Wednesday 22 June 2016

Kanser Payudara Masihkah ada peluang kedua?

 

 

Kanser payudara adalah kanser no 1 didunia. Barah payudara merupakan pembunuh utama kaum hawa dengan hampir separuh dari wanita yang di diagnosis menghidap kanser payudara mendapat berita ini pada usia kurang dari 50 tahun. Bermakna ianya boleh terkena kepada sesiapa sahaja, baik yang tua mahupun yang muda.

Tanda pertama kanser payudara yang dapat dikenalpasti ialah ketulan payudara atau mammogram yang tidak normal. Peringkat kanser payudara terdiri daripada awal, kanser payudara boleh dirawat dengan kanser payudara metastatik, dengan pelbagai rawatan kanser payudara. Kanser payudara bagi lelaki adalah tidak umum dan mesti diberi perhatian serius.

Tanda-tanda Kanser Payudara

Pada peringkat awal, kanser payudara biasanya tidak mempunyai gejala. Seperti tumor berkembang, anda boleh perhatikan tanda-tanda berikut:
  • Gumpalan pada payudara atau ketiak yang berterusan selepas kitaran haid anda. Ini adalah tanda yang jelas bagi kanser payudara. Ketulan dikaitkan dengan kanser payudara biasanya tidak menyakitkan, walaupun sesetengah kes boleh menyebabkan kesakitan. Ketulan biasanya kelihatan pada mamogram lama sebelum mereka boleh dilihat atau dirasai.
  •  Bengkak di ketiak. 
  • Sakit atau kelembutan pada payudara. Walaupun ketulan biasanya tidak menyakitkan, sakit atau kelembutan boleh menjadi tanda kanser payudara. 
  • Permukaan payudara yang mendatar ketara atau lekukan pada payudara, yang mungkin menunjukkan tumor yang tidak dapat dilihat atau dirasai. 
  • Sebarang perubahan dalam saiz, kontur, tekstur, atau suhu payudara. kemerahan, permukaan diadu seperti kulit oren boleh menjadi tanda kanser payudara maju. 
  • Perubahan puting, seperti penarikan balik puting, dimpling, gatal-gatal, rasa panas, atau ulser. A ruam bersisik puting adalah gejala penyakit Paget, yang boleh dikaitkan dengan kanser payudara asas. 
  • Lelehan luarbiasa dari puting yang mungkin jelas, berdarah, atau warna lain. Ia biasanya disebabkan oleh keadaan tidak berbahaya tetapi mungkin disebabkan oleh kanser dalam beberapa kes. 
  • Satu kawasan marmar seperti di bawah kulit. 
  • Satu atau kedua-dua payudara membangunkan ketulan yang tidak normal atau sakit yang berterusan, atau melihat atau merasa tidak normal. Puncanya adalah sesuatu yang lain daripada kanser tetapi perlu dikenalpasti. 
  • Kelihatan bengkak kelenjar limfa di ketiak anda. Mana-mana bengkak seperti itu boleh dikaitkan dengan kanser.

Rawatan bagi kanser Payudara

 Terdapat banyak rawatan untuk kanser payudara. Antaranya ialah:-
  
  • Pembedahan - Lumpektomi adalah satu prosedur pembedahan di mana pakar bedah membuang kanser dan kawasan yang kecil tisu yang sihat di sekelilingnya. mastektomi boleh dilakukan selepas kemoterapi. Prosedur ini membuang semua payudara anda. 
  • Kemoterapi. Ini rawatan dadah boleh dilakukan sebelum pembedahan untuk mengecutkan tumor dan membuat kanser beroperasi. Ia juga kadang-kadang diberikan selepas pembedahan untuk cuba menghalang kanser dia daripada datang kembali. 
  • Sinaran. Selalunya, rawatan radiasi diberi selepas kemoterapi dan pembedahan untuk mencegah kanser daripada datang kembali. 
  • Terapi hormon. Tertentu medicationsmay diberikan jika sel-sel kanser mempunyai reseptor hormon. 
  • Terapi sasaran. Jika sel-sel kanser mempunyai HER2 gen, anda mungkin diberi rawatan ubat khusus untuk itu.  
Kanser payudara ketika hamil adalah jarang sekali berlaku, tetapi ianya bukan sesuatu yang mustahil. Hamil tidak menyebabkan kanser, walaupun perubahan hormon dari kehamilan boleh membuat penyakit ini berkembang dengan lebih cepat.Payudara anda menebal semasa anda mengandung, dan yang boleh membuat ia sukar untuk melihat ketulan. 

Oleh kerana itu, tumor kanser payudara sering lebih besar dan lebih maju pada masa yang mereka perasan.Ini menjadikan ia lebih penting untuk mempunyai peperiksaan payudara sepanjang kehamilan. Mana-mana ketulan atau simptom mencurigakan perlu diperiksa oleh doktor. 

Perkara terbaik yang anda boleh lakukan semasa hamil adalah untuk berjumpa doktor anda secara berkala. Lawatan ini dipanggil pranatal (atau "sebelum kelahiran") pemeriksaan, dan mereka penting untuk memastikan anda dan bayi anda dalam kesihatan yang terbaik. Semasa beberapa lawatan ini, anda mungkin mempunyai pemeriksaan payudara untuk memeriksa perubahan.Anda juga perlu sentiasa melakukan pemeriksaan sendiri di rumah. Dengan cara itu anda akan lebih mampu untuk melihat apa-apa perubahan dalam payudara anda. 

Jika anda tidak pasti bagaimana untuk memberi diri pemeriksaan payu dara, doktor atau jururawat anda boleh mengajar anda. Ujian mamogram adalah selamat semasa mengandung, tetapi ia mungkin tidak berguna kerana kepadatan yang meningkat buah dada. Ujian mamogram tiga dimensi boleh menjadi pilihan yang lebih baik.Jika ketulan disyaki ditemui, doktor anda perlu melakukan biopsi.

Doktor akan mengambil sample kecil tisu yang mencurigakan dengan jarum atau dengan membuat potongan kecil. Tisu sampel akan diperiksa di bawah mikroskop dan dengan kaedah lain untuk mencari apa-apa sel-sel kanser. Doktor anda juga mungkin memberi membuat ultrasound untuk menilai setakat apa-apa penyakit dan untuk membimbing biopsi. 

Apa yang akan Berlaku kepada bayi saya jika saya mempunyai kanser payudara? 


Berakhir kehamilan yang tidak akan meningkatkan peluang wanita mendapat menewaskan kanser payudara. Juga, tidak ada bukti bahawa kanser yang membahayakan bayi. Tetapi rawatan mempunyai risiko.Pembedahan, secara umum, adalah selamat semasa apa-apa trimester kehamilan.

Jika kanser itu masih dalam peringkat awal, doktor anda kemungkinan besar akan mengesyorkan mengeluarkan sama ada ketulan yang mencurigakan (lumpektomi) atau seluruh payudara (mastektomi). Jika anda berada dalam trimester pertama atau kedua, mastektomi adalah pembedahan yang diutamakan. Lumpektomi biasanya satu pilihan untuk wanita yang didiagnosis pada trimester ketiga.  

Terapi sinaran biasanya tidak bermula sehingga selepas kehamilan kerana ia boleh membahayakan bayi. Semasa pembedahan kanser payudara, pakar bedah akan memeriksa nodus limfa untuk melihat sama ada apa-apa yang terlibat. Mereka akan mengeluarkan sel-sel di mana kanser itu kemungkinan besar telah merebak. Jika anda memerlukan kemoterapi, doktor biasanya akan menunggu sehingga selepas trimester pertama untuk mengurangkan peluang bahawa ia akan membahayakan bayi.

Kanser payudara biasanya memerlukan kedua-dua pembedahan dan kemoterapi, jadi risiko untuk bayi adalah lebih tinggi. Keputusan sama ada atau tidak untuk menjalani rawatan boleh menjadi salah satu yang sangat keras. Bercakap dengan keluarga dan doktor anda mengenai apa yang sesuai untuk anda. 

Bolehkah saya menyusukan bayi saya jika saya mempunyai kanser payudara? Tidak ada bukti bahawa menghentikan aliran susu ibu akan bertambah baik kanser anda. Ia tidak mendatangkan sebarang mudarat jika anda menyusu apabila anda mempunyai penyakit ini, tetapi bercakap dengan doktor atau kaunselor laktasi untuk melihat apa yang terbaik untuk anda dan bayi anda. Jika anda mendapat kemoterapi, anda mungkin tidak boleh menyusu. Banyak ubat kimo berkuasa boleh melakukan perjalanan melalui susu anda kepada bayi. 

 

Jenis-jenis kanser payudara

    Saiz tumor anda dan sejauh mana kanser telah merebak di dalam badan anda, yang dipanggil peringkat penyakit anda
    
Jika tumor anda mempunyai perkara-perkara yang dipanggil "reseptor" untuk protein HER2, estrogen dan progesteron, atau ciri-ciri tertentu yang lain.umur anda, jika anda telah melalui menopaus, keadaan kesihatan lain yang anda ada, dan pilihan peribadi anda juga memainkan peranan dalam proses membuat keputusan ini.Apa Adakah Jenis-jenis Rawatan Kanser Payudara?Sesetengah rawatan membuang atau memusnahkan penyakit dalam dada dan berdekatan tisu, seperti nodus limfa. Ini termasuk:

    
Pembedahan untuk membuang seluruh payudara, dipanggil mastektomi, atau untuk mengeluarkan hanya tumor dan tisu di sekitarnya, yang disebut lumpektomi atau pembedahan menyusukan memulihara. Terdapat beberapa jenis mastektomi dan lumpectomies.
    
terapi radiasi, yang menggunakan gelombang bertenaga tinggi untuk membunuh sel-sel kanser.Rawatan lain memusnahkan atau sel-sel kanser kawalan di seluruh badan:

    
Kemoterapi menggunakan ubat untuk membunuh sel-sel kanser. Oleh kerana ubat-ubatan kuat melawan penyakit ini, mereka juga boleh menyebabkan kesan sampingan, seperti loya, kehilangan rambut, putus haid awal, hot flashes, dan keletihan.
    
Terapi hormon menggunakan ubat-ubatan untuk mengelakkan hormon, terutamanya estrogen, dari mengisi pertumbuhan sel-sel kanser payudara. Ubat-ubatan termasuk tamoxifen (Nolvadex, Soltamox) untuk wanita sebelum dan selepas menopaus dan anastrozole (Arimidex), exemestane (Aromasin), dan letrozole (Femara) bagi wanita menopaus. Kesan-kesan sampingan boleh termasuk hot flashes dan kekeringan faraj. Sesetengah jenis kerja terapi ini dengan menghentikan ovari daripada membuat hormon, sama ada melalui pembedahan atau ubat-ubatan.
    
terapi sasaran seperti lapatinib (Tykerb), pertuzumab (Perjeta), dan trastuzumab (Herceptin). Ubat-ubatan ini menggesa sistem imun badan untuk memusnahkan kanser. Mereka mensasarkan sel-sel kanser payudara yang mempunyai tahap yang tinggi protein yang dipanggil HER2. Palbociclib (Ibrance) berfungsi dengan menyekat molekul yang menggalakkan pertumbuhan kanser. Bersama-sama dengan letrozole, palbociclib adalah untuk wanita menopaus dengan beberapa jenis kanser yang telah lanjut.Anda mungkin mendapatkan kemoterapi, terapi hormon, atau terapi sasaran bersama-sama dengan pembedahan atau radiasi. Mereka boleh membunuh sel-sel kanser yang telah ditinggalkan oleh rawatan lain.Tips untuk Bantuan Anda PilihWalaupun terdapat beberapa kaedah rawatan kanser payudara biasa, wanita tidak mempunyai pilihan.

    
Berbincang dengan doktor anda mengenai semua risiko dan faedah setiap pilihan rawatan dan bagaimana mereka akan memberi kesan kepada gaya hidup anda.
    
Fikirkan tentang menyertai kumpulan sokongan. orang lain dengan kanser payudara tahu apa yang anda akan melalui dan boleh memberikan nasihat dan pemahaman. Mereka mungkin membantu anda membuat keputusan mengenai rawatan, juga.
    
Tanya doktor anda jika anda perlu menyertai percubaan klinikal, kajian yang menguji rawatan yang baru sebelum mereka didapati untuk semua orang.
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

1 comment:

  1. Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.

    Andai tahap 1 dan 2 bajet 8 bln..andai thp 3 dan 4 bjet 10 hnga 12 bulan insya allah.smbuh nti

    memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm180 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...daun daun herba warisan terpilih memang tidak akan jumpa di mana mana.percaya lah..
    ..
    .merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh

    Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi..ramai pesakit sy sudah sembuh.anda bila lagi....hubungi atau wasup kan saya dengan segera.0174687570 mohd zuhairi untuk berbincang...bgaimna nk brubt..apa plu anda lakukan..pemakanan n mcm2 lg...dan testimoni2 tbaik dri psakit2 sy

    ReplyDelete