Monday 23 May 2016

Merawat ekzema dengan mudah



ekzema

Mengikut istilah perubatan, tiada ubat untuk ekzema, tetapi, dalam kebanyakan kes, ia adalah terkawal. Lebih 30 juta rakyat di Amerika adalah penghidap ekzema.Tidak ada keperluan untuk malu dengan ekzema anda. Anda tidak keseorangan.

Atopic Dermatitis (yang sering dipanggil ekzema) adalah gatal, ruam merah. Ia boleh muncul di seluruh badan. Ia kebiasaannya timbul pada siku atau di belakang lutut mereka. Bayi sering mempunyai ekzema pada muka, terutama pipi dan dagu. Mereka juga boleh memilikinya pada kulit kepala, batang (dada dan belakang), dan lengan luar dan kaki.

Kanak-kanak dan orang dewasa cenderung mempunyai ekzema pada leher, pergelangan tangan, dan pergelangan kaki, dan di kawasan yang bengkok, seperti siku dalaman dan lutut. Penghidap ekzema biasanya didiagnosis apabila mereka masih bayi atau kanak-kanak. gejala ekzema sering menjadi kurang teruk apabila kanak-kanak membesar menjadi orang dewasa. Bagi sesetengah orang, ekzema terus ke alam dewasa.

Ruam ekzema adalah berbeza untuk setiap orang. Ia mungkin kelihatan berbeza atau menyentuh bahagian-bahagian yang berlainan di badan anda dari masa ke semasa. Ia boleh menjadi ringan, sederhana atau teruk. Secara umumnya, penghidap ekzema mengalami kering, kulit sensitif. Ekzema juga dikenali kerana gatal yang teruk yang menyebabkan anda menggaru kulit anda sehingga ia berdarah, yang boleh membuat ruam anda lebih teruk lagi, yang membawa kepada lebih keradangan dan gatal-gatal. Ini dipanggil kitaran gatal-awal.

Bagaimana Adakah Ekzema didiagnosis dan dirawat?

Untuk mendiagnosis ekzema, doktor akan bertanyakan tentang gejala dan sejarah perubatan.

Beliau juga akan bertanya tentang sejarah keluarga anda daripada ruam dan masalah kesihatan yang berkaitan alergi lain, seperti asma dan demam alergi.

Walaupun tidak ada satu ujian untuk mendiagnosis ekzema, sejarah perubatan yang baik dan peperiksaan kulit anda biasanya semua yang diperlukan.

Adakah Rawatan untuk Ekzema?

penjagaan kulit yang baik adalah komponen penting dalam mengawal ekzema. Bagi sesetengah penghidap ekzema ringan, mengubahsuai rutin penjagaan kulit mereka dan membuat beberapa perubahan gaya hidup mungkin semua yang diperlukan untuk merawat ekzema. Namun bagi ekzema lebih teruk mungkin perlu mengambil ubat-ubatan untuk mengawal gejala mereka.

rawatan bukan ubat untuk ekzema termasuk:



  • sabun yang lembut dan pelembap. Ia adalah yang terbaik untuk menggunakan ringan sabun atau sabun gantian yang tidak akan kering kulit anda. sabun yang lembut, yang dikenali sebagai syndets, boleh didapati di kedai ubat (nama-nama jenama boleh disyorkan oleh doktor atau ahli farmasi anda). Pelembap yang baik (dalam krim, losyen, atau bentuk salap) membantu memulihara kelembapan semula jadi kulit dan hendaklah digunakan serta-merta selepas mandi atau mandi, dan juga sebagai salah satu masa yang lain setiap hari. Sesetengah orang mengalami ekzema yang teruk boleh mendapat manfaat daripada mengambil mandi dengan sedikit peluntur ditambah kepada air. peluntur ini membantu untuk membunuh bakteria yang hidup pada kulit penghidap ekzema.
  • Mandi air panas. Penghidap ekzema harus mengelak daripada mengambil pancuran atau tab mandi yang sangat panas atau sangat panjang, yang boleh mengeringkan kulit anda.
  • Mengurangkan tekanan. Mengambil langkah-langkah untuk mengurangkan tekanan. Dapatkan senaman dan meluangkan masa untuk berehat.


Ubat-ubatan dan rawatan lain untuk ekzema termasuk:

Hydrocortisone. Krim atau salap boleh membantu ekzema ringan. krim steroid preskripsi mungkin diperlukan untuk ekzema lebih teruk.

Antihistamin. antihistamin lisan seperti Benadryl boleh didapati di farmasi dan boleh membantu melegakan gejala. Sebahagian daripada ini menyebabkan mengantuk, yang boleh memberi manfaat jika gatal-gatal waktu malam menjadi masalah. Terdapat juga antihistamin tidak mengantuk.

Kortikosteroid. Jika rawatan lain gagal, doktor anda boleh menetapkan kortikosteroid oral. Sentiasa mematuhi arahan doktor anda apabila mengambil ubat steroid.
terapi cahaya ultraungu. Penghidap ekzema yang teruk boleh mendapat manfaat daripada terapi menggunakan cahaya ultraungu.

Immunosupressants. Ubat yang menekan sistem imun juga boleh menjadi pilihan. Ubat-ubatan, seperti cyclosporine, azathioprine, atau methotrexate, boleh digunakan apabila rawatan lain gagal.

Immunomodulators. Ini jenis krim berubat membantu merawat ekzema dengan mengawal keradangan dan mengurangkan tindak balas sistem imun. Contohnya termasuk Elidel dan Protopic.

pelembap preskripsi kekuatan. Ini menggantikan halangan kulit. Contohnya termasuk Hylatopic Plus, Mimyx dan Epiceram.

Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment