Wednesday 26 November 2014

Ibu risau cari cara kurangkan bengkak tonsil supaya tekak anak 9tahun tidak dibedah


Risau anak kena bedah akibat tonsil


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera

Hari ni nak kongsi satu cerita tentang tonsil dan bagaimana cara untuk mengurangkan bengkak tonsil. Saya nak berkongsi cerita tentang anak makcik saya yang kena tonsil dalam tekak dan perlu dibedah pada bulan 3 tahun depan. Kalau ikutkan makcik saya, dia taknak anak dia operate. Ini akan melibatkan kos pembedahan, kesihatan anak dan sebagainya. Sapa tak sayang anak kan??

Sakit tekak yang berpanjangan boleh menyebabkan tonsil


Dalam pada cerita tu, makcik saya ada bertanya kepada saya. Ada tak supplement Shaklee yang boleh kurangkan bengkak tu supaya anak dia tak perlu operat. ok, sebelum saya cerita lebih lanjut, jom ketahui apa itu tonsil??mungkin ramai yang tidak tahu tentang tonsil ni kan?bila doktor beritahu baru kita tercari-cari rawatan atau cara untuk kurangkan bengkak tonsil tu. 

APA ITU TONSIL??

Tonsil adalah sejenis tisu limfoid yang merupakan sebahagian dari sistem pertahanan badan. Tisu limfoid ini terdiri daripada sejenis sel dipanggil limfosit yang penting untuk bertindak melawan penyakit. Terdapat 3 jenis tonsil yang terdapat di rongga mulut iaitu:-
  1. Adenoids - tonsil yang terletak dibelakang hidung
  2. Lingual tonsils - tonsil dibelakang lidah
  3. Palatine tonsils- tonsil di tekak

Radang Tonsil atau Tonsilitis

Tisu limfoid adalah sebahagian daripada sistem kelenjar limfatik diseluruh tubuh dan kawasan usus yang boleh membengkak sekiranya terdapat jangkitan di dalam mulut misalnya. Pembengkakan ini adalah reaksi kepada jangkitan untuk menghasilkan lebih banyak sel untuk melawan penyakit. Oleh itu, apabila terdapat jangkitan didalam tekak sebagai salah satu sistem limfatik, tonsil akan menjadi bengkak dan menjadi radang yang disebut tonsilitis atau radang tonsil

ketahui apa itu tonsil dan radang tonsil


Radang tonsil kebiasaannya berlaku kepada kanak-kanak yang berumur 3tahun keatas namun tidak terkecuali kepada kanak-kanak yang berumur 2 tahun kebawah juga tetapi jarang berlaku.

Punca Radang Tonsil

Punca radang tonsil ini berlaku berkemungkinan adalah disebabkan jangkitan kuman. Oleh itu tidak hairanlah sekiranya ia kerap berlaku kepada kanak-kanak kerana mereka mungkin tidak membasuh tangan dengan bersih sebelum makan. Oleh demikian, untuk memastikan radang tonsil ini tidak berlaku kepada anak-anak kita, pastikan anak-anak anda membasuh tangan dengan bersih sebelum makan.

Bolehkan jangkitan pada kelenjar tonsil dielakkan??

Radang tonsil yang disebabkan sakit kerongkong boleh dielakkan dengan pengambilan imunisasi. Kalau tidak dibuang, pencegahan tidak dapat dilakukan. Pemberian imunisasi dapat mencegah radang tonsil yang disebabkan diphteria, namun begitu ianya sukar dicegah. Elakkan daripada bergaul dengan kanak-kanak yang ada selsema dan batuk. 

Pembedahan membuang tonsil atau tonsillectomy adalah jalan terakhir untuk mengelakkan radang tonsil daripada berulang-ulang. Ada pendapat pakar yang menyatakan bahawa membuang tonsil boleh mengurangkan sedikit sistem pertahanan badan. Oleh yang demikian, pembuangan tonsil perlu dilakukan secara berhati-hati.

ADAKAH PRODUK SHAKLEE DAPAT MEMBANTU DALAM MENGURANGKAN BENGKAK TONSIL??

Ya adalah jawapan yang saya berikan kepada makcik saya. InshaAllah ianya berkesan dengan izin Allah. Oleh sebab dia tidak mahu anaknya dibedah, saya mencadangkan set tonsil kepada makcik saya.




Fungsi Nutriferon Shaklee
  • Meningkatkan penghasilan interferon secara semulajadi dalam badan
  • Meningkatkan imuniti untuk menghalang virus
Fungsi Vitamin C Chewable
  • Amat sesuai untuk kanak-kanak 2 tahun ke atas kerana ianya boleh dikunyah
  • Meningkatkan sistem imuniti tubuh
  • Menguatkan tulang, gigi, dan gusi yang sihat.
  • Memelihara antioksidan semulajadi dalam tubuh
Selain itu, anda juga boleh tambah Mealshake untuk:-
  • Sebagai perlindungan jangkitan penyakit kepada kanak-kanak.
  • Membantu menurunkan berat badan anak yang obesiti
  • Untuk perkembangan minda
  • Meningkatkan selera makan anak
membantu mengurangkan bengkak tonsilis

Jom tengok testimoni set tonsil ni




Berminat untuk mendapatkan Set Tonsil ini??Boleh hubungi saya 

Your Shaklee Independent Distributor
Nur Hijratul Hajar Bahaman
ID Shaklee : 926826
Contact : 013-2109044 (sms/whatsapp/telegram)
Email : nurhijratulhajar@yahoo.com

**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. These products are not intended to be diagnose, treat, cure or prevent any disease.**

Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment