Friday, 20 December 2013

Perbezaan antara makanan RINGAN dan makanan yang SIHAT..




Bila bercerita bab-bab makanan ni, seperti yang kita sedia maklum pelbagai jenis makanan yang dijual di Malaysia ni..Kadang-kadang kita fikir makanan yang kita makan tu makanan sihat, tetapi ia sebaliknya..So, kat sini ada beberapa tips bagaimana hendak membandingkan makanan ringan dengan makanan yang sihat dengan membaca dan memahami label pemakanan, mengenalpasti bahan-bahan dan memikirkan bagaimana makanan disediakan.




  1. Baca label pemakanan makanan dari atas ke bawah.
  2. Lihat jumlah kalori setiap hidangan dan periksa jumlah kalori daripada lemak. Makanan ringan biasanya akan menyediakan sejumlah besar kalori setiap hidangan, dengan majoriti daripada kalori datang dai lemak. Makanan yang sihat perlu rendah kalori dan terutamanya rendah kalori daripada lemak. Pada diet 2000 kalori, anda perlu mengambil kurang daripada 65g lemak sehari.
  3. Menganalisis jenis lemak makanan yang mengandungi. Makanan ringan biasa tinggi dalam jenis yang tidak sihat iaitu lemak trans-tepu. Persatuan Jantung Amerika menyarankan mengambil kurang daripada 1 peratus daripada jumlah lemak trans dari kalori atau kurang daripada 2g lemak trans sehari jika anda mempunyai diet setiap hari dengan 2000 kalori. Kurang daripada 20g atau 10 peratus daripada jumlah kalori anda sepatutnya daripada lemak tepu. Makanan yang sihat mempunyai sedikit lemak trans dan tepu.
  4. Menkaji jumlah kolesterol dan natrium dalam makanan. Untuk diet seharian sebanyak 2000 kalori, anda perlu menggunakan kurang daripada 300mg kolesterol dan 2400mg natrium. Semakin tinggi jumlah semakin besar kemungkinan ia adalah makanan ringan.
  5. Baca nilai harian peratus serat pemakanan, vitamin C, vitamin A, kalsium dan besi. Ini adalah nutrien yang baik sering tidak ada atau rendah dalam makanan ringan iaitu kurang daripada 5% daripada nilai harian yang disyorkan untuk nutrien yang dianggap rendah. Untuk makanan yang kaya dengan nutrien, ia mesti menyediakan sekurang-kurannya 20% daripada nilai harian yang disyorkan untuk nutrien ini.
  6. Pertimbangkan kandungan keseluruhan makanan itu seperti serat, kalsium, zat besi dan vitamin A dan C. Makanan yang sihat tidak memerlukan jumlah yang tinggi dalam nutrien ini. Sebagai contoh, buah Oren menyediakan 130% daripada nilai harian untuk vitamin C, tetapi ia hanya mempunyai 2% daripada nilai harian vitamin A dan tiada zat besi. Sesetengah makanan sihat memberikan banyak untuk satu nutrien, manakala yang lain menyediakan jumlah yang kecil daripada pelbagai nutrien.
  7. Teliti kandungan gula dan bandingkan dengan senarai bahan-bahan makanan itu. Makanan seperti buah-buahan telah wujud gula secara semulajadi dan berlaku secara semulajadi maka tidak akan muncul dalam senarai bahan-bahan tersebut. Makanan ringan sering mempunyai sejumlah besar gula yang ditambah, iaitu seperti gula tinggi fruktosa sirap jagung, sirap jagung, maltosa, dekstrosa, sukrosa, madu, sirap maple dan jus buah-buahan pekat.
  8. Baca senarai ramuan. Amati senarai tersebut untuk memastikan berapa banyak bahan-bahan yang digunakan dalam produk tersebut. Bahan pertama agak membentuk sebahagian besar produ, ramuan tersenarai kedua adalah yang paling banyak dan sebagainya. Jika anda lihat gula, garam atau lemak dans sebagainya adalah salah satu bahan pertama dan ia salah satu bahan utama dalam makanan. Makanan ringan adalah tinggi dalam ketiga-tiga bahan ini.
Semak dengan teliti setiap kandungan

contoh nutrisi kandungan yang ada didalam setiap produk


Mungkin selama ini kita cuma ambil sambil lewa je dalam membeli sesuatu produk. Kita sangkakan ianya makanan yang SIHAT tetapi sebaliknya adalah makanan RINGAN...So, dengan adanya tips-tips ni semoga ia dapat membantu para-para surirumah dan ibu-ibu diluar sana..Kenapa saya tak cakap para bapa dan ayah???huhu sebab saya tau, ni semua kerja perempuan..Lelaki takkan ambil masa semata-mata nak baca label kan??yang dorang tau makan je..heheh..jangan marah ye..

TIPS


-Apabila anda makan diluar, fikirkan bagaiman makanan itu dimasak. Makanan ringan sering digoreng. Walaubagaimanapun, pilihan yang lebih sihat boleh dibakar atau dipanggang.

Simpan makan yang sihat dengan menghadkan apa yang anda tambah kepadanya. Salad sihat menjadi tinggi lemak apabila lemas dalam sos salad sebagai contoh, pasta dan sayur-sayuran adalah lebih baik tetapi sos berkrim dicurahkan di atas mungkin tinggi lemak dan natrium, mayonis, krim masam dan keju menambahkan lebih kalori dan lemak..

Ok, sampai disini saya coretan saya..Renung-renungkan dan Selamat beramal..huhu


Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a comment