Tuesday 14 June 2016


Pernah tak dengar tentang penyakit kayap? Mengikut kepercayaan orang dahulu, penyakit kayap ni sangat bahaya dan boleh membawa maut. Ingat lagi masa anak kedua saya Muhammad Zahiruddin terkena penyakit kulit yang disangkakan kayap. Risaunya saya ketika itu Ya Allah bukan kepalang.

Puas saya cari ubat untuk anak saya kerana ada yang mengatakan jika kayap tersebut mengililigi pusingan badan dan bercantum pada titik permulaan akan menyebabkan maut. Sebelum saya berceritla lebih lanjut tentang pengalaman saya dan anak, saya akan berkongsi dahulu informasi tentang kayap.

Apa itu kayap

Kayap merupakan sejenis penyakit jangkitan pada saraf dan kulit disekelilingnya. Ia juga dikenali sebagai herpes zoster. Ianya disebabkan oleh virus Varicella -zoster yang juga penyebab penyakit cacar air.

Kayap biasanya akan memberi kesan kepada kawasan tertentu pada satu bahagian badan dan tidak menyeberang garis tengah badan. Gejala utama bagi penyakit ini ialah bermula dari ruam yang menyakitkan dan berkembang menjadi lepuh gatal yang mengandungi zarah virus. 

Penyakit kayap ini kebiasaannya akan berlarutan dari dua hingga ke empat minggu,namun kira-kira satu daripada lima orang akan menyebabkan sakit saraf yang dipanggil postherpetic neuralgia di kawasan kulit yang terjejas.

Cara merawat Kayap

Tiada penawar untuk kayap, tetapi rawatuan boleh memendekkan tempoh penyakit dan mencegah komplikasi. Pilihan rawatan termasuk:

ubat antiviral untuk mengurangkan sakit dan tempoh kayap.
ubat sakit, antidepresan, dan krim topikal untuk melegakan kesakitan jangka panjang.
rawatan awal
Sebaik sahaja anda disahkan menghidap kayap, doktor anda mungkin akan memulakan rawatan dengan ubat-ubatan antiviral. Jika anda mula ubat-ubatan dalam tempoh 3 hari pertama melihat kayap ruam camera.gif, anda mempunyai peluang yang lebih rendah mempunyai masalah di kemudian hari, seperti neuralgia postherpetic.

Rawatan yang paling biasa untuk kayap termasuk:

ubat-ubatan anti-virus, seperti acyclovir, famciclovir, atau valacyclovir, untuk mengurangkan kesakitan dan tempoh kayap.
ubat over-the-counter sakit seperti acetaminophen atau ibuprofen, untuk membantu mengurangkan kesakitan semasa serangan kayap. Selamat dengan ubat-ubatan. Baca dan ikut semua arahan pada label.
antibiotik topikal, disapukan pada kulit, untuk menghentikan jangkitan pada lepuh.
Bagi kes-kes yang teruk kayap, sesetengah doktor mungkin mempunyai pesakit mereka menggunakan kortikosteroid bersama-sama dengan ubat-ubtthjatan antiviral. Tetapi kortikosteroid tidak digunakan sangat kerap untuk kayap. Ini kerana kajian menunjukkan bahawa mengambil kortikosteroid bersama-sama dengan ubat antiviral tidak membantu apa-apa lebih daripada sekadar mengambil ubat antiviral oleh itself.2

rawatan yang berterusan
Jika anda mempunyai kesakitan yang berterusan lebih dari sebulan selepas kayap anda ruam sembuh, doktor anda boleh mendiagnosis neuralgia postherpetic (PHN), komplikasi yang paling biasa kayap. PHN boleh menyebabkan sakit untuk beberapa bulan atau tahun. Ia memberi kesan kepada 10 hingga 15 daripada 100 orang yang mempunyai Rawatan shingles.3 untuk mengurangkan kesakitan neuralgia postherpetic termasuk:

ubat-ubatan antidepresan, seperti antidepresan tricyclic (contohnya, amitriptyline).
anestetik topikal yang termasuk benzocaine, yang boleh didapati dalam bentuk yang anda boleh memohon terus kepada kulit untuk menghilangkan rasa sakit over-the-kaunter. patch Lidocaine seperti lidoderm, boleh didapati hanya dengan preskripsi.
ubat-ubatan anticonvulsant, seperti gabapentin atau pregabalin.
Opioid, seperti codeine.
ubat-ubatan lain yang merawat kesakitan, seperti gabapentin enacarbil (Horizant).
krim topikal yang mengandungi capsaicin boleh memberi sedikit kelegaan daripada sakit. Terdapat juga kulit patch dos tinggi boleh didapati dengan preskripsi (Qutenza) untuk postherpetic neuralgia. Capsaicin boleh merengsakan atau membakar kulit sesetengah orang, dan ia harus digunakan dengan berhati-hati.

Rawatan jika keadaan menjadi lebih teruk
Dalam beberapa kes, kayap menyebabkan komplikasi jangka panjang. Rawatan bergantung kepada komplikasi tertentu.

neuralgia postherpetic (PHN) adalah sakit yang berterusan yang berlangsung bulan atau bertahun-tahun selepas kayap ruam menyembuhkan. ubat-ubatan tertentu, seperti anticonvulsants, antidepresan, dan opioid, boleh melegakan kesakitan. Kebanyakan kes PHN menyelesaikan dalam tempoh setahun.
zoster Mengedarkan adalah ruam blistery lebih sebahagian besar badan. Ia boleh menjejaskan jantung, paru-paru, hati, pankreas, sendi, dan saluran usus. Rawatan mungkin termasuk kedua-dua ubat antiviral untuk mencegah virus daripada membiak dan antibiotik untuk menghentikan jangkitan.
Herpes zoster ophthalmicus adalah ruam pada dahi, pipi, hidung, dan kira-kira satu mata, yang boleh mengancam penglihatan anda. Anda perlu mendapatkan rawatan segera daripada pakar mata bagi keadaan ini. Rawatan mungkin termasuk rehat, memampatkan sejuk, dan ubat-ubatan antiviral.
Jika virus kayap memberi kesan kepada saraf yang berasal dari otak (saraf kranial), komplikasi serius yang melibatkan muka, mata, hidung, dan otak boleh berlaku. Rawatan bergantung kepada jenis dan lokasi komplikasi.
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment