Thursday 28 July 2016

Sembelit dari kecil membawa kepada buasir sampai nak duduk pun tak boleh


Sembelit hilang dalam masa 3 hari

Sembelit adalah satu masalah yang tidak asing lagi bagi para ibu. Sesetengah wanita akan mengalami masalah sembelit ini ketika hamil. Jika tidak diatasi denga lebih awal, masalah sembelit ini boleh membawa kepada penyakit buasir.

Kebanyakan ibu-ibu selepas bersalin akan mudah mengalami masalah sembelit jika tidak menjaga pemakanan ketika berpantang. Memang tidak dapat dibayangkan apabila ibu yang berada didalam pantang mengalami masalah sembelit ini disamping ingin menjaga jahitan supaya tidak terbuka. Ianya pengalaman yang amat menggerunkan.

Sebelum saya bercerita lebih lanjut, saya akan kongsikan sedikit apa itu sebenarnya buasir dan apakah tanda-tanda buasir tersebut.

Apa itu Buasir

Buasir adalah satu penyakit dimana saluran darah pada rektum (saluran dubur) membengkak. Urat hemoroid adalah yang terletak di kawasan paling rendah antara permukaan rektum dan dubur. Urat ini boleh membengkak disebabkan adanya pergerakan usus seperti meregang, nipis dan jengkel.

2 Jenis Buasir

  • Buasir Dalaman
Buasir dalaman berada cukup jauh dalam rektum dan ianya tidak boleh dilihat atau dirasa. Kebiasaanya ia tidak menyakitkan kerana terdapat beberapa saraf sakit yang peka dalam rektum. Pendarahan merupakan satu-satunya tanda buasir ini.

  • Buasir Luaran
Berbeza bagi buasir luaran, ianya akan kelihatan seperti isi terkeluar atau membesar dan menonjol di luar lubang dubur. Jika ini berlaku, pesakit akan dapat melihat atau merasanya seakan-akan lembap, warna merah jambu di kawasan sekitarnya. Buasir luaran ini adalah menyakitkan kerana lubang dubur sangat padat dengan saraf yang sensitif pada kesakitan. 

Ini kerana apabila ia bergerak keluar, (apabila membuang air besar) ianya boleh dilihat dan dirasa. Lama-kelamaan, buasir tersebut boleh kembali ke dalam rektum secara sendiri atau ianya boleh ditolak perlahan-lahan kembali ke tempatnya.

Darah beku yang terbentuk pada rektum kadang-kadang tergelincir keluar dan menyebabkan satu keadaan yang sangat menyakitkan dikenali sebagai trombosis. Jika itu berlaku, buasir boleh bertukar ungu atau biru, dan mungkin boleh berdarah. Walaupun rupa, ia biasanya tidak serius, selain daripada kesakitan. Ia akan hilang dalam beberapa minggu. Ianya boleh dibedah jika kesakitan tersebut tidak dapat ditahan.

Buasir adalah punca nombor 1 masalah pendarahan namun ianya jarang berbahaya. Dapatkan pemeriksaan doktor jika terdapat sebaran pendarahan pada dubur dan kesakitan supaya untuk memastikan ianya bukan keadaan yang lebih serius.

Punca-Punca buasir

Punca buasir ini masih belum dapat dikenalpasti namun para doktor merumuskan bahawa sesetengah orang mungkin akan lebih cenderung untuk mengalami masalah buasir ini kerana mereka mempunyai urat "lemah", yang membawa kepada buasir dan vena varikos lain. Yang mungkin menjadi sesuatu yang anda mewarisi.

Terdapat kemungkinan yang lain juga dimana tekanan abdomen yang melampau menyebabkan urat menjadi bengkak. Antara Tekanan yang berlaku boleh disebabkan oleh:


  • Obesiti
  • Kehamilan
  • Berdiri atau duduk untuk masa yang lama
  • Meneran semasa membuang air besar
  • Batuk
  • Bersin
  • Muntah
  • Menahan nafas anda apabila anda melakukan sesuatu yang fizikal keras

Cara untuk mengelakkan buasir


Apa yang anda makan dan minum adalah yang membezakan pesakit buasir atau tidak. Perkara-perkara yang membantu anda mengelakkan buasir juga baik untuk seluruh badan. Makan lebih serat. Cara yang baik untuk mendapatkan ia adalah daripada makanan tumbuhan - sayur-sayuran, buah-buahan, biji-bijian, kacang, biji benih, kacang dan kekacang.

Terdapat 27 jenis makanan yang boleh elak sembelit. Dan bagi ibu yang masih didalam pantang, cuba Tips mudah atasi sembelit ketika berpantang. Selain itu, pastikan ibu kekal terhidrat. Jika dehidrasi berlaku, ia boleh menyebabkan ketegangan semasa membuang air besar dan membuat najis yang keras, yang terus mengganggu urat bengkak.

Minum air, dan ingat bahawa anda juga mendapat H2O daripada makanan seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. Pemilihan jamu ketika berpantang juga penting untuk mengelakkan masalah sembelit dan buasir ini berlaku.

Teringat saya pengalaman selepas bersalinkan anak kedua saya. Ketika didalam pantang, Alhamdulillah saya tidak mengalami sembelit ketika ingin membuang air besar. Tanda-tanda seperti buasir juga tidak ada. Tetapi beberapa bulan kemudian, tanda-tanda buasir itu seakan-akan ada kerana ketika saya membuang air besar, najis tersebut beserta dengan darah.

Pada mulanya saya sangkakan ianya adalah darah haid tetapi apabila diamati dengan betul, darah tersebut datangnya dari lubang dubur saya. Itu sahaja sudah menggerunkan saya. Tetapi ia lebih menggerunkan apabila membaca pengalaman seorang ibu ini.




Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment