Thursday 9 February 2017

"Disebabkan bacaan gula terlalu tinggi hingga tiada bacaan, Ayah dah tak boleh berjalan.. "

Ayah kini tidak mampu untuk berjalan.. 

Insulin adalah sejenis hormon yang diperlukan oleh tubuh badan manusia kerana ia berfungsi untuk mengatur gula dalam darah. Namun, jika penghasilan insulin tidak mencukupi atau ianya tidak berfungsi dengan baik, itu akan menyebabkan gula dalam darah meningkat secara mendadak sekaligus menyebabkan penyakit diabetes. 

Penyakit diabetes adalah sejenis penyakit kronik yang akan kekal seumur hidup. Namun, terdapat beberapa cara yang boleh diambil untuk mengawal paras gula dalam darah seperti:-
  • Menjaga pemakanan
  • Mengawal berat badan
  • Mengambil ubat yang sepatutnya
  • Senaman
Namun, jika ianya tidak dikawal penyakit diabetes ini boleh menganggu kesihatan dan kehidupan seharian. Kesan daripada penyakit diabetes ini boleh menyebabkan pesakit mengalami strok sama ada sepenuhnya (tidak boleh berjalan, bercakap atau makan) Pesakit juga boleh mengalami masalah kegagalan buah pinggang dan jika kedua dua buah pinggang tidak berfungsi, pesakit perlu melakukan rawatan dialisis.

Diabetes juga boleh menyebabkan mata kabur serta buta tetap tiada jalan jika pesakit buta disebabkan penyakit diabetes. Kurangnya rangsangan pada saraf serta kerap merasa kebas pada hujung tangan dan kaki juga adalah disebabkan diabetes. Oleh sebab itu, mereka tidak akan sedar jika terpijak benda tajam sekaligus menyebabkan luka.

Luka yang lambat sembuh dan dijangkiti kuman sukar untuk sembuh akibat gula didalam darah yang terlalu tinggi. Bagi mengelakkan jangkitan tersebut merebak ke anggota badan yang lain, doktor perlu memotong anggota badan yang luka tersebut.

Jika dilihat pada kesan-kesan ini, akibat daripada penyakit diabetes ini adalah sangat teruk. Mata buta, lumpuh, kaki dipotong, buah pinggang gagal berfungsi sehingga terpaksa menjalani rawatan dialisis adalah satu perkara yang kita tidak inginkan baik diri sendiri mahupun ahli keluarga.

Oleh sebab itu, kepentingan untuk memilih dan menyediakan diri kita daripada diserang penyakit diabetes perlu bermula dari sekarang. Pilihlah untuk mencegah diabetes.

Ini adalah pengalaman seorang anak yang menceritakan bagaimana keadaan ayah beliau yang tinggi bacaan gula dalam darahnya hingga tiada bacaan dan akhirnya tidak boleh berjalan akibat strok.. Beliau hanya memberikan Vivix kepada ayah dan sekarang Alhamdulillah beransur pulih.


Bagaimana Vivix dapat membantu mengawal gula dalam darah kerana Vivix mengandungi Resveratrol dimana

**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. These products are not intended to be diagnosed, treat, cure or prevent any disease. **

Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment