Saturday 16 July 2016

Rawat parut chicken pox dalam masa 2minggi

Cacar air adalah penyakit zaman kanak-kanak yang sederhana dan umum bahawa kebanyakan kanak-kanak menangkap pada satu ketika.

Ia menyebabkan ruam merah, bintik-bintik gatal yang bertukar menjadi lepuh berisi cecair. Mereka kemudian kerak lebih untuk membentuk scabs, yang akhirnya menurunkan.
Sesetengah kanak-kanak hanya perkhabaran, tetapi kanak-kanak lain boleh mempunyai tempat-tempat yang menutupi seluruh badan mereka. Ini adalah yang paling cenderung untuk muncul di muka, telinga dan kulit kepala, di bawah lengan, pada dada dan perut, dan di bahagian tangan dan kaki.
Baca lebih lanjut mengenai gejala cacar air dan menonton tayangan slaid bagi keadaan zaman kanak-kanak yang biasa untuk membantu anda mengenali jika anak anda mempunyai ia.

Cacar air (dikenali secara perubatan sebagai varicella) adalah disebabkan oleh virus yang dikenali sebagai virus varicella-zoster. Ia merebak dengan cepat dan mudah dari seseorang yang dijangkiti.
Baca lebih lanjut mengenai punca-punca cacar air.
Cacar air adalah yang paling biasa pada kanak-kanak di bawah umur 10. Malah, cacar air adalah begitu biasa di zaman kanak-kanak yang lebih daripada 90% daripada orang dewasa kebal kepada keadaan kerana mereka mempunyai sebelum ini.
Kanak-kanak biasanya menangkap cacar air pada musim sejuk dan musim bunga, terutamanya di antara Mac dan Mei.
Apa nak buat
Untuk mengelakkan penyebaran jangkitan, menjaga anak-anak di luar nurseri atau sekolah sehingga semua tempat-tempat mereka menjadi kering dan berkerak berakhir.
Cacar air adalah penyakit berjangkit dari satu hingga dua hari sebelum ruam bermula, sehingga semua lepuh menjadi kering dan berkerak lebih (biasanya 5-6 hari selepas permulaan ruam).
Jika anak anda mempunyai cacar air, cuba untuk menjauhkan mereka daripada kawasan awam untuk mengelakkan hubungan dengan orang-orang yang tidak mempunyai, terutama orang-orang yang mempunyai risiko masalah yang serius, seperti bayi yang baru lahir, wanita hamil dan sesiapa sahaja yang mempunyai sistem imun yang lemah (sebagai contoh, orang yang mempunyai rawatan kanser atau mengambil pil steroid).
Baca lebih lanjut mengenai apa yang anda perlu lakukan untuk menghentikan cacar merebak.
rawatan cacar air
Cacar air pada kanak-kanak dianggap sebagai penyakit yang ringan, tetapi anak anda mungkin akan berasa cukup sengsara dan cepat marah ketika mereka mempunyai ia.
Anak anda mungkin mempunyai demam selama beberapa hari pertama penyakit. Tempat yang boleh menjadi sangat gatal.
Tiada rawatan khusus untuk cacar air, tetapi ada ubat farmasi yang boleh mengurangkan gejala. Ini termasuk paracetamol untuk melegakan demam dan calamine losyen dan penyejukan gel untuk mengurangkan gatal-gatal.
Dalam kebanyakan kanak-kanak, lepuh kerak dan jatuh secara semula jadi dalam tempoh satu hingga dua minggu.
Baca lebih lanjut mengenai rawatan cacar air.
Bila perlu berjumpa doktor
Bagi kebanyakan kanak-kanak, cacar air adalah penyakit ringan yang mendapat lebih baik dengan sendiri.
Walau bagaimanapun, sesetengah kanak-kanak boleh menjadi lebih serius sakit dengan cacar air dan perlu berjumpa doktor.
Hubungi doktor anda dengan segera jika anak anda mengalami apa-apa gejala tidak normal, seperti:
jika lepuh pada kulit mereka dijangkiti
jika anak anda mempunyai sakit dada atau mengalami kesukaran untuk bernafas
Cacar air di kalangan orang dewasa
Cacar air boleh menjadi penyakit zaman kanak-kanak, tetapi orang dewasa boleh mendapatkan juga. Cacar air cenderung untuk menjadi lebih teruk di kalangan orang dewasa berbanding kanak-kanak, dan orang dewasa mempunyai risiko yang lebih tinggi mendapat komplikasi.
Dewasa dengan cacar air perlu menetap di luar kerja sehingga semua tempat kering dan berkerak berakhir. Mereka perlu mendapatkan nasihat perubatan jika mereka membangunkan apa-apa tanda-tanda yang tidak normal, seperti lepuh dijangkiti.
Dewasa dengan cacar air boleh mendapat manfaat daripada mengambil ubat antiviral jika rawatan dimulakan awal dalam perjalanan penyakit itu. Baca lebih lanjut mengenai antiviral dalam rawatan cacar air.
Siapakah yang berisiko khas?
Sesetengah kanak-kanak dan orang dewasa mempunyai risiko khas masalah yang serius jika mereka menangkap cacar air. Ia termasuk:
perempuan mengandung
bayi yang baru lahir
orang dengan sistem imun yang lemah
Orang-orang ini perlu mendapatkan nasihat perubatan secepat mereka terdedah kepada virus cacar air atau mereka mengalami gejala cacar air.
Mereka mungkin memerlukan ujian darah untuk memeriksa jika mereka dilindungi daripada (kebal) cacar air.
Baca lebih lanjut mengenai ujian imuniti dan diagnosis cacar air dalam orang yang berisiko khas.
Cacar air semasa hamil
Cacar air terjadi pada lebih kurang 3 dalam setiap 1000 kehamilan. Ia boleh menyebabkan komplikasi serius untuk kedua-dua wanita yang hamil dan bayinya. Lihat komplikasi cacar air untuk maklumat lanjut mengenai apa yang perlu dilakukan jika anda terdedah kepada cacar air semasa mengandung.
Cacar air dan kayap
Sebaik sahaja anda mempunyai cacar air, anda biasanya membangunkan antibodi kepada jangkitan dan menjadi kebal kepada menangkap semula. Walau bagaimanapun, virus yang menyebabkan cacar air, virus Varicella-zoster, masih aktif (tidak aktif) dalam tisu-tisu saraf badan anda dan boleh kembali di kemudian hari sebagai penyakit dipanggil kayap.
Ia mungkin untuk menangkap cacar air daripada seseorang dengan kayap, tetapi tidak sebaliknya.
Baca lebih lanjut mengenai kayap.
Adakah terdapat vaksin terhadap cacar air?
Terdapat vaksin cacar air, tetapi ia bukan sebahagian daripada jadual vaksinasi kanak-kanak yang rutin. Vaksin ini hanya ditawarkan kepada kanak-kanak dan orang dewasa yang terdedah kepada komplikasi cacar air.
dua dos yang disyorkan vaksin dianggarkan untuk menawarkan perlindungan 98% daripada cacar air pada kanak-kanak dan perlindungan 75% di kalangan remaja dan orang dewasa.
Jadi ia boleh menjadi mungkin untuk membangunkan jangkitan selepas suntikan. Begitu juga, terdapat peluang yang bahawa seseorang yang telah menerima vaksin itu boleh berkembang cacar air selepas datang dalam hubungan yang rapat dengan orang yang mempunyai kayap.

Menjaga kanak-kanak anda dengan cacar air

Tiada penawar untuk cacar air, dan virus biasanya hilang dengan sendiri tanpa sebarang rawatan.
Walau bagaimanapun, terdapat cara-cara untuk mengurangkan gatal dan tidak selesa, dan ada langkah-langkah penting yang anda boleh ambil untuk menghentikan cacar merebak.
Ubat penahan sakit
Jika anak anda sakit atau mempunyai suhu yang tinggi (demam), anda boleh memberikan mereka ubat penahan sakit ringan, seperti paracetamol (boleh didapati di kaunter di farmasi). Sentiasa baca arahan dos pengeluar.
Paracetamol adalah ubat penahan sakit yang pilihan untuk merawat gejala berkaitan cacar air. Ini adalah kerana risiko yang sangat kecil bukan steroid ubat anti-radang (NSAID) seperti ibuprofen, yang menyebabkan reaksi kulit buruk semasa cacar air.
Elakkan memberi anak anda ibuprofen jika mereka mempunyai asma atau sejarah masalah perut. Jika anda tidak pasti sama ada ibuprofen sesuai, semak dengan GP atau ahli farmasi. Jika anak anda berumur kurang daripada tiga bulan, anda perlu sentiasa bercakap dengan doktor anda sebelum memberi anak anda apa-apa jenis melegakan kesakitan.
Jangan berikan aspirin anak anda jika anda mengesyaki atau mengetahui bahawa mereka mempunyai cacar air (lihat kotak di bahagian bawah halaman ini).
Jika anda hamil dan perlu mengambil ubat penahan sakit, maka paracetamol adalah pilihan pertama. Anda boleh menggunakannya di mana-mana peringkat kehamilan. Hanya mengambil ibuprofen semasa trimester kedua (minggu 14-27 kehamilan).
Jika anda hamil dan mempunyai cacar air, anda perlu melawat doktor anda secepat mungkin. Anda mungkin perlu untuk mempunyai ubat atau immunoglobulin antiviral rawatan untuk mencegah gejala-gejala anda daripada menjadi lebih teruk (lihat di bawah).
Menjaga terhidrat
Adalah penting untuk kanak-kanak (dan orang dewasa) dengan cacar air minum banyak air untuk mengelakkan dehidrasi. Bebas gula permen ais adalah cara yang baik untuk mendapat cecair ke dalam kanak-kanak. Mereka juga membantu untuk menenangkan mulut yang sakit yang mempunyai bintik cacar air di dalamnya.
Elakkan apa-apa yang boleh membuat sakit mulut, seperti makanan masin. Sup mudah untuk menelan selagi ia tidak terlalu panas.
Hentikan menggaru yang
Cacar air boleh menjadi sangat gatal, tetapi ia adalah penting untuk kanak-kanak (dan orang dewasa) untuk tidak menggaru tempat, untuk mengelakkan parut masa depan.
Salah satu cara untuk berhenti menggaru adalah untuk menyimpan kuku yang bersih dan pendek. Anda juga boleh meletakkan stoking atas tangan anak anda pada waktu malam untuk menghalang mereka menggaru ruam kerana mereka tidur.
Jika kulit anak anda adalah sangat gatal atau sakit, cuba gunakan losyen calamine atau penyejukan gel. Ini boleh didapati di farmasi dan sangat selamat untuk digunakan. Mereka mempunyai menenangkan, kesan penyejukan.
Satu ubat dipanggil chlorphenamine kuat juga boleh membantu untuk melegakan gatal-gatal. Ia boleh didapati daripada ahli farmasi di kaunter atau ia boleh ditetapkan oleh doktor anda. Chlorphenamine diambil melalui mulut dan sesuai untuk kanak-kanak berumur lebih daripada satu tahun.
pakaian sejuk
Jika anak anda demam, atau jika kulit mereka sakit dan teruk, berpakaian mereka dengan sewajarnya supaya mereka tidak terlalu panas atau terlalu sejuk. Longgar, licin, kain kapas adalah yang terbaik dan akan membantu menghentikan kulit daripada menjadi sakit dan jengkel.
Jika anak anda mempunyai cacar air, elakkan sponging mereka turun dengan air sejuk. Ini boleh membuat anak anda terlalu sejuk dan boleh membuat mereka menggigil.
rawatan yang lebih kukuh
ubat antivirus
Aciclovir adalah ubat antiviral yang kadang-kadang diberikan kepada orang yang mempunyai cacar air.
Aciclovir yang ditetapkan kepada:
perempuan mengandung
orang dewasa, jika mereka melawat GP mereka dalam tempoh 24 jam selepas ruam muncul
bayi yang baru lahir
orang dengan sistem imun yang lemah (sistem pertahanan badan)
Sebaik-baiknya, aciclovir perlu dimulakan dalam masa 24 jam selepas ruam muncul. Ia tidak menyembuhkan cacar air, tetapi ia membuatkan gejala kurang teruk. Biasanya, anda perlu untuk mengambil ubat tablet lima kali sehari selama tujuh hari.
Jika anda mengambil aciclovir, pastikan anda minum banyak air. Kesan-kesan sampingan jarang berlaku, tetapi boleh termasuk loya dan cirit-birit.
Baca lebih lanjut mengenai rawatan antiviral untuk cacar air.
rawatan immunoglobulin
Immunoglobulin adalah penyelesaian antibodi yang diambil daripada penderma yang sihat. Varicella-zoster immunoglobulin (VZIG) mengandungi antibodi untuk virus cacar air.
rawatan Immunoglobulin diberikan melalui suntikan. Ia tidak digunakan untuk merawat cacar air, tetapi untuk melindungi orang-orang yang berisiko tinggi mendapat jangkitan cacar air yang teruk. Ini termasuk:
perempuan mengandung
bayi yang baru lahir
orang yang mempunyai sistem imun yang lemah
Bagi wanita hamil, rawatan immunoglobulin juga mengurangkan risiko bayi dalam kandungan dijangkiti.
Sebagai bekalan VZIG adalah terhad, ia hanya akan dipertimbangkan jika seseorang berisiko tinggi mempunyai:
telah ketara terdedah kepada virus - pendedahan yang ketara boleh menjadi muka-ke-muka kenalan dengan seseorang yang mempunyai cacar air
berada di dalam bilik yang sama selama 15 minit dengan seseorang yang mempunyai cacar air
mempunyai ujian darah untuk mengesahkan bahawa mereka telah tidak pernah menghidap cacar air sebelum
Dalam beberapa kes, bayi yang baru lahir boleh diberikan rawatan immunoglobulin tanpa ujian darah pertama.
Baca lebih lanjut mengenai rawatan immunoglobulin untuk cacar air dan komplikasi cacar air.

Komplikasi cacar air

Komplikasi cacar air jarang berlaku pada kanak-kanak yang sihat. Komplikasi yang paling biasa adalah di mana lepuh menjadi dijangkiti dengan bakteria.
Satu tanda bahawa lepuh telah dijangkiti apabila kulit di sekitarnya menjadi merah dan sakit.
Jika anda berfikir bahawa lepuh anak anda telah dijangkiti, hubungi doktor anda sebagai kanak-kanak mungkin memerlukan antibiotik.
komplikasi lain pada kanak-kanak
Sangat jarang, cacar air boleh membawa kepada komplikasi yang lebih serius yang melibatkan sistem saraf (otak dan saraf tunjang) pada kanak-kanak.
Ini termasuk jangkitan pada otak (encephalitis), membran pelindung di sekitar otak (meningitis) atau bahagian otak yang dipanggil otak kecil (cerebellitis).
Tanda-tanda masalah ini boleh termasuk:
kekurangan tenaga
mengantuk
kekeliruan
sawan (sawan)
muntah
sakit kepala yang teruk
leher yang tegang
perubahan tingkah laku
masalah dengan berjalan kaki, kira-kira atau ucapan (ataxia)
Dapatkan nasihat perubatan dengan segera jika anak anda mengalami mana-mana gejala-gejala ini selepas cacar air.
Kumpulan yang berisiko
Orang-orang yang paling berisiko mendapat komplikasi cacar air ialah:
dewasa
perempuan mengandung
lama bayi di bawah empat minggu
orang dengan sistem imun yang lemah
Dewasa
Cacar air boleh menjadi lebih serius dalam kalangan orang dewasa berbanding kanak-kanak. Dewasa dengan virus ini lebih cenderung untuk dimasukkan ke hospital. Kira-kira 5-14% daripada orang dewasa dengan cacar air mengalami masalah paru-paru, seperti pneumonia. Jika anda merokok, risiko mendapat masalah paru-paru adalah lebih tinggi.
Walaupun ia adalah lebih serius di kalangan orang dewasa, kebanyakan orang masih akan membuat pemulihan penuh daripada virus cacar air.
Perempuan mengandung
Jika anda hamil, cacar air kadangkala boleh menyebabkan komplikasi.
Sebagai contoh, risiko anda mendapat radang paru-paru adalah lebih tinggi sedikit jika anda hamil, terutamanya jika anda merokok. Lagi anda berada dalam kehamilan anda, lebih serius risiko pneumonia cenderung untuk menjadi.
Jika anda mendapat cacar air semasa anda hamil, terdapat juga risiko kecil tetapi penting untuk bayi dalam kandungan anda.
Jika anda dijangkiti cacar air semasa 28 minggu pertama kehamilan anda, terdapat risiko yang bayi dalam kandungan anda boleh membangunkan satu keadaan yang dikenali sebagai sindrom varicella janin (FVS).
Sindrom ini jarang berlaku. Risiko ia berlaku dalam 12 minggu pertama kehamilan adalah kurang daripada 1%. Antara minggu 13 dan 20, risiko adalah 2%.
Hanya terdapat telah beberapa laporan tentang FVS akibat jangkitan dari minggu 20 hingga 28 kehamilan, dan risiko ini diyakini jauh lebih kurang daripada 1%.
FVS boleh menyebabkan komplikasi serius, termasuk:
parut
kecacatan mata seperti katarak
anggota badan dipendekkan
kerosakan otak
Terdapat juga risiko lain daripada dijangkiti cacar air selepas minggu 20 kehamilan.
Ada kemungkinan bahawa bayi anda mungkin dilahirkan terlalu awal (sebelum minggu 37 kehamilan).
Jika anda dijangkiti cacar air tujuh hari sebelum atau tujuh hari selepas melahirkan anak, bayi anda boleh membangunkan jenis yang lebih serius cacar air. Dalam beberapa kes-kes yang teruk, ini jenis cacar air boleh membawa maut.
Lihat doktor anda segera jika anda mengandung atau telah melahirkan anak dalam tempoh tujuh hari yang lalu dan anda fikir anda mungkin mempunyai cacar air, atau jika anda telah terdedah kepada seseorang yang mempunyai cacar air.
Orang yang mempunyai sistem imun yang lemah
Sistem imun anda adalah cara badan anda mempertahankan dirinya daripada penyakit, bakteria dan virus.
Jika sistem imun anda lemah atau tidak berfungsi dengan betul, anda lebih mudah terdedah kepada membangunkan jangkitan seperti cacar air. Ini kerana badan anda menghasilkan kurang antibodi untuk melawan jangkitan.
Anda mungkin mempunyai sistem imun yang lemah jika anda mengambil ubat imunosupresif.
ubat imunosupresif seperti tablet steroid boleh digunakan sekiranya, sebagai contoh, anda perlu satu keadaan keradangan seperti artritis rheumatoid, lupus atau keadaan darah tertentu.
Jika anda mempunyai sistem imun yang lemah, anda juga lebih berisiko mendapat komplikasi daripada cacar air. Komplikasi ini termasuk:
pneumonia
keracunan darah (septisemia)
meningitis
Lihat doktor anda segera jika anda mempunyai sistem imun yang lemah dan anda telah terdedah kepada virus cacar air.

Mencegah penyebaran cacar air

Jika anak anda mempunyai cacar air, Public Health England mengesyorkan bahawa anda memaklumkan kepada sekolah atau nurseri mereka, dan menjaga mereka di rumah selama lima hari.
Jika anda mendapat cacar air, menetap di luar tempat kerja dan di rumah sehingga anda tidak lagi berjangkit, yang sehingga lepuh lepas telah pecah dan berkulit lebih. Ini biasanya berlaku lima atau enam hari selepas ruam bermula.
Ia adalah idea yang baik untuk sesiapa sahaja yang mempunyai cacar air untuk mengelakkan hubungan dengan:
perempuan mengandung
bayi yang baru lahir
sesiapa sahaja yang mempunyai sistem imun yang lemah, seperti orang-orang yang sedang menjalani rawatan kemoterapi (rawatan untuk kanser) atau mengambil pil steroid
Jika anda atau anak anda baru-baru ini telah terdedah kepada virus cacar air, anda mungkin tidak dapat untuk melawat rakan-rakan atau saudara-mara di hospital. Menelefon wad untuk memeriksa pertama.
Perjalanan di atas kapal terbang
Jika anda atau anak anda mendapat cacar air, anda mungkin tidak dibenarkan untuk terbang sehingga enam hari selepas tempat terakhir telah muncul.
Anda dan anak anda perlu selamat untuk terbang sebaik sahaja anda berada melepasi peringkat berjangkit dan semua lepuh menjadi kering dan berkerak berakhir. Walau bagaimanapun, ia adalah yang terbaik untuk memeriksa dasar penerbangan anda pertama. Maklumkan kepada syarikat penerbangan itu secepat cacar didiagnosis.
Ia juga penting untuk membolehkan syarikat insurans perjalanan anda tahu jika anda atau anak anda mempunyai cacar air. Anda perlu memastikan bahawa anda akan dilindungi jika anda mempunyai untuk menangguhkan atau membatalkan percutian anda, atau jika anda perlu untuk melanjutkan penginapan anda sehingga anak anda cukup baik untuk terbang rumah.
Mengelakkan virus tersebut merebak
Cacar air kadang-kadang boleh merebak melalui sentuhan dengan objek yang telah tercemar dengan virus, seperti kanak-kanak mainan, peralatan tempat tidur atau pakaian.
Jika seseorang dalam keluarga anda mempunyai cacar air, anda boleh membantu mengelakkan virus tersebut merebak dengan mengelap sebarang objek atau permukaan dengan penyelesaian pensterilan dan memastikan bahawa mana-mana pakaian yang dijangkiti atau katil dibasuh dengan kerap.
vaksinasi
Terdapat vaksin cacar air yang digunakan untuk melindungi orang-orang yang paling berisiko jangkitan cacar air yang serius atau lulus jangkitan berkenaan kepada orang yang berisiko.
Orang yang boleh dipertimbangkan untuk vaksinasi cacar air termasuk:
pekerja penjagaan kesihatan yang tidak sudah kebal - sebagai contoh, seorang jururawat yang tidak pernah menghidap cacar air dan yang mungkin memberikannya kepada seseorang yang mereka merawat jika mereka dijangkiti
orang yang hidup dengan seseorang yang mempunyai sistem imun yang lemah - sebagai contoh, kanak-kanak ibu bapa yang menerima kemoterapi
Vaksin ini tidak sesuai untuk wanita mengandung. Elakkan mengandung selama tiga bulan selepas vaksin. Vaksin ini juga tidak sesuai untuk orang yang mempunyai sistem imun yang lemah.
Baca lebih lanjut mengenai vaksin cacar air.
Bagaimanakah keberkesanan vaksin?
dua dos yang disyorkan vaksin dianggarkan untuk menawarkan perlindungan 98% daripada cacar air pada kanak-kanak dan perlindungan 75% di kalangan remaja dan orang dewasa.
Jadi ia boleh menjadi mungkin untuk membangunkan jangkitan selepas suntikan.
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment