Thursday 14 July 2016

9 sebab kulit menjadi kusam yang wajib anda tahu


Malunya Nak keluar rumah

Kulit kusam merupakan perkara yang tidak akan disukai oleh setiap wanita. Ianya sedikit sebanyak akan mengganggu keyakinan diri seseorang. Kulit muka yang kelihatan kusam akan menyebabkan wanita tidak mahu berdepan dengan orang ramai. 

Kulit kusam adalah salah satu masalah kulit yang biasa. Bila bercakap tentang kulit kusam,  ia menggambarkan bahawa kulit tersebut kurang berseri dan bercahaya seiring dengan usia yang muda dan kulit yang sihat. Tona kulit kusam juga berkaitrapat dengan masalah yang berkaitan tekstur atau nada kulit yang tidak sekata. 

punca-punca kulit kusam


Seolah-olah cuaca sejuk tidak mencukupi untuk membolehkan anda sentiasa ke bawah, kusam, kulit tidak bermaya sering boleh datang dengan ia. Terdapat banyak sebab-sebab yang boleh menjelaskan mengapa kulit anda tidak mempunyai bahawa cahaya cemerlang kita semua mengidamkan. Kemungkinan, salah satu kesilapan di bawah boleh menjadi puncanya. Jika anda menangani anda masalah kulit musim sejuk kepala-on, anda akan mempunyai berseri-seri, kulit yang sihat dalam masa yang singkat.

1. Proses pengelupasan tidak mencukupi.

Jika anda mencuci muka anda dua kali sehari, anda mungkin berfikir anda telah rutin penjagaan kulit anda dilindungi, tetapi ada satu langkah yang sangat penting anda perlu menambah: pengelupasan. Menurut Dr Kenneth Howe, dermatologi di Wexler Dermatology, punca yang paling biasa kulit kusam kekeringan. Kulit kering perlu sloughed jauh supaya anda boleh lihat, kulit cerah segar di bawahnya. Pengelupasan juga mewujudkan kanvas segar yang membolehkan produk topikal untuk menembusi lebih baik, kata Dr. Hadley Raja, lembaga-diperakui pakar dermatologi di SKINNEY Medspa, jadi jangan terkejut jika anda mula melihat keputusan yang lebih baik daripada produk-produk penjagaan kulit anda yang lain sebaik sahaja anda mula pengelupasan kerap .

Hanya ingat untuk memastikan proses yang lembut pada kulit anda untuk mengelakkan menyebabkan keradangan atau kerengsaan dalam mana-mana lapisan bayi-lembut kulit segar anda telah exfoliated ke permukaan. Dr. Melanie Palm, dermatologi lembaga-diperakui dan pengarah Art of Skin MD, lebih suka "exfoliant kimia (alfa dan beta hydroxy asid) untuk exfoliants fizikal, yang mungkin terlalu keras pada kulit."

2. Anda perlu melembapkan lagi.

Selain daripada pengelupasan, kulit anda memanggil keluar untuk sesuatu yang lain: kelembapan. Dr. Howe menjelaskan proses pada tahap mikroskopik: Tuntutan yang kita masukkan ke dalam retak menyebabkan kulit kita di permukaannya, yang diterjemahkan sebagai kebodohan. Menggunakan pelembap mengisi mereka rekahan dengan menambah lipid, lemak semula jadi kulit, yang meterai sehingga jurang antara sel-sel kulit, menyampaikan, permukaan reflektif yang lancar.

Dr. Palm mencadangkan menggunakan pelembap dengan bahan-bahan seperti ceramides, yang membantu membaiki fungsi halangan kulit dan meningkatkan pengekalan air, dan asid hyaluronik, yang plumps sehingga sel-sel kulit dengan menarik air untuk tisu di sekitarnya. Dan bagaimana anda menggunakannya penting juga. "Sapukan pelembap anda dalam lembut, strok ke atas untuk meningkatkan peredaran darah dan merangsang sel-sel di seluruh muka dan leher anda," mencadangkan Dr. Debra Luftman, dermatologi lembaga-diperakui dan ahli Lembaga Penasihat Simple. "Ini akan membawa oksigen ke permukaan kulit anda, menjadikan ia kelihatan bermaya dan sihat, dan berasa lebih terhidrat."

3. Anda tidak minum air yang cukup.

Jika anda mengalami dehidrasi, ia pasti memberi kesan kepada kulit anda. Tammie Umbel, pengasas Shea Terra Organics, menunjukkan bahawa dehidrasi mengurangkan jumlah aliran darah ke kulit, membuat anda kelihatan "pucat dan uzur." Sebahagian besar daripada kita cenderung untuk berfikir dehidrasi sebagai masalah jangka pendek diselesaikan dengan segelas air atau lapisan pelembap, tetapi lembaga-diperakui pakar dermatologi Dr. Janet Prystowsky menggalakkan melihat dehidrasi kulit sebagai masalah jangka panjang, kerana konsisten gagal mendapat kulit anda air yang diperlukan boleh mempunyai keputusan yang berkekalan.

Dehidrasi juga memberi kesan kepada anda dengan cara yang melampaui kosmetik. sel-sel kulit terdiri daripada kebanyakannya air, jadi mereka beroperasi terbaik dalam persekitaran yang terhidrat. Ini bermakna bahawa mereka masih boleh melakukan operasi asas apabila kandungan air adalah rendah, tetapi menurut Dr. Luftman, kekurangan ini akan nyata dalam salah satu daripada tiga cara. "Kulit mengalami dehidrasi boleh termasuk dehidrasi epidermis, dermis dehidrasi atau kedua-duanya. Epidermal (lapisan atas kulit) dehidrasi ditunjukkan oleh crepiness atau garis-garis halus. Scales boleh membentuk dalam kes yang lebih teruk, dehidrasi permukaan kronik. Dermal (kulit yang mendalam) sebab-sebab dehidrasi pengurangan dermis dan akhirnya akan menyebabkan kedutan yang lebih mendalam yang dapat dilihat pada permukaan kulit, dan juga kulit kendur. " cerita panjang pendek: jika anda tidak mahu kedutan, minum sehingga.

4. tahap tekanan anda dipaparkan.

Jika tidak ada ini telah klik dengan anda setakat ini, mungkin ia kurang tentang apa yang berlaku di dalam badan anda dan lebih lanjut mengenai apa yang berlaku di dalam otak anda. Betul: Kami bercakap tentang tekanan, yang memainkan peranan yang besar dalam kecemerlangan kulit anda - atau kurang daripadanya. "Tekanan menyebabkan peningkatan kortisol, yang boleh menjejaskan aliran darah ke kulit dan kulit pembaikan," kata Dr. Luftman. Terjemahan: apa sahaja tarikh akhir, hujah, atau kecewa ia anda memegang ke boleh menjadi apa yang berdiri di antara anda dan kulit berkilau.

5. Anda tidak tidur cukup.

Apa-apa sahaja yang membuat anda pada waktu malam semakin di jalan kulit anda yang terbaik, sama ada tekanan atau tidak. "Tidur adalah masa pemulihan badan, apabila sel-sel kulit anda membaiki diri dan menjana semula," jelas Dr. Palm. "Jika tempoh itu dipendekkan atau diubah, sel-sel kulit tidak boleh melakukan pada optimum mereka, membawa kepada perubahan peredaran darah termasuk lingkaran hitam mata, pucat, kering, tidak stabil, kulit kurang terhidrat, dan perubahan dalam pengeluaran minyak dan pengelupasan sel kulit." Hanya satu lagi sebab untuk pergi ke tidur awal setiap malam.

6. Persekitaran anda berada dalam kotor.

Selain daripada tabiat anda sendiri, ia boleh menjadi persekitaran anda yang yang menumpulkan ke bawah kulit anda dengan pencemaran udara dan pendedahan UV, sama ada faktor-faktor boleh mendatangkan malapetaka pada kulit yang tidak dilindungi. Dr. Howe tacked kelembapan rendah dan angin keras sebagai elemen-elemen alam sekitar yang boleh menyebabkan anda masalah juga. Jika anda tinggal di kawasan-kabut tinggi, salah satu cara untuk mengatasi kesan-kesan persekitaran anda adalah dengan mendapatkan senaman. "Aktiviti aerobik meningkatkan peredaran darah ke kulit, yang membantu dalam pertukaran nutrien dan penyingkiran toksin dari sel-sel kulit kita," nasihat Dr. Palm, jadi tambah berhenti di gym untuk rutin anda dan bersedia untuk melihat perbezaan yang besar.

7. Anda seorang perokok.

Sesungguhnya anda tidak perlu diberitahu ini sekali lagi, tetapi merokok adalah serius berbahaya kepada kulit anda, dalam tempoh jangka panjang dan pendek. Terimalah itu dari Dr. Palm: "bahan Karsinogen adalah amat memudaratkan integriti kulit dan struktur Menghisap rokok menyebabkan kerosakan kolagen, menjadikan kulit kelihatan warna pucat, berlilin, dan berkedut masa ke masa.." Anda tahu semua ini, tetapi serius - cuba untuk mendapatkan bantuan, badan anda akan berterima kasih kepada anda.

8. solek anda memakai mengeringkan ia keluar.

Perkara-perkara lain yang mungkin akan menjejaskan kekusaman kulit anda adalah sedikit kurang merosakkan. Dr. Palm menggesa mengelakkan over-mattifying kosmetik, yang boleh mengurangkan penampilan berkilau, serta penghilang solek yang mengandungi alkohol. Cuba beralih kepada krim sejuk lembut dan pad penghilang solek, yang akan mengeluarkan solek dan menambah melembapkan pada masa yang sama.

9. Anda tidak makan diet yang sihat dan seimbang.

Usia tua mengatakan "anda adalah apa yang anda makan" sangat banyak berlaku di sini, kerana apa yang anda masukkan ke dalam badan anda terpancar di dalam kulit anda. Pakar-pakar kami telah bersenjata dengan makanan untuk mencari - dan makanan untuk mengelakkan. Jika kulit berseri adalah matlamat anda, Dr. Melanie Palm menggesa kami daripada makanan yang masin dan diproses - mereka "meningkatkan tisu bengkak melalui pengekalan cecair, yang melambatkan cahaya ideal renungan." Pakar Pemakanan Paula Simpson mengesyorkan menjauhi "diet Barat tipikal" semua bersama-sama, yang dalam kata-katanya sendiri termasuk bahan-bahan yang "tinggi gula dan lemak, tanpa serat, antioksidan, protein berkualiti tinggi dan asid lemak perlu," semua utama penyebab apabila ia datang kepada kulit kusam.

Pakar-pakar kami memberi jaminan kepada kita bahawa ada banyak pilihan di luar sana untuk menggembirakan perut anda dan juga kulit anda juga. Dr. Howe, menunjukkan kita ke arah yang kaya dengan antioksidan blueberry, cranberry, kacang merah, kacang pinto, manakala penyokong Dr. Palm untuk melayan baik lemak seperti avokado dan walnut, serta buah-buahan sitrus dan kiwi, yang mengandungi Vitamin C, yang diketahui merangsang pertumbuhan kolagen. Dan apabila ia datang kepada splurges sekali-sekala, manakala sesetengah pakar lebih suka anda untuk melangkau alkohol, jika anda merawat diri sendiri, Mariola Barczewska, esthetician di Haven Spa, mengesyorkan arah sulfida bebas wain merah dan lurus tembakan kemas atau di atas batu, yang tidak memberi kesan kepada metabolisme anda dengan cara yang pengadun kekuatan manis.




Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment