Wednesday, 15 February 2017

Turun 2kg dalam masa 4 Hari buat Detoks!! Biar betul.. Ini 6 cara detoks yang betul


Kalau tahu, dah lama buat detoks!!

Detoks ni apa sebenarnya? Apa bendalah pulak detoks ni. Detoks boleh turunkan berat badan ke? Banyak sangat soalan kan? Ok, kali ni kak H nak kongsi pulak tentang detoks. Kalau tahu detoks ni boleh turunkan berat badan, menyesal tak buat detoks dari awal kan? Sebelum ni memang tahu tentang detoks tapi tak pernah ambil kesah pun kalau ye pun buat, buat tanpa ilmu. Last-last buat tak jadi apa pun. Penat je dapat.



10 sebab kenapa perlu detoks?

  1. Menghalau toksin dari dalam badan
  2. Dapat mengelakkan penyakit serius
  3. Meningkatkan Sistem Imun badan
  4. Menurunkan berat badan
  5. Awet muda
  6. Dapat menjalani kehidupan lebih indah
  7. Meningkatkan tenaga
  8. Kulit lebih cantik dan berseri
  9. Dapat mengawal mental dan emosi
  10. Mengembalikan kestabilan sistem badan

Kenapa perlu detoks dengan cara yang betul?

Detox adalah satu proses dimana kita mengubah gaya hidup serta pemakanan untuk membersihkan badan daripada segala toksin. Perubahan gaya hidup biasanya melibatkan dengan menahan diri daripada perkara-perkara tertentu yang berbahaya kepada tubuh badan. 

Toksin pula adalah apa-apa bahan didalam makanan yang boleh menjadi racun atau menyebabkan kesan negatif kepada kesihatan. Ia biasanya merujuk kepada logam, bahan kimia, bahan pencemaran, makanan tiruan, racun perosak, dan racun yang membahayakan tubuh badan. Kita tidak boleh lari dari bahan-bahan toksik ini kerana ianya berada disekeliling kita seperti air, makanan mahupun udara yang kita sedut.

Tidak ada cara yang praktikal untuk melindungi diri kita daripada semua toksin yang terdapat dalam alam sekitar. Kita terpaksa hidup sepanjang hayat disekelilingnya. Namun, ada cara untuk mengatasi masalah toksin dan bahan-bahan tercemar ini melalui proses detoks semulajadi badan. Proses detoks ini selain dapat membersihkan usus kita, ia juga dapat memberikan tenaga kepada tubuh badan untuk melakukan sebarang aktiviti.

Sistem perkumuhan memainkan peranan terbesar dalam proses detoks. Tugas utama sistem perkumuhan ialah membuang air besar dan air kecil. Organ utama yang membentuk sistem perkumuhan ialah kulit, hati, paru-paru, usus besar dan buah pinggang. Namun, peranan organ-organ lain adalah sama penting. Hati berfungsi untuk menapis dan mengeluarkan bahan buangan, hormon, ubat-ubatan dan bahan-bahan asing yang lain.

Paru-paru membantu mengeluarkan karbon dioksida (gas sisa yang terhasil daripada pernafasan). Usus besar pula menyerap air dan baki nutrien daripada makanan dan ia juga menukarkan sisa kepada najis yang akan dikeluarkan daripada badan melalui sistem perkumuhan. Manakala buah pinggang menapis darah dan membantu menyingkirkan bahan buangan daripada badan melalui pembuangan air kecil.

Seluruh badan kita bergantung pada sistem ini untuk menjalani kehidupan yang sihat. Badan kita akan melalui proses detoks dengan sendiri sepanjang masa. Walaupun otak kita menyingkirkan toksin semasa tidur, namun amatlah penting untuk menjaga organ-organ ini untuk membolehkan mereka melakukan kerja mereka.

6 Cara detox yang betul

  • Pilih makanan yang betul
Salah satu cara untuk menyokong proses detoksifikasi ini berlaku adalah dengan mengurangkan bahan-bahan toksin yang masuk kedalam tubuh badan kita. Cuba pilih sayur-sayuran organik dan buah-buahan lebih daripada makanan segera ataupun makanan yang diproses. Produk GMO dan makanan yang mengandungi racun perosak membahayakan diet kita. 

  • Latihan dan Meditasi

Senaman dan meditasi membantu badan untuk kekal sihat. Bersenam membantu badan berpeluh, manakala peluh membantu toksin dibebaskan melalui kulit. Kajian mendapati jumlah kesan arsenik, kadmium, plumbum, dan merkuri ada didalam peluh. Meditasi membantu kita mengosongkan fikiran dan mengurangkan tekanan. Tekanan boleh menjadi toksik kepada kesihatan kerana bahan kimia. Minda yang bermasalah boleh menyebabkan fizikal badan tidak berfungsi dengan baik.

  • Diet
Proses detoks bukan sahaja mengira apa yang kita elakkan supaya tidak makan namun ada sesetengah makanan juga boleh membantu detoks seperti bawang putih, lemon, brokoli, kacang hijau, dan sayuran mentah. Terdapat banyak jenis diet yang boleh membantu membersihkan dan menyahtoksik badan. 

  • Menghirup udara yang segar
Bernafas dengan udara yang bersih adalah salah satu cara untuk mengurangkan pendedahan kepada toksin namun bukanlah dalam keupayaan kita untuk mengawal seluruh alam namun beberapa kawalan keatas rumah dan tempat kerja sangat membantu. Antaranya, elakkan asap, wasap, bulu haiwan peliharaan, kulapuk dan mikroorganisma boleh menyebabkan toksik lebih daripada udara luar. Peranti pembersihan udara yang berkualiti tinggi adalah cara terbaik untuk menjaga udara segar dan bebas toksin.

  • Banyakkan minum air ketika proses detoks
Air adalah alat yang paling berharga dalam proses detoksifikasi badan. Ini kerana fungsi yang paling asas pada badan ialah memerlukan air. Badan memerlukan air untuk menghasilkan air liur, peluh dan menyingkirkan bahan buangan. Apabila menyebut tentang air, bukanlah bermakna air kopi, minuman bergas mahupun minuman ringan. Sekiranya anda bukanlah seorang yang suka minum air kosong, boleh tambahkan lemon atau timun sebagai perisa.

  • Detox Lengkap
Proses detox yang lengkap adalah satu proses langkah demi langkah yang memberi tumpuan kepada setiap organ yang terlibat dalam memerangkap toksin. Program ini perlu memberi tumpuan kepada menghapuskan organisma berbahaya, bahan kimia dan logam toksik manakala pembersihan kolon, hati, dan buah pinggang. Langkah pertama dalam proses detoks yang lengkap ialah pembersihan kolon secara menyeluruh. 

Bagaimana Set Detoks dapat membantu?

Vivix - Anggur muscadine didalam Vivix adalah salah satu bahan yang membantu menurunkan berat badan. Sama macam makanan rendah kalori yang lain, anggur muscadine boleh membantu kita mengekalkan berat badan yang sihat. Anggur muscadine kaya dengan serat dan air dimana ianya membuatkan kita rasa kenyang tanpa menambah kalori. 

Dtx Shaklee - mengandungi milk thistle. Milk thistle memang digunakan secara semulajadi sejak turun temurun untuk detoks hati dan terkenal sebagai tonik hati. Hati adalah organ utama untuk proses detoks.

Herblax - mengandungi daun senna yang berfungsi untuk mengelakkan sembelit kerana ianya sangat bagus untuk kesihatan usus dan melancarkan sistem pencernaan.

Alfalfa - Daun Alfalfa mempunyai nutrien yang tinggi kerana akarnya yang panjang dan dalam serta dapat menyerap pelbagai jenis mineral. Alfalfa membantu melawan keasidan (asid) yang terjadi akibat toksin berlebihan dalam badan serta membantu menurunkan berat badan.

Peppermint Ginger Plus - Kandungan pudina dan halia didalam peppermint ginger plus membantu menghilangkan angin dan kembung perut. Ia dapat mengurangkan angin di dalam usus dan perut bagi melancarkan proses penghadaman.

Rugi sangat pada yang mempunyai tanda-tanda dan risiko toksin berlebihan tapi masih tak mahu detoks. Detoks tak sama macam diet nak kurus badan kerana kita tak perlu berlapar ! Ada meal plan khusus serta cadangan vitamin detoks yang akan membuatkan detoks berjaya dan tidak sia-sia. Akhirnya, berat yang susah nak turun berjaya diturunkan, wajah yang kusam berjaya dipulihkan serta penyakit yang tak tahu nak repair di mana, bertemu jalan penyelesaian.

Meh hadam gambar kat bawah ni kalau tak percaya..


Turun 1.6kg dalam masa 5 hari

Turun 2 kg selepas 4 hari detoks

Kurang nak makan benda manis

Detoks bantu inch loss dalam masa 5 hari. 





Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a comment