Wednesday 25 September 2013

Pentingnya Kalsium Pada Wanita


Wanita selalu dikaitkan dengan kalsium. Rata-rata kita selalu nampak iklan di TV tentang penjagaan tulang bagi wanita. Selalu yang kita nampak, iklan susu "Anlene". Memang susu penting untuk tulang wanita dan sebagainya.. Tapi bagi wanita yang tidak boleh minum susu agaknya macam mane ye?Takde peluang ke untuk dia dapatkan kalsium yang secukupnya?Contohnya, diri saya sendiri..Saya memang tak boleh nak minum susu. Ada juga saya cuba susu coklat, tapi masih tiada perubahan. Bila masuk dalam mulut, susu yang saya minum tersebut akan keluar semula dari dalam mulut. Kebiasannya, bau susu tersebut sudah meloyakan saya..

Tahukah kita bahawa wanita berisiko tinggi untuk mendapat penyakit osteoporosis?Hal ini berlaku kerana wanita mengandung, melahirkan anak, menyusukan anak dan datang bulan (period). Agaknya berapa banyak wanita kehilangan kalsium setiap hari?

Jom semak apa yang akan berlaku sekiranya kita kekurangan kalsium dalam badan?


Perhatikan perbezaan gambar tersebut. Terdapat perbezaan yang amat ketara diantara tulang yang normal dan tulang yang mengalami kereputan tulang (osteoporosis). Tulang yang normal, ianya amat padat manakala tulang yang mengalami osteoporosis nampak rapuh, tidak padat dan berongga-rongga. Sanggupkah kita membiarkan keadaan ini berlaku sedangkan kita masih lagi ingin sihat untuk menjaga anak-anak dan keluarga tercinta?

KELEBIHAN KALSIUM SHAKLEE

Panduan untuk anda yang ingin memilih pil kalsium. Pil kalsium hendaklah mempunyai gabungan Magnesium dan Vitamin D. Apakah fungsi kedua-dua ini?

MAGNESIUM bertindak sebagai ajen pengangkut kepada kalsium untuk membawanya ke tulang untuk diserap. 

VITAMIN D pula bertindak sebagai rakan terbaik untuk membantu kalsium menyerap lebih baik ke tulan. Jika hanya KALSIUM semata, walaupun banyak tetapi tidak berupaya menyerap dalam badan maka anda akan berisiko pula untuk mendapat BATU KARANG. 

Jadi, pilihan ditangan anda sekarang!!!Taraf hidup zaman sekarang yang amat mencabar memerlukan wanita menggalas pelbagai tanggungjawab. Maka, Jagalah kesihatan anda untuk masa depan anda dan keluarga. 


**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease. -------------------------------------------------------Hubungi saya melalui sms/whatsapp 013 2109044 untuk respond yang pantas atau email nurhijratulhajar@yahoo.com
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment