Monday 5 January 2015

Sedar akan bahaya Sodium Laureth Sulfate, Ibu cari pencuci botol susu yang selamat untuk bayi dan tidak mengandungi bahan kimia


Ibu risau kandungan di dalam pencuci botol


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera..

Alhamdulillah, pada pagi ni, saya tergerak hati ingin berkongsi cerita tentang pencuci botol susu yang selamat untuk bayi. Sebagai ibu, kita mesti inginkan yang terbaik untuk bayi kita kan? Saya juga tidak terkecuali. Namun, adakah pencuci botol susu yang kita beli selama ini benar-benar selamat untuk bayi??Sebelum saya mengupas lebih lanjut lagi tentang entri saya kali ini, saya ingin ibu-ibu semua semak semula kandungan pencuci botol tersebut..Ada atau tidak isi kandungannya mengandungi Sodium Myreth Sulfate ataupun Sodium Laureth Sulfate.




Bukan niat saya untuk menjatuhkan sesetengah produk yang terdapat dipasaran. Namun, ianya adalah sekadar perkongsian tentang bahayanya Sodium Laureth Sulfate dalam kehidupan seharian kita. Sedangkan kita orang dewasa sendiri yang kerap menggunakan produk yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate berisiko untuk menghidapi barah inikan pula bayi. Hal ini menyedarkan saya apabila saya terbaca tentang bahayanya Sodium Laureth Sulfate ini kepada kita sebagai manusia dan sejak dari itu saya cuba sedaya upaya untuk tidak membeli sebarang produk yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate dalam penggunaan seharian saya.

Apa itu Sodium Laureth Sulfate??


Sodium Laureth Sulfate atau Sodium Lauryl Elther Sulfate adalah sejenis surfaktan,detergent, dan pengemulsi yang digunakan dalam beribu- ribu produk penjagaan diri seperti shampoo, sabun, ubat gigi dan sebagainya. SLES merupakan satu bahan buih yang sangat murah dan berkesan. Walaupun SLS diperbuat daripada kelapa, namun ia tetap bahn kimia tetapi semulajadi. Masalah sebenar SLS ialah proses pembuatannya yang tercemar dengan 1.4 dioksane yang karsinogenik oleh produk. SLS ialah sejenis garam natrium lauryl sulfate, dan diklasifikasikan oleh Pengkalan Data EWG Kosmetik sebagai ejen pembersihan, pengemulsi dan buih dan dinilai sebagai bahaya yang sederhana. Ammonium Lauryl Sulfate adalah satu lagi variasi surfaktan kebiasaanya dimasukkan ke dalam bahan kosmetik dan bahan pembersih untuk membuatkan ianya berbuih. ALS adalah sama seperti SLS dan risiko yang sama. Sodium Laureth Sulfate juga boleh dikenali dengan nama lain iaitu:-


  • Sodium dodecyl Sulfate
  • Sulfuric Acid, monododecyl ester, Sodium Salt
  • Sodium Salt Sulfuric Acid
  • Monododecyl Ester Sodium Salt Sulfuric Acid
  • A13-00356
  • Akyposal SDS
  • Aquarex ME
  • Aquarex Methyl

Kesan Penggunaan SLS kepada manusia

Menurut kajian penyelidikan Environmental Working Group's Skin Deep: Kajian Keselamatan Kosmetik menunjukkan SLS boleh mengakibatkan:

  1. Kerengsaan pada Mata dan Kulit
  2. Pencemaran toksik dalam organ badan
  3. Pencemaran toksik pada pembangunan atau pembiakan
  4. Pencemaran toksik pada saraf, gangguan endokrin, ekotoksilogi dan perubahan pada sel atau biokimia
  5. Berkemungkinan menyebabkan mutasi dan kanser.
Nak tahu lebih lanjut tentang SLS ni bolehlah rujuk pada website mercola.com
Ni adalah sedikit penerangan saya tentang SLS. Mesti ibu-ibu semua terkejut kan??Kalau dulu, saya yakin yang apa yang saya belikan untuk anak saya tu dah yang terbaik tetapi selepas mengetahui bahaya SLS ni, saya terus bertukar kepada Basic H ataupun Hand Dish Wash. 

Mengapa saya memilih Basic H ini adalah kerana ianya menggunakan bahan semulajadi seperti air dan ekstrak jagung serta kelapa dan ternyata ianya selamat untuk bayi mahupun dewasa. Ini adalah hasilnya



Oleh sebab takut akan bahaya SLS ni, saya telah mengambil keputusan untuk menggunakan bahan semulajadi untuk semua barang penjagaan diri baik untuk anak-anak saya mahupun saya sendiri. Bak kata pepatah, "Mencegah Lebih baik dari Merawat" Untuk mendapatkan basic H ini, anda boleh menghubungi saya di 

Contact: 013-2109044 (sms/whatsapp/telegram)
Email : nurhijratulhajar@yahoo.com
Penghantaran ke seluruh malaysian dan self pick up hanya di Bandar Tasik Puteri, Rawang, Country Homes, Puncak Alam, Meru dan Setia Alam

**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. These products are not intended to be diagnose, treat, cure or prevent any disease.**
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment