Wednesday 29 June 2016

Tips elak tumit merekah jika memakai heels

Buruknya tumit merekah

Tumit merekah adalah tanda kurangnya perhatian kepada penjagaan kaki bukan disebabkan oleh pendedahan yang berlebihan atau kekurangan pelembab. Tumit merekah ini boleh merebak jauh ke dalam dermis dan menjadi sakit. Tekanan yang berlebihan kepada kaki membuat kaki akan mengembang ketepi. . Seperti kulit, sekitar dua belah kaki yang kering akan menyebabkan tumit merekah. Kemunculan tumit merekah dan kering juga menunjukkan kekurangan zink dan omega-3 asid lemak.



Walaupun retak pada kulit mungkin timbul di mana-mana di dalam badan yang paling biasa adalah kawasan adalah rim tumit dan web jari kaki, yang kebetulan menjadi bahagian yang paling kerap atau sentiasa digunakan dalam badan kita. Kulit kering atau xerosis adalah salah satu punca yang paling biasa yang membawa kepada tumit retak .Sebab utama lain adalah kulit tebal atau kalus di sekeliling lingkaran tumit. Kebanyakan masalah kaki timbul akibat pengabaian dan pengawasan yang berkaitan dengan penjagaan kaki. kaki retak, jagung dan lain-lain penyakit kaki biasa boleh dilayan dan mudah dielakkan.

tumit retak tidak yang berbahaya dalam apa jua cara kecuali apabila rekahan atau retak yang mendalam, dan cenderung untuk menjadi menyakitkan dan kulit mula berdarah. Ini boleh membawa kepada jangkitan dan keadaan yang tidak boleh dielakkan kebanyakannya bagi mereka yang sudah mengalami penyakit kronik seperti kencing manis atau menurunkan sistem imun kerana faktor usia atau penyakit yang boleh melambatkan rawatan tumit retak.

tumit retak adalah kejadian yang biasa berlaku untuk warga emas atau orang yang sentiasa berada di kaki mereka itu mengenakan tekanan ke atas pad kaki. Di samping itu, pengeluaran sebum menurun dengan peningkatan umur dan sebagainya senior cenderung untuk mengalami tumit kering dan retak. Berlebihan kulit kering, kulit mengelupas dan kulit kering dan retak pada tumit adalah beberapa masalah kulit yang paling biasa yang dihadapi warga tua. Kulit kering pada tumit sering menjadi masalah berulang. Ia boleh memberi kesan sama ada kedua-dua tumit atau tumit. Tetapi yang paling biasa, tumit retak menjejaskan kedua-dua kaki.

Gejala Cracked Heels
Kebanyakan Gejala biasa Kering, Heels Cracked dan Kaki
Tanda-tanda dan gejala-gejala yang timbul pada kulit adalah petunjuk mudah untuk aktiviti dalaman yang rosak atau penyalahgunaan luar. Jika seseorang memerhati badan dan manifestasinya tiap minit satu boleh mengelakkan penyakit dan gangguan dengan merawat mereka sebelum mereka mengambil jalan yang merosakkan. Begitu juga, kaki penjagaan panggilan untuk sedikit perhatian dan apabila kaki mendapati ia kekurangan mereka menunjukkan tanda-tanda berikut untuk menunjukkan kaki boleh melakukannya dengan baik dengan beberapa penjagaan.


• Merah atau Tidak Stabil Patches: ini sering salah satu daripada gejala pertama tumit retak kering dan jika ia diabaikan, keadaan mungkin menjadi lebih teruk dalam masa. Kulit kering juga mudah terdedah kepada jangkitan kulit kering dan jadi ia adalah penting untuk merawat keadaan ini dengan segera.


• Peeling dan Kulit Cracked: Gejala ini biasanya berikut gejala pertama kulit merah atau tidak stabil. Mengelupas dan kulit retak adalah tanda yang pasti tumit retak kering dan langkah segera perlu diambil untuk membetulkan keadaan. Pastikan bahawa anda tidak cuba untuk menarik keping kulit kering kerana ini boleh merosakkan kulit, ia diletakkan. Jika anda perlu untuk menghilangkan sekeping panjang dosa mati anda boleh menggunakan sepasang kecil Gunting untuk perlahan-lahan dan berhati-hati klip lapisan kulit yang mati.


• Kulit Gatal: Kulit gatal disebabkan oleh pengecutan yang tidak normal lapisan atas kulit kering. Ini mengecut berlebihan menyebabkan regangan kulit di bawah dan di sekitar kawasan yang terlibat dan ini menyebabkan ketidakselesaan am dan kegatalan. Anda akan mempunyai untuk menghilangkan lapisan atas kulit mati sebelum anda memulakan apa-apa jenis rawatan untuk tumit retak kering.


• Pendarahan atau Pelepasan dari Retak: Pendarahan atau lelehan dari retak di tumit anda adalah masalah yang sangat serius kerana ia menunjukkan bahawa keretakan bukan sahaja memberi kesan kepada lapisan atas kulit tetapi juga lapisan bawah tisu. retak dalam di tumit juga akan meningkatkan risiko individu menghidap jangkitan kulit di kawasan ini. Memakai kasut tertutup tanpa stoking semasa anda tumit kering dan retak hanya akan meningkatkan lagi risiko seseorang untuk mengalami tumit kering dan retak jangkitan kulat kasut tertutup menyediakan kulat dan yis jangkitan dengan habitat yang sesuai untuk membiak.

Sebab-sebab untuk Heels Cracked
Cracked Heels Gejala, Punca, Remedy dan Diet
Kebanyakan Punca biasa yang Membawa kepada Heels Cracked
Berikut adalah himpunan daripada sebab-sebab yang paling biasa yang membawa kepada tumit retak:
• Kulit Sememangnya kering atau tebal kulit kering (kalus) di sekitar tumit yang lebih cenderung untuk retak sering disebabkan oleh aktiviti kaki berlebihan.
• berpanjangan berdiri di tempat kerja atau .Hard rumah lantai juga boleh menyebabkan keretakan pada kaki.
• Berat badan berlebihan boleh meningkatkan tekanan ke atas pad lemak yang biasa di bawah tumit, menyebabkan ia mengembangkan sisi dan jika kulit tidak mempunyai fleksibiliti tekanan pada kaki menyebabkan tumit retak.
• sandal Back-terbuka atau kasut membolehkan lemak di bawah tumit untuk mengembangkan sisi dan meningkatkan kemungkinan retak pada tumit.
• Penyakit dan kaki Gangguan-atlet, Psoriasis, Ekzema, penyakit tiroid, Diabetes dan beberapa keadaan kulit yang lain juga boleh menyebabkan tumit retak.
• Pendedahan yang berterusan kepada air- air, terutama air yang mengalir, boleh merompak kulit minyak semula jadi dan ini boleh meninggalkan kulit kering dan kasar. Menawarkan diri untuk tempoh yang lama di kawasan lembap seperti bilik mandi yang boleh menyebabkan tumit kering dan retak.
Berikut adalah senarai beberapa sebab-sebab lain yang boleh membawa kepada tumit retak:
• Umur - tebal kering bersisik kulit keanjalan kehilangan dengan usia dan dengan itu retak mempunyai insiden yang lebih tinggi dengan usia.
• kasut Ill pemasangan, berdiri untuk jangka masa yang panjang atau perubahan postur berjalan.
• keadaan yang tidak bersih atau keadaan
• yang tidak sihat, bersisik kulit kering kerana iklim atau penyakit
• Kekurangan vitamin, mineral dan zink

Remedi bagi Cracked Heels
Menyembuhkan Asli untuk Penjagaan Kaki dan Heels anda
Kaki penjagaan tidak gangguan seseorang boleh menjadi keliru dengan konsep. Ini juga merupakan salah satu sebab mengapa orang hampir selalu mengabaikannya. Terutamanya, penjagaan kaki bermula dengan beberapa penjagaan. Satu boleh mendapatkan bantuan untuk menyembuhkan tumit kering mereka retak dan kaki dengan menggunakan langkah-langkah bantuan yang termasuk pilihan rumah rawatan ubat yang membantu kulat merawat - salah satu punca utama tumit retak kering. Rawatan rumah mempunyai beberapa kos yang terbaik berkesan dan berorientasikan hasil penyelesaian satu boleh cuba dan bereksperimen dengan. Tetapi ia adalah penting untuk ambil perhatian bahawa apabila rawatan rumah tidak menyembuhkan tumit kaki yang pecah ia adalah bijak untuk mengambil temujanji dengan doktor umum anda. Anda juga boleh berunding dengan dia / dia untuk maklumat lanjut mengenai kasut tumit retak sebab kering, rawatan, dan pencegahan.


Berikut adalah himpunan remedi yang paling dikenali untuk merawat tumit kaki yang pecah:


• Memohon mana-mana memendekkan atau minyak sayuran terhidrogenasi selepas membasuh kaki bersih di kawasan kering dan retak kaki. Selepas menggunakan lapisan tebal memendekkan pada kaki, memakai sepasang stoking tebal. Meninggalkan permohonan semalaman ini pasti dapat memberikan hasil yang positif dalam beberapa hari.


• Memohon pulpa pisang masak di kawasan yang kering atau retak tumit. Biarkan selama 10 minit dan bilas bersih. Ini adalah ubat tumit rumah mudah kering retak dan ia boleh digunakan setiap hari untuk mencegah dan merawat tumit kering dan retak. Anda juga boleh menambah setengah alpukat atau daging separuh kelapa untuk pengisar bersama-sama dengan pisang untuk membentuk pes yang tebal dan berkrim. Avokado dan kelapa kaya dengan beberapa minyak yang penting dan vitamin larut lemak. Pes ini akan membantu untuk memberikan kulit anda dengan vitamin dan minyak yang diperlukan untuk kekal lembut dan lembap. Pes ini boleh digunakan untuk merawat serta mencegah tumit retak kering.


• Rendamkan kaki dalam jus lemon selama kira-kira 10 minit. Ikut terapi ini pada setiap minggu sehingga satu mendapati perubahan. Jus lemon adalah asid semulajadi yang sangat ringan dan membantu untuk membubarkan anak kulit mati dan kering yang ia boleh dikeluarkan dengan mudah. Adalah lebih baik untuk rendam kaki anda dalam larutan jus lemon dan kemudian ringan gosok ia dengan loofa atau berus kaki lembut untuk perlahan-lahan terkelupas lapisan atas kulit mati yang menyebabkan tumit retak kering.


• A rejim harian pembersihan dan pelembapan adalah penawar yang baik untuk tumit kering atau retak. Pada akhir hari rendam kaki dalam air sabun suam selama kira-kira 15 minit. kaki bilas dan keringkan. Membuat campuran penyembuhan yang terdiri daripada: satu sudu teh Vaseline dan jus limau satu. Gosok campuran ini ke tumit retak dan kawasan-kawasan lain yang diperlukan kaki sehingga ia teliti diserap. Ini boleh dilakukan setiap hari sehingga keputusan yang boleh dilihat diperolehi. Ia adalah yang terbaik untuk menggunakan campuran ini kepada kaki anda betul sebelum anda pergi tidur. Anda boleh menarik pada sepasang stoking bulu tebal untuk melindungi linen anda daripada mendapat berwarna. Tambahan pula, stoking bulu akan membantu untuk memerangkap haba badan anda dan ini akan dapat meningkatkan keberkesanan campuran sebagai lebih daripada ia akan diserap oleh kulit anda. Anda boleh terkelupas kulit anda sebelum dan selepas anda menggunakan campuran ini. Minyak dalam campuran ini akan membantu untuk melembutkan tumit kering dan retak dan ini akan membolehkan anda untuk dengan mudah mengelupaskan kulit mati pada keesokan harinya.


• Permohonan biasa daripada campuran gliserin dan air mawar dikenali untuk menenangkan dan menyembuhkan tumit kaki yang pecah.


• Satu lagi hasil penyelesaian berorientasikan untuk mencairkan lilin parafin dan campuran dengan baik dengan minyak mustard sedikit. Sapukan pada kawasan kering atau retak tumit. Bilas pada waktu pagi. Permohonan yang berterusan selama 10 to15 hari boleh mencapai kesan yang optimum.


• Untuk menghilangkan kulit kering ke belakang, anda perlu terkelupas kaki anda secara tetap. Elakkan keras scrub pengelupasan kosmetik dan sebaliknya anda boleh membuat scrub lembut dan semula jadi anda sendiri dengan madu, cuka epal cider, dan tepung beras. Anda penumbuk perlu mengisar segenggam beras sehingga mendapatkan tepung denda tetapi kasar anda. Selepas itu, tambah satu sudu beberapa madu mentah untuk campuran bersama-sama dengan cukup epal cider cuka untuk mendapatkan pes tebal. Jika retak yang sangat dalam, anda boleh menambah satu sudu minyak zaitun atau minyak badam manis untuk paste. Rendam kaki anda selama 20 minit dan kemudian perlahan-lahan mengurut mereka dengan pes ini. Cuka dalam rawatan tumit ini retak akan membantu untuk membubarkan lapisan tebal kulit mati manakala tepung beras perlahan-lahan akan abrade lapisan atas kulit mati. Madu dan zaitun perbuatan minyak sebagai pelembap semula jadi dan akan membantu untuk menjaga kulit pada kaki anda lembut dan lembap dan ini akan mengelakkan lagi keretakan.


• Banyak retak krim pembaikan tumit yang boleh dielakkan di pasaran hari ini mengandungi bahan kimia yang boleh memburukkan kulit anda dan meningkatkan ketidakselesaan. Anda boleh membuat pelembab retak tumit krim anda sendiri dengan mencampurkan sudu minyak zaitun bersama-sama dengan beberapa titik minyak lemon atau minyak lavender. Tuangkan campuran ini minyak ke dalam botol kecil dan menambah jumlah yang sama air kepadanya. Goncangkan kandungan teliti supaya air dan minyak membentuk penyelesaian susu tebal. Gunakan ubat buatan sendiri ini untuk tumit kering retak apabila ia diperlukan. Pastikan anda goncang penyelesaian sebelum anda menggunakannya.


Memakan Diet Kaya dengan Kalsium, zat besi, zink dan Omega-3 Lemak
tumit kaki yang pecah adalah disebabkan oleh kekurangan vitamin, mineral, zink dan omega 3 asid lemak. Oleh itu adalah penting untuk mempunyai diet yang kaya dengan vitamin, mineral dan zink. Omega-3 asid lemak tidak dihasilkan secara semula jadi oleh badan, oleh itu ia perlu dimakan daripada makanan atau makanan tambahan.


Berikut adalah senarai makanan yang penting yang salah boleh termasuk dalam hidangan tetap dan membantu membendung kekurangan yang boleh menyebabkan tumit retak:


• Vitamin (Vitamin E) makanan yang kaya termasuk: minyak sayuran, sayur-sayuran hijau, bijirin, germa gandum, produk gandum dan kacang.
• Mineral (Kalsium dan Iron) makanan yang kaya termasuk:


1. Kalsium: Susu, keju, yogurt, susu kambing, diperkaya susu soya, air mineral, ais krim, ikan dalam tin, jus, bijirin dan brokoli adalah sumber yang sangat baik kalsium. Produk tenusu seperti susu dan yogurt juga dianggap sebagai salah satu sumber terbaik kalsium.
2. Iron: Daging, ayam dan ikan adalah sumber yang baik daripada besi. Besi juga boleh didapati dalam bijirin, telur, sayur-sayuran dan kacang; namun ia tidak seperti yang mudah diserap ke dalam badan sebagai besi daripada daging, ayam dan ikan.
3. Zink Rich Foods Termasuk: Tiram, ayam, ketam, kacang, yogurt, beras perang, spageti.
4. Omega-3 asid lemak adalah Sebahagian besarnya Ditemui Di: herba krokot, ikan air sejuk, dan benih minyak atau rami flaxseed.


Berikut adalah beberapa cadangan yang mudah ke arah menjaga kaki dengan mudah:


• Sentiasa pastikan kaki bersih dan kotoran percuma
• Berhati-kaki kerap
• Air Alternatif panas dan sejuk untuk mandi kaki untuk melegakan kaki
• Melembapkan dan terkelupas kaki apabila mungkin
• Elakkan berjalan kaki yang terdedah sebanyak mungkin
• Elakkan daripada menghabiskan tempoh yang lama di kawasan yang basah atau lembap. Apabila mencuci pakaian, pastikan kaki anda dilindungi dengan baik. Jika anda basuh tangan mana-mana barang-barang pakaian, pastikan air sabun tidak percikan ke kaki anda. Detergents adalah bertujuan untuk memecahkan minyak dan sebagainya ini akan meninggalkan kulit pada tumit anda kering dan retak.
• Rendam kaki anda dalam air panas sekurang-kurangnya seminggu sekali kerana ini akan membantu untuk meningkatkan peredaran darah ke kaki anda. Anda boleh menambah sudu jus daun pudina segar dalam air untuk melegakan dari tumit retak kering.
• Selepas mandi, memohon pelembap sedikit untuk tumit anda kerana ini akan membantu untuk mengelak kelembapan dan mencegah keretakan.


Selain menggunakan kaedah semula jadi dan krim terbaik yang terdapat di salah satu pasaran juga boleh menggunakan kasut yang direka khas untuk rawatan dan pembaikan tumit retak kering.
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment