Thursday 16 March 2017

Ketahui punca keletihan, atasinya dengan bijak!


Tips mudah atasi keletihan

Ibu bekerjaya adalah seorang ibu yang hebat. Mana taknya, bila siang ada dipejabat dengan fail yang bertimbun. Bila malam pulak nak kena settlekan hal rumah. Rasa-rasa kalau diberi tugas ni pada kaum bapa, mampu tak dorang laksana kan?? 



Bagi ibu ibu yang bekerja, kadang kadang rasa penat sangat, sampai jadi malas nak masuk kerja. Mesti pernah kan? Hari hari kena mengadap benda yang sama. Betul tak? Tapi takkan nak datang kerja asyik melepek je kan.. Takkan nak amik mc je memanjang ye dak?? Kalau asyik cengelat nanti rezeki tak berkat.

Tapi keletihan dan kelesuan kronik akan menjejaskan prestasi dan kredibiliti. Paling Best bila hari cuti. Setiap hari menghitung hari untuk cuti. Tapi kerja ibu tidak berhenti disitu. Masih juga bekerja pada waktu cuti. 

Saya pun pernah rasa macam tu satu ketika dulu. Penatnya bukan kepalang. Ingatkan bila hari cuti bekerja, dapatlah berehat dirumah tapi sangkaan itu meleset semata-mata. Tapi takpe, setiap apa yang kita lakukan, pasti ada ganjarannya. 

Cuma kita sebagai ibu mahupun surirumahtangga perlu lebih bersedia dari segi mental dan fizikal untuk menjalankan segala tanggungjawab yang dipikul. Amalan gaya hidup yang sihat amat penting bagi memastikan tubuh sentiasa sihat sebab kalau kita sakit, habislah semua benda takkan jalan. 


Sebelum kak H kongsikan lebih lanjut,jom semak dulu apa punca keletihan yang terlampau ni berlaku. 

Punca dan faktor keletihan berlaku

  1. Tidak cukup tidur - Seorang dewasa memerlukan 7-8 jam setiap malam. 
  2. Sleep apnea - Seorang individu merasakan bahawa dirinya telah mendapat tidur yang mencukupi tetapi sleep apnea mengganggu. 
  3. Tidak cukup tenaga - Makan terlalu sedikit atau tidak berkhasiat. 
  4. Anemia - Kekurangan sel sel darah merah terutama golongan wanita. 
  5. Kemurungan - Masalah yang melibatkan fizikal dan emosi. 
  6. Hypothyroidism - Kelenjar kecil yang berada di pangkal leher. 
  7. Terlalu banyak caffein - terlalu taksub dengan caffein boleh menyebabkan keletihan. 
  8. Dehidrasi - Keletihan, mungkin menunjukkan bahawa badan kekurangan air yang sepatutnya. 
  9. Penyakit jantung - Keletihan adalah salah satu simptom masalah jantung. 
  10. Kerja shift - Kerja shift yang tidak menentu masa boleh mengganggu waktu anda. 
  11. Allergi terhadap makanan - Ia bukan sahaja boleh menyebabkan kegatalan malah boleh menyebabkan kelwtihan. 

Apa yang Shaklee boleh bantu?? 

Jika anda adalah salah seorang yang mempunyai masalah kerap penat dan letih boleh mencuba set tenaga ni..



❤Multivitamin untuk Tambah Tenaga (Vitalea Shaklee)

Vitalea mengandungi 28 jenis vitamin dan mineral yang dirumus khas untuk memenuhi keperluan mikronutrien orang dewasa. Insyaallah sangat membantu peningkatan kesihatan sekiranya diambil secara berterusan.

Ia dilengkapi dengan zat besi untuk pembentukan lebih banyak sel darah merah, mengelakkan anemia dan meningkat paras HB. Selain itu, ia turut mengandungi Magnesium, kalsium, fosforus, vitamin C dan Vitamin D yang menyokong kesihatan tulang.

❤B-Complex untuk Tambah Tenaga

Vitamin B-Complex Shaklee terdiri dari 8 jenis vitamin B penting untuk keperluan harian badan. B-Complex adalah salah satu vitamin kesukaan saya kerana pengambilan setiap pagi membantu saya lebih tenang (vitamin anti-stress), bertenaga dan bersemangat untuk memulakan hari.

B1, B2, B3, B6, biotin dan asid pantotenik membantu badan menukarkan protien, lemak dan karbohidrat kepada tenaga manakala asid folik dan B12 membantu pembentukan sel-sel darah merah di dalam tubuh. Lengkap untuk keperluan sel, menjadikan sistem tubuh bekerja dengan sempurna. B-Complex dioptimumkan dengan pengambilan bersama vitamin C.

❤Vitamin C Untuk Tambah Tenaga

Vitamin C juga sama seperti BComplex, mudah larut dan musnah dalam badan. Oleh itu, bekalan vitamin C yang berterusan amat penting untuk menyokong segala proses dalam badan.

Vitamin C menyokong kesihatan tulang, gusi dan gigi serta kesihatan keseluruhan. Individu yang sering rasa penat, letih, lesu dan tidak bermaya mungkin kekurangan vitamin C.

❤Energy Soy Protien Untuk Tambah Tenaga

Energy Soy Protien (ESP) adalah protien sihat yang memberikan bekalan tenaga berterusan manakala sifatnya  rendah glisemik indeks yang memberikan rasa kenyang lebih lama. Pengambilan susu bersama ESP dan kurma memberi badan lebih tenaga untuk bekerja dengan produktif sepanjang pagi. Prof Muhaya pun ada memberikan resepi istimewa yang beliau amalkan setiap pagi demi mendapat khasiat dan nutrisi lengkap pagi hari.

Jika ingin mendapatkan set ini, bolehlah menghubungi saya melalui wasap 0132109044 (Pn. Hajar) 

** These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration.  These products are not intended to be diagnosed, treat, cure or prevent any disease. **
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment