Tuesday 15 September 2015

Sembelit ketika berpantang buat isteri serik nak bersalin lagi!!!Ketahui 8 cara mudah atasi sembelit


Mengapa Sembelit terjadi Selepas Bersalin (Berpantang)

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera semua pembaca..

Saya percaya, ramai ibu yang mengalami sembelit selepas bersalin iaitu ketika berpantang.  Ianya suatu perkara yang normal jika tidak membuang air beberapa hari selepas melahirkan.  Lebih kurang 20% ibu akan mengalami sembelit ketika berpantang.

Di hospital, ibu mungkin tidak berasa ingin menggunakan tandas kerana dikhuatiri jika meneran tersebut akan menyebabkan ibu bersalin.  Ini juga merupakan salah satu punca fizikal mengapa ibu tidak mampu untuk membuang air.





Antara punca lain ialah:-


  • Hormon progesteron yang tinggi ketika hamil boleh menyebabkan sembelit
  • Sistem pencernaan yang perlahan secara dramatik ketika berada didalam bilik bersalin
  • Sekiranya ibu mengambil ubat tahan sakit ketika didalam bilik bersalin seperti pethidine, sedikit sebanyak menyebabkan pergerakan usus semakin perlahan

Ibu mungkin mengalami masalah usus jika:-

  1. Doktor menggunakan alat seperti forcep atau vakum untuk membantu proses kelahiran.
  2. Ibu mengambil tablet iron dimana ia boleh menyebabkan masalah sembelit.
  3. Jika ibu mengalami luka yang teruk ketika didalam bilik bersalin.

Adakah sakit jika membuang air?

Ibu dinasihatkan tidak terlalu risau dan memikirkan ianya terlalu sakit.  Kawasan diantara vagina dan anus (perineum) mungkin berasa agak kebas kerana proses kelahiran melalui vagina akan mengecutkan saraf dalam disekeliling vagina.

Perasaan gementar sewaktu ingin membuang air akan menyebabkan perkara tersebut menjadi semakin teruk.  Perasaan gementar akan membuatkan ibu mengetatkan laluan belakang berbanding tenang dan berusaha untuk melepaskannya. Cuba alihkan perhatian dengan membaca majalah atau buku semasa berada didalam tandas.

Sekiranya ibu mempunyai jahitan pada bahagian vagina, jangan terlalu memikirkan bahawa jahitan tersebut akan koyak sewaktu membuang air.  Ibu berkemungkinan akan lebih mengeruhkan keadaan sekiranya ibu tidak membuang air kerana sembelit boleh menyebabkan lantai pelvik luka.


Apakah cara yang mudah untuk mengelakkan sembelit selepas bersalin?

Sesetengah pihak hospital akan menyediakan julap atau pelembut najis.  Namun, jika tidak ibu boleh mencuba beberapa tips berikut bagi memastikan ibu membuang air besar.

  • Mulakan makan dan minum secara kerap secepat yang boleh selepas melahirkan.  Cuba untuk makan makanan yang tinggi fiber seperti beras bijiran penuh dan banyakkan minum air.  Minum banyak air, akan membuatkan najis menjadi lembut dan memudahkan ibu untuk membuang air.  Suasana di wad hospital mungkin boleh jadi terlalu kering, ibu mungkin mengalami penghidratan tanpa menyedarinya.
  • Jika ibu menyusukan bayi, mungkin akan kerap berasa dahaga, oleh itu ibu perlu minum banyak air.  Cuba untuk turun dari katil secepat yang mungkin selepas bersalin dan cuba berjalan sedikit sekeliling wad ataupun rumah.  Duduk atau baring terlalu lama akan menyebabkan masalah sembelit terjadi.
  • Sekiranya ingin membuang air besar, jangan abaikannya.  Duduk sepenuhnya di atas tandas dan tidak bertenggek atau pergi keatas kerusi.
  • Sebaik sahaja sedang duduk bermula dari ibu jari kaki, letakkan kaki diatas bangku maka lutut akan tinggi sedikit daripada punggung.  Jika inginkan lebih tinggi, bermula ibu jari kaki kepitkan lutut dengan siku.  Ini seakan posisi mencangkung dimana ianya adalah posisi yang ideal untuk membuang air.
  • Seterusnya, tunduk ke bawah dan duduk tegak beberapa kali untuk membuatkan otot perut bekerja.
  • Lipat tuala wanita yang bersih kepada separuh lipatan dan tekan di bahagian perineum atau lebihan jahitan pada bahagian hadapan.  Dengan ini, dapat membantu menampung lantai pelvik. Ia juga dapat membantu ibu lebih yakin bahawa jahitan tidak akan terbuka (walaupun sebenarnya memang tidak akan terbuka).
  • Apabila saraf di perineum telah pulih, ada kemungkinan ibu akan merasa sakit sama seperti membuang air.  Ini adalah kerana perineum dan lantai pelvik bergerak kebawah apabila anda menolak.
  • Menyokong kawasan jahitan dengan pad dapat membantu mengurangkan kesakitan.  Membuat tekanan yang lembut pada perineum anda akan merangsang otot dalaman yang berisiko pada bahagian rektum dan memudahkan proses membuang air.

Dah cuba tapi masih lagi sembelit. Apa yang perlu saya buat?

Menolak atau meneran tidak akan melegakan sembelit malah akan membuat ibu lebih sakit.  Cuba latihan berikut (dipanggil perembetan dan menonjol) untuk mengelakkan daripada meneran.

  1. Letakkan tangan di perut
  2. Tarik otot perut sehingga perut meleper dan pinggang meluas.  Ini dipanggil perembetan.
  3. Kemudian, tolak otot perut ke dalam.  Teknik ini dipanggil membonjol.
  4. Buat dalam kiraan 10 kali seperti mengempiskan perut yang buncit dan kemudian habiskan dengan bonjol yang panjang, cuba tahan tiga hingga lima saat.
  5. Rehatkan lantai pelvik selepas lakukan senaman akhir. Ibu mungkin perasan bahawa usus akan terbuka seperti bonjolan.
  6. Jika tidak ada apa-apa berlaku, jangan risau.  Lakukan lagi sekali teknik senaman tersebut.
  7. Jika masih tidak ada apa-apa berlaku, lakukan sekali lagi senaman pelvik dan cuba lagi
Makan sesuatu dan minum segelas besar air atau jus boleh membantu untuk membuang. Proses ini akan berlaku selama lebih kurang 15 hingga 30 minit kemudian.

Jangan terus duduk selepas makan atau minum.  Cuba berjalan sedikit.

Jika tiada apa-apa berlaku selepas 3 hari, pergi berjumpa dengan doktor.  Doktor akan menyediakan julap bagi melegakan masalah tersebut.  Ianya selamat untuk kelegaan jangka pendek namun ianya boleh menyebabkan kekejangan perut secara sederhana untuk jangka masa panjang.

Sebagai permulaan, doktor mungkin akan mencadangkan julap jenis cecair yang boleh ditelan.  Namun, jika ianya tidak berkesan selepas 3 atau 4 hari, doktor akan mencadangkan julap jenis yang boleh dimasukkan di bahagian dubur.

Untuk keselamatan, anda dinasihatkan supaya berjumpa dengan doktor terlebih dahulu sebelum mendapatkan julap tersebut di farmasi.  Ini kerana, ianya mengikut keperluan anda ibu sama ada ibu ada mengambil ubat-ubatan lain mahupun ibu yang menyusukan anak.

Berikut adalah beberapa tips untuk mengelakkan sembelit di masa akan datang:-
  • Bertindak mengikut nafsu badan, prihatin dengan petunjuk sekiranya ingin membuang air.
  • Jangan mengambil sebarang ubat sembelit yang mempunyai kesan sampingan seperti codeine, dapatkan nasihat doktor, bidan, pegawai kesihatan dan sebagainya.
  • Makan makanan seimbang yang mengandungi buah-buahan dan sayur-sayuran.  Minum sekurang-kurangnya 8 hingga 10 gelas air sehari.
  • Jadikan rutin untuk bersenam setiap hari walaupun hanya berjalan santai bersama bayi di dalam kereta tolak dapat memberikan perbezaan.
  • Segera berjumpa sekiranya mengalami buasir atau rekahan dubur.

Semasa hamil lagi, saya percaya ramai ibu yang keliru hendak memilih set berpantang yang mana paling berkesan untuk kesihatan dalaman dan luaran.  Alhamdulillah, masalah sembelit saya dapat diatasi selepas mengamalkan set berpantang kerana kandungan magnesium dalam ostematrix dapat membantu pergerakan otot usus untuk mengeluarkan najis selain membantu dalam asimilasi kalsium kedalam tulang.  Ikuti kisah ibu yang mengalami sembelit teruk selepas bersalin dan serik untuk bersalin lagi.

Berminat untuk mencuba set berpantang boleh hubungi saya di whatsapp 013-2109044.

**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration.  These products are intended to be diagnose, treat, cure or prevent any disease.**

Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment