Thursday, 9 March 2017

Kenapa omega 3 didalam ikan banyak khasiatnya

Percaya atau tak, sebenarnya ikan tu lebih banyak khasiat daripada ayam. Salah satunya ialah kandungan omega 3 didalam ikan dapat membantu masalah radang atau dalam erti kata lain, anti-radang.

Kandungan omega 3 didalam minyak ikan merupakan blok binaan ecoisanoid yang mempunyai super hormon yang sangat hebat secara biologinya.

Kajian menunjukkan asid lemak omega 3 boleh meningkatkan penghasilan asid nitrik.  Apa benda pulak asid nitrik ni? Asid nitrik ni adalah sejenis asid yang ada dalam badan kita untuk melancarkan perjalanan darah.  Kalau asid nitrik ni kurang, tu yang jadi darah tersumbat.. Tau2 je sakit jantung, sebabnya darah tak sampai pada jantung.

Asid lemak Omega 3 juga terbukti dapat mengurangkan kolesterol jahat.. Kolesterol pun ada jahat dan baik tau.. Jangan main2!!Mana yang jahat tu, omega 3 akan singkirkan, manakala yang baik dia akan simpan.. Sebab apa? Kolesterol yang melekat pada salur darah akan menyebabkan salur darah tersumbat sekaligus menyebabkan sakit jantung. Nampak tak kaitan macam kat atas 👆👆 tadi??

Siapa sangka, omega 3 ni pun sebenarnya boleh bantu dalam sistem imunisasi kita dimana membantu meningkatkan sel putih bagi mengurangkan rasa nyeri dikawasan keradangan serta mengurangkan tisu-tisu badan dari terus rosak.

Tapi bukan boleh ambil omega 3 sahaja ye.. Kena seimbangkan dengan omega 6 jugak.. Barulah sihat.. Kalau rasa nak tahu lebih lanjut tentang omega 3 boleh pm/wasap hakak dek non..


SID PRO HAJAR (0132109044)

Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a comment