Tuesday 21 June 2016

Bahaya denggi kali kedua dan seterusnya. Nak rawat denggi tanpa ubat? Ini caranya


Merawat demam denggi tanpa perlu ke hospital

Denggi adalah satu penyakit yang tidak asing lagi dinegara kita. Setiap hari pasti ada sahaja kes denggi yang dilaporkan di seluruh negara. Terdapat pelbagai jenis demam yang membawa maut dan demam denggi adalah salah satu daripadanya. 

Demam denggi adalah penyakit bawaan nyamuk yang berlaku di kawasan tropika dan subtropika di dunia. Sebahagian demam denggi menyebabkan demam panas, ruam dan sakit badan. Satu bentuk teruk demam denggi, juga dikenali sebagai demam denggi berdarah, boleh menyebabkan pendarahan yang teruk, penurunan mendadak dalam tekanan darah (kejutan) dan kematian.

Berjuta-juta kes jangkitan denggi berlaku di seluruh dunia setiap tahun. Demam denggi adalah yang paling biasa di Asia Tenggara dan kepulauan Pasifik barat, tetapi penyakit ini telah meningkat dengan cepat di Amerika Latin dan Caribbean.

Para penyelidik sedang berusaha untuk mencipta vaksin demam denggi. Buat masa ini, pencegahan terbaik adalah mengurangkan habitat nyamuk di kawasan di mana demam denggi adalah perkara biasa.


Tanda-tanda atau gejala demam denggi

Ramai orang, terutamanya kanak-kanak dan remaja, mungkin mengalami tanda-tanda atau gejala semasa kes ringan demam denggi. Apabila gejala berlaku, ia biasanya bermula empat hingga 10 hari selepas anda digigit oleh nyamuk yang telah dijangkiti. Tanda-tanda dan gejala demam denggi paling biasa termasuk:



  • Demam, setinggi 106 F (41 C)
  • Sakit Kepala
  • Otot, tulang dan sendi
  • Sakit di belakang mata
Anda juga mungkin mengalami:



  • Ruam atau bintik-bintik merah pada bahagian badan
  • Pening dan muntah
  • Pendarahan kecil dari gusi dan hidung
Kebanyakan orang pulih dalam masa seminggu atau lebih. Dalam beberapa kes, gejala menjadi lebih teruk dan boleh mengancam nyawa. Saluran darah sering menjadi rosak dan bocor. Dan bilangan beku pembentukan sel-sel (platelet) dalam aliran darah anda turun. Ini boleh menyebabkan:



  • Pendarahan dari hidung dan mulut
  • sakit perut yang teruk
  • Muntah yang berterusan
  • Pendarahan di bawah kulit, yang mungkin kelihatan seperti lebam
  • Masalah dengan paru-paru, hati dan jantung
Jika anda telah baru-baru ini melawat rantau di mana demam denggi diketahui berlaku dan anda tiba-tiba mengalami demam, segeralah berjumpa doktor

Punca-punca demam denggi

Demam denggi adalah disebabkan oleh mana-mana salah satu daripada empat virus denggi disebarkan oleh nyamuk yang hidup di dalam dan berhampiran kawasan manusia. Apabila nyamuk menggigit orang yang dijangkiti virus denggi, virus memasuki nyamuk. Apabila nyamuk yang dijangkiti kemudian menggigit orang lain, virus ini memasuki aliran darah orang itu.

Selepas anda telah sembuh daripada demam denggi, anda mempunyai imuniti terhadap virus yang dijangkiti anda - tetapi tidak kepada tiga virus demam denggi lain. Risiko mendapat demam denggi yang teruk, juga dikenali sebagai demam denggi berdarah, sebenarnya meningkatkan jika anda dijangkiti masa yang kedua, ketiga atau keempat.

Tiada rawatan khusus untuk demam denggi yang wujud. Doktor anda mungkin mengesyorkan bahawa anda minum banyak air untuk mengelakkan dehidrasi muntah dan demam panas. Acetaminophen (Tylenol, lain-lain) boleh mengurangkan rasa sakit dan mengurangkan demam. Elakkan ubat penahan sakit yang boleh meningkatkan komplikasi pendarahan - seperti aspirin, ibuprofen (Advil, Motrin IB, lain-lain) dan naproxen sodium (Aleve, lain-lain).

Jika anda mempunyai demam denggi yang teruk, anda mungkin perlu:
  • Penjagaan sokongan di hospital
  • Intravena (IV) cecair dan elektrolit penggantian
  • Pemantauan tekanan darah
  • Pemindahan untuk menggantikan kehilangan darah

Langkah-langkah pencegahan


Oleh sebab denggi tiada ubat, Jadi buat masa ini, jika anda tinggal atau ke berada didalam kawasan di mana demam denggi dikenalpasti, cara terbaik untuk mengelakkan demam denggi adalah untuk mengelakkan digigit oleh nyamuk yang membawa penyakit.

Jika anda tinggal atau ke dalam kawasan tropika di mana demam denggi adalah perkara biasa, tips ini boleh membantu mengurangkan risiko anda daripada gigitan nyamuk:

  • Berada di udara dingin atau yang ditayangkan perumahan. Nyamuk yang membawa virus denggi yang paling aktif dari subuh ke senja, tetapi mereka juga boleh menggigit pada waktu malam.
  • Pakai pakaian pelindung. Apabila anda pergi ke kawasan nyamuk dipenuhi, memakai kemeja lengan panjang, seluar panjang, stoking dan kasut.
  • Gunakan penghalau nyamuk. Permethrin boleh digunakan untuk pakaian anda, kasut, perkhemahan gear dan katil jaring. Anda juga boleh membeli pakaian yang permethrin sudah berada di dalamnya. Untuk kulit anda, gunakan penghalau yang mengandungi sekurang-kurangnya kepekatan 10 peratus daripada DEET.
  • Mengurangkan habitat nyamuk. Nyamuk yang membawa virus denggi yang biasanya tinggal di dalam dan sekitar rumah, pembiakan dalam air yang boleh mengumpul dalam perkara-perkara seperti tayar kereta yang digunakan berdiri. Mengurangkan habitat pembiakan untuk mengurangkan populasi nyamuk

Nak rawat demam denggi tanpa ubat?? Ini caranya..

Nak Rawat Demam Denggi Tanpa Ubat? Ini Membantu... from iReach HD on Vimeo.

Adakah produk shaklee dapat membantu?

Bagi penyakit denggi, pakar nutrisi kami mencadangkan Esp, Nutriferon dan Performance Drink bagi masalah denggi ini. 

Alhamdulillah,testimoni yang mengamalkan det denggi ini bebas dari denggi dengan cepat. Baru- baru ni saya ada menerima khabar dari seorang customer saya yang belikan nutriferon dan Perfomance Drink untuk anak beliau yang ditahan di KPJ Rawang disebabkan denggi dan perlu dimasukkan air kedalam badan.

Tetapi alhamdulillah selepas mengamalkan set denggi ini,an beliau sudah boleh keluar wad keesokkan harinya. Semuanya dengan izin Allah. Sekiranya anda sudah buntu dan sudah mencuba pelbagai petua untuk menaikkan platlet darah semula,bolehlah mencuba set denggi ini. Hubungi saya melalui wasap 0132109044 atau sekiranya anda ingin 'cash on delivery' boleh berjumpa saya sendiri jika anda berdekatan..
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment