Sunday 26 January 2020

Soya Penyebab Kanser

SOYA TIDAK BAIK UNTUK WANITA!! SOYA BOLEH MENYEBABKAN KANSER


Pernah tak dengar statement kak 👆👆👆ni? Mesti ada yang pernah dengar kan? Sebenarnya banyak pendapat dan perbahasan mengenai isu soya ni. Ada yang positif dan ada juga yang negatif. Namun, kak H cuba berkongsi beberapa isu dan kajian yg telah dijalankan ke atas soya dan isoflavone.



Apa itu soya dan Isoflavone? 

Soya adalah sejenis Phytoestrogen. Apa benda Phytoestrogen ni? Phytoestrogen ialah sejenis kompaun dari tumbuhan yang berupaya menghasilkan aktiviti yg sama seperti estrogen (estrogenic activity).

Isoflavone pula diklasifikasikan sebagai sejenis phytoestrogen. Tumbuhan yg mengandungi isoflavone ini termasuklah soya.

Fungsi Estrogenic dan Anti-Estrogenic

Isoflavone soya telah diketahui memiliki estrogenic aktiviti yg lemah. Estrogen reseptor bukan sahaja terdapat pada tisu sistem peranakan tetapi juga pada tisu pada bahagian badan yg lain. Pada sesetengah tisu badan, isoflavone mampu merangsang kesan estrogen (estrogenic effect). Dan pada sesetengah tisu badan yg lain, isoflavone mampu menghalang kesan estrogen (anti-estrogenic effect).

Antara faedah estrogenic terhadap tisu badan seperti meningkatkan kepadatan tulang dan merendahkan kadar kolesterol. Manakala, faedah anti-estrogenic terhadap tisu badan seperti payudara, prostate dan rahim, pula dapat merendahkan risiko penyakit kanser.

Kebolehan isoflavone dalam merangsang dan menghalang aktiviti estrogen menjadi topik fokus kepada para saintis untuk mengkaji dengan lebih lanjut.

Soya dan kanser payudara

Dianggarkan wanita Asia mengambil isoflavone dari soya antara 25-50mg sehari dan wanita bukan Asia mengambil isoflavone dari soya kurang dari 2mg sehari. Tetapi, kadar kanser payudara di negara Asia adalah jauh lebih RENDAH dari negara barat.

Walaubagaimanapun, buat masa ini bukti yg menunjukkan soya dapat merendahkan risiko kanser payudara adalah tidak mencukupi.

Soya dan kanser endometrial

Punca utama pertumbuhan kanser endometrial adalah berpunca dari kesan pendedahan terlalu lama kepada estrogen dominan, bermakna kehadiran estrogen tidak diseimbangkan dengan progestron. Jadi, kesan anti-estrogenic dalam isoflavone dikatakan mampu mencegah kanser endometrial. Pernyataan ini disokong melalui hasil kajian ke atas sekumpulan wanita, di mana pengambilan isoflavon soya oleh wanita yg menghidap kanser endometrial dikatakan lebih rendah berbanding wanita yg tidak menghidap kanser. Walaubagaimanapun, bukti menunjukkan isoflavone soya mampu merendahkan risiko kanser endometrial adalah terhad.

Gangguan terhadap paras hormon dan kitaran ovulasi

Meskipun ada kajian menunjukkan isoflavone mampu mengganggu hormon akibat dari estrogenic activity, tetapi banyak kajian menunjukkan isoflavone soya tidak memberikan impak ke atas paras hormon wanita. Salah satu dari kajian terkini ke atas 34 wanita yg mengambil 100mg sehari selama setahun, dan tiada sebarang perubahan ditemui pada paras hormon ketika fasa luteal.

Tetapi yg menariknya, dalam banyak-banyak kajian ada satu kajian yg menunjukkan pengambilan isoflavone soya menyekat penghasilan estradiol ketika fasa luteal yg berlaku pada seorang wanita Asia.

Kesimpulan

Soya isoflavone memiliki sifat estrogenic dan anti-estrogenic pada masa yg sama. Walaubagaimanapun, kebanyakan kajian membuktikan bahawa bukti yang masih ada tidak cukup untuk mengatakan soya adalah MERBAHAYA untuk kesihatan mahupun mampu menjadi punca kepada sebarang penyakit.

Ini kerana, metabolisme adalah pengaruh yang kuat terhadap kesan biologikal soya isoflavone dan bergantung kepada aktiviti bakteria dalam usus besar yg berbeza bagi setiap orang.

Berdasarkan saranan Dr Malinda di dalam blog beliau - "Walaubagaimanapun, bersederhana adalah jalan yang terbaik. Cadangan pengambilan antara 45 - 90mg soya sehari" .Dan pastikan soya yg digunakan adalah non-GMO.

Mana nak dapatkan Soya Non Gmo ni?

Kriteria soya NON GMO


  1. Kacang soya tersebut mesti tumbuh dan membesar secara organik
  2. Kacang soya tersebut tidak dihasilkan secara genetic
  3. Pastikan Soya tersebut mengandungi 9 asid amino perlu
  4. Pembersihan soya tersebut mestilah menggunakan air dan bukannya Alkohol
  5. Bahan bahan seperti anti-thyroid/anti-growth substance mesti disingkirkan
  6. Proses pembuatan Soya tersebut sebaiknya tanpa pemanasan
  7. Soy isolate itu mesti ditambah dgn unsur kalsium untuk meneutralkan asid di dalamnya



Jika inginkan yang terbaik, semestinya ESP. Motto Shaklee sendiri, Sentiasa Selamat, Berkesan dan Semulajadi. Kenapa Esp berbeza dari yang lain?

Perbezaan ESP dan Soya lain? 


  • ESP dibuat daripada kacang soya yang benar-benar semulajadi, iaitu kacang soya yang tidak diubahsuai genetiknya (non-GMO) sejak dari penghasilan biji benih sehinggalah dituai dan diproses menjadi ESP. Berbanding produk soya yang lain, ianya adalah kacang soya yang telah diubahsuai genetiknya supaya cepat membesar termasuklah air soya yang dibeli dipasar. (sama seperti penghasilan ayam daging).
  • Kacang soya non-GMO adalah rendah lemak dan bebas kolesterol. Ia terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga yang berpanjangan untuk kehidupan yang aktif. Kacang soya biasa yang diubahsuai genetiknya pula mengandungi bahan-bahan aktif yang tidak dapat menghasilkan tenaga yang mencukupi untuk tubuh badan manusia malah membahayakan.
  • ESP membantu mengekalkan kepejalan otot, pemulihan tisu badan dan fungsi enzim serta hormon yang sempurna. ESP juga membantu mengekalkan paras gula yang normal dalam darah. Soya biasa tidak membantu kepejalan otot, pemulihan tisu badan dan fungsi enzim serta hormon, walaupun diminum dalam kuantiti yang banyak kerana perubahan pada genetik soya itu sendiri. Apatah lagi mengekalkan paras gula dalam darah apabila kandungan gula dalam soya tersebut sendiri pun sudah berlebihan daripada apa yang diperlukan oleh tubuh badan. 
  • Kandungan lemak dalam ESP sangat minimum iaitu 1 gram dan tidak mempunyai laktosa bagi memastikan kadar penghadaman yang tinggi dan diserap terus ke dalam darah. Berbanding soya biasa, ia mengandungi paras laktosa yang tinggi dengan gula berlebihan yang terkandung dalam setiap pek soya tersebut.
  • Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna dan pengawet, selain mengandungi 5 vitamin B, 2 mineral dan 8 gram karbohidrat untuk tenaga manakala soya biasa mengandungi pelbagai perasa tiruan, pemanis berlebihan, pewarna dan pengawet yang hanya menampakkan kecantikan susu soya tersebut namun tiada khasiat. 

Nak tahu lagi tentang kebaikan soya? Siapa yang perlu ambil Esp ni? Selain itu, ESP juga sesuai dijadikan sebagai Milkbooster  bagi ibu yang menyusukan anak dan yang paling Best Esp boleh bantu turunkan berat badan dengan mudah kerana dengan hanya pengambilan Esp boleh mengenyangkan tanpa perlu makan dengan banyak.

Suka tak? Suka kan? Kalau teruja nak dapatkan Esp ni korang boleh hubungi kak H sendiri melalui wasap 0132109044 atau COD dikawasan berdekatan. Tapi kalau korang nak order sendiri di website Shaklee pun boleh, cuma klik pada gambar dibawah sahaja.


Rujukan
http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/phytochemicals/soyiso/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3074428/
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment