Tuesday 7 June 2016

Cara cepat hilangkan Migrain


Migrain bukan sakit kepala biasa

Sakit kepala boleh berlaku pada bila-bila masa. Namun ada pelbagai jenis sakit kepala. Kalau sebelum ni saya ada kongsikan sakit kepala yang dipanggil Vertigo, tetapi kali ini saya akan kongsikan sedikit informasi tentang sakit kepala yang berkait dengan migrain.




Migrain merupakan sakit kepala yang amat sangat dan berdenyut. Kebiasaanya pada satu kawasan kepala dan disertai dengan muntah, dan amat sensitif kepada cahaya dan bunyi. Serangan migrain boleh menyebabkan kesakitan yang ketara untuk beberapa jam membawa kehari dan boleh menjadi lebih teruk sehinggakan memerlukan tempat yang gelap untuk berbaring.

Sesetengah migrain mempunyai gejala-gejala seperti kilauan cahaya,bintik buta atau merasa seperti digigit semut di lengan atau kaki. Ubat-ubatan boleh membantu mengurangkan kekerapan atau kemelaratan migrain. Selain itu, mengubah gaya hidup yang sihat dapat membuat perbezaan yang besar.


Gejala-gejala migrain

Migrain boleh berlaku pada usia kanak-kanak, remaja, dan dewasa. Migrain boleh berlaku pada empat peringkat iaitu prodrome, aura, sakit kepala dan postdrome. Tetapi anda mungkin tidak akan mengalami semua peringkat gejala.

Punca migrain

Walaupun banyak mengenai punca migrain tidak difahami, genetik dan faktor persekitaran dipercayai memainkan peranan. Migrain mungkin disebabkan oleh perubahan dalam batang otak dan interaksi dengan saraf trigeminal, laluan kesakitan utama.



  • Ketidakseimbangan dalam kimia otak 
  • Perubahan hormon pada wanita.
  • Mengandung atau menopaus.
  • ubat hormon, seperti pil perancang dan terapi penggantian hormon, juga boleh memburukkan lagi migrain
  • makanan masin dan makanan yang diproses boleh mencetuskan migrain. 
  • Melewatkan makan atau berpuasa juga boleh mencetuskan serangan.
  • Ketagihan makanan. The aspartame pemanis dan monosodium glutamat pengawet, didapati dalam banyak makanan, boleh mencetuskan migrain.
  • Minuman. Alkohol dan minuman yang sangat berkafein boleh mencetuskan migrain.
  • Tekanan.
  • Rangsangan deria. Lampu terang dan silau matahari boleh menyebabkan migrain, begitu juga bunyi yang kuat. bau yang luar biasa -tengah orang.
  • Perubahan dalam corak bangun tidur.


Rawatan migrain

Migrain tidak boleh disembuhkan, tetapi doktor akan bekerjasama dengan anda untuk membantu anda menguruskan keadaan anda. Pelbagai ubat-ubatan telah direka khusus untuk merawat migrain. Di samping itu, beberapa ubat-ubatan yang biasa digunakan untuk merawat keadaan yang lain juga boleh membantu melegakan atau mencegah migrain. Ubat-ubatan yang digunakan untuk melegakan migrain terbahagi kepada dua iaitu:


  • Ubat untuk melegakan kesakitan
  • Memilih strategi untuk menguruskan migrain anda bergantung kepada kekerapan dan keterukan sakit kepala anda, tahap kecacatan sakit kepala dan keadaan perubatan anda yang lain.

Sesetengah ubat-ubatan tidak digalakkan jika anda sedang hamil atau menyusukan bayi. Sesetengah ubat-ubatan tidak diberikan kepada kanak-kanak. Untuk hasil yang paling berkesan, mengambil ubat melegakan kesakitan sebaik sahaja anda mengalami tanda-tanda atau gejala-gejala sakit kepala. Ini boleh membantu jika anda berehat atau tidur di dalam bilik gelap selepas mengambil mereka. 

Ubat-ubatan termasuk:


  • Pil penahan sakit. Aspirin atau ubat bukan steroid anti-radang (NSAID) seperti ibuprofen (Advil, Motrin IB, lain-lain), boleh membantu melegakan migrain yang sederhana.
  • Ubat penahan sakit seperti acetaminophen (Tylenol, lain-lain), juga boleh membantu melegakan migrain ringan pada sesetengah orang.
  • Ubat yang dipasarkan khusus untuk migrain, seperti gabungan acetaminophen, aspirin dan kafein (Excedrin Migrain), boleh juga melegakan kesakitan migrain sederhana, tetapi tidak berkesan sahaja untuk migrain yang teruk.


Jika diambil terlalu kerap atau untuk jangka masa yang lama, ubat-ubatan ini boleh membawa kepada ulser, pendarahan gastrousus dan sakit kepala ubat berlebihan. Rasa sakit preskripsi pelega indomethacin boleh membantu menggagalkan sakit kepala migrain dan boleh didapati dalam bentuk supositori, yang mungkin berguna jika anda loya.

Jika anda ingin melegakan migraine dengan vitamin semulajadi bolehlah mencuba set migraine shaklee iaitu



Didalam Set Migrain Shaklee ini mengandungi


  • Ostematrix
Magnesium didalam Ostematrix dapat membantu mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu punca yang menyebabkan migrain. Untuk memilih Supplement Kalsium, amat penting melihat kandungan Kalsium tersebut sama ada mengandungi Vitamin D dan Magnesium atau tidak. Jika Kalsium tersebut tidak mempunyai Vitamin D, kalsium tidak boleh diserap oleh tubuh dan boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing.
  • B complex
Vitamin B2 (Riboflovin) dan Vitamin B6 (Prydoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitan akibat migrain. B Complex juga dapat membantu masalah-masalah lain seperti stress, depressi, strok dan sebagainya.

Ini adalah antara testimoni set migraine shaklee






Jika ingin mendapatkan set migraine ini bolehlah menghubungi says melalui wasap 0132109044 atau berjumpa dengan saya sendiri jika anda ingin menjimatkan kos penghantaran.

**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. These products are intended to be diagnosed, treat, cure or prevent any disease.**



Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment