerophagy kerana tidak selesa di bahagian dada. Jika anda mengalami sendawa dikaitkan dengan ketidakselesaan dada - terutama ketidakselesaan yang berkaitan dengan melakukan senaman - atau jika anda mempunyai masalah untuk menelan - anda perlu mendapatkan nasihat perubatan.
Kembali ke atas
kembung
kembung perut adalah aduan biasa yang sering dipersalahkan ke atas gas berlebihan dalam usus. Bagi mereka yang menghidapi sindrom usus, di mana usus adalah lebih sensitif kepada kembung, yang tidak berlaku dan jumlah biasa gas menyebabkan ketidakselesaan. Oleh kerana pengecutan otot usus tidak diselaraskan, kandungannya tidak lulus bersama-sama dengan cara yang teratur dan ini menyebabkan ketidakselesaan tambahan. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa apabila sejumlah kecil gas diluluskan ke dalam usus, orang-orang yang cepat marah sindrom usus pengalaman kembung dan sakit, sedangkan orang lain bertolak ansur dengan jumlah yang sama atau lebih besar daripada gas tanpa sebarang ketidakselesaan. Kembung juga mungkin disebabkan oleh kaya, makanan lemak yang melambatkan pengosongan perut. Kembung sering dikaitkan dengan kembung perut supaya pakaian yang dilonggarkan. Ini biasanya disebabkan oleh kelonggaran otot abdomen dalam usaha sedar untuk mengurangkan ketidakselesaan. kembung ini biasanya hilang pada berbaring rata atau kontrak otot abdomen. Kembung adalah sukar untuk dirawat. Diet serat tinggi boleh menyebabkan kembung pada sesetengah orang, tetapi pada orang lain boleh melegakan kembung, kerana serat menyerap air dalam usus dan perlahan-lahan distends ia, membantu untuk mengelakkan pengecutan tidak selaras yang sebahagiannya bertanggungjawab bagi kembung. sindrom usus mungkin menjadi lebih teruk dengan tekanan atau kebimbangan supaya tekanan juga mungkin bertanggungjawab untuk kembung anda. Sesetengah orang mendapati bahawa arang atau defoaming ejen diaktifkan (mengandungi simethicone) adalah membantu. Mengelakkan minuman bergas boleh membantu. Jika kembung yang teruk doktor akan menetapkan ubat yang membantu untuk menyelaras pengecutan usus atau mencegah kekejangan. Kembung disebabkan oleh pembentukan gas juga berlaku dalam beberapa penyakit usus seperti penyakit atau usus Crohn tumor. Keadaan ini menyebabkan gejala-gejala lain seperti penurunan berat badan, sakit perut atau cirit-birit dan memerlukan siasatan perubatan yang segera.
Kembali ke atas
Rumblings / leteran atau keberanian bising (borborygmi)
bunyi usus atau borborygmi dihasilkan apabila kandungan cecair dan gas usus dikocok belakang dan ke depan oleh pergerakan rancak usus. Mereka boleh dihasilkan oleh kelaparan, atau kebimbangan, atau ketakutan, mereka itulah orang yang biasa dalam sindrom usus terganggu. borborygmi kuat atau rungutan kedengaran disebabkan oleh pengecutan usus yang disebabkan oleh penyakit seperti penyakit atau usus Crohn halangan. Keadaan ini dikaitkan dengan gejala-gejala lain seperti sakit perut yang teruk dan perlu dilaporkan kepada doktor anda.
Kembali ke atas
kentut
Aduan kentut berlebihan dibuat apabila seseorang percaya dia / dia pas angin lebih kerap daripada rakan-rakan mereka atau lebih kerap daripada di masa lalu. Sering kali ini adalah kerana satu insiden memalukan seperti rehat yang kuat atau berbau angin di khalayak ramai telah membawa kepada kepercayaan bahawa sesuatu yang tidak kena. Seorang individu normal pas angin melalui rektum purata 15 kali sehari (antara 3 hingga 40 kali), bergantung kepada diet. Diet serat tinggi menghasilkan lebih banyak angin daripada diet serat yang rendah atau diet karbohidrat rendah. Jadi, jika anda fikir anda mempunyai kentut yang berlebihan, mengira setiap kali anda memecahkan angin - walaupun orang-orang senyap sedikit - untuk sehari atau lebih. Jika anda memecahkan angin kurang daripada 40 kali sehari maka anda adalah normal. Tetapi apa sahaja kiraan anda, anda mungkin ingin mengurangkannya. Kebanyakan kentut yang dihasilkan oleh penapaian bakteria biasa sisa makanan di dalam kolon. Prinsip 'tiada bug - tiada gas' anda mungkin berfikir bahawa antibiotik akan bekerja. Tetapi mereka tidak. Walaupun bakteria dibunuh oleh antibiotik, mereka dengan cepat mewujudkan semula diri mereka sendiri. Selain itu, antibiotik menghasilkan lebih kentut dalam kebanyakan orang.
Diet tinggi serat mempunyai berkat campuran. Ia menghasilkan najis memuaskan, melindungi daripada kanser kolon, boleh melindungi daripada strok dan penyakit jantung, boleh membantu orang ramai untuk mengurangkan berat badan dan meningkatkan gejala-gejala sindrom usus terganggu. Kelemahan adalah bahawa diet serat tinggi menghasilkan banyak kentut. Walau bagaimanapun, ia adalah mungkin untuk mengurangkan pengeluaran kentut walaupun pada diet serat tinggi dengan mengelakkan pengeluar gas yang besar. Kacang adalah pengeluar gas terkenal - "kacang adalah baik untuk jantung: semakin banyak anda makan lebih banyak anda memecahkan angin". Mereka mengandungi karbohidrat tertentu dipanggil oligosakarida yang tidak boleh dicerna dalam usus kecil tetapi seperti makanan kepada bakteria di dalam kolon. Kubis, pucuk brussel, kembang kol, turnips, bawang, bawang putih, sayur dan beberapa biji seperti Adas, bunga matahari dan popi semua menghasilkan banyak gas dalam usus. Mengurangkan jumlah makanan ini dalam diet akan mengurangkan kentut. Kadang-kadang arang diaktifkan seolah-olah mengurangkan jumlah (dan bau) untuk kentut. Sesetengah orang yang sihat tidak mempunyai enzim yang diperlukan untuk mencerna laktosa, gula dalam susu lembu. Akibatnya laktosa ditapai oleh bakteria usus dengan pengeluaran sejumlah besar karbon dioksida dan hidrogen. Keadaan ini dipanggil intoleransi laktosa dan selain pengeluaran gas boleh menyebabkan kekejangan perut. Ia berlaku paling biasa dalam orang yang lahir di kawasan Mediterranean, tetapi boleh berlaku di mana sahaja. The 'mengubati' adalah untuk mengurangkan pengambilan susu ke tahap di mana tanda-tanda yang dikawal. Doktor anda boleh menjalankan ujian khas untuk mengesahkan diagnosis. TERAS menghasilkan lembaran fakta yang berasingan pada intoleransi laktosa, yang boleh didapati di laman web kami. Sorbitol, pemanis digunakan dalam diet kencing manis dan hadir dalam jem, gula-gula dan gula-gula getah tanpa gula-gula getah, juga tidak dicerna dalam usus kecil dan boleh menimbulkan kentut atas sebab yang sama seperti laktosa. Sesetengah penyakit seperti penyakit Crohn, penyakit seliak dan gangguan lain yang mengganggu penyerapan usus kecil nutrien menyebabkan kentut berlebihan kerana penghadaman terjejas. Keadaan ini biasanya dikaitkan dengan gejala-gejala seperti sakit perut, hilang berat badan, anemia dan / atau cirit-birit berterusan dengan pucat, najis berbau yang cenderung untuk terapung di pan tandas. Gejala-gejala ini memerlukan siasatan perubatan. TERAS menghasilkan risalah berasingan di kedua-dua penyakit Crohn, penyakit Coeliac dan sindrom usus terganggu.
Kembali ke atas
angin kuat
angin kuat yang dihasilkan oleh pengecutan kuat dinding usus memaksa gas keluar melalui dubur sempit - otot di bahagian bawah rektum yang menyimpan kandungan usus di tempat mereka. Tidak banyak yang boleh anda lakukan ini kecuali tersenyum dan menanggung, tetapi langkah-langkah untuk mengurangkan pengeluaran kentut boleh membantu.
Kembali ke atas
angin berbau
Ini bukan salah anda! Ia adalah disebabkan oleh bahan-bahan berbau seperti indoles, skatoles dan hidrogen sulfida yang dihasilkan oleh penapaian bakteria dalam usus besar. Bawang putih dan bawang, banyak rempah dan beberapa herba daripada keluarga Adas, terutamanya asafoetida yang digunakan dalam masakan India, menghasilkan gas yang berbau. Bir, wain putih dan jus buah-buahan menimbulkan bau hidrogen sulfida pada sesetengah orang. Lebih buruk lagi, sesetengah gas berbau diserap ke dalam aliran darah dan dikeluarkan dalam masa yang juga, jadi yang anda boleh bau pada kedua-dua hujung: diberi amaran. Makan banyak makanan berlemak boleh menyebabkan angin berbau, dan ia bernilai mengurangkan lemak jika ini adalah masalah.
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment