Thursday 16 June 2016

Kudis buta adalah disebabkan hama Scabies




Pernah tak dengar perkataan Scabies? Macam pelik je bunyinya kan? Tetapi tahukah anda bahawa Scabies adalah sejenis penyakit kulit yang sangat mudah berjangkit gatal disebabkan oleh serangan oleh gatal hama Sarcoptes scabiei. Scabies juga disebut sebagai kudis buta. Scabies adalah sejenis penyakit yang mudah dijangkiti. Cara penghantaran adalah melalui sentuhan kulit ke kulit dan berkongsi pakaian ataupun tuala. Gejala utama bagi kudis buta ini adalah gatal yang teruk dan tidak henti-henti.

Hubungan seks adalah bentuk yang paling biasa jangkitan di kalangan orang muda yang aktif secara seksual dan kudis telah dianggap oleh ramai sebagai penyakit kelamin (STD), walaupun tidak semua kes kelamin.

Apakah tanda-tanda penyakit Scabies?


Tanda-tanda dan gejala-gejala kudis termasuk:-

  •  ruam kulit terdiri daripada lebam merah kecil dan lepuh yang memberi kesan bidang-bidang tertentu badan. 
  • lubang merah kecil pada kulit dan gatal-gatal tidak henti-henti. Kulit gatal membawa kepada menggaru yang kerap, yang boleh mempengaruhi kulit untuk jangkitan sekunder.


Scabies adalah penyakit kulit yang sangat mudah berjangkit dan gatal disebabkan oleh serangan hama Sarcoptes scabiei. Hama parasit kecil yang berkaki lapan (berbeza dengan serangga, yang mempunyai enam kaki). Mereka adalah kecil, hanya 1/3 milimeter panjang, dan menggali ke dalam kulit untuk menghasilkan gatal-gatal sengit, yang cenderung untuk menjadi lebih teruk pada waktu malam.

Hama yang mengerumuni manusia adalah betina dan 0.3 mm-0.4 mm panjang manakala jantan kira-kira separuh saiz ini. hama kudis buta boleh dilihat dengan kanta pembesar atau mikroskop. Hama kudis merangkak tetapi tidak dapat terbang atau melompat. Mereka bergerak pada suhu di bawah 20 C, walaupun mereka boleh bertahan untuk tempoh yang berpanjangan pada suhu ini.

Serangan Scabies berlaku di seluruh dunia dan ia adalah perkara biasa. Kudis buta boleh menjejaskan sesiapa sahaja tanpa mengira usia atau bangsa. Ia telah dianggarkan bahawa kira-kira 300 juta kes berlaku setiap tahun di seluruh dunia. Scabies dilaporkan kerap berlaku di rumah kejururawatan, hospital, kemudahan penjagaan jangka panjang, dan institusi lain. Di Amerika Syarikat, kudis kerap memberi kesan penduduk kehilangan tempat tinggal. Ia juga berlaku episodically dalam populasi lain semua kumpulan sosio-ekonomi, serta.

bolehkah Scabies berjangkit Dari anjing atau kucing?

Anjing dan kucing dipenuhi oleh pelbagai jenis hama daripada yang menjangkiti manusia. Haiwan bukanlah sumber penyebaran kudis manusia. Kudis pada anjing dipanggil kurap dan kadang-kadang dirujuk sebagai kurap sarcoptic. Apabila anjing atau kucing hama mendarat di atas kulit manusia, mereka gagal untuk berkembang dan menghasilkan hanya gatal ringan yang akan hilang dengan sendiri. Ini tidak seperti kudis manusia, yang menjadi lebih teruk dan lebih teruk melainkan jika keadaan ini dirawat.

Siapakah yang berisiko Untuk Scabies?

Kudis buta boleh mengerumuni mana-mana manusia yang datang dalam hubungan dengan tungau. Faktor risiko hanya diketahui ialah sentuhan kulit secara langsung dengan seseorang yang dipenuhi.

Scabies menghasilkan ruam kulit terdiri daripada lebam merah kecil dan lepuh dan memberi kesan kepada kawasan-kawasan tertentu badan. Scabies mungkin melibatkan webs antara jari, pergelangan tangan dan belakang siku, lutut, sekitar pinggang dan pusatnya, lipatan ketiak, kawasan sekitar puting, sisi dan belakang kaki, kawasan kemaluan, dan punggung. Lebam (papules perubatan dipanggil) boleh mengandungi keruping darah. Ia membantu untuk tahu bahawa bukan semua benjolan adalah pepijat. Dalam kebanyakan kes kudis menjejaskan orang dewasa yang sihat, terdapat tidak lebih daripada 10-15 hama sebenar walaupun terdapat beratus-ratus lebam dan jerawat pada kulit.

Kudis ruam jelas dapat dilihat di kepala, muka, leher, tapak tangan dan tapak kaki pada bayi dan kanak-kanak kecil tetapi biasanya tidak di kalangan orang dewasa dan kanak-kanak yang lebih tua.

Cara untuk merawat kudis buta

  • Cuci cadar dan pakaian orang yang dijangkiti dengan air panas. Masukkan benda yang tidak boleh dicuci kedalam beg plastik yang tertutup dan simpan selama seminggu untuk mematikan hama dan telurnya.
  • Perabut dan tempat tidur perlu dibersihkan dengan pencuci hampagas manakala orang yang tinggal bersama orang yang dijangkiti perlu dirawat juga.
  • Menyapu krim atau losyen Permethrin 5%
  • Losyen Malathion 0.5%
  • Gamma benzene hexachloride (or lindane)
  • Benzyl Benzoate Lotion

Langkah-langkah pencegahan

  • Kenalpasti dan rawatan segera bagi penyakit ini sangat penting untuk mengawalnya dari merebak. 
  • Pesakit yang dijangkiti perlu diasingkan dari sekolah dan tempat kerja sehingga selesai rawatan.
  • Pastikan mengikuti segala arahan rawatan dan membersihkan bahan yang tercemar oleh penyakit tersebut kerana kudis buta boleh berjangkit semula.

Adakah set Shaklee yang dapat membantu?

Bagi penyakit kudis but ini,saya mencadangkan 4jenis vitamin iaitu
  • Basic H - kandungan basic h yang berasaskan bahan semulajadi dan air boleh membantu melegakan kegatalan akibat kudis buta ini supaya badan bebas dari bahan kimia.
  • Vitamin E - Oleh sebab Scabies membuat lubang atau terowong didalam kulit, sedikit sebanyak tisu pada badan kita akan rosak. Fungsi utama Vitamin E ini ialah memperbaiki tisu-tisu yang rosak serta melembutkan kulit yang kasar.
  • Garlic Complex - Bertindak balas sebagai antibiotik semulajadi didalam tubuh dan meningkatkan imunisasi badan.
  • Alfalfa Complex - Membantu untuk mengeringkan kudis buta dan boleh dibuat masker pada tempat jangkitan tersebut.
Jika anda sudah cuba pelbagai krim dan cara, bolehlah ikhtiar dengan set Shakle..Anda juga boleh menghubungi saya ditalian 0132109044 ataupun berjumpa dengan saya sendiri untuk menjimatkan kos penghantaran.



Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment