Saturday, 3 December 2016

AKIBAT TAK MINUM SUSU : MERANA KAKI KEJANG SETIAP HARI

KAKI KERAP KEJANG SEJAK BERSALIN ANAK PERTAMA..

Susu merupakan sumber kalsium yang utama pada tubuh badan manusia. Tapi sebenarnya ramai dikalangan kita yang tak minum susu. Termasuklah diri saya sendiri. Kalau untuk kegunaan diri sendiri, dah ok tapi kalau mengandung macam mana nak salurkan pada baby dalam kandungan kan? 

Kekurangan kalsium boleh menyebabkan tulang dan gigi mudah rapuh. Ini kerana bayi didalam kandungan mahupun bayi yang menyusu memerlukan kalsium untuk pertumbuhan tulang dan gigi. Oleh sebab itu, jika ibu tidak membekalkan kalsium yang secukupnya kepada bayi, bayi akan mengambil kalsium tersebut pada tulang ibu. Bermulalah episod kekejangan kaki dan sebagainya. 




Wanita yang hamil dan menyusukan anak pasti akan mengalami benda ni.. Kaki tiba-tiba kejang. Jika perkara ini terjadi, itu tanda ibu kekurangan kalsium dan perlu ambil tindakan segera. Jangan jadi macam saya ye. 

Nak share pengalaman sendiri.. masa kecik dulu saya memang tak nak minum susu.. tak tahulah kenapa bila bau susu je mesti nak muntah.. tapi soya saya minum..
Hiduplah saya tanpa minum susu sampai ke hari ini.. Memang tak pernah kisah pun kalsium cukup ke tak. 

Tapi kesannya terasa bila saya lahirkan anak pertama.. Dalam masa berpantang tu, kaki saya selalu kejang. Ya Allah sakitnya!! Pada mulanya ingatkan perkara biasa sebab masa berpantang kalau tak jaga kaki betul-betul memang boleh kejang sebab masuk angin dan sejuk kan? 

Tapi rupanya bukan berakhir di situ sahaja. Lepas pantang pun sama boleh dikatakan setiap hari tak kira pagi atau malam kaki saya akan kejang dan berterusan sampailah saya bersalin anak kedua. Bayangkan bertahun saya menahan sakit.. Kadang-kadang sampai dah lali.. Nak tak nak kena hadap benda ni sebab sendiri cari nahas kan? Siapa suruh tak minum susu? 😂😂😂

Tapi nak jadi cerita.. masa anak kedua tu, saya sibuk cari milkbooster untuk susukan baby..  Alhamdulillah saya jumpa set menyusu Shaklee. Dalam tu ada ostematrix iaitu sejenis pil kalsium..

Lepas saya amalkan dalam sebulan, terkejut saya kaki kejang tu hilang serta merta.. Ya Allah lega sangat sebab dah tak perlu tahan sakit lagi.. Memang bersyukur sangat!! Dan sampai sekarang, anak saya dah 4 orang saya amalkan ostematrix ni je.. Kaki dah tak kejang..

Kalau ibu-ibu yang ada masalah macam saya ni boleh lah cuba ostematrix.. Lagi-kalau yang tak boleh nak telan susu ni.. Meh pm/wasap saya 0132109044 kita sembang-sembang ye.. 

Saya share sikit kebaikan Ostematrix ni




  1. Menguatkan Tulang - Kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka, gigi, sistem saraf. Ia juga merawat tulang retak, osteomalacia (rickets dewasa), kuku rapuh, eczema, kekejangan, gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat.
  2.  Memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas - Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan arthritis
  3. Meringankan stress - Ianya mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung, impuls saraf, penenang saraf, menggalakkan tidur selesa, memperbaiki jantung berdebar, gementar, mimpi buruk dan stress. Juga memperbaiki depresi, mood swing, sakit kepala dan pitam.
  4. Memperbaiki masalah haid - Kajian menunjukkan dengan pengambilan 1000mg kalsium dan magnesium serentak meringankan sakit waktu haid dan membantu membuang air kecil.
  5. Pengalkalian tubuh - Kalsium adalah mineral alkalin, dan ianya berkesan memastikan imbangan pH tubuh. Ianya juga menghalang obesiti diwaktu umur tua. Tambahan pula kalsium membantu sel menyerap nutrien dan merangsang detoksifikasi.
  6. Memperbaiki hiperaktiviti perut dan gastrik.
**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. These products are not intended to be diagnose, treat, cure or prevent any disease. **
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a comment