Wednesday, 22 November 2017

Cara untuk mematikan sel kanser dari terus merebak


Bagaimana kitaran sel kanser dan bagaimana ia membiak

Bila bercerita bab kanser ni pasti akan menjadi mimpi ngeri apabila tiba-tiba disahkan penghidap kanser. Malah lebih teruk lagi jika disahkan kanser tahap empat. Kebiasaanya kanser tahap empat ni dah tidak dapat diselamatkan tapi kuasa Allah siapa yang tahu kan? 

Rasanya tiada sorang pun dalam dunia ini yang inginkan penyakit tapi kalau diteliti semula, semua penyakit yang datang itu semua berpunca dari diri sendiri. Jadi, kita nak salahkan siapa sebenarnya? Melainkan kalau kita dah berusaha sehabis baik untuk mengelakkan sel kanser tersebut dari berlaku. 



Oleh sebab itu, jika masih ada masa gunakan peluang yang ada itu cari jalan untuk mengelakkan dari terkena kanser. Selebihnya kita tawakal kepada Allah jika kita sudah cuba sehabis baik. Dengan gaya hidup zaman sekarang ni, kita perlu lebih berwaspada.

Sebelum kak H jelaskan lebih lanjut tentang fungsi Vivix ni, lagi sekali kak H nak ingatkan bahawa Vivix bukanlah ubat bagi penyakit kanser tetapi Vivix adalah sejenis makanan tambahan untuk membantu mencegah pembawakan sel-sel kanser ataupun menahan sel-sel kanser yang sedia ada didalam badan seseorang dari terus merebak.

Bercerita tentang kitaran hidup sel, apabila sampai satu kitaran sel, sel yang hidup tersebut akan mati dengan sendirinya tetapi ada juga sel yang tidak mati dengan sendiri malah mati secara paksa. Nak tahu macam mana sel tersebut mati secara paksaan, baca sampai habis artikel ni ye..

Kematian sel ini terdiri daripada 2 jenis iaitu:-
  • APOPTOSIS

Kematian sel secara Apoptosis ini adalah kematian sel secara semulajadi dan bukannya paksaan. Sel-sel yang hidup, apabila sampai tahap matang, tua ataupun yang sudah tidak diperlukan lagi akan mati secara semulajadi melalui proses apoptosis. Kalau tengok dalam gambar rajah diatas, proses ini berlaku adalah untuk seimbangkan antara sel-sel lama dan sel-sel baru yang akan dibentuk. Apabila sel-sel yang lama mati, sel-sel yang baru pula sebagai ganti. Itu proses yang sepatutnya berlaku. Sel yang mati tersebut akan mengecut dan dibuang ke luar badan secara semualajadi. Ya Allah, hebatnya ciptaan Allah s.w.t.

Proses kematian sel yang kedua pula ialah:-
  • NECROSIS

Proses kematian sel secara Necrosis ini berlaku apabila sel-sel tersebut mati bukan secara semuladi sebaliknya berlaku disebabkan faktor luaran. Sebagai contoh, Ali jogging di taman tiba-tiba kakinya tersadung batu dan terjatuh. Ali luka dibahagian lutut maka sel-sel di area lutut tersebut akan mati secara Necrosis. Bermakna secara mengejut disebabkan Ali terjatuh dan luka. 

Sebab apa dikatakan proses Necrosis? Sebab proses kematian sel tersebut berlaku tanpa dirancang. Sel tersebut masih baru tetapi disebabkan Ali terjatuh tadi, ia menyebabkan sel yang terlibat mati secara mengejut. Kebiasaanya kesan dari proses Necrosis ini, badan akan mengalami keradangan atau kerosakan. Contohnya seperti Gangren. Biasa berlaku kepada pesakit kencing manis kan?




Masalah Gangren ini berlaku adalah disebabkan darah tidak sampai ke bahagian anggota yang sepatutnya dan apabila ia tidak sampai, sel-sel dibahagian tersebut akan mati disebabkan kekurangan bekalan darah dan oksigen. Malah kesan yang lebih buruk lagi apabila bahagian tersebut tidak dapat diselamatkan, hingga terpaksa dibuang.

Bagaimana Kanser berlaku?

Kanser berlaku apabila wujudnya sel-sel yang tidak normal didalam badan. Sel-sel tersebut mengalami proses yang digelar "Mutasi sel". Ia berlaku disebabkan pelbagai faktor antaranya mungkin disebabkan sel DNA yang sudah tidak teratur, terlalu terdedah kepada radikal bebas hingga menyebabkan berlakunya kerosakan sel. Apabila sel ni mengalami proses mutasi, ia tidak musnah secara Apoptosis mahupun Necrosis. Sebaliknya, sel-sel ini akan meniru sel-sel yang rosak dan membahagi secara tidak terkawal.




Kalau tengok pada gambar rajah, normal sel tu elok je seimbang tapi sel yang mengalami mutasi ataupun dikatakan sel kanser akan terus membiak hingga membentuk tumor. Pembentukan tumor ini lama-kelamaan akan menjadi kanser.




Kitaran sel kanser ini boleh berlaku dalam jangkamasa yang lama, malah bertahun-tahun. Sebab tu bila sesorang yang disahkan kanser biasanya yang dah parah, sel tersebut sudah lama merebak dalam badan.

Jadi apa agaknya cara kita nak melindungi sel kita ni dari rosak sehingga ke peringkat DNA? Untuk mengelakkan berlaku sel yang abnormal hingga membentuk kanser? Salah satu caranya ialah elakkan dari radikal bebas, cari sesuatu boleh melindungi DNA kita supaya sel kita sihat.

Sebelum saya mengulas lebih lanjut tentang cara untuk melindungi DNA kita, adakah kanser ini boleh diwarisi?


Sekiranya kita ada sejarah dalam ahli keluarga sama ada ibu atau bapa yg mempunyai kanser, adakah anaknya boleh terkena kanser?


Kanser tidak boleh diwarisi, tetapi mereka yang mempunyai sejarah keturunan kanser sangat berisiko kerana sel tersebut ada didalam gen seseorang. Cara yang sama untuk elak dari terkena kanser ialah menjaga kesihatan sel, gaya hidup sihat dan elakkan dari terkena radikal bebas.

Kenapa Vivix sering disyorkan kepada orang yang sakit kronik termasuklah pesakit kanser?

Seperti yang saya pernah huraikan didalam entry yang lepas, Vivix bertindak melalui 4 cara. Salah satunya ialah:-




  • Membaiki dan melindungi DNA - Ini adalah yang paling penting kerana jika DNA yang bercelaru berisiko tinggi untuk membentuk sel kanser. Jadi inilah salah satu peranan vivix sebagai usaha untuk mencegah.


Bagi pesakit yang menghidap kanser dan perlu menjalani rawatan kimoterapi, kimoterapi ini akan mencetuskan kitaran sel apoptosis sebenarnya untuk membunuh sel-sel yang jahat. Namun sayangnya,sel baik juga akan terbunuh sama.

Oleh sebab itu, Vivix amat-amat disarankan kepada pesakit kanser yang menjalani rawatan kimo kerana Vivix memberikan tenaga kepada mitokondria. Vivix boleh menambahkan mitokondria badan. 

Apa benda pulak mitokondria ni? 

Mitokondria adalah pusat tenaga sel. Apabila sel-sel dalam badan kita bertenaga, maka kita akan semakin sihat. Pesakit yang membuat rawatan kimo kebiasaannya akan menjadi lemah, jadi vivix amat membantu dalam memberikan kembali tenaga. Tahukah anda, kegagalan fungsi Mitokondria menyebabkan 200 penyakit diwarisi

Selain berfungsi memberikan tenaga kepada sel, Vivix juga mengandungi resveratrol daripada Polyganum Cuspidatum. Kajian menunjukkan bahawa kandungan Resveratrol dapat membantu merencatkan sel kanser. Oleh sebab itu, tidak salah rasanya jika kita bermula dari sekarang untuk mencegah daripada berlakunya sel kanser. "Mencegah lebih baik dari merawat kan? " Amalkan dari sekarang sebagai perisai kepada penyakit kronik. 

Bagi yang ingin mendapatkan Vivix melalui kak H bolehlah terus menghubungi kak H melalui wasap 0132109044(Hajar) ataupun boleh bersua muka dengan kak H untuk berborak lebih lama jika berada di kawasan Bandar Tasik Puteri, Country Homes, dan Rawang. Jika anda berniat ingin membeli sendiri secara online melalui kad kredit ataupun kad debit boleh klik pada gambar dibawah.






**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. these products are not intended to be diagnosed, treat, cure or prevent any disease. "


Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a comment