Wednesday 24 August 2016

Apa rawatan terbaik jika disahkan kanser usus tahap 3 tanpa perlu kimo


Kanser Kolon pembunuh no 2 di dunia.

Kolon adalah istilah lain bagi usus besar. Usus besar adalah organ yang paling rendah dalam sistem penghadaman. Didalam kolon tersebut mengandungi air dan garam dari bahan buangan pejal yang diekstrak sebelum bahan buangan tersebut bergerak ke bahagian rektum dan keluar dari badan melalui dubur.



Bahaya ke Kanser Kolon?

Kanser adalah sejenis penyakit yang diklasifikasikan sebagai pertumbuhan sel yang tidak terkawal. Kanser kolon berlaku apabila sel-sel yang tidak terkawal ini membentuk di lapisan usus besar. Kebanyakan kanser kolon bermula dengan sel yang kecil dan bukannya barah (benign) ketumbuhan yang dipanggil polyps adenomatous yang terbentuk di dinding bahagian dalam usus besar.




Tetapi sesetengah polyps ini akan membesar dan berkembang di dinding usus besar membentuk kanser kolon malignant dari masa ke masa jika ianya tidak dikeluarkan semasa prosedur colonoscopy. Sel-sel kanser kolon akan membesar dan memusnahkan sel sihat yang berhampiran dengan tumor dimana ianya akan menyebabkan pelbagai komplikasi.

Selepas kanser malignant terbentuk, sel-sel kanser tersebut akan bergerak melalui darah dan sistem limfa, merebak ke organ badan yang lain. Kanser tersebut akan membiak di beberapa tempat, menyerang dan memusnahkan sel-sel sihat di dalam badan. Proses ini dipanggil metastasis dan keputusannya adalah keadaan yang lebih serius dan amat sukar untuk dirawat.

Kanser kolon adalah berbeza dengan kanser rektum, tetapi kebanyakkannya ianya berlaku serentak dimana ianya dipanggil kanser kolorektal. Kanser Rektum berpunca dari rektum, dimana ianya jauh beberapa inci dari usus besar dan berhampiran dengan dubur.

Punca Kanser Kolon berlaku.

Sel-sel yang normal didalam badan berkembang mengikut jalan yang teratur, berkembang dan kematian. Kanser adalah berpunca dari sel-sel yang terhasil daripada pertumbuhan yang tidak terkawal dan tidak musnah. Kematian sel yang diprogram dipanggil apoptosis dan apabila proses ini rosak, ia akan membentuk kanser.




Sel bagi kanser kolon tidak mati dalam cara yang normal tetapi ianya membiak dan berkembang. Walaupun para saintis masih belum mengetahui punca sebenar kanser ini berlaku, tetapi mereka ada menyenaraikan beberapa risiko yang berpotensi penyebab kepada kanser:-
  • Polyps - Kanser kolon berpunca daripada polyps yang wujud di dalam usus besar.
  • Genetik - Jenis DNA.
  • Genetik - Kanser boleh diwarisi sekiranya ahli keluarga pernah menghidap kanser.
  • Sifat, tabiat dan diet.- Kanser kolon lebih cenderung kepada golongan yang mengamalkan gaya hidup yang tidak sihat seperti orang yang gemuk, dan orang yang merokok.
  • Faktor Perubatan lain - Terdapat beberapa jenis penyakit dan keadaan yang telah dikaitkan dengan peningkatan risiko kanser kolon. Antaranya ialah diabetes, Acromegaly (Gangguan pertumbuhan hormon), rawatan radiasi untuk kanser lain, ulser kolitis dan penyakit Crohn.

Apakah Simptom-simptom bagi penghidap Kanser Kolon?

Tanda-tanda dan gejala kanser adalah berbeza bergantung dimana kanser itu terletak dan dimana ia telah merebak dan berapa besar tumor tersebut. Tetapi, bagi pesakit yang menghidap Kanser Kolon kebiasaanya mereka tidak akan mengalami apa-apa tanda pada peringkat awal. Tetapi apabila kanser tersebut membesar, antara simptom-simptom yang akan dialami ialah:-
  • Cirit-birit atau sembelit
  • Perubahan pada najis secara konsisten
  • Najis sempit
  • Berlaku pendarahan pada rektum ataupun darah dalam najis
  • Kesakitan, kekejangan atau rasa gas pada bahagian abdomen.
  • Sakit semasa membuang air besar
  • Rasa ingin buang air besar secara berterusan
  • Lemah atau keletihan
  • penurunan berat badan secara mendadak.
  • Sindrom Usus (IBS)
  • Kekurangan zat besi (anemia)

Bagaimana Kanser Kolon di Diagnosis dan Pronogsis?

Kanser kolon akan didiagnosis berdasarkan atas pemeriksaan fizikal yang lengkap serta sejarah perubatan peribadi keluarga. Diagnosis dibuat selepas doktor menjalankan kolonoskopi atau x-ray barium enema.

Selepas diagnosis dibuat, doktor akan menentukan peringkat kanser tersebut dan proses prognosis akan dilakukan.

Apakah rawatan bagi kanser kolon?

Rawatan kanser bergantung kepada jenis kanser, peringkat kanser (berapa banyak ia telah merebak), umur, status kesihatan dan ciri-ciri peribadi tambahan. Tiada rawatan tunggal untuk kanser tetapi pilihan yang paling biasa bagi kanser kolon adalah pembedahan, kemoterapi dan terapi radiasi.

Rawatan adalah salah satu usaha untuk membuang kanser atau melegakan simptom kesakitan yang menyebabkan kanser.

Tips mencegah kanser kolon

Kanser kolon merupakan kanser ketiga yang menyebabkan kematian. Persatuan Kanser Amerika mencadangkan ujian pemeriksaan, terutamanya kolonoskopi untuk mengesan kanser kolon pada peringkat awal.

Persatuan Kanser Amerika mencadangkan ujian pemeriksaan, terutamanya kolonoskopi untuk mengesan kanser kolon pada peringkat awal. Kolonoskopi adalah satu kaedah yang terbaik kerana ia menggambarkan keseluruhan usus akan wujudnya polyps semasa pemeriksaan.

Secara umum, pakar-pakar perubatan mencadangkan beberapa langkah-langkah pencegahan yang standard seperti menjaga berat badan yang sihat, berseam, meningkatkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran, bijirin penuh, kurangkan pengambilan lemak tepu dan pengambilan daging merah serta pengambilan alkohol dan berhenti merokok.

Menurut Dr Felice Schnoll-Sussman, pakar gastroentrologi Pusat Perubatan Cornell berkata bahawa adalah sangat pengint bagi orang ramai menyedari bahawa dengan pemeriksaan yang betul, kanser usus tidak hanya dapat dikesan awal tetapi juga boleh dihalang daripada merebak.

Boleh ke Kanser Usus sembuh tanpa rawatan Kimoterapi?

Berdasarkan pengalaman seorang pesakit kanser yang mengamalkan Vivix untuk kanser beliau, kanser usus tersebut sembuh dan doktor yang merawat beliau sangat terkejut. Alhamdulillah, hanya dengan pengambilan 2 botol Vivix dapat membantu beliau daripada menderita kanser tersebut.


Apa yang buat Vivix ni sangat hebat? Ini kerana Vivix mengandungi 4 bahan utama iaitu Anggur MuscadinePolyganum CuspidatumLobak Ungu, dan Elderberry dan  cara ia bertindak memperbaiki sel. Kandungan ORAC yang tinggi berbanding produk lain membuktikan Vivix adalah yang terbaik. Resveratrol di dalam Polyganum Cuspidatum merupakan antioksidan yang tinggi untuk melindungi sel badan manusia. Sihat itu mahal tetapi sakit itu lagi mahal. Terdapat juga testimoni yang lain bagi Penyakit Kanser.


Salah satu fungsi Vivix ialah Membaiki dan melindungi DNA - Ini adalah yang paling penting kerana jika DNA yang bercelaru berisiko tinggi untuk membentuk sel kanser. Jadi inilah salah satu peranan vivix sebagai usaha untuk mencegah.


Bagi pesakit yang menghidap kanser dan perlu menjalani rawatan kimoterapi, kimoterapi ini akan mencetuskan kitaran sel apoptosis sebenarnya untuk membunuh sel-sel yang jahat. Namun sayangnya,sel baik juga akan terbunuh sama.

Oleh sebab itu, Vivix amat-amat disarankan kepada pesakit kanser yang menjalani rawatan kimo kerana Vivix memberikan tenaga kepada mitokondria. Vivix boleh menambahkan mitokondria badan. 

Mitokondria adalah pusat tenaga sel. Apabila sel-sel dalam badan kita bertenaga, maka kita akan semakin sihat. Pesakit yang membuat rawatan kimo kebiasaannya akan menjadi lemah, jadi vivix amat membantu dalam memberikan kembali tenaga. Tahukah anda, kegagalan fungsi Mitokondria menyebabkan 200 penyakit diwarisi

Selain berfungsi memberikan tenaga kepada sel, Vivix juga mengandungi resveratrol daripada Polyganum Cuspidatum. Kajian menunjukkan bahawa kandungan Resveratrol dapat membantu merencatkan sel kanser. Oleh sebab itu, tidak salah rasanya jika kita bermula dari sekarang untuk mencegah daripada berlakunya sel kanser. "Mencegah lebih baik dari merawat kan? " Amalkan dari sekarang sebagai perisai kepada penyakit kronik. 

Nak dapatkan Vivix untuk keluarga atau yang tersayang? Hubungi saya melalui wasap 0132109044 atau boleh berjumpa saya sendiri kerana saya adalah Pengedar Sah Selangor. Mencegah itu lebih baik dari merawat.

**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. These products are not intended to be diagnosed, treat, cure or prevent any disease.**



Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment