Wednesday 8 June 2016

Cara mudah merawat Thalasemia tanpa perlu pemindahan sum-sum tulang dan tambah darah


Kisah pengalaman seorang kakak yang adiknya penghidap Talasemia





Talasemia adalah gangguan darah diturunkan melalui keluarga (diwarisi) di mana badan membuat bentuk hemoglobin yang tidak normal. Hemoglobin adalah protein dalam sel darah merah yang membawa oksigen. Keputusan gangguan dalam jumlah yang besar sel-sel darah merah dimusnahkan, yang membawa kepada anemia.


Punca - punca Talasemia

Hemoglobin diperbuat daripada dua protein iaitu Alpha globin dan globin beta. Talasemia berlaku apabila terdapat kecacatan dalam gen yang membantu pengeluaran kawalan satu protein ini.

Terdapat dua jenis talasemia utama iaitu:


  1. Alpha talasemia berlaku apabila gen atau gen yang berkaitan dengan globin protein alfa hilang atau berubah (bermutasi).
  2. Talasemia Beta berlaku apabila sama kecacatan gen menjejaskan pengeluaran protein beta globin.

Talasemia Alpha berlaku paling kerap pada populasi daripada Asia Tenggara, Timur Tengah, China, dan populasi keturunan Afrika manakala Talasemia Beta berlaku paling kerap dalam kelompok populasi Mediterranean. Pada tahap yang rendah, Cina, orang Asia lain, dan Afrika Amerika boleh terjejas.

Terdapat banyak bentuk talasemia. Setiap jenis mempunyai banyak sub-jenis yang berbeza. Kedua-dua alfa dan beta talasemia termasuk dua bentuk berikut:


  • Talasemia major
  • Talasemia minor

Bagi Talasemia major,sesorang itu akan mewarisi kecacatan gen daripada kedua-dua ibu bapa. Namun Minor Talasemia berlaku jika anda menerima gen yang rosak dari salah seorang ibubapa. Seseorang yang membentuk gangguan itu adalah pembawa penyakit ini. Kebiasaannya, pesakit talasemia tidak mempunyai gejala. Beta talasemia major juga dikenali sebagai anemia Cooley.

Faktor-faktor risiko untuk talasemia termasuk:


  • Warga Asia, Cina, Mediterranean, atau etnik Afrika Amerika
  • Sejarah keluarga yang penghidap Talasemia 


Gejala Talasemia

Alpha talasemia boleh menyebabkan kelahiran mati (kematian bayi dalam kandungan semasa kelahiran atau peringkat akhir kehamilan).

Kanak-kanak dilahirkan dengan thalessemia utama (anemia Cooley) adalah normal ketika lahir, tetapi membangunkan anemia yang teruk pada tahun pertama kehidupan.

Gejala lain boleh termasuk:


  • Kecacatan tulang di muka
  • Keletihan
  • Pertumbuhan terbantut
  • Sesak nafas
  • Kulit kuning (jaundis)

Seseorang yang menghidap alfa dan beta talasemia mempunyai sel darah merah yang kecil tetapi tidak mempunyai gejala.



Untuk memastikan sama ada seseorang itu penghidap talasemia atau tidak, beberapa pemeriksaan dan ujian akan dilakukan. Antaranya ialah:-


  • Melakukan pemeriksaan fizikal untuk mencari pembesaran limpa.
  • Sampel darah akan dihantar ke makmal untuk diuji.
  • Sel-sel darah merah akan kelihatan kecil dan tidak normal apabila dilihat di bawah mikroskop.
  • Kiraan darah lengkap (CBC) mendedahkan anemia.
  • Ujian dipanggil hemoglobin elektroforesis menunjukkan kehadiran bentuk tidak normal hemoglobin.
  • Ujian dipanggil analisis mutasi boleh membantu mengesan talasemia alfa.

Rawatan bagi pesakit talasemia

Rawatan untuk talasemia major selalunya melibatkan pemindahan darah yang kerap dan makanan tambahan folat. Jika anda menerima pemindahan darah, anda tidak perlu mengambil makanan tambahan besi. Berbuat demikian boleh menyebabkan jumlah yang tinggi daripada besi untuk membina di dalam badan, yang boleh memudaratkan.

Orang yang menerima banyak pemindahan darah memerlukan rawatan yang dikenali sebagai terapi chelation. Ini dilakukan untuk mengeluarkan besi yang berlebihan dari badan. Satu pemindahan sum-sum tulang boleh membantu merawat penyakit ini dalam sesetengah pesakit, terutamanya kanak-kanak.

Talasemia yang teruk boleh menyebabkan kematian awal akibat sakit jantung (usia 20 dan 30 antara). Mendapatkan transfusi darah yang kerap dan terapi untuk mengeluarkan besi dari badan membantu meningkatkan hasilnya.

Jika anda mempunyai sejarah keluarga yang menghidap talasemia perlu mendapatkan kaunseling genetik sekiranya bercadang untuk mempunyai anak.


Komplikasi yang mungkin berlaku

Jika tidak dirawat, Talasemia boleh membawa kepada masalah kegagalan jantung dan hati. Ia juga menjadikan seseorang lebih cenderung untuk membangkitkan jangkitan. Pemindahan darah boleh membantu mengawal beberapa gejala, tetapi mempunyai risiko kesan sampingan terlalu banyak zat besi.

Apabila bercerita tentang pemindahan sum-sum, saya percaya tidak semua orang bersetuju untuk melakukannya melainkan jika tidak jalan lain. Tetapi seselok-eloknya kita ikhtiar cara lain untuk merawat penyakit Thalasemia ini. Mengapa saya berkata begitu? Kerana penyakit talasemia ini dapat disembuhkan dengan Vivix. Anda boleh lihat testimoni dibawah.

Mengikut pengalaman Puan ini, adik beradik beliau adalah penghidap Talasemia, 2 orang arwah kakak beliau terpaksa membuat penambahan darah dan lama-kelamaan akan memberi kesan kepada organ dalaman. Tapi berdasarkan pengalaman tersebut, beliau dan keluarga mengambil keputusan untuk tidak membuat penambahan darah kepada adik beliau yang sama penghidap Talasemia.

Beliau hanya memberikan Vivix updose kepada adik beliau untuk mengelakkan beliau terasa lemah dan mengurangkan bengkak-bengkak pada badan adik beliau. Alhamdulillah selepas 3 hari mengamalkan Vivix, adik beliau sudah boleh berjalan dan bertenaga. Semuanya dengan izin Allah.




Bagaimana Vivix dapat membantu masalah Talasemia ini? Ini kerana Vivix bertindak melalui 4 peringkat sel iaitu:-


  • Cell Defense
  • Cell Energy
  • Cell Repair
  • Cell Performance

Sekiranya keluarga anda yang menghidap penyakit Talasemia ini bolehlah mencuba Vivix untuk mengurangkan kesakitan tersebut. Harus diingat, Talasemia ini boleh membawa maut ye. Jika anda ingin mendapatkan Vivix daripada saya bolehlah menghubungi saya melalui wasap (0132109044) atau boleh berjumpa saya sendiri untuk menjimatkan kos penghantaran.

**These statement have not been evaluated by The Food And Drug Administration. These products are not intended to be diagnosed, treat, cure or prevent any disease.**
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment