Friday 24 March 2017

Pernah ayah sampai tak boleh jalan kena seret kaki akibat gout


Risaunya si anak, gout ayah semakin teruk. 

Bercakap tentang gout ni, bukan je orang yang mengalaminya sahaja terasa seksanya malah orang yang disekelilingnya juga turut merasa. Mana taknya kalau orang yang tersayang disahkan menghidap gout. Tak sanggup rasanya tengok keperitan yang dialami. Sampaikan nak jalan pun tak boleh. 



Diatas adalah pengalaman seorang anak yang menceritakan kisah ayah beliau seorang penghidap gout. Ayah Pn. Zarith telah menghidap penyakit gout ni dah berpuluh tahun sejak usia 30-an. Cuba bayangkan keperitan yang dialami seorang ayah selama berpuluh tahun. Pernah satu masa, ayah beliau tidak mampu untuk berjalan hinggakan terpaksa seret kaki dan memapah dinding.

Sedih rasanya bila dikenangkan peristiwa tersebut, kalaulah boleh digantikan tempat ayah beliau. Semakin hari gout tersebut semakin teruk sehinggakan termakan makanan yang ada rencah ikan pun gout akan menyerang. Terpaksa ambil painkiller setiap hari untuk lakukan aktiviti harian.

Apa punca gout ni sebenarnya?? 

Gout adalah sejenis penyakit arthritis ataupun radang sendi. Apabila gout berlaku, ia akan menyebabkan kesakitan yang amat sakit, bisa atau pedih, kekejangan, kehangatan dan bengkak pada satu-satu sendi. 




Kesakitan tersebut boleh berlaku berulang-ulang kali sehingga ianya rawat. Dalam jangka masa panjang, ianya boleh memudaratkan sendi-sendi, tendon-tendon dan tisu-tisu lain. 

Gout berlaku apabila kandunganasid urik didalam badan terlalu tinggi lalu membentuk mendapan atau hablur seperti kristal pada sendi-sendi tertentu. 

Asid urik adalah bahan buangan yang dihasilkan daripada proses penghadaman iaitu pemecahan purine yang terdapat secara semulajadi dalam makanan. Kebiasaanya asid urik ini tidak berbahaya tetapi jika kandungan asid urik tinggi boleh menyebabkan gout, batu karang dan masalah buah pinggang. 

Paras asid urik didalam badan dipengaruhi oleh:-

  • Fungsi buah pinggang yang lemah
  • Kekurangan pottasium
  • Reaksi pada ubat-ubatan dan vitamin
  • Berdiet untuk menurunkan berat badan. 
Ada pelbagai cara untuk merawat gout dan salah satunya ialah dengan Vivix. Bagaimana Vivix boleh membantu dalam masalah gout? 

Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment