Friday, 24 March 2017

Cukup ke makanan seimbang seharian tanpa supplement?


Ada orang cakap, alah tak payah lah nak makan supplemen kalau makanan harian dah cukup lengkap semua vitamin. Orang sihat tak perlu supplemen, orang sakit lagi la tak perlu supplemen.. Wah, hebat.. 😁😁
.
.
Tau tak, walaupun makan makanan seimbang cukup lengkap semua RDA tapi vitamin tetap kena ambil. Pertama, suplemen bukan ubat atau stimulant, tapi membekalkan zat vitamin & mineral yang dah tak cukup dalam badan kita.
.
.
Kenapa lak tak cukup zat & mineral sedangkan dah makan sayur n buah hari2.. Mana tahu dah cukup? Zaman sekarang ni, disebabkan permintaan semakin meningkat dorang suntik macam2 supaya cepat besar dan memenuhi permintaan. 
.
.
Dahlah cara tanam pun tak selamat, cara masak pun boleh mengurangkan zat2 tersebut. Kalau makan sayur tu sepatutnya 6hidangan sehari, tapi kita makan 2hidangan je sehari? Mana lagi 4 hidangan? Nak topup tang mana? 
.
.
Kalau dengan makan suplemen, rasa badan lebih bertenaga, maknanya makanan harian kita dah tak cukup zat & mineral untuk buatkan kita rasa bertenaga. Sebab tu kena top uaap dengan suplemen.
.
.
Kalau tak nak makan suplemen tapi
nak kesan sama. Boleh tak? Boleh tapi, untuk dapatkan khasiat sebiji vitamin C Shaklee (contoh), anda perlu makan buah lemon, oren, limau gedang, rose hips, acerola dan oren tu sebanyak 50 biji ye sehari. Bukan alang2.. Dan wajib makan setiap 2 jam sebab vitamin C larut air & senang hilang dari tubuh.
.
.
Ha, jelas kan kenapa supplemen ni penting untuk tubuh kita?? Janganlah nanti kalau sakit baru nak cari supplemen.. Masa tu sel semua dah rosak.. Oppss

SAda orang cakap, alah tak payah lah nak makan supplemen kalau makanan harian dah cukup lengkap semua vitamin. Orang sihat tak perlu supplemen, orang sakit lagi la tak perlu supplemen.. Wah, hebat.. 😁😁
.
.
Tau tak, walaupun makan makanan seimbang cukup lengkap semua RDA tapi vitamin tetap kena ambil. Pertama, suplemen bukan ubat atau stimulant, tapi membekalkan zat vitamin & mineral yang dah tak cukup dalam badan kita.
.
.
Kenapa lak tak cukup zat & mineral sedangkan dah makan sayur n buah hari2.. Mana tahu dah cukup? Zaman sekarang ni, disebabkan permintaan semakin meningkat dorang suntik macam2 supaya cepat besar dan memenuhi permintaan. 
.
.
Dahlah cara tanam pun tak selamat, cara masak pun boleh mengurangkan zat2 tersebut. Kalau makan sayur tu sepatutnya 6hidangan sehari, tapi kita makan 2hidangan je sehari? Mana lagi 4 hidangan? Nak topup tang mana? 
.
.
Kalau dengan makan suplemen, rasa badan lebih bertenaga, maknanya makanan harian kita dah tak cukup zat & mineral untuk buatkan kita rasa bertenaga. Sebab tu kena top uaap dengan suplemen.
.
.
Kalau tak nak makan suplemen tapi
nak kesan sama. Boleh tak? Boleh tapi, untuk dapatkan khasiat sebiji vitamin C Shaklee (contoh), anda perlu makan buah lemon, oren, limau gedang, rose hips, acerola dan oren tu sebanyak 50 biji ye sehari. Bukan alang2.. Dan wajib makan setiap 2 jam sebab vitamin C larut air & senang hilang dari tubuh.
.
.
Ha, jelas kan kenapa supplemen ni penting untuk tubuh kita?? Janganlah nanti kalau sakit baru nak cari supplemen.. Masa tu sel semua dah rosak.. Opps
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a comment