Tuesday 24 September 2013

8 JENIS MAKANAN YANG MEROSAKKAN KULIT TANPA KITA SEDAR

Kita membasuh muka setiap hari dan membuang make up sebelum tido seperti yang sepatutnya. Tapi kenapa muka kita masih tidak berseri2?

Oleh yang demikian, walau apa pun yang kita letak pada muka kita , apa yang kita masukkan ke dalam badan kita akan mencerminkan kulit kita yang sebenar, mengikut pakar pemakanan terkemuka

Jom semak 8 jenis makanan dan minuman yang patut dielakkan jika mahu kulit kita sentiasa kelihatan berseri-seri.

1. Coklat

-Menurut pakar pemakanan dan Jayson Mira Carlton , bersama pengarang Kaleri-Ned, coklat sebenarnya boleh membuatkan jerawat lebih teruk. Memetik satu kajian yang dijalankan di Belanda, mereka mengatakan bahawa coklat meningkatkan pengeluaran interleukin-1b, tanda keradangan sistem imun, yang meningkatkan keradangan disebabkan jerawat. Coklat juga boleh meningkatkan pengeluaran inteleukin 10, yang merendahkan kadar pertahanan imun badan, yang boleh mewujudkan keadaan dimana membenarkan bakteria menjangkiti jerawat, maka memburukkan mereka.

2. Roti, Gula dan Makanan yang mengandungi Karbohidrat tinggi

-Menurut Carltons, beliau melihat kesan daripada diet yang tinggi karbohidrat apabila mereka pergi ke Papua New Guinea, dimana tiada seorang pun yang seolah-olah mempunyai jerawat. Mereka mengatakan bahawa ini mungkin disebabkan oleh hakikat bahawa orang disana makan makanan glisemik rendah, dan meninggalkan makanan2 seperti roti. Tahap insulin meningkat dalam karbohidrat menyebabkan kulit untuk mengeluarkan sebum, bahan berminyak yang menarik bakteria jerawat, menggalakkan serta menyebabkan keradangan pada kulit.

3. Bijirin

- Walaupun bijirin penuh adalah lebih baik untuk kita berbandin orang2 di negeri barat, selebriti pemakanan JJ Virgin, pengarang Diet Dara, mengatakan bahawa walaupun karbohidrat kompleks boleh merosakkan kulit anda terutamanya bagi orang2 gluten sensitif , sebarang gluten boleh membuat keradangan dan tindak balas imun yang menyebabkan jerawat dan masalah kulit lain.

4. Hasil Tenusu

-The Carltons mengatakan bahawa ada sesuatu yang dipanggil IGF -1 (faktor pertumbuhan insulin) dalam susu, yang serupa dengan insulin dan boleh menyebabkan peningkatan dalam sebum, bahan berminyak yang menyumbat liang-liang roma bagi sesetengah orang. Apa yang menjengkelkan, satu cawan susu boleh menyebabkan hal ini berlaku. Virgin menerangkan bahawa susu adunan khususnya boleh menyebabkan masalah yang lain juga. Membuang lemak di dalam susu akan menyebabkan lebih banyak laktosa (gula) yang boleh menyumbang kepada rosacea, jerawat dan masalah kulit yang lain. Cuba elakkan memakan hasil tenusu selama dua minggu untuk melihat jika ini adalah punca kepada jerawat anda.

5. Susu Soya

- Soya adalah satu lagi makanan yang sangat reaktif yang boleh mewujudkan tindak balas imun dan keradangan yang mewujudkan masalah kulit. Virgin memberitahu lagi, "Saya melihat ini sering terjadi kepada vegan dan vegetarian terutamanya, yang lebih bergantung kepada soya, yang akhirnya menjadi intoleransi pada makanan," jelasnya. 

6. Buah yang berada dibawah yogurt

-Ia kelihatan seperti tidak berbahaya tetapi kebanyakan bekas kecil mempunyai gula lebih daripada bar gula-gula, kata Dara. "Gula yang sebenar akan menyekat protein anda sekaligus mewujudkan produk glycation yang maju dan dinamakan zaman yang mewujudkan kedutan dan kendur."

7. Makanan yang "Kosong"

- Ia bukanlah sesuatu yang mengejutkan bahawa makanan yang tidak berkhasiat adalah tidak elok untuk kulit kita. Makanan yang tidak berkhasita sepeti gula-gula atau kentang goreng, sebagai contoh bukan sahaja menaikkan gula dalam darah tetapi mengurangkan antioksidan yang melawan radikal bebas untuk lebih muda atau kulit lebih berseri. Menurut pakar pemakanan Mark Macdonald, New York Times paling laris penulis Keyakina Badan. Punca besar menyumbang kepada isu-isu kulit garam, katanya. "Makanan tinggi garam dan juga garam akan menyebabkan kembung perut dan penampilan yang kurang menarik (mata bengkak). Untuk mengelakkan hal ini berlaku, gantikan dengan natrium yang tinggi,makanan yang diproses secara semulajadi, makanan yang didalam kotak atau seeloknya elakkan garam di atas meja."

Virgin menjelaskan lagi bahawa walaupun makanan yang kelihatan elok untuk kita dengan berlabel seperti "bebas lemak" adalah sama seperti makanan yang teruk pemprosesannya. "Bebas lemak" kebiasaannya bermaksud meningkatkan kadar gula, bahan pengawet, dan bahan2 lain yang boleh merosakkan kulit kita yang sihat," katanya.

8. Alkohol

Ya, satu lagi punca yang meyebabkan kulit kita kering dan menjadikan kita kelihatan lebih tua berbanding dari usia, MacDonald berkata. "Hidrat kulit anda dengan sekurang-kurangnya dua liter setiap hari sebaik-baiknya bekerja cara anda sehingga tiga hingga empat liter untuk penampilan yang lebih 'segar', dan alkohol perlu dihadkan sebanyak mungkin, " beliau mencadangkan.

Berdasarkan kajian ini, jom kita selidik sama ada apa yang diperkatakan ini benar atau tidak..Semoga memberi manfaat kepada semua..

Sharing is Caring <3
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment