Wednesday 12 November 2014

Apakah bahaya apabila menyusu ketika Hamil Lagi??Cukupkah nutrisi yang diterima bayi serta Abang/Kakak


Menyusu Ketika Hamil Lagi??

Bila tengok tajuk, mesti ada ibu-ibu yang mengalaminya kan??Hamil dalam jarak yang dekat dan si abang atau kakak masih lagi menyusu badan. Entri ni sedikit sebanyak ada berkait rapat dengan saya sendiri. Anak kedua saya baru berusia 1tahun 6bulan ketika saya disahkan mengandung dan dia bakal menjadi seorang abang. Dalam masa yang sama, saya masih menyusukan anak kedua saya. Sekarang ni memang terlalu banyak wanita yang hamil rapat dan ada yang anak baru 6bulan dah nak dapat adik. Memang doktor sendiri tidak mengalakkan hamil rapat kerana dikhuatiri dalaman kita masih lagi belum sembuh sepenuhnya, tapi itu semua ditangan Allah dan anak itu adalah suatu rezeki. Kita selalu dengar orang tua-tua kata, kalau mengandung lagi, tak elok bagi susu kat si abang atau kakak sebab nanti si adik tidak mendapat khasiat yang secukupnya. Memang tidak dinafikan, tapi adakah salah sekiranya kita menyusukan si abang atau kakak ketika mereka bakal mendapat adik?? Jom, saya kupaskan sedikit mengenai menyusu ketika hamil lagi.




Hamil lagi namun masih ada anak kecil yang sedang menyusu badan. Adakah perlu untuk berhenti menyusu??Jawapannya sudah tentu tidak!!Ramai ibu tetap menyusukan anak mereka yang masih kecil ketika sedang hamil. Namun, anda perlu pastikan bahawa anda mendapat rehat dan nutrisi yang mencukupi. Sebagaimana menyusukan bayi kembar, ibu hamil yang sedang menyusukan anak kecil juga memerlukan tenaga dan kalori yang banyak. Setiap makanan yang diambil oleh ibu akan dikongsikan dengan bayi di dalam rahim juga anak kecil yang sedang menyusu. Tetapi terdapat beberapa keadaan yang tidak digalakkan ibu meneruskan susuan adalah seperti:-

  • Mengalami Sakit perut terlalu kuat sehingga berlaku pendarahan dan vagina
  • Pernah mengalami kelahiran anak pra-matang
  • Pernah mengalami keguguran ketika hamil.


Jadi, tidak salahlah sekiranya ibu hamil yang mempunyai anak kecil untuk menyusukan anak tersebut. Apa yang penting adalah niat kita untuk menyusukan anak kita sehingga berusia 2tahun. Pedulikan apa kata orang sekeliling kerana susu ibu adalah susu yang terbaik di dunia untuk si manja anda. Tetapi sekiranya sebarang berlaku sebarang komplikasi, anda dinasihatkan untuk memberhentikan penyusuan tersebut. Untuk mendapatkan nutrisi yang secukupnya bagi anak didalam kandungan dan anak yang masih menyusu lagi, saya mencadangkan supaya anda mengambil Set Kehamilan Shaklee. 


Manfaat Utama Set Kehamilan Shaklee

Energizing Soy Protein (ESP)

  • Membekalkan protein untuk membina sel, tisu enzim serta otot bayi didalam kandungan
  • Membantu penyerapan zat dan nutrien dari makanan
  • Mengurangkan risiko janin menjadi cacat
  • Membantu penghasilan susu badan

Vitalea

  • Membekalkan zat besi untuk penghasilan darah yang cukup. Dapat mengelakkan ibu dari pitam dan anemia (kekurangan darah merah)
  • Mengelakkan wajah kelihatan pucat dan lesu

B complex

  • Membantu mengawal stress pada ibu
  • Mengelakkan pigmentasi kulit
  • Membantu melembapkan kulit
  • Penting untuk pembentukan darah dan hormon

Vitamin C Sustained Release

  • Membantu mengekalkan keperluan Vitamin C untuk tubuh seharian
  • Bertindak sebagai antioksidan pencegah kanser

Omega Guard


Ostematrix

  • Membekalkan kalsium untuk membina tulang dan sel bayi
  • Mengelakkan kekejangan otot dan sakit badan
  • Mengelakkan sembelit
  • Menstabilkan denyutan jantung

Apa yang menarik lagi tentang set hamil ini ialah ia boleh diteruskan sehingga anda lepas bersalin dan menyusukan anak kerana ia mampu bertahan untuk tempoh 4-6bulan. Maka, ia adalah sangat berbaloi dan ia juga selamat dimakan ketika anak anda jaundis. Setakat ini sahaja entri saya pada hari ini semoga ianya memberi manfaat kepada ibu-ibu hamil diluar sana dan masih menyusukan anak anda. Tidak salah sekiranya kita ingin menyusukan anak dan hamil lagi. Pastikan anda mendapat nutrisi yang secukupnya untuk bayi dan anak yang menyusu. Selain itu, set hamil ini dapat mengawal berat badan ketika hamil.



Anda juga boleh merujuk artikel saya sebelum ni sekirangya anda dilema dalam mencari makanan semasa berpantang dan jom cuba set berpantang.

Nak dapatkan Set kehamilan Shaklee, jom hubungi saya sekarang!!

Your Shaklee Independent Distributor
Nur Hijratul Hajar Bahaman
Id Shaklee : 926826
Contact : 013-2109044
Email : nurhijratulhajar@yahoo.com

**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. These products are not intended to be diagnose, treat, cure or prevent andy disease.**

Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

3 comments:

  1. setahu saya, penyusuan boleh menyebabkan rahim mengecut, sebab tu agak bahaya untuk ibu mengandung, tapi kalau tiada masalah n ibu rasa sihat macam biasa, boleh teruskan je. Happy breastfeeding all..

    IBU SUSAH HATI ANAK MENANGIS KERANA SEMBELIT

    ReplyDelete
  2. Tidak salah rasanya mengandung lagi walaupun anak masih kecil tetapi haruslah mengamalkan pemakanan yang sihat dan bantuan makanan tambahan untuk membantu diri dan anak yang masih menyusu tu... Set breastfeeding memang sesuai untuk ibu2 di luar sana... Cubalah sendiri...


    Nak tahu ape yang berlaku lepas makan garlic??? Jom baca sini >>> Benarkah Seorang Ayah Yang Menghidap Darah Tinggi Mengambil Garlic Shaklee Menyebabkan Bacaan Darahnya Semakin Tinggi??

    ReplyDelete
  3. ketika saya hamil anak kedua, doktor nasihatkan untuk berhenti juga. masa tu saya blom kenal shaklee...memang sakit sgt masa anak pertama menyusu.
    Terpaksa stop juga...nasiblah amsa tu anak pertama dah dua tahun...

    Isteri Kesedihan Cari Cara Pulihkan Strok Suami Dengan Segera

    ReplyDelete