Friday 18 November 2016

Anda perokok? Ketahui Punca dan Tanda- tanda Kanser Tekak


Perokok Tegar berisiko penghidap kanser tekak

Tekak atau dikenali sebagai faring adalah lorong umum untuk udara dan makanan. Faring terbuka kepada dua iaitu satu mengarah ke kerongkong untuk makanan manakala satu lagi untuk saluran udara.


Faring berfungsi untuk mengeluarkan suara dari pita suara, menyamakan tekanan udara di telinga tengah. Faring merupakan bahagian terpenting dalam tubuh kerana faring berfungsi untuk menelan makanan. Namun jika faring ini diserang virus ataupun bakteria, manusia akan menderita akibat sakit kerongkong sekaligus menyukarkan untuk menelan makanan.




Saya percaya, tidak ramai yang tahu tentang kanser tekak ini kerana ianya sangat jarang berlaku. Namun, tidak salah jika kita ambil tahu dan catatkan sedikit sebanyak informasi tentang kanser tekak ini kerana mungkin ahli keluarga, saudara mahupun rakan kita adalah penghidap kanser ini. 

Kanser tekak adalah Agak luar biasa berbanding dengan kanser yang lain. Institue Kanser Nasional menganggarkan kira-kira 1.1% orang dewasa akan didiagnosis menghidap kanser faring dalam hidup mereka. Dianggarkan 0.4% lelaki dan wanita disahkan menghidap kanser pangkal tekak dalam hidup mereka.


Simptom-simptom Kanser Tekak

Kebiasannya, kanser tekak ini amat sukar untuk dikesan pada, peringkat awal. Namun, ada beberapa simptom yang boleh dikesan jika anda menghidap kanser tekak. Antaranya ialah:-

  • Perubahan pada suara
  • Sukar untuk menelan (dysphagia) 
  • Penurunan berat badan
  • Sakit tekak
  • Kerap batuk (batuk berdarah) 
  • Nofus limfa bengkak di bahagian leher
  • Rasa tidak selesa pada bahagian tekak
  • Sakit telinga
  • Suara serak
  • Berdehit

Punca-punca diserang kanser tekak

Bagi penyakit kanser tekak, lelaki adalah berisiko tinggi untuk mendapatkannya berbanding wanita. Gaya hidup yang tidak sihat meningkatkan lagi risiko pembentukan kanser tekak. Ianya termasuklah:-
  • Merokok
  • Pengambilan alkohol secara berlebihan
  • Kekurangan Vitamin A (Antioksidan) 
  • Terdedah kepada asbestos
  • Penjagaan gigi yang tidak sempurna
Sesetengah jangkitan HPV dan kanser tekak sangat berkait. Ini adalah sejenis virus yang menular melalui seks. Pusat Rawatan Kanser Amerika Syarikat memberitahu bahawa jangkitan HPV adalah penyebab bagi kedua-dua jenis kanser iaitu kanser serviks pada wanita dan kanser tekak. 

Kanser tekak juga boleh dihubungkan kepada jenis kanser yang lain. Mengikut fakta, ada sesetengah pesakit yang didiagnos menghidap kanser tekak juga akan menghidap esofagus, paru-paru ataupun kanser darah dalam masa yang sama. Ini kebiasaannya berlaku kerana kanser selalu menunjukkan tanda risiko yang sama ataupun kanser yang berlaku pada 1 organ badan boleh merebak ke dalam tubuh dalam satu masa. 

Tahap kanser ini merebak adalah sama seperti kanser lain iaitu bermula dari kanser 1 hingga kanser tahap 4.

Rata-rata bagi pesakit kanser, kaedah yang dicadangkan untuk merawat kanser adalah melalui pembedahan, terapi radiasi dan kemoterapi. 

Tapi, seperti yang saya pernah kongsi dan cadangkan sebelum ini. Resveratrol mampu menghalang kanser dari terus merebak dengan cepat. Resveratrol sangat jarang dapat dijumpai namun ianya hanya terdapat di dalam Vivix Shaklee.. 

Bertindak dalam 4 mekanisme, Vivix membantu merwncatkan pertumbuhan sel kanser sekaligus menyembuhkan pesakit-pesakit kanser dari kanser tersebut. Alhamdulillah Vivix menyelesaikan masalah kanser. Saya percaya, dengan Vivix juga Kanser Tekak ini dapat diatasi.

Anda ingin mencuba Vivix? Bolehlah menghubungi saya melalui whatsapp 0132109044 (Pn. hajar) ataupun boleh membelinya sendiri di laman web dengan klik gambar dibawah.

 Order Vivix




**These statement have not been evaluated by The Food and Drug Administration. These products are intended to be diagnosed, treat, cure or prevent any disease. **
Kenali Nur Hijratul Hajar Bahaman

Saya merupakan seorang isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Seorang ibu bekerjaya dan mempunyai matlamat besar dalam kehidupan. Ingin bebas dari belenggu hutang dan membantu golongan yang benar-benar memerlukan dan ingin berjaya dalam kehidupan.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment