Friday 5 December 2014

Suami kerap ke bilik air, Isteri cari cara merawat prostat supaya suami tidak dibedah


Makanan punca kanser prostat

Ketahui makanan punca kanser prostat

Saban malam melihat suami berulang alik ke bilik air sehingga menggangu tidur boleh menjadi petanda awal dia menghidapi penyakit yang serius. Oleh itu, segera sarankan suami berjumpa doktor untuk mencari kepastian agar pencegahan dan rawatan dapat dilakukan kerana penyakit tidak mengenal usia. Jangan pandang ringan, walaupun sekadar demam, batuk mahupun kencing tidak lawas. Teringat pula saya satu kisah rakan baik saya yang suaminya menghidapi penyakit ini dan datang mengadu kepada saya untuk mencari supplement supaya dapat mencegah kanser prostat. Jom ikuti kisah seterusnya....

Suatu hari saya dikejutkan dengan satu sms yang daripada rakan baik saya. Beliau memberitahu saya ingin berjumpa dengan saya kerana ada perkara penting yang ingin dikongsikan. Setibanya dirumah saya, dia terus bercerita kepada saya tentang penyakit yang dihidapi oleh suaminya dari A sampai Z. Bermula dengan suaminya kerap kebilik air, rakan saya semakin risau dan menyarankan suaminya berjumpa dengan doktor untuk mengetahui apakah sebenarnya yang berlaku kepada suami beliau. Hasil pemeriksaan doktor, suami beliau disahkan menghidap kanser prostat dan bukan ditahap merbahaya.

Menurut pakar Urologi, Hospital Pakar DEMC, Shah Alam, Dr, Jamil Merican Mohammed Yaacob. Bagi lelaki berusia 40-an ke atas yang mengalami gejala kerap kencing, kencing tidak tus, sukar kencing atau darah dalam air kencing atau air mani, jangan sesekali dianggap remeh. Individu terbabit perlu segera berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan awal. Kanser prostat adalah kanser ketiga paling ditakuti lelaki diseluruh dunia. Pada 2008 saja, sebanyak 900,000 kes dilaporkan dan ia dijangka meningkat kepada 1.7 juta kes menjelang 2030. Angka berkenaan tidak mustahil akan terus meningkat jika kaum lelaki masih tiada kesedaran terhadap penyakit ini. 



GEJALA DAN PUNCA



Masalah berkaitan dengan organ reproduktif tidak boleh dianggap remeh, walaupun gejala bukan menjurus kepada penyakit seriuts. Namun lelaki wajar segera mendapatkan pemeriksaan doktor untuk mendapatkan kepastian. "Prostat adalah kelenjar bersaiz walnut yang berfungsi sebagai agen yang menghasilkan cairan rembesan tertentu yang mengandungi nutrien dan mineral, Cairan ini dikenali sebagai air mani,. Semakin meningkat usia seseorang lelaki, peratusan menghadapi masalah berkaitan prostat semakin tinggi. Namun bukan semua gejala adalah simptom kepada kanser prostat. Ia mungkin disebabkan oleh Benign Prostate Hyerplasia (BPH) di mana prostat menjadi bengkak. Lelaki berusia 50-an ke atas berisiko tinggi mendapat masalah ini.Ini adalah yang dihidapi oleh suami rakan baik saya. Kanser prostat bermula dari dalam kelenjar prostat dan sebahagiannya membesar secara perlahan-lahan dan tidak menunjukkan sebarang gejala dalam beberapa tahun pertama. Pada peringkat awal, kanser dikenali sebagai kanser prostat setempat, tidak ada sebarang gejala dan mungkin tidak memerlukan rawatan. Bagaimanapun sesetengah kanser prostat membesar dan merebak ke sekeliling prostat.


Makanan merupakan punca kanser prostat


Faktor utama penyebab kanser prostat tidak diketahui, namun faktor seperti usia, genetik, hormon dan pemakanan sering dikaitkan sebagai punca kanser prostat. Lelaki yang mempunyai sejarah keluarga yang menghidapi kanser prostat juga berisiko tinggi. Paras hormon testeron yang tinggi turut menyumbang kepada pembentukan kanser prostat. Menurut kajian, lelaki Barat lebih berisiko mendapat kanser prostat berbanding lelaki Asia kerana ia berkaitan dengan faktor pemakanan kerana lelaki Barat lebih gemar mengambil daging merah, merokok dan mengambil alkhohol. Ini berbeza dengan lelaki Asia seperti Jepun yang cenderung mengambil ikan dan sayur-sayuran manakala trend lelaki yang gemar makan makanan segera secara tidak langsung boleh dikaitkan dengan peningkatan kanser prostat di negara ini.

RAWATAN

Rawatan bergantung kepada saiz dan lokasi ketumbuhan sama ada kanser telah merebak dan tahap kesihatan indinidu. Antara rawatannya ialah:-

  1. Pembedahan - Terdapat 2 pilihan rawatan untuk peringkat 1 dan 2 iaitu radical prostectomy atau radical radiotherapy
  2. Radioterapi - Terapi ini menggunakan tenaga tinggi sinar x untuk memusnahkan sel. Radioterapi selalunya digunakan dalam peringkat ketiga dan sesetengah kes peringkat keempat kanser. Ia juga adalah kaedah mengurangkan gejala sakit yang teruk atau kanser yang telah merebak.
  3. Terapi Hormon - Pembesaran kanser prostat disebabka oleh hormon seks lelaki seperti androgen. Oleh itu, pengurangan paras hormon boleh membantu melambatkan pembesaran kanser. Rawatan hormon ini dipanggil terapi pembuangan androgen atau terapi pelucutan androgen. 
  4. Kemoterapi - Kemoterapi menggunakan ubat untuk membunuh sel kanser boleh diambil secara makan atau suntikan atau suntikan. Ini mungkin membantu pesakit kanser yang teruk untuk kanser prostat yang tidak bertindak balas dengan hormon.
Berbalik pada kisah rakan baik saya tadi, untuk suami beliau saya cadangan Set Kesuburan memandangkan mereka berdua belum lagi mempunyai anak.


Tingkatkan Kesuburan dengan Shaklee


Vivix mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi. Vivix dapat mencegah kanser, memperbaiki daya tahan badan, sel pembiakan yang sihat dan menggalakkan penuaan yang sihat.

ESP (Energizing Soy Protein) membantu keseimbangan hormon kerana mempunyai hormon phytoestrogen. Ia juga merupakan sumber protein yang sihat, dapat mengurangkan risiko kanser serta mengurangkan gejala menopous.

Kandungan Flisterol didalam Phytocol membantu menghalang kolesterol jahat masuk kedalam dinding intestine untuk membantu penghasilan hormon kerana ianya amat penting dalam mengekalkan kesuburan.

GLA mengandungi Omega 6 iaitu sejenis asid lemak tepu, juga dikenali asid lemak perlu. GLA juga dapat membantu dalam menstabilkan sistem hormon, membantu mengurangkan risiko kanser prostat dan pembesaran prostat serta membantu mengurangkan keradangan.

B complex mengandungi kesemua vitamin yang diperlukan seperti Folic Acid, Thiamin, Riboflavin, Niacin, phantothenic acid, biotin, pyridoxine dan vitamin b12. Badan kita tidak mampu menghasilkan dan menyimpan kesemua vitamin tersebut. Folic acid sangat penting kerana ia membantu mencegah kecacatan semasa kelahiran.

Vitamin E membantu meningkatkan kesuburan dengan memusnahkan radikal bebas yang dapat memusnahkan sperma yang berkualiti, membantu meningkatkan pergerakan sperma. 

Zinc merupakan kepekatan yang tinggi didalam sperma. Zinc Complex dapat membantu meningkatkan bilangan, karakteristik dan pergerakan sperma. Selain itu, ia dapat membantu mengurangkan pergerakan prostat dan membantu mengurangkan mati pucuk dikalangan lelaki.

Para isteri inasihatkan supaya memantau keadaan suai sekiranya suami mempunyai simptom seperti yang saya sebut diatas tadi. Cuba pujuk suami anda untuk membuat pemeriksaan doktor supaya dapat dicegah dari awal..Nak dapatkan Set Kesuburan??Hubungi saya di

Nur Hijratul Hajar Bahaman
Id Shaklee:926826
Contact:013-2109044(sms/whatsapp/telegram)
Email:nurhijratulhajar@yahoo.com

**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. These products are not intended to be diagnose, treat,cure or prevent any disease.**


Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

2 comments:

  1. Bapa mentua juga mengalami masalah prostat.dah 2 kali dibedah. Suami pun macam ada tanda2..sebelum jadi nak suggest la suplemen ni


    petua elak bau badan

    ReplyDelete
  2. Saya mungkin menghidap masalah prostat... Keinginan sex terlalu kuat namun saya mengalami lemah kemaluan..maksud saya..lembik dan tidak keras...

    ReplyDelete