Wednesday 3 August 2016

Rabun mata hilang dalam 2 minggu

Rabun dekat, atau myopia, kesilapan refraktif yang paling biasa mata, dan ia telah menjadi lebih ketara pada tahun-tahun kebelakangan ini.

Malah, satu kajian baru-baru ini oleh Institut Mata Kebangsaan (NEI) menunjukkan kelaziman myopia meningkat daripada 25 peratus daripada penduduk AS yang (12 kepada 54) dalam 1971-1972 untuk kekalahan 41.6 peratus pada 1999-2004.

Walaupun punca sebenar untuk peningkatan dalam rabun jauh di kalangan rakyat Amerika tidak diketahui, ramai doktor mata berasa ia mempunyai sesuatu untuk dilakukan dengan keletihan mata daripada penggunaan komputer dan lain-lain tugas penglihatan dekat lanjutan, ditambah pula dengan kecenderungan genetik untuk myopia.


Gejala dan Tanda Myopia

Jika anda rabun jauh, anda biasanya akan mempunyai kesukaran membaca papan tanda jalan dan melihat objek yang jauh dengan jelas, tetapi akan dapat melihat dengan baik untuk tugas-tugas dekat seperti membaca dan penggunaan komputer.

tanda-tanda dan gejala-gejala lain termasuk myopia juling, ketegangan mata dan sakit kepala. Perasaan penat ketika memandu atau bermain sukan juga boleh menjadi tanda-tanda rabun dekat tidak diperbetulkan.

Jika anda mengalami tanda-tanda atau gejala-gejala ketika memakai cermin mata atau kanta lekap, menjadualkan pemeriksaan mata menyeluruh dengan optometris atau pakar mata anda untuk melihat jika anda memerlukan preskripsi yang lebih kukuh.

Apa yang menyebabkan Myopia?

Myopia berlaku apabila bola mata yang terlalu panjang, berbanding dengan kuasa memberi tumpuan daripada kornea dan kanta mata. Ini menyebabkan sinar cahaya untuk memberi tumpuan pada satu titik di hadapan retina, dan bukannya secara langsung di permukaannya.

Rabun dekat juga boleh disebabkan oleh kornea dan / atau kanta terlalu melengkung untuk panjang biji mata. Dalam beberapa kes, myopia adalah disebabkan oleh gabungan faktor-faktor ini.

Myopia biasanya bermula pada zaman kanak-kanak dan anda mungkin mempunyai risiko yang lebih tinggi jika ibu bapa anda rabun jauh. Dalam kebanyakan kes, rabun dekat stabil pada awal dewasa tetapi kadang-kadang ia terus maju dengan usia.

Rawatan myopia

Rabun dekat boleh dibetulkan dengan cermin mata, kanta sentuh atau pembedahan refraktif. Bergantung kepada tahap myopia anda, anda mungkin perlu memakai cermin mata atau kanta lekap setiap masa atau hanya apabila anda perlu penglihatan jarak yang sangat jelas, seperti ketika memandu, melihat papan hitam atau menonton filem.

Jika anda rabun jauh, nombor pertama ( "sfera") pada preskripsi cermin mata atau kenalan preskripsi kanta akan didahului dengan tanda tolak (-). Semakin tinggi nombor, semakin rabun jauh anda berada.

pembedahan refraktif boleh mengurangkan atau menghapuskan keperluan anda untuk cermin mata atau kenalan. Prosedur yang paling biasa dilakukan dengan laser excimer.

Dalam PRK laser membuang satu lapisan tisu kornea, yang mendatar kornea dan membolehkan sinaran cahaya untuk memberi tumpuan lebih tepat pada retina.
Dalam LASIK - prosedur refraktif yang paling biasa - flap nipis dicipta pada permukaan kornea, laser membuang beberapa tisu kornea, dan kemudian kepak dikembalikan kepada kedudukan asal.
Kemudian ada orthokeratology, satu prosedur bukan pembedahan di mana anda memakai gas tegar khas telap (RGP atau GP) kanta sentuh di malam itu membentuk semula kornea anda semasa anda tidur. Apabila anda mengeluarkan kanta pada waktu pagi, kornea anda buat sementara waktu mengekalkan bentuk yang baru, jadi anda boleh melihat dengan jelas di siang hari tanpa cermin mata atau kanta lekap.

Orthokeratology dan kenalan GP prosedur kanta berkaitan dipanggil kornea terapi biasan (CRT) telah terbukti berkesan sementara membetulkan ringan kepada sederhana jumlah myopia. Kedua-dua prosedur adalah alternatif yang baik untuk pembedahan bagi individu yang terlalu muda untuk Lasik atau tidak sesuai untuk menjalani pembedahan refraktif atas sebab-sebab lain.

kanta implan dikenali sebagai IOL phakic adalah satu lagi pilihan pembedahan untuk membetulkan rabun dekat, terutama bagi individu yang mempunyai jumlah yang tinggi miopia atau kornea nipis daripada biasa yang boleh meningkatkan risiko komplikasi daripada Lasik atau lain-lain prosedur pembetulan penglihatan laser.

IOL Phakic bekerja seperti kanta lekap, kecuali mereka melalui pembedahan diletakkan di dalam mata dan biasanya adalah kekal, yang bermaksud tiada penyelenggaraan diperlukan. Tidak seperti IOL digunakan dalam pembedahan katarak, IOL phakic tidak menggantikan kanta semulajadi mata, yang dibiarkan utuh.

mengawal Myopia

Dengan lebih ramai orang mendapat rabun jauh hari ini, terdapat banyak kepentingan dalam mencari jalan untuk mengawal perkembangan myopia di zaman kanak-kanak.

Baru-baru ini, penyelidik di New Zealand telah melaporkan hasil menggalakkan daripada direka khas "dua fokus" kanta sentuh lembut untuk kawalan myopia pada kanak-kanak rabun jauh. Kanta eksperimen mempunyai kuasa yang kurang di pinggir kanta berbanding ke pusat, dan ia menyangka bahawa ini "nyahfokus periferal" boleh mengurangkan kecenderungan untuk memanjangkan lebih besar mata yang membawa kepada myopia progresif.

Dalam satu kajian yang diterbitkan pada tahun 2011, penyelidik mendapati bahawa 70 peratus kanak-kanak rabun jauh (usia 11 hingga 14) yang memakai kanta eksperimen pada sebelah mata dan standard kanta sentuh lembut dalam perkembangan lain, myopia telah dikurangkan sebanyak 30 peratus atau lebih dalam mata memakai dwi kanta sentuh tumpuan.

Walaupun dwi kanta lekap tumpuan untuk kawalan myopia masih belum ada di Amerika Syarikat, penyelidikan sedang dijalankan untuk menilai keberkesanan kanta ke atas penduduk yang lebih besar daripada kanak-kanak.

Myopia degeneratif

Dalam kebanyakan kes, rabun dekat hanya satu kesulitan kecil dan menimbulkan sedikit atau tiada risiko kepada kesihatan mata. Tetapi kadang-kadang myopia boleh menjadi begitu progresif dan teruk ia dianggap sebagai keadaan degeneratif.

myopia degeneratif (juga dipanggil malignan atau patologi myopia) adalah suatu keadaan yang agak jarang berlaku yang dipercayai menjadi keturunan dan biasanya bermula pada awal zaman kanak-kanak. Kira-kira 2 peratus rakyat Amerika tertindas, dan myopia degeneratif adalah punca utama kebutaan undang-undang.

Dalam myopia malignan, pemanjangan bola mata boleh berlaku dengan cepat, yang membawa kepada perkembangan yang cepat dan teruk miopia dan kehilangan penglihatan. Orang dengan keadaan yang mempunyai risiko yang meningkat dengan ketara detasmen retina dan perubahan degeneratif lain di belakang mata, termasuk pendarahan dalam mata daripada pertumbuhan saluran darah yang tidak normal (neovascularization).

myopia degeneratif juga boleh meningkatkan risiko katarak.

Rawatan pembedahan untuk komplikasi myopia degeneratif termasuk prosedur kombinasi dadah dan laser dipanggil terapi photodynamic yang juga digunakan untuk rawatan degenerasi makula.

Juga, satu kajian perintis baru-baru ini mendapati bahawa ubat oral dipanggil 7-methylxanthine (7-mx) adalah berkesan dalam melambatkan pemanjangan mata pada kanak-kanak rabun jauh usia 8 hingga 13. Kajian jenis ini akhirnya mungkin membawa kepada rawatan perubatan yang berkesan untuk myopia degeneratif.

Tetapi satu kajian terhadap 429 orang yang memohon untuk memasuki tentera Singapura itu mendapati bahawa pemohon rabun jauh umumnya mempunyai pendidikan lebih daripada (jelas-siar) rakan-rakan Emetropia mereka, menurut laporan dalam British Journal of Ophthalmology.

Salah satu sebab mengapa mereka yang mempunyai pendidikan yang lebih tinggi adalah lebih cenderung untuk rabun jauh mungkin tekanan pada mata yang datang dengan pembacaan yang luas.

Ibu bapa - terutamanya mereka yang rabun jauh dan terpaksa memakai cermin mata sepanjang zaman kanak-kanak - sering mengambil berat tentang punca-punca myopia dan sama ada anak-anak mereka pasti akan menjadi rabun jauh juga.

Jika ini bunyi seperti anda, cuba untuk tidak bimbang terlalu banyak.

Myopia adalah satu kesilapan refraktif yang sama, ia mudah dirawat dengan kanta sentuh serta cermin mata, dan ia tidak tegas keturunan.

Juga, rabun dekat biasanya tidak menjejaskan prestasi akademik kanak-kanak atau memegang mereka kembali dalam apa jua cara. Malah, terdapat bukti bahawa kanak-kanak rabun jauh cenderung untuk prestasi yang lebih baik di sekolah daripada rakan-rakan mereka dengan penglihatan normal, rabun jauh atau astigmatisme.

Apa yang menyebabkan Myopia Dalam Kanak-kanak?

Walaupun sebab sebenar mengapa sesetengah kanak-kanak menjadi rabun jauh dan lain-lain tidak tidak difahami sepenuhnya, ternyata keturunan adalah faktor, tetapi tidak satu-satunya.

Adakah ulat buku lebih cenderung untuk rabun jauh daripada kanak-kanak lain? Sesetengah penyelidik dan doktor mata fikir begitu, tetapi bukti-bukti yang tidak jelas.
Dalam erti kata lain, jika kedua-dua ibu bapa rabun jauh, terdapat risiko yang lebih besar anak-anak mereka akan rabun jauh juga. Tetapi anda tidak boleh meramalkan siapa yang akan menjadi rabun jauh dengan hanya melihat pokok keluarga mereka.

Dalam kes saya, ibu bapa saya dan kedua-dua abang saya mempunyai penglihatan yang sempurna. Saya satu-satunya dalam keluarga yang rabun jauh. Pergi angka.

Saya suka membaca apabila saya adalah seorang kanak-kanak (dalam berbuat); saudara-saudara, tidak begitu banyak. Sesetengah penyelidik berfikir tumpuan keletihan dari bacaan yang berlebihan atau memegang buku terlalu dekat dengan mata anda untuk waktu yang lama boleh meningkatkan risiko untuk myopia kanak-kanak. Tetapi tiada siapa yang tahu dengan pasti.

Punca (atau sebab-sebab) myopia boleh kekal misteri, tetapi penyelidik baru-baru ini telah menemui sesuatu tentang perkembangan rabun dekat yang sangat menarik: cermin mata konvensional dan kanta lekap yang telah ditetapkan bagi tahun untuk membetulkan myopia sebenarnya boleh meningkatkan risiko myopia semakin teruk sepanjang zaman kanak-kanak!

Kebanyakan penyelidik-penyelidik sedang menyiasat reka bentuk kanta baru untuk melihat jika mereka boleh membangunkan kanta lekap atau cermin mata yang boleh mengawal myopia dan menghentikan atau melambatkan perkembangan penglihatan dekat melalui kanak-kanak.

Cara Mengurangkan Risiko Anak Myopia

Ini mungkin bunyi fasih, tetapi mungkin salah satu perkara yang terbaik untuk memberitahu anak anda untuk mengurangkan risiko beliau myopia adalah, "Pergi ke luar dan bermain!"

Beberapa kajian baru-baru ini telah mendapati bahawa menghabiskan lebih banyak masa di luar rumah boleh membantu mencegah atau mengurangkan perkembangan penglihatan dekat melalui kanak-kanak. Di antaranya:

Pada bulan Ogos 2008, penyelidik di Australia menerbitkan hasil Sydney Myopia Kajian besar kesan masa yang dihabiskan di luar rumah kepada pembangunan dan perkembangan myopia di kalangan 1,765 6 tahun kanak-kanak berusia dan 2367 12 tahun kanak-kanak berusia dipilih secara rawak daripada 51 buah sekolah Sydney .

Kanak-kanak berusia 12 tahun yang menghabiskan lebih banyak masa di luar rumah mempunyai kurang myopia pada akhir tempoh kajian dua tahun daripada yang lain dalam kajian ini - walaupun selepas pelarasan bagi jumlah membaca dilakukan, myopia ibu bapa dan keturunan.

Kanak-kanak yang melakukan jumlah yang kebanyakan kerja dekat dan menghabiskan jumlah sekurang-kurangnya masa di luar rumah mempunyai jumlah min yang tertinggi iaitu rabun dekat.

Jika anda ingin mengurangkan risiko anak-anak anda untuk menjadi rabun jauh, ia mungkin idea yang baik untuk mempunyai mereka menghabiskan lebih banyak masa di luar di bawah matahari.

Pada bulan Mei 2013, penyelidik di Taiwan menerbitkan hasil kajian mengenai kesan aktiviti luar semasa waktu rehat kelas risiko myopia dan perkembangan di kalangan pelajar sekolah rendah.

Kanak-kanak yang mengambil bahagian dalam kajian selama setahun antara 7 hingga 11 tahun dan telah diambil dari dua buah sekolah berdekatan yang terletak di kawasan pinggir bandar di selatan Taiwan.

Seramai 333 kanak-kanak dari sebuah sekolah digalakkan untuk pergi ke luar untuk aktiviti luar pada waktu rehat, manakala 238 kanak-kanak dari sekolah lain tidak mengambil bahagian dalam "rehat di luar bilik darjah" khas program (ROC).

Pada awal kajian ini, tidak terdapat perbezaan yang ketara antara kedua-dua kumpulan kanak-kanak dengan mengambil kira umur, jantina, dan kelaziman myopia (48 peratus vs. 49 peratus). Tetapi selepas satu tahun, kanak-kanak dari sekolah yang menghabiskan masa di luar waktu rehat mulai sakit yang jauh lebih rendah daripada myopia baru daripada kanak-kanak dari sekolah yang tidak menggalakkan aktiviti luar semasa waktu rehat (8.4 peratus berbanding 17.6 peratus).

Terdapat juga perkembangan purata jauh lebih rendah myopia di kalangan kanak-kanak sudah rabun jauh dalam kumpulan ROC berbanding dengan kumpulan yang menghabiskan lebih banyak masa rehat dalam rumah (-0,25 diopter [D] setahun vs -0.38 D setahun).

Para penulis kajian membuat kesimpulan bahawa aktiviti luar semasa waktu rehat di sekolah rendah mempunyai kesan perlindungan yang ketara ke atas risiko myopia di kalangan kanak-kanak yang belum rabun jauh dan mengurangkan perkembangan myopia di kalangan kanak-kanak sekolah rabun jauh.
Juga pada Mei 2013, para pengkaji di Denmark menerbitkan satu kajian kesan bermusim siang tersedia atas pembangunan myopia di kalangan kanak-kanak sekolah Denmark.

risiko Myopia ditentukan dengan pengukuran paksi (depan ke belakang) pemanjangan mata kanak-kanak dalam musim yang berbeza. Meningkatkan panjang paksi mata dikaitkan dengan peningkatan rabun dekat.

Jumlah siang perubahan ketara dengan musim di Denmark, yang terdiri daripada hampir 18 jam setiap hari di musim panas kepada hanya tujuh jam setiap hari dalam musim sejuk.

Pada musim sejuk (apabila kanak-kanak mempunyai akses kepada waktu paling sedikit siang), pertumbuhan purata panjang paksi mata mereka adalah jauh lebih besar daripada itu pada musim panas, apabila pendedahan cahaya matahari luar mereka adalah lebih besar (0.19 mm vs 0.12 mm).
Dan pada mesyuarat tahunan 2011 American Academy of Ophthalmology, penyelidik dari UK menyampaikan meta-analisis data dikumpulkan daripada lapan kajian yang direka dengan kesan masa yang dihabiskan di luar rumah kepada pembangunan dan perkembangan myopia di kalangan 10,400 kanak-kanak dan remaja .

Para penyelidik dikira penurunan 2 peratus dalam risiko mendapat myopia bagi setiap kanak-kanak tambahan jam menghabiskan luar seminggu. "Ini adalah bersamaan dengan pengurangan 18 peratus bagi setiap jam tambahan pendedahan setiap hari," kata mereka.

Berbanding dengan kanak-kanak yang mempunyai penglihatan normal atau rabun jauh, kanak-kanak dengan myopia menghabiskan purata 3.7 jam kurang seminggu di luar, kata mereka. Tiada aktiviti luar khususnya dikaitkan dengan peluang mengurangkan myopia - ia hanya keadaan menjadi di luar rumah dan bukan di dalam bangunan. Juga ada korelasi didapati antara kejadian myopia dan kecenderungan untuk melakukan kerja yang lebih dekat seperti belajar.

Penyelidik berkata, kajian yang lebih diperlukan untuk menentukan faktor-faktor yang berkaitan luar-yang paling penting, seperti lebih jarak penggunaan penglihatan, kurang berhampiran penggunaan penglihatan, aktiviti fizikal dan pendedahan kepada cahaya ultraungu semula jadi.
Take-Home Mesej

Memandangkan penyelidikan di atas, ia adalah satu idea yang hebat untuk menggalakkan anak-anak anda untuk menghabiskan lebih banyak masa di luar rumah (dan meninggalkan telefon bimbit dan peranti elektronik yang lain di rumah atau dalam poket mereka!).

Berbuat demikian hanya mungkin mengurangkan risiko mereka untuk menjadi rabun jauh - atau melambatkan perkembangan tahap semasa mereka myopia.

Lebih baik lagi, menyertai mereka untuk masa yang berkualiti bersama-sama di luar rumah

Adakah mata anak anda semakin teruk dari tahun ke tahun?

Sesetengah kanak-kanak yang mengalami myopia (rabun dekat) mempunyai perkembangan berterusan myopia mereka sepanjang tahun sekolah, termasuk sekolah tinggi. Dan manakala kos pemeriksaan mata tahunan dan cermin mata baru setiap tahun boleh menjadi beban kewangan bagi sesetengah keluarga, risiko jangka panjang yang berkaitan dengan perkembangan myopia boleh menjadi lebih besar.

Lebih Kanak-kanak Adakah Menjadi rabun jauh

Myopia adalah salah satu gangguan mata yang paling biasa di dunia. Prevalens myopia adalah kira-kira 30 hingga 40 peratus di kalangan orang dewasa di Eropah dan Amerika Syarikat, dan sehingga 80 peratus atau lebih tinggi di kalangan penduduk Asia, terutamanya di China.

Dan insiden dan kelaziman myopia semakin meningkat. Sebagai contoh, pada awal tahun 1970, hanya kira-kira 25 peratus rakyat Amerika telah rabun jauh. Tetapi pada 2004, myopia kelaziman di Amerika Syarikat telah berkembang kepada hampir 42 peratus daripada penduduk.

Klasifikasi Myopia Keterukan

Myopia - seperti semua rabun - diukur dalam diopters (D), yang merupakan unit yang sama digunakan untuk mengukur kuasa optik cermin mata dan kanta lekap.

kuasa kanta yang membetulkan myopia didahului dengan tanda tolak (-), dan biasanya diukur dalam 0.25 kenaikan D.


Kemelut rabun dekat sering dikategorikan seperti ini:

myopia ringan: -0,25 ke -3,00 D
myopia sederhana: -3,25 ke -6,00 D
myopia tinggi: lebih besar daripada -6.00 D
myopia ringan biasanya tidak meningkatkan risiko seseorang untuk masalah kesihatan mata. Tetapi myopia sederhana dan tinggi kadang-kadang dikaitkan dengan kesan sampingan yang serius, penglihatan yang mengancam. Apabila ini berlaku dalam kes-kes miopia tinggi atau sangat tinggi, myopia degeneratif jangka atau myopia patologi kadang-kadang digunakan.

Dewasa dengan myopia tinggi biasanya mula mendapat rabun jauh ketika mereka masih kanak-kanak, dan myopia mereka berkembang tahun demi tahun.

Gadis muda cuba pada cermin mata di kedai optik.
Myopia perkembangan: Apabila anak anda memakai cermin mata untuk melihat papan dalam kelas dan memerlukan cermin mata lebih kukuh tahun demi tahun.

Girl membaca buku di luar rumah.
Kanak-kanak yang suka membaca mungkin berisiko lebih besar untuk perkembangan myopia.
Myopia Berkaitan Mata Masalah

Berikut adalah ringkasan ringkas masalah mata penting yang kadang-kadang dikaitkan dengan rabun dekat, myopia terutamanya tinggi:

Myopia dan katarak. Dalam satu kajian baru-baru ini katarak dan hasil pembedahan katarak antara Korea dengan myopia tinggi, penyelidik mendapati katarak cenderung untuk membangunkan lebih cepat di mata yang sangat rabun berbanding dengan mata biasa.

Dan mata dengan myopia tinggi mempunyai kelaziman yang lebih tinggi penyakit wujud bersama-sama dan komplikasi, seperti detasmen retina.

Juga, hasil visual selepas pembedahan katarak tidak begitu baik di kalangan mata sangat rabun jauh.

Dalam kajian di Australia lebih daripada 3,600 orang dewasa berumur 49-97, kemungkinan mempunyai katarak meningkat dengan ketara dengan jumlah yang lebih besar daripada myopia.

Plus, kemungkinan mempunyai jenis tertentu katarak adalah dua kali ganda lebih tinggi di kalangan mata pelajaran dengan myopia tinggi berbanding dengan mereka yang mempunyai miopia rendah.

LIHAT JUGA: Sekiranya Remaja Anda Pakai Kenalan? Klik di sini untuk mengetahui lebih lanjut>

Myopia dan glaukoma. Myopia - walaupun ringan dan sederhana myopia - telah dikaitkan dengan kelaziman meningkat glaukoma. Dalam kajian di Australia yang sama yang dinyatakan di atas, glaukoma ditemui di 4.2 peratus daripada mata dengan myopia ringan dan 4.4 peratus daripada mata dengan myopia sederhana hingga tinggi, berbanding dengan 1.5 peratus daripada mata tanpa myopia.

Para penulis kajian membuat kesimpulan terdapat hubungan yang kuat antara myopia dan glaukoma, dan bahawa peserta rabun jauh dalam kajian ini mempunyai risiko dua hingga tiga kali lebih besar glaukoma daripada peserta tanpa myopia.

Juga, dalam kajian Cina, glaukoma dikaitkan secara signifikan dengan tahap myopia. Di kalangan orang dewasa berumur 40 tahun atau lebih, mereka yang mempunyai miopia tinggi mempunyai lebih daripada dua kali ganda kemungkinan mempunyai glaukoma sebagai peserta kajian dengan myopia sederhana, dan lebih daripada tiga kali kemungkinan mempunyai penyakit ini berbanding individu yang mempunyai miopia ringan.

Berbanding dengan peserta yang sama ada tidak mempunyai miopia atau telah berpandangan jauh, mereka yang mempunyai miopia tinggi mempunyai 4,2-7,6 kali peluang yang lebih besar yang mempunyai glaukoma.


Myopia dan detasmen retina. Dalam satu kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Epidemiology, penyelidik mendapati myopia adalah faktor risiko yang jelas untuk detasmen retina.

Hasil kajian menunjukkan mata dengan myopia ringan mempunyai risiko empat kali ganda daripada detasmen retina berbanding dengan mata tidak rabun. Antara mata dengan myopia sederhana dan tinggi, risiko meningkat 10 kali ganda.

Pengarang kajian juga membuat kesimpulan bahawa hampir 55 peratus daripada detachments retina tidak disebabkan oleh trauma adalah berpunca myopia.

Dalam kajian Korea yang dinyatakan di atas, antara peserta dengan myopia tinggi kerana bentuk mata memanjang (paksi myopia), kejadian detasmen retina selepas pembedahan katarak adalah 1.72 peratus berbanding 0.28 peratus di kalangan peserta dengan bentuk mata yang normal.

Dalam satu kajian yang dijalankan di UK daripada insiden detasmen retina selepas pembedahan katarak, 2.4 peratus daripada mata yang sangat rabun dibangunkan retina berkembar dalam tempoh tujuh tahun selepas pengekstrakan katarak, berbanding dengan angka kejadian 0.5 hingga 1 peratus di kalangan mata apa-apa kesilapan refraktif yang pembedahan katarak menjalani.

Myopia dan pembedahan refraktif. Juga, ramai orang dengan myopia tinggi tidak juga sesuai untuk Lasik atau lain-lain pembedahan laser refraktif. (Individu Highly rabun masih boleh menjadi calon baik untuk IOL implantasi phakic atau lain-lain prosedur pembetulan penglihatan, namun.)

Apa yang Boleh Anda Lakukan Tentang Myopia Perkembangan

Perkara terbaik yang anda boleh lakukan untuk membantu melambatkan perkembangan myopia anak anda adalah untuk menjadualkan pemeriksaan mata tahunan jadi doktor mata anda boleh memantau berapa banyak dan berapa cepat mata beliau berubah.

Selalunya, kanak-kanak dengan myopia jangan mengadu tentang wawasan mereka, jadi pastikan untuk menjadualkan peperiksaan tahunan walaupun mereka berkata wawasan mereka seolah-olah denda.

Jika mata anak anda berubah dengan pesat atau kerap, minta doktor mata anda tentang kanta lekap orto-k atau langkah-langkah kawalan myopia lain untuk melambatkan perkembangan rabun dekat.

Jika anak anda mempunyai myopia (rabun jauh), anda mungkin tertanya-tanya jika terdapat rawatan yang - atau sekurang-kurangnya sesuatu yang boleh dilakukan untuk memperlahankan pergerakannya supaya anak anda tidak memerlukan cermin mata lebih kukuh tahun demi tahun.

Selama bertahun-tahun, pengamal penjagaan mata dan penyelidik telah tertanya-tanya perkara yang sama. Dan ada berita baik: Beberapa kajian baru-baru ini mencadangkan ia memang boleh dibuat ke sekurang-kurangnya kawalan myopia dengan memperlahankan pergerakannya semasa zaman kanak-kanak dan di kalangan remaja.

Apa Kawalan Myopia?

Walaupun penawar yang secara terang-terangan untuk rabun dekat belum ditemui, doktor mata anda kini boleh menawarkan beberapa rawatan yang mungkin boleh melambatkan perkembangan myopia.

Rawatan ini boleh menyebabkan perubahan dalam struktur dan memberi tumpuan mata untuk mengurangkan tekanan dan keletihan yang berkaitan dengan pembangunan dan perkembangan rabun dekat.

Mengapa anda perlu berminat dalam kawalan myopia? Kerana melambatkan perkembangan myopia boleh memastikan anak anda daripada membangunkan tahap rabun dekat yang memerlukan tebal, cermin mata pembetulan dan telah dikaitkan dengan masalah mata yang serius di kemudian hari, seperti katarak awal atau retina berkembar.

Pada masa ini, empat jenis rawatan menunjukkan janji untuk mengawal myopia:

titis Atropine mata
kanta lekap multifocal
Orthokeratology ( "orto-k")
cermin mata multifocal
Berikut adalah ringkasan setiap rawatan ini dan kajian kawalan myopia baru-baru ini:

Atropine Eye Drops

titis Atropine mata telah digunakan untuk kawalan myopia selama bertahun-tahun, dengan keputusan jangka pendek yang berkesan. Tetapi penggunaan mata ini jatuh juga mempunyai beberapa kelemahan.

Atropine DAN Myopia
Hampir separuh daripada rabun jauh-kanak sekolah Di Taiwan Ditetapkan Atropine Pengawalan Myopia

Satu kajian telah mendedahkan bahawa doktor mata di Taiwan secara rutin menetapkan Atropine ubat titis mata untuk kanak-kanak sekolah rabun jauh dengan harapan rawatan akan melambatkan perkembangan myopia kanak-kanak.

Gadis cina memakai cermin mata dan melakukan kerja sekolah beliau.

Sidebar terus >>

Atropine topikal adalah ubat yang digunakan untuk mengembungkan murid dan sementara melumpuhkan penginapan dan benar-benar berehat mekanisme tumpuan mata.

Atropine biasanya tidak digunakan untuk rutin pemeriksaan mata diluaskan kerana tindakannya adalah tahan lama dan boleh mengambil masa seminggu atau lebih lama untuk hilang. (Mengembangkan The jatuh doktor mata anda menggunakan semasa peperiksaan mata anda biasanya memakai dalam masa beberapa jam.)

A biasa digunakan untuk Atropine hari ini adalah untuk mengurangkan sakit mata dikaitkan dengan beberapa jenis uveitis.

Kerana kajian telah mencadangkan rabun dekat pada kanak-kanak boleh dikaitkan dengan memberi tumpuan keletihan, penyiasat telah melihat ke dalam menggunakan Atropine untuk melumpuhkan mekanisme tumpuan mata untuk mengawal myopia.

Dan hasil kajian Atropine ubat titis mata untuk mengawal perkembangan myopia telah menarik - sekurang-kurangnya untuk tahun pertama rawatan. Empat kajian jangka pendek yang diterbitkan di antara tahun 1989 dan 2010 mendapati Atropine menghasilkan pengurangan purata perkembangan myopia 81 peratus di kalangan kanak-kanak rabun jauh.

Walau bagaimanapun, kajian tambahan telah menunjukkan bahawa kesan kawalan myopia daripada Atropine tidak berterusan selepas tahun pertama rawatan, dan bahawa penggunaan jangka pendek Atropine tidak boleh mengawal rabun dekat dengan ketara dalam jangka masa panjang.

Menariknya, satu kajian mendapati bahawa apabila Atropine titis telah dihentikan selepas dua tahun penggunaan untuk kawalan myopia, kanak-kanak yang menggunakan titisan dengan kepekatan yang paling rendah Atropine (0.01 peratus) mempunyai kawalan yang lebih bertahan penglihatan dekat melalui mereka daripada kanak-kanak yang telah dirawat dengan Atropine kuat jatuh (0.1 peratus atau 0.5 peratus). Mereka juga mempunyai kurang "pemulihan" perkembangan myopia satu tahun selepas rawatan.

Juga, ramai doktor mata enggan untuk menetapkan Atropine untuk kanak-kanak kerana kesan jangka panjang penggunaan berterusan ubat tidak diketahui.

kelemahan lain rawatan Atropine termasuk ketidakselesaan dan sensitiviti cahaya dari pengembangan murid berpanjangan, kabur berhampiran penglihatan, dan perbelanjaan tambahan kanak-kanak yang memerlukan bifocals atau kanta kanta progresif semasa rawatan dapat dibaca dengan jelas, kerana keupayaan memberi tumpuan berhampiran beliau dipengaruhi .

Orthokeratology

Orthokeratology ialah penggunaan kanta sentuh telap gas yang direka khas yang dipakai semasa tidur pada waktu malam untuk sementara rabun dekat betul dan masalah penglihatan lain supaya cermin mata dan kanta lekap tidak diperlukan semasa waktu bangun.

LIHAT JUGA: Sekiranya Remaja Anda Pakai Kenalan? Klik di sini untuk mengetahui lebih lanjut>

Tetapi beberapa doktor mata menggunakan "orto-k" kanta juga mengawal perkembangan myopia kanak-kanak. Bukti menunjukkan anak-anak rabun jauh yang menjalani beberapa tahun orthokeratology mungkin berakhir dengan myopia kurang sebagai orang dewasa, berbanding dengan kanak-kanak yang memakai cermin mata atau kanta sentuh biasa pada tahun-tahun puncak bagi perkembangan myopia.

Ramai pengamal penjagaan mata merujuk kepada kanta ini sebagai "kanta kornea membentuk semula" atau "kornea terapi biasan (CRT)" kanta bukannya kanta orto-k, walaupun reka bentuk kanta mungkin sama.


Pada tahun 2011, penyelidik dari Jepun membentangkan kajian yang dinilai kesan kanta orto-k pada biji mata pemanjangan pada kanak-kanak, yang merupakan faktor yang berkaitan dengan perkembangan myopia.

Seramai 92 kanak-kanak rabun jauh menyiapkan kajian dua tahun: 42 memakai kanta orto-k semalaman dan 50 memakai cermin mata konvensional di siang hari. Purata umur kanak-kanak yang mengambil bahagian dalam kajian ini adalah kira-kira 12 tahun pada permulaan kajian, dan kanak-kanak dalam kedua-dua kumpulan mempunyai dasarnya jumlah yang sama sedia ada myopia (-2,57 D) dan paksi yang sama (depan-ke-belakang ) panjang bola mata (24.7 mm).

Pada akhir kajian, kanak-kanak dalam kumpulan cermin mata yang mempunyai peningkatan yang ketara lebih besar dalam panjang paksi min mata mereka berbanding kanak-kanak yang memakai kanta lekap orto-k. Para penulis kajian membuat kesimpulan bahawa orthokeratology semalaman ditindas pemanjangan mata kanak-kanak dalam kajian ini, menunjukkan orto-k mungkin melambatkan perkembangan myopia, berbanding dengan cermin mata memakai.

Pada tahun 2012, penyelidik-penyelidik menerbitkan hasil kajian lima tahun yang sama 43 kanak-kanak rabun jauh yang menunjukkan memakai kanta lekap orto-k semalaman ditindas pemanjangan paksi mata, berbanding dengan memakai cermin mata konvensional untuk pembetulan myopia.

Juga pada tahun 2012, penyelidik di Sepanyol diterbitkan data kajian yang mendedahkan kanak-kanak 6 hingga 12 tahun dengan -0,75 ke -4,00 D miopia yang memakai kanta lekap orto-k selama dua tahun telah kurang perkembangan myopia dan mengurangkan pemanjangan paksi mata mereka daripada oleh kanak-kanak memakai cermin mata untuk pembetulan myopia.

Girl memakai kaca mata.
Anak-anak yang kelihatan comel dalam gelas! Tetapi dengan percambahan orto-k dan teknik kawalan myopia lain, kurang anak-anak mungkin memerlukan cermin mata untuk myopia pada masa hadapan.
Pada bulan Oktober 2012, penyelidik di Hong Kong menyiarkan satu lagi kajian kesan kanta lekap orto-k untuk mengawal perkembangan myopia kanak-kanak. Seramai 78 orang kanak-kanak berusia rabun jauh 6 hingga 10 tahun pada permulaan siasatan selesai kajian dua tahun.

Kanak-kanak yang memakai kanta orto-k mempunyai peningkatan yang lebih perlahan dalam panjang paksi mata mereka sebanyak 43 peratus, berbanding dengan kanak-kanak yang memakai cermin mata. Juga, anak-anak muda dilengkapi dengan kornea membentuk semula kanta GP mempunyai pengurangan yang lebih besar daripada perkembangan myopia daripada kanak-kanak yang lebih tua.

Tambahan pula, sebagai kawalan myopia pakar Jeffrey J. Walline, OD, PhD, dari The Ohio State University College of Optometry menegaskan dalam analisis beliau daripada kajian yang diterbitkan dalam isu yang sama Investigative Ophthalmology & Sains Visual, faedah daripada perkembangan myopia perlahan dari memakai kanta membentuk semula kornea dilanjutkan selepas tahun pertama rawatan myopia.

Pada bulan Mac 2014, penyelidik di Taiwan yang diterbitkan hasil kajian bahawa berbanding penggunaan kanta lekap orto-k vs Atropine ubat titis mata untuk mengawal myopia di kanak-kanak berusia 7 hingga 17 Peserta mempunyai miopia yang terdiri daripada -1,50 ke -7,50 D (dengan sehingga -2,75 D astigmatisme) pada awal tempoh kajian selama tiga tahun.

Kedua-dua rawatan kawalan myopia keputusan yang setanding dihasilkan: kanak-kanak memakai kanta orto-k mengalami perkembangan myopia daripada -0,28 D setiap tahun, dan mereka yang memakai cermin mata dan digunakan 0.125 peratus Atropine ubat titis mata setiap malam, mempunyai perkembangan myopia purata -0,34 D setiap tahun .

Walaupun kajian ini tidak termasuk kumpulan kawalan yang tidak menerima rawatan untuk mengawal myopia, penulis kajian menyebut bahawa dalam kajian yang sama perkembangan rabun dekat kalangan kanak-kanak memakai kanta orto-k untuk kawalan myopia adalah lebih kurang separuh daripada mereka yang menerima kawalan myopia rawatan dalam tempoh dua tahun.

Lenses multifocal

kenalan multifocal kanta khas yang mempunyai kuasa yang berbeza dalam zon yang berbeza kanta untuk membetulkan presbyopia serta rabun dekat atau rabun jauh (dengan atau tanpa astigmatisme).

Tetapi penyelidik dan doktor mata mendapati bahawa multifocal kanta sentuh lembut konvensional atau diubahsuai juga merupakan alat yang berkesan untuk kawalan myopia.

Pada tahun 2010, penyelidik dari Australia, China dan Amerika Syarikat dibentangkan data daripada kajian kanta sentuh kawalan myopia eksperimen yang dipakai oleh kanak-kanak sekolah Cina selama enam bulan. Kenalan-kenalan yang mempunyai dwi-fokus reka bentuk multifocal khas dengan kuasa pembetulan penuh di pusat kanta dan kurang kuasa di pinggir.

Peserta yang berumur di antara 7 dan 14 pada permulaan dan mempunyai -0,75 ke -3,50 diopters (D) myopia, dengan tidak lebih daripada 0.50 D astigmatisme. Seramai 65 kanak-kanak memakai kenalan multifocal eksperimen, dan 50 kanak-kanak memakai cermin mata. Selepas enam bulan, kanak-kanak memakai kanta lekap multifocal mempunyai 54 peratus kurang perkembangan myopia mereka daripada kanak-kanak yang memakai cermin mata.

Pada bulan Jun 2011, penyelidik di New Zealand dilaporkan pada perbandingan yang multifocal kanta sentuh lembut eksperimen dan kanta lembut konvensional untuk kawalan myopia kanak-kanak. Seramai 40 kanak-kanak rabun jauh peringkat umur 11 hingga 14 telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Kanak-kanak memakai kanta sentuh multifocal pada sebelah mata secara rawak dan kanta sentuh lembut konvensional pada mata rakan-rakan untuk 10 bulan, kemudian dihidupkan kanta mata yang bertentangan untuk 10 bulan lagi.

Dalam 70 peratus daripada kanak-kanak, perkembangan myopia telah dikurangkan sebanyak 30 peratus atau lebih dalam mata memakai kanta sentuh multifocal eksperimen dalam kedua-dua tempoh 10 bulan kajian.

Pada bulan November 2013, penyelidik di Amerika Syarikat menerbitkan hasil kajian selama dua tahun itu mendedahkan kanak-kanak rabun jauh yang memakai kanta sentuh lembut multifocal setiap hari mempunyai 50 peratus kurang perkembangan myopia mereka, berbanding dengan yang sama kanak-kanak rabun jauh yang memakai sentuh lembut biasa kanta selama dua tahun.

Kanak-kanak yang mengambil bahagian dalam kajian ini adalah di antara umur 8 hingga 11 tahun dan mempunyai -1,00 ke -6,00 D miopia pada masa pendaftaran.

Para penulis kajian membuat kesimpulan bahawa keputusan ini dan kajian kawalan myopia sebelum menunjukkan keperluan untuk jangka panjang, rawak ujian klinikal untuk menyiasat lebih memperkembangkan potensi kanta sentuh lembut multifocal untuk mengawal perkembangan rabun dekat pada kanak-kanak dan dengan itu mengurangkan risiko yang berkaitan dengan myopia tinggi.

KANAK-KANAK VISION BERITA
Cermin mata pada peta dunia bumi
Hampir Half Of The Global Penduduk Mungkin rabun jauh Menjelang 2050, Penyelidik Katakanlah

Februari 2016 - Penyelidik di Brien Holden Vision Institute di Sydney, Australia, baru-baru ini pored melalui data dari 145 kajian dan dianalisis kelaziman myopia dan miopia tinggi di kalangan 2.1 juta peserta kajian. Kumpulan itu juga menggunakan data yang diterbitkan sejak 1995 untuk menganggarkan trend 2000-2050.

Apa yang mereka dapati adalah membimbangkan.

Sidebar terus >>

cermin mata multifocal

cermin mata multifocal juga telah diuji untuk kawalan myopia pada kanak-kanak, tetapi keputusan telah kurang hebat daripada yang dihasilkan dengan kenalan multifocal.

Beberapa kajian yang diterbitkan antara tahun 2000 dan 2011 mendapati bahawa memakai cermin mata multifocal tidak menyediakan pengurangan ketara dalam myopia progresif bagi kebanyakan kanak-kanak.

The Pembetulan Myopia Penilaian Percubaan (COMET), kajian yang diterbitkan pada tahun 2003, mendapati bahawa kanta kanta progresif, berbanding dengan kanta penglihatan tunggal biasa, adakah perkembangan myopia perlahan pada kanak-kanak dengan jumlah yang kecil tetapi ketara secara statistik pada tahun pertama. Tetapi kesan yang tidak ketara dalam tempoh dua tahun akan datang kajian.

Tetapi pada bulan Mac 2014, penyelidik di Australia dan China menerbitkan hasil ujian klinikal tiga tahun yang dinilai perkembangan rabun dekat antara 128 kanak-kanak berusia miopia 8 hingga 13 tahun. Semua peserta telah mengalami sekurang-kurangnya -0,50 D perkembangan myopia tahun sebelum permulaan kajian.

Satu kumpulan kanak-kanak memakai cermin mata penglihatan tunggal konvensional, kumpulan kedua memakai bifocals, dan kumpulan ketiga memakai kanta yg bertitik api dengan prisma. Selepas tiga tahun, kanak-kanak yang memakai sama ada jenis cermin mata yg bertitik api mempunyai lebih kurang bermaksud perkembangan rabun dekat (-1,01 D untuk -1.25 D) berbanding kanak-kanak yang memakai kanta penglihatan tunggal (-2,06 D).

Mengesan Myopia Awal

Cara terbaik untuk mengambil kesempatan daripada kaedah untuk mengawal myopia adalah untuk mengesan rabun dekat awal.


Walaupun anak anda tidak mengadu masalah penglihatan (kanak-kanak rabun jauh selalunya adalah pelajar yang sangat baik dan tidak mempunyai aduan visual apabila membaca atau melakukan kerja sekolah lain), ia adalah penting untuk menjadualkan peperiksaan mata rutin untuk kanak-kanak anda, bermula sebelum mereka memasuki prasekolah.

awal kanak-kanak peperiksaan mata adalah penting terutamanya jika anda atau pasangan anda adalah rabun jauh atau adik-beradik yang lebih tua anak anda mempunyai miopia atau masalah penglihatan lain.

Bagaimana Dengan Kawalan Myopia di kalangan orang dewasa?

Myopia biasanya berkembang pada tahun-tahun sekolah awal dan cenderung untuk maju lebih pesat dalam pra-remaja berbanding remaja yang lebih tua. Inilah sebabnya mengapa kajian kawalan myopia biasanya melibatkan kanak-kanak yang agak muda.

Walaupun memang benar bahawa myopia juga boleh membangun dan maju di kalangan orang dewasa muda, ini adalah kurang biasa. Dan ada kemungkinan bahawa mata orang dewasa mungkin tidak bertindak balas kepada rawatan kawalan myopia cara yang sama mata kanak-kanak lakukan. Untuk sebab-sebab ini, ia adalah berkemungkinan bahawa kebanyakan penyelidikan mengenai mengawal perkembangan myopia akan terus memberi tumpuan kepada kanak-kanak rabun jauh dan bukan daripada orang dewasa.

Bolehkah Mata Latihan Penyembuhan Myopia?

Anda tidak syak lagi telah melihat atau mendengar iklan di televisyen dan Internet yang mendakwa senaman mata boleh mengembalikan myopia dan membetulkan penglihatan anda "secara semula jadi."

Antara program-program senaman mata mengesyorkan anda bertanya kepada doktor mata anda untuk menulis preskripsi cermin mata yang sengaja bawah membetulkan rabun dekat anda untuk memakai sepenuh masa sebagai rawatan tambahan untuk melaksanakan latihan. Tuntutan itu adalah bahawa latihan dan undercorrection myopia anda akan mengurangkan rabun dekat anda, jadi anda perlu kurang pembetulan penglihatan masa berlalu.

Ia diperhatikan di sini bahawa penyelidikan telah menunjukkan undercorrection myopia tidak berkesan memperlahankan perkembangan myopia dan mungkin sebenarnya meningkatkan risiko rabun dekat semakin teruk. Juga, undercorrection sengaja myopia menyebabkan penglihatan jarak kabur, yang boleh meletakkan anak anda di pihak yang rugi di dalam kelas atau dalam sukan dan menjejaskan keselamatan mereka.

Pendapat saya (dan pendapat yang dikongsi oleh kebanyakan doktor mata dan penyelidik penglihatan) ialah mata latihan tidak menyembuhkan myopia, sangat suspek, dan tidak disokong oleh penyelidikan bebas direka dengan baik. Pembeli berhati-hati!

Bukankah lebih besar jika anda boleh membetulkan penglihatan anda dan mengurangkan kebergantungan anda pada cermin mata atau kanta lekap - tanpa perlu menjalani pembedahan mata?

Ia mungkin kedengaran dibuat-buat, tetapi ia adalah satu realiti bagi ramai orang. Ia dipanggil orthokeratology, atau orto-k.

Berikut adalah 10 perkara anda perlu tahu mengenai orthokeratology:

1. Apa Ortho-k?

Orthokeratology (orto-k) adalah pemasangan gas telap kanta lekap yang direka khas yang anda pakai semalaman. Walaupun anda sedang tidur, kanta perlahan-lahan membentuk semula permukaan hadapan mata anda (kornea) supaya anda boleh melihat dengan jelas pada hari berikutnya selepas anda mengeluarkan kanta apabila anda bangun.

CALON TERBAIK
ringan kepada myopia sederhana, Lasik ketidaklayakan

keputusan biasa: 20/40 atau lebih baik tanpa cermin mata atau kenalan
kanta sekitar $ 800 hingga $ 1,500 bagi kedua-dua mata, ditambah penggantian: Kos

kanta Ortho-k yang ditetapkan untuk dua tujuan:

Untuk membetulkan rabun (terutamanya rabun dekat, tetapi juga astigmatisme dan hyperopia). Dalam beberapa kes, orto-k juga digunakan untuk membetulkan presbiopia.
Untuk melambatkan perkembangan myopia kanak-kanak. (Baca lebih lanjut mengenai kawalan myopia.)
kanta Ortho-k juga dikenali sebagai "kanta lekap membentuk semula kornea" atau "kanta lekap semalaman untuk membetulkan atau mengawal myopia."

Satu jenama tertentu kanta orto-k dan teknik yang sesuai adalah Vision Rawatan Shaping Bausch + Lomb (VST). Tetapi orto-k boleh diambil dengan selamat dan berjaya dilakukan dengan gas telap (GP) kanta dan kornea lain membentuk semula teknik yang sesuai.

Sahaja sangat "bernafas" kanta GP yang telah diluluskan oleh FDA bagi memakai semalaman boleh digunakan untuk orthokeratology.

2. Apa Kornea Biasan Therapy (CRT)?

Paragon CRT (Paragon Sains Vision) adalah satu jenama tertentu kanta membentuk semula kornea yang mempunyai reka bentuk kanta proprietari dan metodologi yang sesuai, dipanggil terapi biasan kornea (CRT). Walaupun secara teknikal berbeza daripada orthokeratology, CRT digunakan untuk tujuan yang sama dan menghasilkan keputusan yang setanding.

Untuk memudahkan, saya akan menggunakan istilah "orthokeratology" dan "orto-k" untuk menggambarkan semua jenis kanta membentuk semula kornea - termasuk kanta terapi biasan kornea - dalam artikel ini. doktor mata anda akan menentukan jenis kanta membentuk semula kornea yang terbaik untuk anda selepas memeriksa mata anda.

3. Bagaimana Long Adakah ini Ortho-k Kesan Terakhir?

Anda akan dapat melihat acceptably baik tanpa cermin mata atau kanta lekap untuk satu atau dua hari, kadang-kadang lebih lama. Untuk hasil yang terbaik, anda perlu memakai kanta orto-k setiap malam.

4. Yang Vision Masalah Boleh Ortho-k betul?

Sila klik di sini untuk video pada alat kawalan myopia.
Menonton video ini di myopia, apa yang menyebabkan ia, mengapa ia berkembang dan pelbagai teknik untuk mengawal myopia.
Orthokeratology adalah yang paling kerap digunakan untuk sementara myopia betul (rabun dekat). Secara umumnya, orto-k boleh membetulkan ke atas sebanyak -6.00 diopters (D) myopia.

Ortho-k juga boleh membetulkan darjah kurang astigmatisme, hyperopia dan presbiopia.

Jenis dan jumlah kesilapan refraktif yang boleh diuruskan dengan berkesan dengan orthokeratology berbeza berdasarkan kes demi kes. doktor mata anda akan dapat memberikan anda panduan yang lebih khusus selepas memeriksa mata anda.

5. Siapa Calon Baik untuk Orthokeratology?

Kebanyakan orang dengan ringan kepada myopia (dengan atau tanpa astigmatisme ringan) sederhana adalah calon yang baik untuk orto-k.

Kerana kesan membentuk semula kornea adalah sementara, sedikit risiko terlibat, dan anda boleh berhenti memakai kanta pada bila-bila masa - dengan syarat anda bersedia untuk mula memakai cermin mata atau kenalan lagi apabila pulangan myopia anda!

Kanak-kanak dan orang dewasa muda yang mahu menjadi bebas cermin mata tetapi terlalu muda untuk Lasik atau tidak sesuai untuk menjalani pembedahan refraktif atas sebab-sebab lain (mata kering, sebagai contoh) sering calon yang baik untuk orto-k. Orang yang mengambil bahagian dalam sukan atau bekerja dalam persekitaran yang berdebu yang boleh menimbulkan masalah kepada kanta sentuh memakai juga boleh menjadi calon yang baik.

BenefitsPalSave 10-30% daripada pemeriksaan mata anda menggunakan BenefitsPal ™ cardFind doktor mata dengan Think Mengenai Doktor Mata Anda LocatorWhat adalah lebih penting daripada penglihatan anda? Cari doktor mata tempatan untuk mendapatkan pemeriksaan mata

6. Siapa Sesuai Kanta Ortho-k?

Di Amerika Syarikat, optometris melakukan yang baik itulah kanta orthokeratology. Tetapi pakar mata juga melaksanakan kelengkapan orto-k. Dalam beberapa kes, orto-k boleh dilakukan oleh juruteknik kanta kenalan di bawah penyeliaan seorang optometris atau pakar mata.

Ia adalah penting untuk mengetahui orthokeratology iaitu jenis yang sangat khusus kanta lekap, dan tidak semua doktor mata yang sesuai dengan kanta lekap juga sesuai kanta orto-k. Jika orthokeratology yang menarik minat anda, mendapatkan perkhidmatan doktor mata yang pakar dalam pemasangan kanta ini.

7. Apakah Keputusan Boleh Anda Harapkan Dari Ortho-k?

pengamal penjagaan mata biasanya mensasarkan 20/20 penglihatan selepas orto-k, tetapi 20/40 penglihatan (minimum undang-undang untuk memandu di sebahagian besar Amerika Syarikat) sering dianggap keputusan yang boleh diterima.

Dalam kajian klinikal FDA untuk kelulusan kanta Paragon CRT, 93 peratus daripada pesakit yang dicapai 20/32 penglihatan atau lebih baik, dan 67 peratus yang dicapai 20/20 atau lebih baik. Dalam kajian klinikal untuk kelulusan FDA dalam satu rekaan VST, kira-kira 95 peratus yang dicapai 20/40 atau lebih baik, dan 73 peratus yang dicapai 20/20 atau lebih baik. Kedua-dua kajian diikuti pesakit sekurang-kurangnya sembilan bulan.

ORTHO-K BERITA
Ortho-K melambatkan perkembangan Myopia Pada kanak-kanak, Kajian Mendapati

Orthokeratology boleh mengurangkan kadar perkembangan myopia di kalangan kanak-kanak rabun jauh yang memakai kanta sentuh yang direka khas, menurut satu kajian.

budak remaja tersenyum sambil duduk di kerusi peperiksaan di pejabat optometris.

Penyelidik di University of Melbourne (Australia) telah menjalankan kajian untuk menentukan sama ada memakai semalaman kanta sentuh orto-k mempengaruhi kadar perkembangan myopia pada kanak-kanak rabun jauh, jika dibandingkan dengan kanak-kanak rabun yang sebaya dan tahap rabun dekat yang memakai cermin mata.

Sidebar terus >>

8. Apa Untuk Harapkan Apabila Anda Mula Ortho-k

Doktor mata akan bermula dengan mengukur kelengkungan kornea anda menggunakan alat dipanggil topographer kornea - prosedur menyakitkan yang mengambil masa satu minit dan menghasilkan peta topografi permukaan mata anda.

Doktor anda mungkin menggunakan inventori dalam pejabat kanta untuk pemasangan mata anda dengan kanta orto-k hari yang sama ukuran topografi kornea diambil, atau dia boleh memerintahkan adat kanta orto-k untuk pemasangan pada masa akan datang.

Anda mungkin memerlukan siri kanta sementara untuk melihat dengan betul sehingga anda mencapai preskripsi yang dikehendaki. Dalam kebanyakan kes, sehingga tiga pasang kanta dikehendaki untuk mencapai kesan pembetulan penglihatan maksimum.

Apabila anda mula memakai kanta orto-k, anda mungkin akan mempunyai beberapa kesedaran kanta mata anda sehingga anda tidur. Dengan masa, kanta biasanya menjadi lebih selesa serta-merta apabila sisipan.

9. Bagaimana Long Adakah Ia Ambil Untuk Maksimum Ortho-k Kesan?

Ini bergantung kepada banyak faktor, terutama jumlah rabun dekat (dan mungkin astigmatisme) anda perlu apabila anda memulakan proses orto-k.

Sesetengah orang boleh mempunyai visi yang sangat baik selepas satu atau dua hari semalaman orto-k. Tetapi bagi preskripsi tinggi ia boleh mengambil masa dua minggu atau lebih untuk pembetulan maksimum.

Sehingga mata anda diperbetulkan sepenuhnya, anda mungkin notis penglihatan kabur dan silau dan lingkaran cahaya di sekitar lampu. Dalam beberapa kes, anda mungkin perlu memakai cermin mata (dengan preskripsi yang lebih kecil daripada apa yang anda asalnya) semasa proses orto-k. Juga, dalam beberapa kes, silau ringan dan halos mungkin berterusan walaupun selepas pembetulan orto-k maksimum.

10. Berapa Banyak Adakah Ortho-k Kos?

Pemasangan kanta orto-k adalah proses yang memakan masa yang lebih dan memerlukan kepakaran lebih daripada kanta kenalan biasa sesuai. Ia memerlukan satu siri lawatan pejabat dan berpotensi beberapa set kanta.

Setiap pengamal penjagaan mata menentukan atau yuran sendiri untuk orthokeratology, berdasarkan sebahagian peringkat doktor kepakaran, masa yang diperlukan dan kos kanta.

Kos orto-k, termasuk penjagaan susulan yang berkaitan dengan pemasangan kanta, boleh berbeza dengan ketara bergantung kepada jenis dan tahap kesilapan refraktif anda dan sama ada anda memilih kanta orto-k untuk kawalan myopia jangka panjang sebagai tambahan kepada pembetulan sementara miopia yang sedia ada.

Kos juga boleh berbeza-beza mengikut kawasan negara, bandar vs tetapan luar bandar, dan jenis amalan di mana anda mempunyai prosedur yang dilakukan.

harga Ortho-k di Amerika Syarikat biasanya antara $ 1,000 hingga $ 2,000 (untuk kedua-dua mata), menjadikan prosedur lebih kurang separuh daripada kos Lasik. Tetapi kes-kes sukar orto-k boleh kos sebanyak $ 4,000.

Terdapat kos tambahan untuk kanta orto-k penggantian, penyelesaian penjagaan kanta dan peperiksaan susulan, yang boleh berjumlah kira-kira $ 300 hingga $ 500 setiap tahun.

Biasanya, orthokeratology tidak dilindungi sepenuhnya oleh pelan insurans penjagaan penglihatan, tetapi sebahagian daripada yuran ini mungkin dilindungi oleh beberapa rancangan.

Bonus Q & A: Bolehkah saya Mempunyai LASIK Selepas Ortho-k?

Ya, ia adalah mungkin untuk mempunyai Lasik selepas orto-k jika anda kemudian ingin pembedahan visi untuk membetulkan penglihatan anda secara kekal.

Tidak seperti LASIK, orto-k boleh balik. Jika anda cuba membentuk semula kanta dan kemudian membuat keputusan anda mahu pembedahan laser mata sebaliknya, anda boleh berbuat demikian.

Tetapi anda akan mempunyai untuk tidak meneruskan memakai kanta dan menunggu tempoh masa sebelum pembedahan (mungkin beberapa bulan) untuk membolehkan kornea anda untuk kembali sepenuhnya kepada bentuk pra-orthokeratology mereka.

Akhir sekali, perlu diingat bahawa, seperti semua kanta kenalan, terdapat beberapa kesan sampingan dan komplikasi memakai kanta orto-k. Tanya pengamal rawatan mata anda untuk mendapatkan butiran

Rabun dekat, atau myopia, kesilapan refraktif yang paling biasa mata, dan ia telah menjadi lebih ketara pada tahun-tahun kebelakangan ini.

Malah, satu kajian baru-baru ini oleh Institut Mata Kebangsaan (NEI) menunjukkan kelaziman myopia meningkat daripada 25 peratus daripada penduduk AS yang (12 kepada 54) dalam 1971-1972 untuk kekalahan 41.6 peratus pada 1999-2004.

Walaupun punca sebenar untuk peningkatan dalam rabun jauh di kalangan rakyat Amerika tidak diketahui, ramai doktor mata berasa ia mempunyai sesuatu untuk dilakukan dengan keletihan mata daripada penggunaan komputer dan lain-lain tugas penglihatan dekat lanjutan, ditambah pula dengan kecenderungan genetik untuk myopia.

Sila klik di sini untuk video pada alat kawalan myopia.
Menonton video ini di myopia, apa yang menyebabkan ia, mengapa ia berkembang dan pelbagai teknik untuk mengawal myopia.
Gejala Myopia dan Signs

Jika anda rabun jauh, anda biasanya akan mempunyai kesukaran membaca papan tanda jalan dan melihat objek yang jauh dengan jelas, tetapi akan dapat melihat dengan baik untuk tugas-tugas dekat seperti membaca dan penggunaan komputer.

tanda-tanda dan gejala-gejala lain termasuk myopia juling, ketegangan mata dan sakit kepala. Perasaan penat ketika memandu atau bermain sukan juga boleh menjadi tanda-tanda rabun dekat tidak diperbetulkan.

Jika anda mengalami tanda-tanda atau gejala-gejala ketika memakai cermin mata atau kanta lekap, menjadualkan pemeriksaan mata menyeluruh dengan optometris atau pakar mata anda untuk melihat jika anda memerlukan preskripsi yang lebih kukuh.

Apa yang menyebabkan Myopia?

Myopia berlaku apabila bola mata yang terlalu panjang, berbanding dengan kuasa memberi tumpuan daripada kornea dan kanta mata. Ini menyebabkan sinar cahaya untuk memberi tumpuan pada satu titik di hadapan retina, dan bukannya secara langsung di permukaannya.

Rabun dekat juga boleh disebabkan oleh kornea dan / atau kanta terlalu melengkung untuk panjang biji mata. Dalam beberapa kes, myopia adalah disebabkan oleh gabungan faktor-faktor ini.

Myopia biasanya bermula pada zaman kanak-kanak dan anda mungkin mempunyai risiko yang lebih tinggi jika ibu bapa anda rabun jauh. Dalam kebanyakan kes, rabun dekat stabil pada awal dewasa tetapi kadang-kadang ia terus maju dengan usia.

BenefitsPalSave 10-30% daripada pemeriksaan mata anda menggunakan BenefitsPal ™ cardFind doktor mata dengan Think Mengenai Doktor Mata Anda LocatorWhat adalah lebih penting daripada penglihatan anda? Cari doktor mata tempatan untuk mendapatkan pemeriksaan mata

Rawatan myopia

Rabun dekat boleh dibetulkan dengan cermin mata, kanta sentuh atau pembedahan refraktif. Bergantung kepada tahap myopia anda, anda mungkin perlu memakai cermin mata atau kanta lekap setiap masa atau hanya apabila anda perlu penglihatan jarak yang sangat jelas, seperti ketika memandu, melihat papan hitam atau menonton filem.

Jika anda rabun jauh, nombor pertama ( "sfera") pada preskripsi cermin mata atau kenalan preskripsi kanta akan didahului dengan tanda tolak (-). Semakin tinggi nombor, semakin rabun jauh anda berada.


Vision Poll
Ibu bapa: Semak semua "kawalan myopia" langkah-langkah berikut anda sedar untuk mengurangkan risiko rabun dekat anak anda semakin teruk:
kanta kornea hubungan membentuk semula (orto-k atau CRT kanta)
kanta sentuh lembut multifocal
Yg bertitik api dan cermin mata multifocal
Ubat titis mata (Atropine)
Saya tidak mendengar apa-apa langkah-langkah kawalan myopia
Undi
Lihat Keputusan


pembedahan refraktif boleh mengurangkan atau menghapuskan keperluan anda untuk cermin mata atau kenalan. Prosedur yang paling biasa dilakukan dengan laser excimer.

Dalam PRK laser membuang satu lapisan tisu kornea, yang mendatar kornea dan membolehkan sinaran cahaya untuk memberi tumpuan lebih tepat pada retina.
Dalam LASIK - prosedur refraktif yang paling biasa - flap nipis dicipta pada permukaan kornea, laser membuang beberapa tisu kornea, dan kemudian kepak dikembalikan kepada kedudukan asal.
Kemudian ada orthokeratology, satu prosedur bukan pembedahan di mana anda memakai gas tegar khas telap (RGP atau GP) kanta sentuh di malam itu membentuk semula kornea anda semasa anda tidur. Apabila anda mengeluarkan kanta pada waktu pagi, kornea anda buat sementara waktu mengekalkan bentuk yang baru, jadi anda boleh melihat dengan jelas di siang hari tanpa cermin mata atau kanta lekap.

Orthokeratology dan kenalan GP prosedur kanta berkaitan dipanggil kornea terapi biasan (CRT) telah terbukti berkesan sementara membetulkan ringan kepada sederhana jumlah myopia. Kedua-dua prosedur adalah alternatif yang baik untuk pembedahan bagi individu yang terlalu muda untuk Lasik atau tidak sesuai untuk menjalani pembedahan refraktif atas sebab-sebab lain.

kanta implan dikenali sebagai IOL phakic adalah satu lagi pilihan pembedahan untuk membetulkan rabun dekat, terutama bagi individu yang mempunyai jumlah yang tinggi miopia atau kornea nipis daripada biasa yang boleh meningkatkan risiko komplikasi daripada Lasik atau lain-lain prosedur pembetulan penglihatan laser.

IOL Phakic bekerja seperti kanta lekap, kecuali mereka melalui pembedahan diletakkan di dalam mata dan biasanya adalah kekal, yang bermaksud tiada penyelenggaraan diperlukan. Tidak seperti IOL digunakan dalam pembedahan katarak, IOL phakic tidak menggantikan kanta semulajadi mata, yang dibiarkan utuh.

mengawal Myopia

Dengan lebih ramai orang mendapat rabun jauh hari ini, terdapat banyak kepentingan dalam mencari jalan untuk mengawal perkembangan myopia di zaman kanak-kanak.

Sila klik di sini untuk video pada penglihatan kabur.
Menonton video ini ke dalam apa yang menyebabkan penglihatan kabur dan bagaimana kita boleh membetulkannya.
Beberapa teknik yang berbeza telah cuba - termasuk kanak-kanak yang sesuai dengan bifocals, kanta progresif dan gas kanta kenalan telap - dengan hasil yang pelbagai.

Baru-baru ini, penyelidik di New Zealand telah melaporkan hasil menggalakkan daripada direka khas "dua fokus" kanta sentuh lembut untuk kawalan myopia pada kanak-kanak rabun jauh. Kanta eksperimen mempunyai kuasa yang kurang di pinggir kanta berbanding ke pusat, dan ia menyangka bahawa ini "nyahfokus periferal" boleh mengurangkan kecenderungan untuk memanjangkan lebih besar mata yang membawa kepada myopia progresif.

Dalam satu kajian yang diterbitkan pada tahun 2011, penyelidik mendapati bahawa 70 peratus kanak-kanak rabun jauh (usia 11 hingga 14) yang memakai kanta eksperimen pada sebelah mata dan standard kanta sentuh lembut dalam perkembangan lain, myopia telah dikurangkan sebanyak 30 peratus atau lebih dalam mata memakai dwi kanta sentuh tumpuan.

Walaupun dwi kanta lekap tumpuan untuk kawalan myopia masih belum ada di Amerika Syarikat, penyelidikan sedang dijalankan untuk menilai keberkesanan kanta ke atas penduduk yang lebih besar daripada kanak-kanak.

Myopia degeneratif

Dalam kebanyakan kes, rabun dekat hanya satu kesulitan kecil dan menimbulkan sedikit atau tiada risiko kepada kesihatan mata. Tetapi kadang-kadang myopia boleh menjadi begitu progresif dan teruk ia dianggap sebagai keadaan degeneratif.

kanta interaktif dan kanta sentuh preskripsi.
Cuba bentuk-bentuk Rx interaktif untuk belajar apa ukuran bermakna pada preskripsi cermin mata atau preskripsi kanta sentuh.
myopia degeneratif (juga dipanggil malignan atau patologi myopia) adalah suatu keadaan yang agak jarang berlaku yang dipercayai menjadi keturunan dan biasanya bermula pada awal zaman kanak-kanak. Kira-kira 2 peratus rakyat Amerika tertindas, dan myopia degeneratif adalah punca utama kebutaan undang-undang.

Dalam myopia malignan, pemanjangan bola mata boleh berlaku dengan cepat, yang membawa kepada perkembangan yang cepat dan teruk miopia dan kehilangan penglihatan. Orang dengan keadaan yang mempunyai risiko yang meningkat dengan ketara detasmen retina dan perubahan degeneratif lain di belakang mata, termasuk pendarahan dalam mata daripada pertumbuhan saluran darah yang tidak normal (neovascularization).

myopia degeneratif juga boleh meningkatkan risiko katarak.

Rawatan pembedahan untuk komplikasi myopia degeneratif termasuk prosedur kombinasi dadah dan laser dipanggil terapi photodynamic yang juga digunakan untuk rawatan degenerasi makula.

Juga, satu kajian perintis baru-baru ini mendapati bahawa ubat oral dipanggil 7-methylxanthine (7-mx) adalah berkesan dalam melambatkan pemanjangan mata pada kanak-kanak rabun jauh usia 8 hingga 13. Kajian jenis ini akhirnya mungkin membawa kepada rawatan perubatan yang berkesan untuk myopia degeneratif.

Kembali ke bahagian atas ⤴

Home »Syarat» Myopia
ADALAH myopes SMARTER?
Imej yg suka membaca buku yang berkaca mata bunyi seperti klise.

Tetapi satu kajian terhadap 429 orang yang memohon untuk memasuki tentera Singapura itu mendapati bahawa pemohon rabun jauh umumnya mempunyai pendidikan lebih daripada (jelas-siar) rakan-rakan Emetropia mereka, menurut laporan dalam British Journal of Ophthalmology.

Salah satu sebab mengapa mereka yang mempunyai pendidikan yang lebih tinggi adalah lebih cenderung untuk rabun jauh mungkin tekanan pada mata yang datang dengan pembacaan yang luas.

Ibu bapa - terutamanya mereka yang rabun jauh dan terpaksa memakai cermin mata sepanjang zaman kanak-kanak - sering mengambil berat tentang punca-punca myopia dan sama ada anak-anak mereka pasti akan menjadi rabun jauh juga.

Jika ini bunyi seperti anda, cuba untuk tidak bimbang terlalu banyak.

Myopia adalah satu kesilapan refraktif yang sama, ia mudah dirawat dengan kanta sentuh serta cermin mata, dan ia tidak tegas keturunan.

Juga, rabun dekat biasanya tidak menjejaskan prestasi akademik kanak-kanak atau memegang mereka kembali dalam apa jua cara. Malah, terdapat bukti bahawa kanak-kanak rabun jauh cenderung untuk prestasi yang lebih baik di sekolah daripada rakan-rakan mereka dengan penglihatan normal, rabun jauh atau astigmatisme.

Apa yang menyebabkan Myopia Dalam Kanak-kanak?

Walaupun sebab sebenar mengapa sesetengah kanak-kanak menjadi rabun jauh dan lain-lain tidak tidak difahami sepenuhnya, ternyata keturunan adalah faktor, tetapi tidak satu-satunya.

Girl membaca buku.
Adakah ulat buku lebih cenderung untuk rabun jauh daripada kanak-kanak lain? Sesetengah penyelidik dan doktor mata fikir begitu, tetapi bukti-bukti yang tidak jelas.
Dalam erti kata lain, jika kedua-dua ibu bapa rabun jauh, terdapat risiko yang lebih besar anak-anak mereka akan rabun jauh juga. Tetapi anda tidak boleh meramalkan siapa yang akan menjadi rabun jauh dengan hanya melihat pokok keluarga mereka.

Dalam kes saya, ibu bapa saya dan kedua-dua abang saya mempunyai penglihatan yang sempurna. Saya satu-satunya dalam keluarga yang rabun jauh. Pergi angka.

Saya suka membaca apabila saya adalah seorang kanak-kanak (dalam berbuat); saudara-saudara, tidak begitu banyak. Sesetengah penyelidik berfikir tumpuan keletihan dari bacaan yang berlebihan atau memegang buku terlalu dekat dengan mata anda untuk waktu yang lama boleh meningkatkan risiko untuk myopia kanak-kanak. Tetapi tiada siapa yang tahu dengan pasti.

Punca (atau sebab-sebab) myopia boleh kekal misteri, tetapi penyelidik baru-baru ini telah menemui sesuatu tentang perkembangan rabun dekat yang sangat menarik: cermin mata konvensional dan kanta lekap yang telah ditetapkan bagi tahun untuk membetulkan myopia sebenarnya boleh meningkatkan risiko myopia semakin teruk sepanjang zaman kanak-kanak!

Kebanyakan penyelidik-penyelidik sedang menyiasat reka bentuk kanta baru untuk melihat jika mereka boleh membangunkan kanta lekap atau cermin mata yang boleh mengawal myopia dan menghentikan atau melambatkan perkembangan penglihatan dekat melalui kanak-kanak.

LIHAT JUGA: Sekiranya Remaja Anda Pakai Kenalan? Klik di sini untuk mengetahui lebih lanjut>

Cara Mengurangkan Risiko Anak Anda Of Myopia

Ini mungkin bunyi fasih, tetapi mungkin salah satu perkara yang terbaik untuk memberitahu anak anda untuk mengurangkan risiko beliau myopia adalah, "Pergi ke luar dan bermain!"

Beberapa kajian baru-baru ini telah mendapati bahawa menghabiskan lebih banyak masa di luar rumah boleh membantu mencegah atau mengurangkan perkembangan penglihatan dekat melalui kanak-kanak. Di antaranya:

Pada bulan Ogos 2008, penyelidik di Australia menerbitkan hasil Sydney Myopia Kajian besar kesan masa yang dihabiskan di luar rumah kepada pembangunan dan perkembangan myopia di kalangan 1,765 6 tahun kanak-kanak berusia dan 2367 12 tahun kanak-kanak berusia dipilih secara rawak daripada 51 buah sekolah Sydney .

Kanak-kanak berusia 12 tahun yang menghabiskan lebih banyak masa di luar rumah mempunyai kurang myopia pada akhir tempoh kajian dua tahun daripada yang lain dalam kajian ini - walaupun selepas pelarasan bagi jumlah membaca dilakukan, myopia ibu bapa dan keturunan.

Kanak-kanak yang melakukan jumlah yang kebanyakan kerja dekat dan menghabiskan jumlah sekurang-kurangnya masa di luar rumah mempunyai jumlah min yang tertinggi iaitu rabun dekat.
BOLEH MENJEJASKAN LIFESTYLE miopia?
Kanak-kanak yang Luangkan Lebih Masa Luar Have Kurang Risiko rabun dekat, Kajian Mendapati

Ogos 2014 - Jika anda ingin mengurangkan risiko anak-anak anda untuk menjadi rabun jauh, ia mungkin idea yang baik untuk mempunyai mereka menghabiskan lebih banyak masa di luar di bawah matahari.

Kanak-kanak berjalan di luar rumah.

Sidebar terus >>

Pada bulan Mei 2013, penyelidik di Taiwan menerbitkan hasil kajian mengenai kesan aktiviti luar semasa waktu rehat kelas risiko myopia dan perkembangan di kalangan pelajar sekolah rendah.

Kanak-kanak yang mengambil bahagian dalam kajian selama setahun antara 7 hingga 11 tahun dan telah diambil dari dua buah sekolah berdekatan yang terletak di kawasan pinggir bandar di selatan Taiwan.

Seramai 333 kanak-kanak dari sebuah sekolah digalakkan untuk pergi ke luar untuk aktiviti luar pada waktu rehat, manakala 238 kanak-kanak dari sekolah lain tidak mengambil bahagian dalam "rehat di luar bilik darjah" khas program (ROC).

Pada awal kajian ini, tidak terdapat perbezaan yang ketara antara kedua-dua kumpulan kanak-kanak dengan mengambil kira umur, jantina, dan kelaziman myopia (48 peratus vs. 49 peratus). Tetapi selepas satu tahun, kanak-kanak dari sekolah yang menghabiskan masa di luar waktu rehat mulai sakit yang jauh lebih rendah daripada myopia baru daripada kanak-kanak dari sekolah yang tidak menggalakkan aktiviti luar semasa waktu rehat (8.4 peratus berbanding 17.6 peratus).

Terdapat juga perkembangan purata jauh lebih rendah myopia di kalangan kanak-kanak sudah rabun jauh dalam kumpulan ROC berbanding dengan kumpulan yang menghabiskan lebih banyak masa rehat dalam rumah (-0,25 diopter [D] setahun vs -0.38 D setahun).

Para penulis kajian membuat kesimpulan bahawa aktiviti luar semasa waktu rehat di sekolah rendah mempunyai kesan perlindungan yang ketara ke atas risiko myopia di kalangan kanak-kanak yang belum rabun jauh dan mengurangkan perkembangan myopia di kalangan kanak-kanak sekolah rabun jauh.
Juga pada Mei 2013, para pengkaji di Denmark menerbitkan satu kajian kesan bermusim siang tersedia atas pembangunan myopia di kalangan kanak-kanak sekolah Denmark.

risiko Myopia ditentukan dengan pengukuran paksi (depan ke belakang) pemanjangan mata kanak-kanak dalam musim yang berbeza. Meningkatkan panjang paksi mata dikaitkan dengan peningkatan rabun dekat.

Jumlah siang perubahan ketara dengan musim di Denmark, yang terdiri daripada hampir 18 jam setiap hari di musim panas kepada hanya tujuh jam setiap hari dalam musim sejuk.

Pada musim sejuk (apabila kanak-kanak mempunyai akses kepada waktu paling sedikit siang), pertumbuhan purata panjang paksi mata mereka adalah jauh lebih besar daripada itu pada musim panas, apabila pendedahan cahaya matahari luar mereka adalah lebih besar (0.19 mm vs 0.12 mm).
Dan pada mesyuarat tahunan 2011 American Academy of Ophthalmology, penyelidik dari UK menyampaikan meta-analisis data dikumpulkan daripada lapan kajian yang direka dengan kesan masa yang dihabiskan di luar rumah kepada pembangunan dan perkembangan myopia di kalangan 10,400 kanak-kanak dan remaja .

Para penyelidik dikira penurunan 2 peratus dalam risiko mendapat myopia bagi setiap kanak-kanak tambahan jam menghabiskan luar seminggu. "Ini adalah bersamaan dengan pengurangan 18 peratus bagi setiap jam tambahan pendedahan setiap hari," kata mereka.

Berbanding dengan kanak-kanak yang mempunyai penglihatan normal atau rabun jauh, kanak-kanak dengan myopia menghabiskan purata 3.7 jam kurang seminggu di luar, kata mereka. Tiada aktiviti luar khususnya dikaitkan dengan peluang mengurangkan myopia - ia hanya keadaan menjadi di luar rumah dan bukan di dalam bangunan. Juga ada korelasi didapati antara kejadian myopia dan kecenderungan untuk melakukan kerja yang lebih dekat seperti belajar.

Penyelidik berkata, kajian yang lebih diperlukan untuk menentukan faktor-faktor yang berkaitan luar-yang paling penting, seperti lebih jarak penggunaan penglihatan, kurang berhampiran penggunaan penglihatan, aktiviti fizikal dan pendedahan kepada cahaya ultraungu semula jadi.
Take-Home Mesej

Memandangkan penyelidikan di atas, ia adalah satu idea yang hebat untuk menggalakkan anak-anak anda untuk menghabiskan lebih banyak masa di luar rumah (dan meninggalkan telefon bimbit dan peranti elektronik yang lain di rumah atau dalam poket mereka!).

Berbuat demikian hanya mungkin mengurangkan risiko mereka untuk menjadi rabun jauh - atau melambatkan perkembangan tahap semasa mereka myopia.

Lebih baik lagi, menyertai mereka untuk masa yang berkualiti di luar rumah bersama-sama!
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment